Gå til innhold

Hva slags dialekt har du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eg er fra kæærmøynå og snakke så så detta her. Me går på kanutta og bestille pylsa med robbel og rakje!

Anonymous poster hash: ae778...52b

Det e eg og fææærh!

Anonymous poster hash: 7f92a...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg komme i fra Haugesund og snakke då... haugesund-sk :) akkurat nå sitte eg i spania å svette så ein galning, heilt sjukt varmt. Klør så ein galning gjør eg o, blir nesten åten opp av myggå, myggå elske meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er den? :)

Anonymous poster hash: 935ed...467

Her er et eksempel. Faktisk fra hjembygden min. Dette er mer de eldres måte å snakke på. De unge går det an å forstå...

Dialekten er litt lengre uti filmklippet (klippet varer ikke så mange minuttene...):

Endret av Honey Dew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Skjønte ikke et kvekk av hva han "gamle" sa.. haha..



Anonymous poster hash: 721be...03e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Skjønte ikke et kvekk av hva han "gamle" sa.. haha..

Anonymous poster hash: 721be...03e

Det gjør ikke de unge heller. Det er en del gamle, rare ord. "Bongapåse" (pose med snop), "sore" (slik/sånn) og "hinnmaen" (djevelen). Jeg er sikker på at dagens unge rosendøler sliter når de skal snakke med de gamle.

Jeg har også hørt ordet "kråtakjerring" (edderkopp), men jeg vet ikke om det hører til det stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det lurer jeg også på, hva betyr "pekaill"? Ikke forvent at alle andre skjønner det liksom... :vetikke:

Har jeg gitt uttrykk for at jeg tror at alle skjønner det?

Hva betyr det?

Google er vennen din ;) Pekaill = Averøying.

Anonymous poster hash: d843f...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske så merkelig dialekt. Har vokst opp i Porsgrunn (ca 10 år) og snakker derfor østlandsdialekt, men ikke på langt nær så "bredt" som mange gjorde der. Ikke noe "hævve" (hode) og "mævver" (maur) på meg xD Klarer også fint å uttale ordene med sånn tjukk L (ælj - elg, hælja - helgen), men sier aldri sånt selv. Jeg har nå bodd de siste 7-8 årene i Bergen. Dialekten min har derfor nøytralisert seg veldig, og snakker egentlig "ingenting". Sier "jeg", "meg" og "ikke" men også "boss" (søppel) og generelt veldig lite a-endinger.

Fikk høre av en lærer (i Bergen) en gang at dialekten min er "utopisk" og "knotete". Syns det er litt selvmotsigende jeg xD



Anonymous poster hash: b521a...04d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker hovedsakelig Oslodialekt, men har nordmørsdialekt flytende når jeg er på besøk hos familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget var at dere skulle skrive litt fra dialekten deres da. Ellers er det jo ikke så interessant:P



Anonymous poster hash: 721be...03e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E siddår inne i staua og udforbi vindue ser e ein faul.

Fra et sted i Aust-Agder

Kan jeg tippe på Grimstad? :)

E e nemli derfra sjønnår du, men snakkår litt utvanna nå. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ca flekkefjordsk, men uten bløte konsonanter. Jeg hater dialektskriving, så jeg fant heller en video der de snakker flekkefjordsk (bortsett fra en fyr som snakket østlandsk):

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No ligge eg her og høyre på kjeresten min snorka so inni hampen (med trykk på o og e)! Han har jo vøre på jobb te halv ydleve, so då e da jo eigentle grett då men.

I sommar satt eg å solte meg i skykkjeskuggjen te solo for ner i fjordn. Da va koseli.

Stril, ispedd ei klype med vossing og sogning. De e jo flott det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Oslo, så jeg snakker vanlig østlandsk. Er egentlig veldig glad for det, syns de aller fleste dialektene i Norge er ganske stygge. Noen få er fine, men blir lei av de etter å ha hørt de en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...