Gå til innhold

Useriøse mennesker, og snarveier. ....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er utdannet spesialpedagog, med master såkalt. Hørte her om dagen at svigerinnen min som er utdannet førskolelærer ville ta 30 sp spesialped, for da kunne hun bli "spesialpedagog".

Vel unnskyld meg, men man er vitterlig ikke en spesialpedagog før man faktisk har avlagt en mastergrad! Jeg har ikke gått 5 år på høyskole får å bli sammenlignet med en førskolelærer med "minikurs".

Blir så irritert av folk som tror de bare kan ta en snarvei, og forventer å få den samme anseelsen som de med høy utdannelse!

Hvorfor kan ikke staten innføre beskyttet tittel, og autorisasjon?! Å få luket vekk sånne useriøse mennesker! Er jo faktisk snakk om barnas ve og vel, man vil jo ha de beste menneskene til å kunne hjelpe? Ikke personer som har tatt et lite "kurs".....

Anonymous poster hash: 2cc2c...f67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns du er litt nedlatende... Du jobber med mennesker, men arbeider med klør og nebb for at folk rundt deg ikke skal få komme opp på ditt nivå... Og så slektning til og med. Nei, det finnes viktigere ting her i livet...

Kan hende hun har misforstått, kanskje du heller kan fortelle henne dette på en ok måte enn å irritere deg over det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan jo kalle seg hva hun vil, men folk med peiling vet jo at hun ikke er det.



Anonymous poster hash: 684a9...cd2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utdannet spesialpedagog, med master såkalt. Hørte her om dagen at svigerinnen min som er utdannet førskolelærer ville ta 30 sp spesialped, for da kunne hun bli "spesialpedagog".

Vel unnskyld meg, men man er vitterlig ikke en spesialpedagog før man faktisk har avlagt en mastergrad! Jeg har ikke gått 5 år på høyskole får å bli sammenlignet med en førskolelærer med "minikurs".

Blir så irritert av folk som tror de bare kan ta en snarvei, og forventer å få den samme anseelsen som de med høy utdannelse!

Hvorfor kan ikke staten innføre beskyttet tittel, og autorisasjon?! Å få luket vekk sånne useriøse mennesker! Er jo faktisk snakk om barnas ve og vel, man vil jo ha de beste menneskene til å kunne hjelpe? Ikke personer som har tatt et lite "kurs".....

Anonymous poster hash: 2cc2c...f67

Du kan jo si til henne at det desverre ikke er sånn det funker.

Anonymous poster hash: 684a9...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du er litt nedlatende... Du jobber med mennesker, men arbeider med klør og nebb for at folk rundt deg ikke skal få komme opp på ditt nivå... Og så slektning til og med. Nei, det finnes viktigere ting her i livet...

Kan hende hun har misforstått, kanskje du heller kan fortelle henne dette på en ok måte enn å irritere deg over det.

"Opp på mitt nivå?" Hun er jo langt fra mitt nivå, med en bachelor og jeg har en master, som nesten er dobbelt så høy utdannelse. Jeg hindrer ikke henne i å ta en master hvis hun vil det, men det vil hun ikke, hun vil bare ha anseelsen som om hun hadde hatt en.....

Hvis man vil ha status, må man jobbe for det. Ingenting kommer gratis. Ei heller en grad. TS

Anonymous poster hash: 2cc2c...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så irritert av folk som tror de bare kan ta en snarvei, og forventer å få den samme anseelsen som de med høy utdannelse!

Anonymous poster hash: 2cc2c...f67

Anseelse? Det viktige er hvor mye man liker jobben og hva man utretter i jobben! Hvem bryr seg om anseelse...

Man kan ikke kreve respekt for en utdannelse, det er det du yter her og nå som teller.

Hvis hun brenner mer enn deg, liker faget mer enn deg, liker jobben mer enn deg, er flinkere i den, så er hun den beste til jobben.

Anonymous poster hash: 1d2eb...c2a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man vil ha status, må man jobbe for det. Ingenting kommer gratis. Ei heller en grad. TS

Anonymous poster hash: 2cc2c...f67

Status, nivå, alt det er bullshit.

Det å snakke nedsettende om noen som brenner for faget gir iallefall ikke høy status.

Anonymous poster hash: 1d2eb...c2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Opp på mitt nivå?" Hun er jo langt fra mitt nivå, med en bachelor og jeg har en master, som nesten er dobbelt så høy utdannelse. Jeg hindrer ikke henne i å ta en master hvis hun vil det, men det vil hun ikke, hun vil bare ha anseelsen som om hun hadde hatt en.....

Hvis man vil ha status, må man jobbe for det. Ingenting kommer gratis. Ei heller en grad. TS

Anonymous poster hash: 2cc2c...f67

Men spesped. er vel ikke en beskyttet tittel? I så fall må du nok bite i gresset. Pisset om at man får jobbe for status kan du se hvor fint funger i næringslivet, der er det resultater og kun det som teller.

Anonymous poster hash: a26d6...ddf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med TS. Og dette er er ikke næringslivet, dette er offentlig sektor, her hjelper det ikke med stjerner i øyne og ville det beste.... man må faktisk ha en utdannelse som er riktig. Jobber selv for staten, og vet utmerket godt hvem som ikke passer til jobben og hvem som ikke.... Det er def. Ikke de som har for lav utdannelse iallefall. Noen ganger så må man faktisk vite hva man driver med, og da hjelper det ikke bare med gode intensjoner. ....

STÅ PÅ DITT TS, OG VIS KJERRINGEN HVOR DØREN ER.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener, men når det er sakt så skjønner jeg ikke hvorfor du bryr deg så mye.. Enhver leder som skal ansette en spes.ped vet forskjellen på disse tingene, og man blir jo lønnet etter ansinitet og utdanning uansett. Hvis hun vil da disse fagene, og det gjør til ar hun får samme tittel som deg er jo ikke det hennes feil. Du får engasjere deg i fagforbundet framfor å surmule over at andre kommer lett til samme tittel som deg selv.

Anonymous poster hash: ead86...fb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med TS. Og dette er er ikke næringslivet, dette er offentlig sektor, her hjelper det ikke med stjerner i øyne og ville det beste.... man må faktisk ha en utdannelse som er riktig. Jobber selv for staten, og vet utmerket godt hvem som ikke passer til jobben og hvem som ikke.... Det er def. Ikke de som har for lav utdannelse iallefall. Noen ganger så må man faktisk vite hva man driver med, og da hjelper det ikke bare med gode intensjoner. ....

STÅ PÅ DITT TS, OG VIS KJERRINGEN HVOR DØREN ER.

Det er ikke slik at man nødvendigvis lærer hva man driver med i en utdannelse heller. Veldig merkelige og late folk kan ta en utdannelse.

Og "kjerringen" hadde jo allerede en utdannelse.

Men da skjønner jeg hvorfor det er så mye surr blant de som jobber i staten, om dere ansetter folk kun på grunnlag av 100% korrekt navn på utdannelse...

Anonymous poster hash: 1d2eb...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med TS. Og dette er er ikke næringslivet, dette er offentlig sektor, her hjelper det ikke med stjerner i øyne og ville det beste.... man må faktisk ha en utdannelse som er riktig. Jobber selv for staten, og vet utmerket godt hvem som ikke passer til jobben og hvem som ikke.... Det er def. Ikke de som har for lav utdannelse iallefall. Noen ganger så må man faktisk vite hva man driver med, og da hjelper det ikke bare med gode intensjoner. ....

STÅ PÅ DITT TS, OG VIS KJERRINGEN HVOR DØREN ER.

Men det hjelper ikke om det ikke er en beskyttet tittel. Selvsagt vil TS i mange tilfeller foretrekkes uansett siden hun av mange blir ansett for å ha høyere kompetanse, men hun kan ikke kreve det om arbeidsgiver ønsker en annen, når det ikke er beskyttet tittel.

Anonymous poster hash: a26d6...ddf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utdannet spesialpedagog, med master såkalt. Hørte her om dagen at svigerinnen min som er utdannet førskolelærer ville ta 30 sp spesialped, for da kunne hun bli "spesialpedagog".

Vel unnskyld meg, men man er vitterlig ikke en spesialpedagog før man faktisk har avlagt en mastergrad! Jeg har ikke gått 5 år på høyskole får å bli sammenlignet med en førskolelærer med "minikurs".

Blir så irritert av folk som tror de bare kan ta en snarvei, og forventer å få den samme anseelsen som de med høy utdannelse!

Hvorfor kan ikke staten innføre beskyttet tittel, og autorisasjon?! Å få luket vekk sånne useriøse mennesker! Er jo faktisk snakk om barnas ve og vel, man vil jo ha de beste menneskene til å kunne hjelpe? Ikke personer som har tatt et lite "kurs".....

Anonymous poster hash: 2cc2c...f67

Mange veier til spesialpedagog, skjønner du - master i spesialpedagogikk er en av veiene, bachelor en annen.

Hvis du skal være så snobbete, så får du bare presise at du har master i spes.ped. da. Ikke verre enn det.

Og jeg håper at du finner innholdet i jobben din viktigere enn dette. :)

Anonymous poster hash: 1c92b...841

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ehh, for meg høres det bare ut som om hun får (eller tror hun får) den tittelen når hun tar det kurset. Får ikke inntrykk av at hun prøver å snike til seg en tittel, bare at hun tror det er sånn det fungerer.



Anonymous poster hash: 3893f...47d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhh , du kan bli spesialpedagog med bare bachelor, da heter utdanningen bachelor i spes ped. For et nedlatende nek du er ts. Dessuten er ikke spes.ped beskyttet tittel, så hun kan kalle seg for det om hun vil.

Anonymous poster hash: bcce0...fd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhh , du kan bli spesialpedagog med bare bachelor, da heter utdanningen bachelor i spes ped. For et nedlatende nek du er ts. Dessuten er ikke spes.ped beskyttet tittel, så hun kan kalle seg for det om hun vil.

Anonymous poster hash: bcce0...fd3

personen TS snakker om vil ikke få en bachelor i spes.ped, hun har førskolelærerbachelor, og så tar hun et ekstrafag i spes.ped

Anonymous poster hash: fe39c...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det jo slik at det er en grunn til at noen titler er beskyttet og at noen ikke er det. Det er visse krav for at du kan kalle deg advokat eller lege eller psykolog, med god grunn. Dersom en tittel ikke er beskyttet kan man heller ikke klage over at andre bruker den til tross for at de ikke har din utdannelse.

I en situasjon der dere begge er ute etter samme jobb vil du som regel vinne pga. din utdannelse. Så det er ikke som om noe er urettferdig her.

Hadde du studert f.eks. jus så hadde du hatt gleden av å vite, og bevise overfor andre, hvor hardt du har jobbet. Du ville også vite at andre i din kategori hadde jobbet like hardt som deg og hadde samme bakgrunn. Dersom dette er viktig for deg, burde du velge en tilsvarende utdannelse - der kunnskapen er såpass spesifikk og essensiell at det er ingen vei utenom for en gitt tittel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe trøst, så aner jeg ikke forskjellen :laugh: Er ikke dere lærere begge to? Jeg kjenner flere flinke lærere som ikke engang har brevkurs i pedagogikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du er litt nedlatende... Du jobber med mennesker, men arbeider med klør og nebb for at folk rundt deg ikke skal få komme opp på ditt nivå... Og så slektning til og med. Nei, det finnes viktigere ting her i livet...

Kan hende hun har misforstått, kanskje du heller kan fortelle henne dette på en ok måte enn å irritere deg over det.

Skal man ikke få lov til å forsvare sin utdanning eller ha ambisjoner fordi man jobber med mennesker? Leger jobber også med mennesker, men de har høy anseelse.

Anonymous poster hash: 98275...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ikke få lov til å forsvare sin utdanning eller ha ambisjoner fordi man jobber med mennesker? Leger jobber også med mennesker, men de har høy anseelse.

Anonymous poster hash: 98275...cf1

Leger går vel ikke rundt og sier "min utdannelse er bedre enn din" heller.

Anonymous poster hash: 1d2eb...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...