Gå til innhold

Personlig assistent- si opp jobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat begynt i jobben som personlig assistent. Jeg kan ikke si så mye om personen jeg jobber hos, men jeg føler at jeg har lyst å si opp jobben. Har jobbet 2 mnd nå.

Grunne til at jeg vil slutte er fordi atbeidsplassen min (hjemmet til personen) kun har et toalett og jeg klarer ikke tanken på å gå på do der i løpet av arbeidstiden. Personen jeg jobber hos har store problemer med div bla mage/tarm osv.

Jeg føler også at jeg ikke kan være effektiv i arbeidsdagen min da personen insisterer på at jeg skal gjøre alt til hennes tid og kan ikke smøre klar mat ordne drikke osv slik at det står klart.

Jeg vêt jeg er der for personen, men å drøye med ting som kan bli gjort med en gang føler jeg blir tidkrevende og jeg blir sittende uten å få lunsj eller blir ferdig med arbeidsdagen i tide.

Jeg kan heller ikke spise på jobb da jeg mister alt av matlysten pga personlig hygiene.

Så hva gjør jeg? Får dårlig samvittighet om jeg skal si opp nå, og tror ikke jeg har mage til å jobbe ut oppsigelsestiden da jeg fysisk brekker meg på jobb:(

Anonymous poster hash: 277c5...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med vedkommende og forklar at du ikke passer for jobben.

Men å ta på deg å være personlig assistent for en person med denne typen utfordringer burde du kanskje ikke gjort dersom du er så "sart".............



Anonymous poster hash: e9abb...9c9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet mye som personlig assistent og trivdes, da som vikariat. Samt på sykehjem og hjemmesykepleien, men denne gangen tok jeg meg litt vann over hodet og det skal sies at jeg er sensitiv på lukt ol, men aldri hatt problemer før...

Anonymous poster hash: 277c5...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du spist mat som var smurt for flere timer siden?

Gå til anskaffelseav desinfeksjonssprit så spriter du toalettet etter hun har brukt det.

Du har forøvrig ingenting i en jobb med syke folk å gjøre med dine holdninger. Hvorfor søkte du i det hele tatt? Trodde du at jobben bestod av cafebeslk og tv-titting? Isåfall kunne du søkt som støttekontakt i psykiatrien.

Anonymous poster hash: 995a7...d4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du ikke blir ferdig med arbeidsdagen i tide, hva gjør du da? Må du jobbe ekstra gratis for å få ferdig oppgavene?



Anonymous poster hash: 0e39c...347
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du spist mat som var smurt for flere timer siden?

Gå til anskaffelseav desinfeksjonssprit så spriter du toalettet etter hun har brukt det.

Du har forøvrig ingenting i en jobb med syke folk å gjøre med dine holdninger. Hvorfor søkte du i det hele tatt? Trodde du at jobben bestod av cafebeslk og tv-titting? Isåfall kunne du søkt som støttekontakt i psykiatrien.

Anonymous poster hash: 995a7...d4f

Du trenger ikke være så spydig. Trodde selvfølgelig ikke det. Har god forståelse for at folk er syke, men jeg er like mye et menneske som legger sjela mi i at personen skal ha det bra.. Men ender med at jeg blir "syk" selv når alt jeg prøver er å hjelpe. At personen er så prippen og vil ha alt til sin tid er jo ikke noe behagelig for oss som jobber der heller..

Arbeidsdagen er ikke over før jeg har gjort alt ferdig for henne, men når man har barn som venter hjemme har jeg dårlig samvittighet for å komme for sent.. I dag ble jeg 1,5 timer ekstra for å bli ferdig med personens måte å blande sammen middagen på

Anonymous poster hash: 277c5...b13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan be om pause iløpet av arbeidsdagen slik at du kan reise hjem for å gå på toalettet.

Du må vel uansett vaske toalettet til brukeren, så hvorfor ikke gå på do rett etter at du har vasket?

Hvis du jobber lenge nok skal du jo ha spisepause, men du kan velge bort denne mot at du får gå hjem tidligere.

Det er brukeren som bestemmer hva som skal gjør når og hvordan det gjøres. Om han ønsker at brødskivene smøres presis klokken X, så er det din jobb. Du kan snakke med bruker om å gjøre oppgavene i en annen rekkefølge slik at du får utnyttet tiden bedre. Hvis brukeren skriver arbeidsliste med for mange oppgaver på for liten tid er dette nor du må ta opp.

Husk at dere skal ha medarbeidersamtaler hvor slikt skal snakkes om.

Anonymous poster hash: 07d2c...397

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du skal si opp, men gjerne skaff deg en ny jobb som du kan starte i umiddelbart etter oppsigelsestiden



Anonymous poster hash: f5f23...41d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg arbeider ikke i noe lignende yrke, og kunne heller aldri tenkt meg å gjøre det. Men dersom du ikke trives, og ikke har så god kjemi, sammen med vedkommende, ville jeg trodd det var best for dere begge at dere avsluttet dette så fort som mulig.

Jeg ser absolutt ingenting galt ved at du drøfter dette med vedkommende nå (men er usikker på hvordan ting funker med oppsigelsestider, osv.).



Anonymous poster hash: 5a2bf...509
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts har åpenbart ikke fotstått hva det innebærer å være personlig assistent.



Anonymous poster hash: e9abb...9c9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts har åpenbart ikke fotstått hva det innebærer å være personlig assistent.

Anonymous poster hash: e9abb...9c9

Det er ikke en dødssynd å ende opp i feil yrke...

Anonymous poster hash: 5a2bf...509

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Hei

Jeg har akkurat begynt i jobben som personlig assistent. Jeg kan ikke si så mye om personen jeg jobber hos, men jeg føler at jeg har lyst å si opp jobben. Har jobbet 2 mnd nå.

Grunne til at jeg vil slutte er fordi atbeidsplassen min (hjemmet til personen) kun har et toalett og jeg klarer ikke tanken på å gå på do der i løpet av arbeidstiden. Personen jeg jobber hos har store problemer med div bla mage/tarm osv.

Jeg føler også at jeg ikke kan være effektiv i arbeidsdagen min da personen insisterer på at jeg skal gjøre alt til hennes tid og kan ikke smøre klar mat ordne drikke osv slik at det står klart.

Jeg vêt jeg er der for personen, men å drøye med ting som kan bli gjort med en gang føler jeg blir tidkrevende og jeg blir sittende uten å få lunsj eller blir ferdig med arbeidsdagen i tide.

Jeg kan heller ikke spise på jobb da jeg mister alt av matlysten pga personlig hygiene.

Så hva gjør jeg? Får dårlig samvittighet om jeg skal si opp nå, og tror ikke jeg har mage til å jobbe ut oppsigelsestiden da jeg fysisk brekker meg på jobb:(

Anonymous poster hash: 277c5...b13

Vet du hva ?

Det er en menneskerett å ombestemme seg.

Du har stått på i to måneder og passer tydeligvis ikke til jobben - det er en ærlig sak, og ikke skrevet på en nedlatende eller negativ måte. Ta med deg erfaringene fra denne jobben, det du har lært om andre mennesker, og gå videre. :)

Forstår godt at det er vanskelig å si opp en slik jobb som hvor man jobber veldig tett på et annet menneske. Forklar at du rett og slett ikke passer til jobben og det at det ikke er rettferdig ovenfor både deg og personen du jobber for at du blir der lenger. Man kan si alt, det bare handler om måten man sier det på.

Angående kommentarer om at "du burde tenkt deg bedre om før du tok jobben" osv, så er svaret der at man kan faktisk ikke forutse alt i livet. Så, se bort fra de negative og kjipe kommentarene.

Det er helt greit å si opp denne jobben. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du si opp jobben nå. Man vet jo ikke hvordan jobbhverdagen blir før man har prøvd. Nå har du prøvd og funnet ut at det ikke er noe for deg. Så enkelt er det.

Å være personlig assistent, er å være den personens armer og ben. Eller med andre ord, en slave. Nå får jeg sikkert kjeft. Men hos de "riktige" personene så er man en slave og blir beordret hit og dit i en fart som ikke ligner noe. Alle brukere er selvfølgelig ikke sånn, men manger er dessverre det.

Lykke til med å finne en ny jobb!



Anonymous poster hash: 48653...f01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsdagen er ikke over før jeg har gjort alt ferdig for henne, men når man har barn som venter hjemme har jeg dårlig samvittighet for å komme for sent.. I dag ble jeg 1,5 timer ekstra for å bli ferdig med personens måte å blande sammen middagen på

Anonymous poster hash: 277c5...b13

Enkelte brukere er sånn, dessverre. Får du betalt for å måtte være der halvannen time ekstra, eller må du jobbe gratis for å tilfredsstille dikkedarene hennes? Jeg forstår at du ønsker å slutte, håper du finner en jobb du trives bedre i.

Anonymous poster hash: 0e39c...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte brukere er sånn, dessverre. Får du betalt for å måtte være der halvannen time ekstra, eller må du jobbe gratis for å tilfredsstille dikkedarene hennes? Jeg forstår at du ønsker å slutte, håper du finner en jobb du trives bedre i. Anonymous poster hash: 0e39c...347

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke vet hvordan det er å ha det slik denne personen har det. Det må være skremmende å vite at man skal sitte å ha det slik resten av livet uten å være i stand til noe som helst, men slik du beskriver det, så føles det ut som jeg må tilfredsstille nettopp det. Jeg tar jobben min veldig seriøst, og legger min sjel i at personen skal ha det så bra som mulig, men når det går på bekostning av min hverdag og ikke minst psyke/helse føles det feil..

Jeg får selvfølgelig betalt for overtid, men det hjelper lite når jeg har barn hjemme som venter på meg og som jeg også har ansvar for. Hverdagen blir forskjøvet hver eneste gang jeg er på jobb.. Og jeg blir sittende med dårlig samvittighet for at jeg ikke strekker til hverken for den ene eller den andre.

Jeg kan bruke et kvarter bare på å legge klærne til vedkommende riktig. Det føles så håpløst til tider..

Anonymous poster hash: 277c5...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du si opp jobben nå. Man vet jo ikke hvordan jobbhverdagen blir før man har prøvd. Nå har du prøvd og funnet ut at det ikke er noe for deg. Så enkelt er det. Å være personlig assistent, er å være den personens armer og ben. Eller med andre ord, en slave. Nå får jeg sikkert kjeft. Men hos de "riktige" personene så er man en slave og blir beordret hit og dit i en fart som ikke ligner noe. Alle brukere er selvfølgelig ikke sånn, men manger er dessverre det. Lykke til med å finne en ny jobb! Anonymous poster hash: 48653...f01

Jeg er enig med deg. Selv om man har en slik jobb så krever mye, så skal man bli behandlet som mennesker tilbake og ikke som maskiner...

Anonymous poster hash: 277c5...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror du det er tvangstanker som gjør at du må blande maten riktig, legge klærne riktig o.l? Eller er det bare en strategi hun har for å holde på deg lengst mulig for å unngå ensomheten når du drar?

Jeg har litt av de samme erfaringen, dog fra en annen jobb, men så lenge jeg fikk lønna mi så var det bare sjefene det gikk ut over.

Jeg hadde heldigvis kolleger å prate med om hvor lite effektivt arbeidsoppgavene ble utført, det hadde nok føltes mye tyngre hadde jeg vært alene, som deg.

Dersom det er ensomhet som er problemet, kan kanskje noen fra frivillighetssentralen holde henne med selskap med jevne mellomrom?



Anonymous poster hash: 0e39c...347
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du spist mat som var smurt for flere timer siden?

Gå til anskaffelseav desinfeksjonssprit så spriter du toalettet etter hun har brukt det.

Du har forøvrig ingenting i en jobb med syke folk å gjøre med dine holdninger. Hvorfor søkte du i det hele tatt? Trodde du at jobben bestod av cafebeslk og tv-titting? Isåfall kunne du søkt som støttekontakt i psykiatrien.

Anonymous poster hash: 995a7...d4f

herlighet så krass du er da. Man vet jo ikke om man passer i en jobb før man har prøvd? Nå har hun prøvd og likte det ikke, det må da være greit?

Til TS; jeg skjønner deg godt, du kan ikke noe for om du syntes det er for ekkelt. Men da er det bare å gjøre kort prosess. jeg ville sluttet hvis jeg var deg. Livet er litt for kort til å jobbe i en jobb du misliker så sterkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har i hvertfall prøvd,og er en erfaring rikere. sånn er det når man jobber med mennesker, det er ikke alle man har like god kjemi med! man vet jo ikke om man liker jobben før man har prøvd! hvis du misstrives så mye så hadde jeg non sagt opp. du må tenke på deg selv også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...