Gå til innhold

Hva koster det å ha hest?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Dere som har hest(er) hva koster det sånn ca i mnd og hvor mye tid per dag bruker dere på hestene deres?

Hvis man først velger å ha hest-er det best å ha mer enn en slik at de får selskap i hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker ca. 3000 i mnd på hesten min.

Har du den hjemme hos deg selv blir det billigere.

Hester er flokkdyr og skal under ingen omstendigheter stå alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha hest koster masse penger, og tar myye tid.

Selve kjøpesummen er jo en ting, det er bare et komma i prossesen. Det er alt som kommer etterpå som virkelig koster penger. Det spørs jo veldig på hvor du skal ha hesten; fullpensjonsstall, dugnadsstall, hjemme? I tillegg så kommer det hovslager/barfottrimmer, veterinær, utstyr/tilpassing, eventuelle kurs, forsikringer. Skal du ha hesten hjemme så må du ha fôr og flis (eller halm, eller hva man måtte ønske å bruke) i tillegg. Har du ikke mulighet til å lage høy selv, bidra, eller få det billig, så forbered deg på å betale en pen slant. Prisen på høy er fryktelig tilbud-og etterspørselbasert. Noen steder får du høyet omtrent slengt etter deg. Andre steder kan det kjapt koste 4,50/ 5,50 pr kg. Det er vanskelig å komme med et fasitsvar. Den ene måneden kan det koste deg 3 000, den andre kanskje 10 (feks. skader, etc.)

Og hesten er flokkdyr, den mistrives virkelig alene. Samtidig er den tilpasningdyktig og et vanedyr, så over tid kan den vende seg til å gå alene, men du vil få et stort problem når du setter den sammen med andre igjen. Ofte er resultatet at hesten blir hysterisk hver gang du skiller den fra vennen sin.

Jeg brukte kjapt 5-6 timer (til sammen) på hestene hver dag. Hadde de hjemme og gjorde alt selv.

Lykke til!

Hest er dyrt og tidskrevende, men du og du, så himla gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...