Gå til innhold

Hva er gammel musikk?


Tøytigern

Anbefalte innlegg

Jeg har en smak for det jeg kaller gamle låter og eldre musikk.

Men når jeg snakker med andre, som ikke er så veldig mye eldre, så merker jeg de blir litt satt ut når jeg kaller noe for en gammel låt.

De mener dette er "ny musikk."

Da snakker jeg om låter som er fra 90-tallet og framover til siste tiår.

Låter som er mellom ti og fem år gamle, ser jeg ikke på som nyere musikk.

Er det meg som er litt på jordet og ikke kan se på la oss si Rock the cashbah med The Clash som annet enn en gammel, golden hit?

Den kom i 1982. Det begynner å bli en stund siden...

En låt som er tredve (egentlig 32) år gammel må kunne sees på som gammel og god?

Hva med låter fra 90-tallet?

2000-tallet?

Må man virkelig tilbake til Etta James, for å kunne kalle musikk for gamle klassikere?

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feks så ser jeg på det norske, NewYork-baserte produsent-teamet Stargate som produsenter av moderne klassikere.

Noe jeg fikk sterke innvendinger mot av folk på 30+.

Jeg kan ikke helt forstå det, da man skal lete godt for å finne flere av de større hit-låtene som har kommet ut etter 90-tallet, som Stargate ikke enten står bak, eller har en finger med i...

Edit: Klipper inn fra UK Singles chart og Billboard Hot 100:

Det skal vel litt til å peke på noen der, som ikke er like kjente hist som feks Etta James' "The Wallflower", "At Last", "Tell Mama", "Something's Got a Hold on Me", and "I'd Rather Go Blind"?

Så, hva er gammel musikk, og hva er klassikere?

Er det meg som er på jordet?

Linker til Wikipedia her, fordi det var det enkleste.(Orket ikke å gjøre en masse extensive research, for å samle sammen kilder til å belegge det jeg skriver i innlegget her.) Men enhver kan følge notene under og finne de kildene de som har lagt inn info i wikien har brukt.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at en sang må være lagd på 50/60-tallet for at jeg skal synes den er gammel!



Anonymous poster hash: cca89...919
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med film, femti år eller eldre = gammel.



Anonymous poster hash: ddb97...a87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns musikk fra 80-tallet er gammel.

Musikk fra 90-tallet er eldre musikk.

Det virker som de som er født på 70-tallet mener musikken som var tjue år gammel musikk da de var små er den gamle musikken, mens all annen musikk er ny..?

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen sagt gammel musikk hadde jeg tenkt til og med 70-tallet tenker jeg. Alt etter det hadde jeg beskrevet med tiår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som med film, femti år eller eldre = gammel.

Anonymous poster hash: ddb97...a87

Vi er jo i 2014. Det vil si at mye av den musikken og filmene folk på rundt 40 mener er tjue-tredve år gammel faktisk er førti- femti år.

Det virker som tiden stoppet for dem en gang på 2000-tallet, da de fikk barn?

Det er faktisk femten år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som de som er føst på 70-tallet mener musikken som var tjue år gammel musikk da de var små er den gamle musikken, mens all annen musikk er ny..?

Ja! :skya:

Generelt så er gammel musikk fra 70-tallet og før den tid.

Anonymous poster hash: 35d17...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen sagt gammel musikk hadde jeg tenkt til og med 70-tallet tenker jeg. Alt etter det hadde jeg beskrevet med tiår.

Denne musikken, fra 70-tallet er jo førti år, så det er jeg enig i.

Dvs at grensen for det som er gammelt går ved +/-50 år, mens annen musikk er nyere?

Hva da med de som levde på 80-tallet og lyttet til 20 år gammel musikk og så på denne som oldies and goldies, eller det som kalles evergreens?

Jeg vil si at A-ha feks, har laget evergreens. De ga ut musikk fra 82 og framover til ca 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! :skya:

Generelt så er gammel musikk fra 70-tallet og før den tid.

Anonymous poster hash: 35d17...066

Hvor gammel er du, selv. Bare sånn for å lodde stemningen.

Jeg tenker at du må være født på 70 eller 80-tallet? Eller tar jeg helt feil.

Jeg tror nemlig at det folk sier er eldre musikk er det som kom ut før musikken de selv hørte på og festet til. Mens den musikken de selv festet til faktisk er eldre musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt før 1980 er gammelt for meg.

Er du født før eller etter 1990?

Er selv født før 1990. :)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du, selv. Bare sånn for å lodde stemningen.

Jeg tenker at du må være født på 70 eller 80-tallet? Eller tar jeg helt feil.

Jeg tror nemlig at det folk sier er eldre musikk er det som kom ut før musikken de selv hørte på og festet til. Mens den musikken de selv festet til faktisk er eldre musikk.

Jeg er født på slutten av 80-tallet, hørte vel ikke på musikk før slutten av 90 tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammel er du, selv. Bare sånn for å lodde stemningen.

Jeg tenker at du må være født på 70 eller 80-tallet? Eller tar jeg helt feil.

Jeg tror nemlig at det folk sier er eldre musikk er det som kom ut før musikken de selv hørte på og festet til. Mens den musikken de selv festet til faktisk er eldre musikk.

Jeg er født i 1967. Så teorien din stemmer sånn ca :)

Anonymous poster hash: 35d17...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det er slik - gammel musikk er det som kom ut før min tid, eller da jeg var liten. 90-tallet for meg er ikke gammel musikk, det var jo nettopp 90-tallet. Men det er jo fordi jeg er litt oppi årene. For de som er født på tidlig 90-tall så vil jo det være gammel musikk, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror også det er slik - gammel musikk er det som kom ut før min tid, eller da jeg var liten. 90-tallet for meg er ikke gammel musikk, det var jo nettopp 90-tallet. Men det er jo fordi jeg er litt oppi årene. For de som er født på tidlig 90-tall så vil jo det være gammel musikk, vil jeg tro.

Ja, jeg tenker det må være sånn folk ressonnerer.

For min del er det jo lenge siden 80-tallet.

Da var jeg et litet knøtt, som lærte å gå... ;)

Men det kan jo hende jeg må revurdere hva jeg syns er eldre musikk.

Jeg tenker musikk fra forrige tiår er eldre musikk, mens den fra før det er av god gammel årgang.

Jamfør den listen over her, som går tilbake til 1999.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at A-ha feks, har laget evergreens. De ga ut musikk fra 82 og framover til ca 2010.

Jeg ville ikke kalt musikk fra 80-tallet for evergreens. Selve uttrykket er vel bare noe gamle mennesker bruker i dag. (Som gjestene i Odd Grythes program "Husker du".) :vetikke:

Musikken i denne tråden med favoritter fra 70 og 80-tallet http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=832102 er hits fra de to tiårene, verken mer eller mindre.

Men uansett, hva man kaller gammelt har vel mest med egen alder å gjøre, ja.

Anonymous poster hash: 26e86...048

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kalt musikk fra 80-tallet for evergreens. Selve uttrykket er vel bare noe gamle mennesker bruker i dag. (Som gjestene i Odd Grythes program "Husker du".) :vetikke:

Musikken i denne tråden med favoritter fra 70 og 80-tallet http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=832102 er hits fra de to tiårene, verken mer eller mindre.

Men uansett, hva man kaller gammelt har vel mest med egen alder å gjøre, ja.

Anonymous poster hash: 26e86...048

Odd hvem?

Jeg mener at låter som disse med A-ha, "Take on me", blant annet er en evergreen.

Pitbull ( Armando Peréz) hadde en hit i 2013 der han rett og slett stjal så godt som hele låten og fikk Christina Aguilera til å synge et hook oppå, fra hennes eget album, fra året før.

Jeg tenker at hvis publikum ikke var født på 90-tallet hadde de ikke falt i staver over den utgivelsen, for å si det sånn...

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...