Gå til innhold

Svart kjole i bryllup


Gjest Primula

Anbefalte innlegg

Kan man ha svart kjole i bryllup?

bryllupet skal være på nyttårsaften, så det er ikke noe sommerbryllup. Jeg har omsider funnet en kjole som jeg likte kjempegodt og som kler meg. Men den er svart...og jeg har hørt at man ikke skal ha svart kjole i bryllup. Skal ha bunad til middag og skifte til kjole til kaffe/dans. Skal ha en sånn svart-glitter bolero utenpå. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velg bolero med farger, ikke i svart-glitter, samt sko og veske i en annen farge. Bare svart blir dystert (men det er min mening, da...). Hva med bolero, sko og veske, samt smykker, i sølv? Passer godt på nyttårsaften. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Svart kjole skal brukes i begravelser, ikke bryllup. I bryllup kan man bruke alle farger untatt svart og hvit. Men min svarte skinnjakke kan ingen ta fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psh, jeg ville uten å blunke valgt svart, den mest gretne person du kan tenke deg kan ha valgt kjole som matcher invitasjonen mens en med svart kjole kan virke glad som faen på parets vegne, det sier seg selv hva som ville brydd noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var forlover i et bryllup i sommer, og jeg spurte bruden først om det var greit at jeg stilte i svart kjole. Ingen problem, svarte hun. Jeg haddfe svart kjole, men lys rosa veske og sko, og "antikke" (kjøpt på glitter, men ser gammeldags ut), og fikk faktisk komplimenter. Ingen sure miner eller reaksjoner. Kle deg i hva du vil, men du kan jo spørre bruden først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ganske "streng" på dette med svart i et bryllup (og julerødt + hvitt), men når bryllupet er på nyttårsaften synes jeg faktisk det kan passere... Men spør bruden likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg hadde valgt sort i et bryllup, men jeg tror kanskje de tider er over... Iallefall om Victoria Beckhams antrekk i Tomkat brullypet er noe å gå etter!

Endret av Fashion.Faux.Pas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man fint kan ha svart kjole i bryllup, spesielt om vinteren. Jeg har brukt det om sommeren også jeg, med lyst sjal til.

Selv om sort liksom er begravelsesfarge, så styler man seg jo litt annerledes til et bryllup... Jeg skjønner ikke at det skal være noe problem, men noen er jo veldig inne i gammel "skikk og bruk" da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke engang bruden merker hvilken farge du kommer i, og brudgommen er vel mest opptatt av kona ;)

Og sure gjester har vi vel alle lært å ignorere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man ikke bruke svart kjole? Fordi det kan assosieres med begravelse?

Jeg syns svart er helt greit, brukte selv en svart cocktailkjole i et bryllup i høst.

Og bruden/brudgommen er sikkert så opptatt med sitt at de ikke legger merke til noe farge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var forlover i svart kjole i et sommerbryllup en gang for ti år siden. (hadde ikke KG på den tiden, og det var det første bryllupet jeg var i, og ingen hadde fortalt meg at dette ikke var lov, ikke kom jeg på å spørre noen heller. Det eneste jeg visste var at det ikke var lov med hvitt. :rodme: ) Paret er skilt i dag, så kanskje det var kjolen min som bragte ulykke? :ler:

Jeg har etterhvert skjønt at det er strenge regler for dette med svart kjole i bryllup, og at forloveren er den eneste som kan ha rød kjole. Samtidig flommer det jo over at utsagn om at "vi gjør det på vår måte" og burdepar forteller at de plukker og shopper og forkaster tradisjoner etter eget hode, så hvorfor kan ikke dette gjelde kjolevalg for gjestene også?

Skjønner ikke helt hvorfor hun skal spørre bruden. Bruden har vel nok å tenke på om hun ikke skal ta stilling til fargen på forloverens kjole? (og hvis bruden har normalt med sosiale antenner sier hun vel "selvfølgelig, gå med det du føler deg fin i du" uansett hva hun innerst inne måtte mene?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det er galt med svart kjole jeg :) (heller rart hvis noen andre går med hvit) Men så lenge du har sko, vesk o.l i andre farge så blir det jo kult likevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil seie at det kjem an på tilbehør og/eller snittet på kjolen. Gjer som folk over anbefaler, ha "Muntert" tilbehør. Det er "strenge" regler for kva ein ska/skal ikkje ha på seg, men så er det jo ikkje alle som bryr seg. Kanskje greit å tenke over om bruden/brudeparet legger opp til ein meir tradisjonell fest, eller om det er meir "vanlig" fest. Nokre svarte kjoler bør ein styre unna i bryllup- feks dei som du like godt kunne ha godt i ein familie middag/bryllup osv.... Og tviler på det er ein slik kjole du har tenkt å gå i :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Da jeg giftet meg spurte min forlover hva jeg forventet og da sa jeg: Ikke ensfarget hvitt, svart eller grått. Ellers er det fritt frem. Hun kom i en flott blå kjole, og hans forlover hadde matchende slips.

Dersom man er forlover har dette noe å si - og da spør man bruden. Dersom man ikke er forlover er det friere - men igjen synes jeg det kommer an på tilbehør og stil på kjolen.

Det med rødt kun til forlover har jeg ALDRI hørt om før - jeg går OFTE i rødt fordi det er min favoritt farge og en farge som kler meg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss.Chanel

jeg giftet meg ifjor og en gjest kom i sort kjole, de andre gjestene snakker om det enda! og personlig hadde jeg ønsket personen kunne funnet en annen farge, for ærlig talt jenter, hvor ofte er man i et bryllup? man kan vel klare å respektere kleskoder og finne en annen farge en hvitt eller sort den dagen man er gjest i et bryllup?!

uhørt synes nå jeg.

så kan man kle seg i sort eller hvitt resten av årets festligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I tillegg til at sort og hvitt ikke er akseptert, skal man ikke gå i grønt, da grønt lokker til seg underjordiske, og rødt, da det betyr at man har fraternisert med brudgommen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at sort og hvitt ikke er akseptert, skal man ikke gå i grønt, da grønt lokker til seg underjordiske, og rødt, da det betyr at man har fraternisert med brudgommen. :lol:

Ooh! :ler:

Men hvilke farger er igjen da? Blå? og lilla? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg giftet meg ifjor og en gjest kom i sort kjole, de andre gjestene snakker om det enda! og personlig hadde jeg ønsket personen kunne funnet en annen farge, for ærlig talt jenter, hvor ofte er man i et bryllup? man kan vel klare å respektere kleskoder og finne en annen farge en hvitt eller sort den dagen man er gjest i et bryllup?!

uhørt synes nå jeg.

så kan man kle seg i sort eller hvitt resten av årets festligheter!

Oida. Lurer på om jeg blir husket ti år senere for min svarte kjole? Eller kanskje det ble ferdigsnakket etter fem år? Får håpe personen også blir husket for noe annet enn kjolefargen da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått i svart i to bryllup nå, og begge gangene har jeg fått skryt fra brudeparet for antrekket, så det kan da umulig være så ille. (Dette var sommer- og høstbryllup.) Den ene bruden sa faktisk at hun synes det var deilig å se noen i svart, etter all pastellen de andre gjestene gikk i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...