Gå til innhold

Kjøpe kunst, har du peiling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bildet jeg ønsker å kjøpe selges bl.a. på auksjon hos Blomqvist. Jeg regner med at det er sikkert å kjøpe fra dem? De er jo en formidler av kunst for private selgere, verdsetter bildene og har holdt på i årevis. Problemet er at budrunden snart har nådd min maxgrense.

Det samme bildet selges på finn.no, uten et profesjonelt mellomledd. Her selges det 500 kr billigere. Opplaget er på ca. 80 bilder, har det noe å si for verdien hvilket nummer i rekken bildet er? Er det trygt å kjøpe på finn.no? Må jeg få bildet verdsatt før finn.no overfører pengene? Er det vanlig å få med papirer om bildet, kunstneren osv.? Og er posten til å stole på med sendig av bilder?

Jeg har aldri kjøpt kunst før, og vil ikke gjøre noe feil.



Anonymous poster hash: 7c57e...619
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Posten? Skal Blomquist sende kunstverk i posten? Da regner jeg med at de har noen spesialruller/esker det kan sendes i. Ville ikke stolt på at noen privat har det, pluss hvordan blir det med forsikring, er bildet mye verdt? Kan du ikke reise til Oslo og plukke det opp? Eller der personen fra finn bor.

(Har aldri kjøpt kunst på finn, hvis prisen ligger på det samme som hos Blomquist skulle det være greit. Men ville henta det selv). Nummereringen kan ha noe å si for fargeintensiteten på grafiske trykk, men ikke verdien tror jeg.

Tror heller ikke det er vanlig å få med noe informasjon, hva tenker du på? det får man som regel ikke når man kjøper fra galleri (annet enn det katalog).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten? Skal Blomquist sende kunstverk i posten? Da regner jeg med at de har noen spesialruller/esker det kan sendes i. Ville ikke stolt på at noen privat har det, pluss hvordan blir det med forsikring, er bildet mye verdt? Kan du ikke reise til Oslo og plukke det opp? Eller der personen fra finn bor.

(Har aldri kjøpt kunst på finn, hvis prisen ligger på det samme som hos Blomquist skulle det være greit. Men ville henta det selv). Nummereringen kan ha noe å si for fargeintensiteten på grafiske trykk, men ikke verdien tror jeg.

Tror heller ikke det er vanlig å få med noe informasjon, hva tenker du på? det får man som regel ikke når man kjøper fra galleri (annet enn det katalog).

Tusen takk for svar! :)

Jeg tenkte på finn.no og posten når jeg spurte om det, men tror jeg kjøper av galleri uansett. Det på finn.no var oppgitt i andre mål enn det jeg finner andre steder på nett, og med annet opplag. Finner ingen informasjon om at bildet er produsert i flere størrelser og omganger. Vanskelig å stole på dem da.

Bildet er verdsatt til 2000 - 3000 kr, men selges ofte under 2000. Må jeg kjøpe forsikring i tillegg? Det er sånt jeg ikke vet noe om, så det er bra du nevner det :)

Med informasjon tenkte jeg bare et skriv om bildet, altså navn, årstall, verdivurdering og at det er kjøpt hos Blomqvist til gitt dato e.l. Jeg så et annet bilde av samme kunstner, og der var det med informasjon om når og hvor det ble produsert, hvor det hadde vært utstilt, hvem som hadde eid bildet i flere ledd og hva det ble solgt for hver gang. Det er jo ganske mye, men er også interessant :) Det var et dyrere bilde, som kanskje ikke har skiftet hender like mange ganger.

Anonymous poster hash: 7c57e...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne hatt et slikt skriv til noen av mine bilder, men det er ikke vanlig. Vet ikke Blomqvist gir ut det, varierer sikkert hva de vet/ kan si. Lurt å skrive ned selv det man vet, for det er lett å glemme når årene går. Med forsikring tenkte jeg på hvis bildet skulle sendes, du trenger ikke egen på det ellers, det er innbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Bildet jeg ønsker å kjøpe selges bl.a. på auksjon hos Blomqvist. Jeg regner med at det er sikkert å kjøpe fra dem? De er jo en formidler av kunst for private selgere, verdsetter bildene og har holdt på i årevis. Problemet er at budrunden snart har nådd min maxgrense.

Det samme bildet selges på finn.no, uten et profesjonelt mellomledd. Her selges det 500 kr billigere. Opplaget er på ca. 80 bilder, har det noe å si for verdien hvilket nummer i rekken bildet er? Er det trygt å kjøpe på finn.no? Må jeg få bildet verdsatt før finn.no overfører pengene? Er det vanlig å få med papirer om bildet, kunstneren osv.? Og er posten til å stole på med sendig av bilder?

Jeg har aldri kjøpt kunst før, og vil ikke gjøre noe feil.

Anonymous poster hash: 7c57e...619

Et grafisk trykk ja.

Antallet nummererte eksemplarer er ikke ca, det er absolutt.

Så kommer prøvetrykk (max antall prøvetrykk er 10% av et opplag, disse nummereres som regel med romertall), og eventuelle trykk til fremvisning eller arkivering merket H.C. i tillegg til de nummererte trykkene.

I arbeidet med den grafiske platen hender det kunstneren trykker noen trykk for det arbeides videre med platen. Disse trykkene merkes stadiumtrykk og kan i et opplag før det arbeides videre med platen.

Å kjøpe grafiske trykk via Finn.no ville jeg vært litt skeptisk til.

Normalt sier man det slik at at trykk som er trykket i 100 eller flere eksemplarer er så masseprodusert at det mister sin pengeverdi i stor grad, det kan alikevel ha meget stor personlig verdi for den som eier det, men kjøpsprisen skal reflektere at det da er trykket i et stort antall.

Men, ingen regler helt uten unntak. For kjente kunstnere som f.eks. Espolin Johnson, vil du normalt måtte ut med 25 - 30" for et stort trykk i god kvalitet med opplag rundt 200 - 250 stk.

Denne prisen reflekterer kunstnerens popularitet/etterspørsel i markedet.

Ofte er det slik at første og siste trykk i et opplag kan være de mest verdifulle (om man skal bruke det begrepet) ettersom de første trykket (nr 1 av opplaget) reflekterer den 'jomfruelige' trykkplaten og det siste trykket i opplaget refklekterer platen slik den var i det opplaget var ferdig.

Av disse to er det nr.1 som har den høyeste verdi da platen ikke ennå er slitt.

Om du har falt for trykket, og du får det til en grei sum så ikke se på det som en investering, men som et kunstverk du gledes over å ha hengende i ditt eget hjem.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirfly

Bildet jeg ønsker å kjøpe selges bl.a. på auksjon hos Blomqvist. Jeg regner med at det er sikkert å kjøpe fra dem? De er jo en formidler av kunst for private selgere, verdsetter bildene og har holdt på i årevis. Problemet er at budrunden snart har nådd min maxgrense.

Det samme bildet selges på finn.no, uten et profesjonelt mellomledd. Her selges det 500 kr billigere. Opplaget er på ca. 80 bilder, har det noe å si for verdien hvilket nummer i rekken bildet er? Er det trygt å kjøpe på finn.no? Må jeg få bildet verdsatt før finn.no overfører pengene? Er det vanlig å få med papirer om bildet, kunstneren osv.? Og er posten til å stole på med sendig av bilder?

Jeg har aldri kjøpt kunst før, og vil ikke gjøre noe feil.

Anonymous poster hash: 7c57e...619

Skal du kjøpe kunst, så kjøper du ikke bilder som masseproduseres eller trykkes.

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ive Lina

Jeg har solgt endel kunst hos Blomquist og de er absolutt til å stole på.

Har også solgt mye kunst på Finn og da har jeg sendt de i pappsylinder og det har gått helt fint - har også sendt innrammede bilder til kjøpere. Så jeg har god erfaring både med posten, Blomquist og Finn når det gjelder kjøp/salg/forsendelse av kunst.

Når det gjelder nummer på trykket så har det mindre betydning - det er ihvertfall min erfaring.

Opplysninger om kunstneren og hva lignende bilder er solgt for tidligere så er Google god å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Skal du kjøpe kunst, så kjøper du ikke bilder som masseproduseres eller trykkes.

Enkelt og greit.

Og hvorfor kjøper man ikke grafiske trykk om jeg tør spørre?

Hvilke kunstnere har deg selv på veggen og kun i akryl eller olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg har solgt endel kunst hos Blomquist og de er absolutt til å stole på.

Har også solgt mye kunst på Finn og da har jeg sendt de i pappsylinder og det har gått helt fint - har også sendt innrammede bilder til kjøpere. Så jeg har god erfaring både med posten, Blomquist og Finn når det gjelder kjøp/salg/forsendelse av kunst.

Når det gjelder nummer på trykket så har det mindre betydning - det er ihvertfall min erfaring.

Opplysninger om kunstneren og hva lignende bilder er solgt for tidligere så er Google god å ha.

I praksis er det slik du sier ja.

- jeg fant det likevel verd å nevne siden det kan være interessant for enkelte dersom man kan velge mellom to trykk i samme opplag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

I praksis er det slik du sier ja.

- jeg fant det likevel verd å nevne siden det kan være interessant for enkelte dersom man kan velge mellom to trykk i samme opplag :)

Ja, det er helt sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirfly

For noe stort tull.

Kan du vise til noen grafiske trykk som har fått stor verdistigning sammenliknet med verdistigningen på ikke-trykk fra samme kunstner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Kan du vise til noen grafiske trykk som har fått stor verdistigning sammenliknet med verdistigningen på ikke-trykk fra samme kunstner?

Du kan ikke sammenligne grafiske trykk med originale tegninger og malerier. Det er en helt annen prisklasse og for de fleste er malerier av anerkjente kunstnere noe man må spare til i lange tider.

Man får ikke malerier av anerkjente kunstnere til 2-3.000 ... du må som regel minst gange beløpet med 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du kjøpe kunst, så kjøper du ikke bilder som masseproduseres eller trykkes.

Enkelt og greit.

Fordi? Jeg liker bildet, så da kjøper jeg det.

Jeg har solgt endel kunst hos Blomquist og de er absolutt til å stole på.

Har også solgt mye kunst på Finn og da har jeg sendt de i pappsylinder og det har gått helt fint - har også sendt innrammede bilder til kjøpere. Så jeg har god erfaring både med posten, Blomquist og Finn når det gjelder kjøp/salg/forsendelse av kunst.

Når det gjelder nummer på trykket så har det mindre betydning - det er ihvertfall min erfaring.

Opplysninger om kunstneren og hva lignende bilder er solgt for tidligere så er Google god å ha.

Takk for svar! Jeg har googlet i mange timer, sjekket ut utallige bilder og sett hva de har gått for tidligere. Forelsket meg ordentlig i et litografi, og finner kun disse to til salgs. Finn.no er jo generelt troverdig, man har jo sikker betaling også. Men selgeres som har lagt ut bildet skriver kun navnet på kunstneren, opplag og målet på bildet. Ikke noen annen informasjon. Er det ikke vanlig å i det minste skrive navnet på bildet, årstall osv.? Jeg har ingen mulighet for å dra og se på bildet, og har ikke fått svar på om det er verdivurdert. Bildet hun har lagt ut er også dårlig, har bedt om flere.

Et grafisk trykk ja.

Antallet nummererte eksemplarer er ikke ca, det er absolutt.

Så kommer prøvetrykk (max antall prøvetrykk er 10% av et opplag, disse nummereres som regel med romertall), og eventuelle trykk til fremvisning eller arkivering merket H.C. i tillegg til de nummererte trykkene.

I arbeidet med den grafiske platen hender det kunstneren trykker noen trykk for det arbeides videre med platen. Disse trykkene merkes stadiumtrykk og kan i et opplag før det arbeides videre med platen.

Å kjøpe grafiske trykk via Finn.no ville jeg vært litt skeptisk til.

Normalt sier man det slik at at trykk som er trykket i 100 eller flere eksemplarer er så masseprodusert at det mister sin pengeverdi i stor grad, det kan alikevel ha meget stor personlig verdi for den som eier det, men kjøpsprisen skal reflektere at det da er trykket i et stort antall.

Men, ingen regler helt uten unntak. For kjente kunstnere som f.eks. Espolin Johnson, vil du normalt måtte ut med 25 - 30" for et stort trykk i god kvalitet med opplag rundt 200 - 250 stk.

Denne prisen reflekterer kunstnerens popularitet/etterspørsel i markedet.

Ofte er det slik at første og siste trykk i et opplag kan være de mest verdifulle (om man skal bruke det begrepet) ettersom de første trykket (nr 1 av opplaget) reflekterer den 'jomfruelige' trykkplaten og det siste trykket i opplaget refklekterer platen slik den var i det opplaget var ferdig.

Av disse to er det nr.1 som har den høyeste verdi da platen ikke ennå er slitt.

Om du har falt for trykket, og du får det til en grei sum så ikke se på det som en investering, men som et kunstverk du gledes over å ha hengende i ditt eget hjem.

Takk for svar :) Så når opplaget som nevnes på finn.no er 30 stk, så kan det mest sannsynlig ikke forklares med at det er prøvetrykk, når endelig opplag er på 80 stk?

Jeg har uansett høyeste bud hos Blomqvist for øyeblikket, håper jeg får det. Bildet er en gave til et kunstnerisk familiemedlem som har beundret kunstneren i alle de år :) Tror han vil like det veldig godt. Økonomisk verdi har sånn sett ikke så mye å si for meg.

Anonymous poster hash: 7c57e...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vise til noen grafiske trykk som har fått stor verdistigning sammenliknet med verdistigningen på ikke-trykk fra samme kunstner?

Jeg samler ikke på kunst, og har ingen planer om å investere i det. Det er en julegave rett og slett, og penger og økonomi er ikke en del av gavemottakerens verdier her i livet :) Sånn sett kunne jeg sløyfet alt om verdi i mitt første innlegg, jeg lurte vel mer på forskjellene grafisk sett på de ulike numrene.

Anonymous poster hash: 7c57e...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Du kan ikke sammenligne grafiske trykk med originale tegninger og malerier. Det er en helt annen prisklasse og for de fleste er malerier av anerkjente kunstnere noe man må spare til i lange tider.

Man får ikke malerier av anerkjente kunstnere til 2-3.000 ... du må som regel minst gange beløpet med 10.

Helt, helt riktig.

Og enkelte kunstnere arbeidet bare i grafikkformatet (av naturlige grunner).

Ta en titt på listen her

Tillegg:

Jeg samler ikke på kunst, og har ingen planer om å investere i det. Det er en julegave rett og slett, og penger og økonomi er ikke en del av gavemottakerens verdier her i livet :) Sånn sett kunne jeg sløyfet alt om verdi i mitt første innlegg, jeg lurte vel mer på forskjellene grafisk sett på de ulike numrene.

Anonymous poster hash: 7c57e...619

Jeg krysser jeg fingrene for at du får tilslag på bildet !

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Papirfly

Du kan ikke sammenligne grafiske trykk med originale tegninger og malerier. Det er en helt annen prisklasse og for de fleste er malerier av anerkjente kunstnere noe man må spare til i lange tider.

Man får ikke malerier av anerkjente kunstnere til 2-3.000 ... du må som regel minst gange beløpet med 10.

Hvorfor forteller du meg dette? Det motsier da ingenting jeg sier?

Kjøper du kunst, så må du kjøpe noe du liker og være en gambler som har mye innsikt og kunnskap om hvem som vil få en sterkt økende popularitet, kunne mye om det kunstfaglige - og det er vanskelig, for det omfatter kunnskap fra områder folk ofte ikke klarer å forene, som historie, psykologi og kjemi, pigmentsammensetninger, blandinger, geologi - type stein, type slip, matematikk, geometri, osv. Kunst er for de flinkeste, og det å se hvem som tiden kommer til å vise er den flinkeste før samfunnet har klart det er no small feat.

Hvis ikke er det bare til pynt, og det er greit nok. Men da skjønner jeg ikke hvorfor man skal trekke inn verdien av trykket avhengig av nummerering. Da diskuterer man 50-øringer, lissom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hvorfor forteller du meg dette? Det motsier da ingenting jeg sier?

Kjøper du kunst, så må du kjøpe noe du liker og være en gambler som har mye innsikt og kunnskap om hvem som vil få en sterkt økende popularitet, kunne mye om det kunstfaglige - og det er vanskelig, for det omfatter kunnskap fra områder folk ofte ikke klarer å forene, som historie, psykologi og kjemi, pigmentsammensetninger, blandinger, geologi - type stein, type slip, matematikk, geometri, osv. Kunst er for de flinkeste, og det å se hvem som tiden kommer til å vise er den flinkeste før samfunnet har klart det er no small feat.

Hvis ikke er det bare til pynt, og det er greit nok. Men da skjønner jeg ikke hvorfor man skal trekke inn verdien av trykket avhengig av nummerering. Da diskuterer man 50-øringer, lissom.

Hva er det du vil diskutere nå?

Den som har et øsnke om å gjøre investeringer i kunst bør konsentree seg om de unge kunstnerene og kunne treffe.

Morten Viskum innkjøpt som ung og lovende er et slikt eksempel. Og markedet er en dynamisk verden.

Å kun kjøpe kunst som ike gir deg noe på det personlige planet, kun fordi det skal være en investering, er ikke lurt uansett.

Kjøp svært gjerne unge, lovende og kommende kunstnere, men gjør kjøpene fordi verkene deres gir deg som menneske noe.

En gang iblant kan man være så heldig at markedet plutselig oppdager den unge kunstneren du kjøpe et bilade av for mange år siden, - men da vil du for alt i verden ikke selge bildet... fordi det betyr for mye for deg, det gir deg for mye til å kvitte deg med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirfly

En gang iblant kan man være så heldig at markedet plutselig oppdager den unge kunstneren du kjøpe et bilade av for mange år siden, - men da vil du for alt i verden ikke selge bildet... fordi det betyr for mye for deg, det gir deg for mye til å kvitte deg med.

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å realisere verdiene i noe fra Viskum. Jeg ville ikke hatt noe fra Hermann Nitsch på veggen, heller.

Spm gjaldt akkurat det verdimessige. Det er vel besvart. Ballen død. Ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei.

 

Det kan være forskjell på trykkene mht. nummereringen. De grafiske bladene kan ha noe ulik farge, og ved mange trykk i én serie blir platen slitt. Husk å sjekk om kunstverket er både nummerert, signert samt datert. Noen kunstverk er merket “E.A.” eller “prøvetrykk”, det betyr at trykket er tatt før platen er helt ferdig bearbeidet, og regnes som kunstnerens eget arbeid.

 

Det finnes ikke noe register over stjålen kunst i Norge. Så be alltid om dokumentasjon fra selger. Selv fikk jeg med den gamle kvitteringen fra selger da jeg kjøpte kostbar kunst på Finn. Husk at også auksjonshusene kan bli beskyldt for heleri – dette på grunn av uvitenhet, og sviktende rutiner når de håndtere store mengder kunst.

 

Les mer om å handle kunst på bloggen min: Eie, erverve, selge og samle kunst

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...