Gå til innhold

Medisin i utlandet, bioingeniør eller biologi!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Da jeg gikk ut av videregående bestemte jeg meg for å ta forkurs til ingeniør. Jeg tok alle fagene som var i forkurset, og var allerede litt skolelei da jeg begynte og manglet motivasjon. Dette endte med at jeg strøk i matematikk og fysikk og bestod de andre enkle fagene med glans. Jeg prioriterte rett og slett feil.

Jeg ga fortsatt ikke opp ingeniøryrket og tok opp fagene ved Sonans i stedet for. Så nå har jeg både matematikk R1 og fysikk 1 på vitnemålet.

Da jeg senere regnet litt på snittet mitt fant jeg ut at jeg ligger rett under grensen for å komme inn på bioingeniør der jeg vil.

Så nå tar jeg opp noen fag til for å prøve å forbedre. Det ene faget har jeg ikke hatt før, og det er biologi 1. Tenkte det kunne være lurt å kjenne litt til dette faget, i tillegg til at det gir meg realfagspoeng.

Så nå sitter jeg og leser, men så begynner jeg å tenke på at jeg også har lyst til å studere medisin i utlandet (Polen helst). Da må jeg også kunne en del kjemi for å klare opptaksprøven i tillegg til biologi og fysikk, men siden det er fag jeg holder på med/har friskt i minnet er det OK. Men jeg bare lurer på hva jeg burde gjøre?

Er som en forvirret kylling for tiden. Medisin virker utrolig givende - dog tungt. Og skal jeg inn på det må jeg nok slippe alt jeg har i hendene og kjøpe meg en kjemibok. Skal jeg gå bioingeniør må jeg lese biologi som jeg gjør samt de andre fagene jeg tar. Også har vi vanlig biologi også, men da må jeg ta R2 matte i tillegg.

Har noen erfaring med opptaksprøve til medisin i utlandet eller noen av yrkene nevnt over? Ble et litt langt og rotete innlegg - akkurat som hodet mitt for tiden..

Takk for svar! :laugh:


Anonymous poster hash: 02095...ad7



Anonymous poster hash: 02095...ad7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bioingeniør.



Anonymous poster hash: 87dc0...b27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt bioingeniør.



Anonymous poster hash: 0f35b...42b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hverken biologi eller kjemi, og har likevel bestemt deg for medisin, bioingeniør eller biologi?

Dette er jo alle retninger hvor både kjemi og biologi er viktig, kanskje en idé å ha vært gjennom fagene på vgs-nivå før du bestemmer deg for å studere det?

Jobbmessig er det vel bioingeniør og medisin som gjør det enklest å få jobb videre. Hvis du er skolelei alt nå, ville jeg gått for bioingeniør. Da kan du velge å være ferdig og klar for å jobbe etter 3 år, og du har et konkret yrke, i motsetning til biologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hverken biologi eller kjemi, og har likevel bestemt deg for medisin, bioingeniør eller biologi?

Dette er jo alle retninger hvor både kjemi og biologi er viktig, kanskje en idé å ha vært gjennom fagene på vgs-nivå før du bestemmer deg for å studere det?

Jobbmessig er det vel bioingeniør og medisin som gjør det enklest å få jobb videre. Hvis du er skolelei alt nå, ville jeg gått for bioingeniør. Da kan du velge å være ferdig og klar for å jobbe etter 3 år, og du har et konkret yrke, i motsetning til biologi.

Kjempemange på kullet mitt (medisin) som ikke har hatt biologi på VGS. Svært mange som heller ikke hadde kjemi på VGS og måtte ta det som privatist (etter de fant ut at de ville studere dette).

Jobbmessig er det bioingeniør som gjør det lettest å få jobb etter endt studium.

Anonymous poster hash: 87dc0...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemange på kullet mitt (medisin) som ikke har hatt biologi på VGS. Svært mange som heller ikke hadde kjemi på VGS og måtte ta det som privatist (etter de fant ut at de ville studere dette).

Jobbmessig er det bioingeniør som gjør det lettest å få jobb etter endt studium.

Anonymous poster hash: 87dc0...b27

Jada, det var mange på kullet mitt og (bioteknologi) som ikke hadde hatt biologi, og det forundrer meg litt. Hvordan kan man ta et valg om at man vil studere noe innenfor biologi, som jo både medisin, bioingeniør (og ikke minst biologi) faktisk er, uten at man har hatt hvertfall grunnleggende om det på vgs?

Men som medisinstudent kan du sikkert svare meg på noe jeg har lurt på en del ganger, hvor mye bruk har du for fysikk i studiet ditt? Jeg har ofte tenkt at medisin har selvsagt bruk for matte og kjemi, men hvorfor fysikk og ikke heller biologi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, det var mange på kullet mitt og (bioteknologi) som ikke hadde hatt biologi, og det forundrer meg litt. Hvordan kan man ta et valg om at man vil studere noe innenfor biologi, som jo både medisin, bioingeniør (og ikke minst biologi) faktisk er, uten at man har hatt hvertfall grunnleggende om det på vgs?

Men som medisinstudent kan du sikkert svare meg på noe jeg har lurt på en del ganger, hvor mye bruk har du for fysikk i studiet ditt? Jeg har ofte tenkt at medisin har selvsagt bruk for matte og kjemi, men hvorfor fysikk og ikke heller biologi?

Er ikke jeg som skrev men svarer ut fra min mening.

Det er faktisk en del grunnleggende fysikk i hjerte- og lungefysiologi, samt litt spredt i andre emner. Jeg tenkte sånn som deg før studiet, at det måtte da være mer fornuftig å kreve biologi fremfor fysikk, men etter at jeg snart har fullført studiet så ser jeg poenget med fysikkravet. det er selvfølgelig mye av fysikken på vgs som aldri brukes på studiet, men sånn er det for biologi også. jeg hadde store problemer lenge på vgs med å forstå fysikk, så jeg er glad jeg måtte ha fysikk på vgs slik at jeg slapp å bruke mye energi på å forstå fysikken på studiet.

Når jeg ser tilbake på biologien så hadde jeg helt klart en liten fordel på 1. året medisin fordi jeg hadde hatt en innføring i cellebiologi og fysiologi. Men jeg ble raskt tatt igjen av de som ikke hadde hatt biologi, og det vi har lært i fysiologi de siste årene har vært veldig langt over biologi-nivået, og jeg kan ikke se noen forskjell i kunnskapen på de som hadde biologi og de som ikke hadde det.

Anonymous poster hash: 3943e...a90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du hadde hatt en innføring i cellebiologi og fysiologi før du begynte. Da visste du jo litt om hva du gikk til, selv om det selvfølgelig bare er ekstremt grunnleggende. Men kunne du ha tatt et valg om å studere medisin uten å ha hatt noe biologi?

Jeg har tenkt for meg selv at 2FY (fysikk 1?) og 3BI (biologi 2) hadde vært en fin kombinasjon for å vite om man ville studere medisin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du hadde hatt en innføring i cellebiologi og fysiologi før du begynte. Da visste du jo litt om hva du gikk til, selv om det selvfølgelig bare er ekstremt grunnleggende. Men kunne du ha tatt et valg om å studere medisin uten å ha hatt noe biologi?

Jeg har tenkt for meg selv at 2FY (fysikk 1?) og 3BI (biologi 2) hadde vært en fin kombinasjon for å vite om man ville studere medisin..

Jeg vet faktisk ikke om jeg kunne tatt et valg uten det, jeg fant ut at jeg ville studere det på slutten av vgs, og det hadde ingenting med de fagene å gjøre selv om jeg hadde hatt dem (jeg tenkte ikke etter å ha lest humanbiologi i biologiboka at jeg ville bli lege, jeg bestemte meg av andre årsaker). Men det er jo mange som vil bli lege allerede når de er barn fordi foreldrene eller andre familiemedlemmer er leger, og de har ikke hatt de fagene!

Anonymous poster hash: 3943e...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke om jeg kunne tatt et valg uten det, jeg fant ut at jeg ville studere det på slutten av vgs, og det hadde ingenting med de fagene å gjøre selv om jeg hadde hatt dem (jeg tenkte ikke etter å ha lest humanbiologi i biologiboka at jeg ville bli lege, jeg bestemte meg av andre årsaker). Men det er jo mange som vil bli lege allerede når de er barn fordi foreldrene eller andre familiemedlemmer er leger, og de har ikke hatt de fagene!

Anonymous poster hash: 3943e...a90

Dette er interessant å lese, jeg kjenner så alt for mange som begynte på medisinstudiene bare fordi de hadde snittet til det, og som sluttet etter et år eller to fordi det var ikke som de tenkte, de likte rett og slett ikke biologien. Ikke at jeg tror biologien på vgs er nok til å avgjøre det, men for min del f.eks, som har vært uendelig fascinert av biologi siden ungdomskola, var vgs med på å avgjøre at dette var veien videre for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det var mange på kullet mitt og (bioteknologi) som ikke hadde hatt biologi, og det forundrer meg litt. Hvordan kan man ta et valg om at man vil studere noe innenfor biologi, som jo både medisin, bioingeniør (og ikke minst biologi) faktisk er, uten at man har hatt hvertfall grunnleggende om det på vgs?

Men som medisinstudent kan du sikkert svare meg på noe jeg har lurt på en del ganger, hvor mye bruk har du for fysikk i studiet ditt? Jeg har ofte tenkt at medisin har selvsagt bruk for matte og kjemi, men hvorfor fysikk og ikke heller biologi?

Det er svært mye elektrofysiologi (her er fysikk relevant) på medisinstudiet. Årsaken til at vi ikke har mer fysikk på studiet er nettopp fordi vi har hatt det på VGS. Det er det som er poenget med at kjemi og fysikk er krav for å komme inn. Da kan vi starte på et mye høyere nivå. Det er mye mindre kjemi på medisinstudiet i dag enn tidligere da det er mye mer kjemi på VGS i dag enn tidligere. Jeg forstår ikke hvorfor biologi ikke er et krav da mye av pensum inngår i mange av basalfagene.

De færreste leger jobber på basalnivå. Det er kjempemye innenfor basalfagene som jeg ikke finner interessant. Dersom jeg skulle ha avgjort om jeg skulle ha studert medisin etter hvor interessant biologi på VGS var hadde jeg ikke studert dette nå. Jeg synes mesteparten av biologi 2 var gørr. Jeg visste for øvrig at jeg ville studere medisin før jeg hadde hatt biologi.

Anonymous poster hash: 87dc0...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste leger jobber på basalnivå. Det er kjempemye innenfor basalfagene som jeg ikke finner interessant. Dersom jeg skulle ha avgjort om jeg skulle ha studert medisin etter hvor interessant biologi på VGS var hadde jeg ikke studert dette nå. Jeg synes mesteparten av biologi 2 var gørr. Jeg visste for øvrig at jeg ville studere medisin før jeg hadde hatt biologi.

Anonymous poster hash: 87dc0...b27

Akkurat det du sier her er ganske interessant, for jeg valgte bort medisin fordi jeg er interessert i ting på basalnivå :) Jeg syntes biologi 2 (som vel er det som var 3BI) var helt fantastisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er interessant å lese, jeg kjenner så alt for mange som begynte på medisinstudiene bare fordi de hadde snittet til det, og som sluttet etter et år eller to fordi det var ikke som de tenkte, de likte rett og slett ikke biologien. Ikke at jeg tror biologien på vgs er nok til å avgjøre det, men for min del f.eks, som har vært uendelig fascinert av biologi siden ungdomskola, var vgs med på å avgjøre at dette var veien videre for meg.

Det er sant, og veldig synd.

For min del synes jeg ikke at basalfagene bør ha så stor betydning for om en vil bli lege eller ikke. Det skal jo bare danne en grunnmur. De færreste på kullet mitt liker biokjemien for eksempel, men det er jo bare noe man må gjennom. Igjen, det viser jo bare at valget til de du snakker om ikke var særlig godt gjennomtenkt. Dersom det er så lite som skal til for at man slutter vil man det ikke nok.

Anonymous poster hash: 87dc0...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sant, og veldig synd.

For min del synes jeg ikke at basalfagene bør ha så stor betydning for om en vil bli lege eller ikke. Det skal jo bare danne en grunnmur. De færreste på kullet mitt liker biokjemien for eksempel, men det er jo bare noe man må gjennom. Igjen, det viser jo bare at valget til de du snakker om ikke var særlig godt gjennomtenkt. Dersom det er så lite som skal til for at man slutter vil man det ikke nok.

Anonymous poster hash: 87dc0...b27

Jeg tenker at interessen bør være der, du bør vel gjerne like naturfag hvis du vil bli lege.

Og siden karakterkravene er høye, bør du være i stand til å få gode nok karakterer.

Ei av dem jeg kjenner jobba i flere år for å forbedre karakterer, hennes eneste mål hele veien var å bli lege. Da hun endelig kom inn gikk det vel 1,5 år før hun slutta, og hun gikk over til sykepleier heller.

Ei anna ei hadde aldri vist noe som helst slags interesse for legeyrket, hun tok det fordi hun hadde snittet til det. Spør du meg eide hun ikke personlige egenskaper som tilsa at hun burde jobbe med mennesker i det hele tatt, men hun skulle da bli lege. 2 år ut i studiet slutta hun og.

Den tredje kom aldri inn på legestudiene i det hele tatt, tror hun endte som bioingeniør.

Og det er mange, mange som velger det fordi det er høye krav for å komme inn. Familie som pusher på og valg som tas uten at man tenker over det. Triste greier, men sånn er det vel bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at interessen bør være der, du bør vel gjerne like naturfag hvis du vil bli lege.

Og siden karakterkravene er høye, bør du være i stand til å få gode nok karakterer.

Ei av dem jeg kjenner jobba i flere år for å forbedre karakterer, hennes eneste mål hele veien var å bli lege. Da hun endelig kom inn gikk det vel 1,5 år før hun slutta, og hun gikk over til sykepleier heller.

Ei anna ei hadde aldri vist noe som helst slags interesse for legeyrket, hun tok det fordi hun hadde snittet til det. Spør du meg eide hun ikke personlige egenskaper som tilsa at hun burde jobbe med mennesker i det hele tatt, men hun skulle da bli lege. 2 år ut i studiet slutta hun og.

Den tredje kom aldri inn på legestudiene i det hele tatt, tror hun endte som bioingeniør.

Og det er mange, mange som velger det fordi det er høye krav for å komme inn. Familie som pusher på og valg som tas uten at man tenker over det. Triste greier, men sånn er det vel bare..

Nå synes jeg du er litt vel dømmende her. Disse menneskene hadde jo sine grunner til å starte, du aner jo ikke hvor motivasjonen deres kommer fra. Dine meninger er jo totalt urelevante. Virker som om du føler du har mer "rett" til å studere medisin enn dem? Sånn som hun som hadde snittet, hun hadde vel jobbet hardt for å oppnå det, og hun hadde sikkert gode grunner til å velge studiet. Det er uansett vanskelig å vite akkurat hvordan et studie vil bli, og det er jo ingen skam å snu. Dette er helt vanlig!

Fokuser på deg selv, og la andre styre sitt eget liv :)

Anonymous poster hash: 94cdb...bb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, folk må slutte å være så dømmende overfor de som studerer medisin, eller så er det bare de mest kyniske jævlene uten samvittighet og ettertanke, som takler all dømmingen, som blir igjen. :smoke:



Anonymous poster hash: 02b2b...c29
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal du gå bioingeniør, TA KJEMI. Ikke biologi. Jeg går bioingeniør selv. Har ikke hatt biologi før, fikk A i anatomi og fysiologi. Alle som ikke hadde kjemi fra vgs sleit som F med generell kjemi, da tempoet er høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du er litt vel dømmende her. Disse menneskene hadde jo sine grunner til å starte, du aner jo ikke hvor motivasjonen deres kommer fra. Dine meninger er jo totalt urelevante. Virker som om du føler du har mer "rett" til å studere medisin enn dem? Sånn som hun som hadde snittet, hun hadde vel jobbet hardt for å oppnå det, og hun hadde sikkert gode grunner til å velge studiet. Det er uansett vanskelig å vite akkurat hvordan et studie vil bli, og det er jo ingen skam å snu. Dette er helt vanlig!

Fokuser på deg selv, og la andre styre sitt eget liv :)

Anonymous poster hash: 94cdb...bb6

Det er jo sant som Ginny sier. Medisin har blitt et motestudium og det er flust av studenter på kullet mitt som ikke har noen indre motivasjon til å bli lege. Jeg begynte på førsteåret i høst, og det er allerede kjempemange som har sluttet. Det vil ikke si at alle er sånn, og det er jo heller ikke det Ginny sier. Sånne mennesker som dette finnes det på alle studier, men det er jo ekstra å se på medisinstudiet da det som skrevet er et motestudium og en viss prestisje i studere det (i Norge).

Det er ikke alle som har et høyt snitt som har jobbet for karakterene. Det er heller ikke alle som har et høyt snitt som egner seg til å bli lege. Det er heller ikke alle som har et høyt snitt som velger studier på riktig grunnlag. Det er jo en grunn til at så mange faller fra.

Anonymous poster hash: 87dc0...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du er litt vel dømmende her. Disse menneskene hadde jo sine grunner til å starte, du aner jo ikke hvor motivasjonen deres kommer fra. Dine meninger er jo totalt urelevante. Virker som om du føler du har mer "rett" til å studere medisin enn dem? Sånn som hun som hadde snittet, hun hadde vel jobbet hardt for å oppnå det, og hun hadde sikkert gode grunner til å velge studiet. Det er uansett vanskelig å vite akkurat hvordan et studie vil bli, og det er jo ingen skam å snu. Dette er helt vanlig!

Fokuser på deg selv, og la andre styre sitt eget liv :)

Anonymous poster hash: 94cdb...bb6

Jeg valgte faktisk bort medisin, så om jeg har rett til noe som helst det vet jeg ikke noe om :P

Poenget mitt var at jeg nå en gang kjenner en del folk som valgte å studere medisin fordi de hadde snittet til det, de sier det jo rett ut selv at det er derfor; "må jo bruke dette snittet mitt til noe, medisin er sikkert kult" osv. Det er også flere folk på mitt studie som aldri har vært innom tema før, og det forundrer meg der og at de valgte det studiet. Men det betyr jo ikke at de ikke får lov til det, på noen måte :P

At folk slutter eller ombestemmer seg har jeg da aldri sagt var noe problem, bare at det skjedde med en del jeg kjenner som begynte på medisin. Kjenner folk fra masse forskjellige andre studier og som har både bytta og slutta, noen har bytta både 3 og 4 ganger, og det er da helt greit det.

Det at jeg passer på meg selv betyr ikke at jeg ikke kan fundere på ting andre gjør, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er interessant å lese, jeg kjenner så alt for mange som begynte på medisinstudiene bare fordi de hadde snittet til det, og som sluttet etter et år eller to fordi det var ikke som de tenkte, de likte rett og slett ikke biologien. Ikke at jeg tror biologien på vgs er nok til å avgjøre det, men for min del f.eks, som har vært uendelig fascinert av biologi siden ungdomskola, var vgs med på å avgjøre at dette var veien videre for meg.

Dette er sant, jeg var en av de. Men ikke bare pga biologien ikke var interessant, men en hel del andre faktorer. Å bli lege er ikke noe man bestemmer seg over natta for å bli, det er et yrkesvalg som i stor grad er en livsstil og hvor du må ofre mye (familie, fritid, hobbyer). De som på en slags måte brenner for det har gode forutsetninger for å trives i et sånt yrke :-)

Anonymous poster hash: 63ea1...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...