Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Gjest Pjusk

Jeg vety lite om dette her, men blir litt forvirret. Dere snakker om behandling av såre slimhinner, sexologer, psykologer og trening i innleggene her. For meg høres det ikke ut som dette er typer behandling som nødvendigvis hører sammen. Er det et psykisk eller fysisk problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pepsi max

Detter er mest et fysisk problem, sterke smerter i skjedeinngangen. Men mange opplever det også psykisk, at man utvilker vaginisme og spenner seg fordi man forventer at det skal gjøre vondt etter all smerten man har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hmm.. Det er både godt og vondt å høre at det er flere som har dette problemet. Etter å ha lest denne tråden føler jeg meg klar for en ny "runde" mot systemet. Jeg har hatt denne lidelsen i 4 år (tror jeg selv da, jeg aldri har fått diagnosen), det har blitt ganske mange omganger med leger og gynokolog uten å bli hørt, tror ikke de har hørt om lidelsen engang. Til slutt etter mye frustrasjon og tårer ga jeg opp å bli hørt. Det har blitt litt bedre med tiden, men det er takket være en svært tålmodig samboer og mye kreativitet.

Lykke til jenter, og takk for at dere deler erfaringene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brukt Xylokain (eller no sånt) gelé i en måned, og skal snart få lov til å teste sex igjen. ;)

Gynekologen min (hun som jeg var så fornøyd med) ringte meg her om dagen for å høre åssen det gikk, og jeg skal få en bedøvende salve i tillegg til geléen nå da, som er litt sterkere.

Idéen er at nerveendene skal bli bedøvet sånn at de "glemmer" å sende ut smertesignaler, og at de til slutt skal bli normale igjen.

Jeg skal få prøve å ha sex nå da, og skal konsentrere meg om å slappe aaav. :ironi::ler:

Selv om jeg ikke vet så mye om det her, så føler jeg at jeg har "made peace" med diagnosen, og gjort det beste ut av situasjonen. Så om noen vil prate, er det bare å sende meg en sånn privat melding, så skal dere få mailen min.

Hold ut, jenter!

:klem: Christine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Huff, da er det bare å telle ned timene, har time på rikshospitalet senere i dag... Gruer meg litt, men vet at jeg ikke må vente meg for mye, har jo bare gått til ny type behandling i noen uker... Alikevel knyter det seg litt i magen. :sjenert:

Håper det går bra med alle! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Trude_*

Stinemor! Hvor er du?? Vil så gjerne høre hvordan det gikk med deg på rikshospitalet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp!

Beklager alle sammen at jeg ikke har skrevet inn.. Vært opptatt med eksamen, puh!

Det skjedde egentlig ikke så mye på riksen, hun kjente og kikket selvfølgelig, men det var vondt så vi pratet mest. Det var hyggelig og beroligende. Vi snakket om hvordan vi skulle legge opp løpet fremover. Skal begynne hos sexolog så snart jeg får surret meg til å bestille time, så får vi se hvordan det går.

Ellers var jeg hos fysioterapeuten på torsdag. Noe så lærerikt! Fikk et par flere øvelser for å myke opp hele kroppen, også prøvde vi å tøye bekkenmusklene. HAHA! For noen gufne greier!!!!!! Det var ganske vondt, men jeg skjønner ihvertfall nytten.

Ting går sakte men sikkert fremover nå, så får vi se hvordan ting går.

Prøver å fortelle mer litt senere om hvordan treningen går, så koselig om folk kikker innom en gang i blant og legger ut litt om sin egen fremgang.

STOR SOMMERKLEM FRA MEG!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, jenter..

Trist å høre at ingen har blitt mirakuløst friske siden sist jeg var her inne.

Blir så fryktelig deprimert av å lese om de mislykkede behandlingene, så jeg prøver å la være å gå inn på denne siden.

Jeg har nå brukt gelé i, tja.. Nesten tre måneder.

Og jeg er ikke egentlig noe særlig bedre, men nå skal jeg prøve med den tilsvarende kremen, som visstnok er sterkere.

Det er no herk med vestibulitt om sommeren. Ikke kan jeg bruke p-piller for å utsette mensen når jeg skal til syden. Og ikke bruke tampong.

Så når det er 30 grader ute da, så blir det varmt. Uten bading. Hehe..

Hvis noen finner mirakelkuren, så send meg en melding a! (ikke at jeg tror det kommer til å skje, men hallo - man må sikre seg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*

Tenkte at jeg kan legge inn min historie, siden jeg faktisk er blitt frisk av behandling med Xylocain salve, og Sarotex på lav dose (50 mg). I tillegg har jeg gjort øvelser jeg har fått av sexolog med å bruke fingrene i skjeden med glidekrem, først 1 , så 2 og 3 fingre. Jeg har også gjort dem sammen med samboeren min, som har vært bra, han kjenner jo selv hvor trang jeg har vært.

Nå klarer jeg å ha sex med penetrering, så lenge jeg kan styre når det skjer, og kroppen min er klar for det.

Det er også viktig å huske at sex ikke bare er penetrering, det er masse en kan gjøre uten den delen, selv om det kan være vanskelig å få gutta til å skjønne det !Jeg får minst like bra multi-orgasmer uten penetrering :ler:

Jeg har vært hos gynekolog Martin Andresen i Oslo, han er OK, har vært på kvinneklinikken for å lære om vestibulitt. Som flere andre her var jeg hos flere gynekologer, og følte meg bare verre og verre. Jeg hadde også problem med blærekatarr, soppinfeksjoner osv etter p-piller, og det fortsatte selv etter at jeg sluttet med p-piller. Vil anbefale alle å ikke bruke for mye kremer eller vagatorier mot sopp, det gjorde alt verre for meg :sur: Føler ikke at det var psykiske problemer som gjorde at jeg fikk dette, men en blir desverre behandlet slik av de fleste leger / gynekologer.

Uansett lykke til med alle som har problemer, men det kan ta lang tid å blir frisk, og i mellomtiden må en nok ha sex uten penetrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei og hopp alle sammen!!!

Nå kommer jeg endelig med gledelige nyheter! Skal til riksen om to dager, men ruer meg ikke for en gangs skyld. Har begynt i bhandling hos sexolog nå. Vært der to ganger. Hun er dødskoselig og har virkelig forståelse for sykdommen og det psykiske det fører med seg. Skal nå begynne på behandling for å få hodet til å skjønne at det ikke er vondt samtidig som kroppen skal skjønne det. Etter kun to ganger hos henne fikk jeg faktisk inn en hel dildo i går uten smerter i det hele tatt!!! Det er det mest oppløftende jeg har opplevd noen gang, det var riktignok den minste dildoen jeg har sett, men alikevel!! Er så glad nå for at jeg endelig har opplevd fremgang og at det faktisk var GODT! Håper dere jenter også får en slik oppløftende opplevelse om ikke så lenge... Skriver inn om noen dager for å fortelle hvordan det gikk på riksen...

Stor klem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Klara_*
Tenkte at jeg kan legge inn min historie, siden jeg faktisk er blitt frisk av behandling med Xylocain salve, og Sarotex på lav dose (50 mg). I tillegg har jeg gjort øvelser jeg har fått av sexolog med å bruke fingrene i skjeden med glidekrem, først 1 , så 2 og 3 fingre. Jeg har også gjort dem sammen med samboeren min, som har vært bra, han kjenner jo selv hvor trang jeg har vært.

Utrolig bra å høre at du har blitt bra!

Jeg har prøvd Xylocain i lengre periode uten resultat. Fikk utskrevet Sarotex på Rikshospitalet, men er litt engstelig for å begynne å bruke de....påvirket de humøret ditt? Og hvor lenge gikk du på de?

Kanskje jeg skal gi Xylocain en sjanse til samtidig som jeg begynner på pillene....jeg har snart gitt opp!

Hvordan gjør du øvelsene, tar du først på Xylocain og så bruker du fingrer samtidig som du gikk på Sarotex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter, enda en gledelig nyhet!

Jeg har nå begynt med salve i tilleg til gel med lidokain eller hva det het, og det FUNKER!

Klarte å ha sex uten noen som helst smerte når jeg hadde smurt meg med den salven, og her er gjennombruddet:

I morges hadde jeg faktisk sex med kjæresten helt ubedøvd! Det var ikke vondt! Det var faktisk veldig veldig bra! ( *plystre* 4... *plystre* )

Så nå er jeg full av nytt håp her, er så lykkelig for å merke fremgang!

Det er nesten som om en sperre har blitt brutt assa...

Håper dere snart føler det samme. :):klem:

Christine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Klara_*
Jenter, enda en gledelig nyhet!

Jeg har nå begynt med salve i tilleg til gel med lidokain eller hva det het, og det FUNKER!

Klarte å ha sex uten noen som helst smerte når jeg hadde smurt meg med den salven

Christine

Så fantastisk!! Veldig gla på dine vegne :)

Kan du gi navnet på den andre salven du smurte deg med? Brukte du den i tillegg til Xylocain eller? Jeg begynner å bli desperat.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har brukt før er xylokain GEL (2%) men nå prøvde jeg xylokain SALVE (5%) den er reseptfri.

Bruk gelen 20 min før salven, ellers svir salven veldig..!

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Klara.

Jeg har brukt Xylocain 5 % hver kveld i 8 uker, samtidig som jeg brukte Sarotex. Jeg har gjort øvelser med vanlig vannbasert glidekrem, jeg fikk øvelser hos en sexolog, og har holdt på med dem i flere måneder, før jeg brukte Xylocian. Har ikke brukt noe Xylocain før sex.

Jeg har ikke hatt noen problemer med Sarotex annet enn munntørrhet, som du kan bruke Xerodent mot (Fås på atoteket). Humøret er blitt bedre, men om det skyldes Sarotex vet jeg ikke... Bruker bare 50 mg pr dag, som er veldig lite, og har bare brukt dem i 2 måneder.

Håper du blir bedre, det gjelder å ikke gi opp, selv om det er noe stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Interpre

Hei!

Måtte bare fortelle dere at i går hadde jeg sex nesten uten at det gjorde vondt!!! :)

Smurte meg inn med xylocain ca 15 minutter før samleie og prøvde en ny olje, dette hjalp!!

Før har det vært veldig vondt selv om jeg har brukt xylocain.. men igår kjente jeg bare litt i begynnelsen. Håper dette er starten på noe bedre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

Fint å høre at det går bra med dere. Glad på deres vegne.

Min prosess har stoppet opp litt og det går litt trått nå... Kjæresten og jeg krangler mye og jeg er stressa for å ikke være frisk. Fått en ny periode hvor jeg ikke har noen særlig tenning i det hele tatt, men trenger så sårt ømhet, noe han er blitt dårligere på (regner med at frustrasjonen spiller en rolle i det...)

Stor klem meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også vestibulitt
Hei jenter!

Fint å høre at det går bra med dere. Glad på deres vegne.

Min prosess har stoppet opp litt og det går litt trått nå... Kjæresten og jeg krangler mye og jeg er stressa for å ikke være frisk. Fått en ny periode hvor jeg ikke har noen særlig tenning i det hele tatt, men trenger så sårt ømhet, noe han er blitt dårligere på (regner med at frustrasjonen spiller en rolle i det...)

Stor klem meg

Ja, det sliter på forholdet å være rammet av vestibulitt.

Du har min medfølelse :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Summertime

Hei igjen!

Jeg har skrevet et par innlegg i denne tråden for en stund siden, og nå har jeg endelig vært på Rikshospitalet (måtte vente 7 måneder!!!). Var hos annen gynekolog i mellomtiden og fikk en kur som ikke funket i det hele tatt! Nedturen var at det gjorde enda vondere nå enn da jeg var hos vanlig gynekolog for tre måneder siden. Den lette berøringen av qtipen var så vond at jeg ikke klarte å ligge stille :(

Nå skal jeg begynne med Xylocain (er det det den heter) og blir innkalt til ny time etter 7 uker. Er veldig spent og gleder meg til å ta tak i dette. Det siste halvåret har jeg bare forsøkt å ikke tenke på det i det hele tatt, noe som verken har hjulpet meg eller kjæresten min :(

Uff, det var trist å høre, Stinemor :( Men har dere forsøkt å gå til sånn sexpsykolog eller noe sånt? Overlegen på riksen anbefalte meg det, og at det var veldig fint å ta med seg kjæresten på en time også. Så får de både høre litt om det og faktisk snakke ut om hvordan de opplever hele greia... Jeg har overtalt kjæresten min iallfall ;)

Bra å høre at det går fint med dere andre!!

Har et spørsmål også, jeg. Det står i det heftet jeg fikk av legen at man skal legge en kompress oppå etter at salven er påsmørt om kvelden, før man tar på trusa. Hva slags kompress er dette snakk om og hvordan gjør jeg egentlig det? ;) Skal jeg bare ta et stykke gasbind eller noe sånt eller? Håper noen vet det ;)

Ellers vil jeg si at jeg har fått nytt pågangsmot etter en lang tid med vonde følelser og fornektelse og glemsel av alt som har med sex å gjøre. Man blir bedre, kanskje 110 % bra etter en stund hvis man følger dette behandlingsopplegget. Og det blir ENDA bedre med en positiv innstilling!! :)

Og en ekstra klem til deg, Stinemor, det har hjulpet meg til å være positiv å lese de tidligere innleggene dine. Så ikke gi deg!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...