Gå til innhold

Ta pause i utdanningen for å få barn? Tips og råd takk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fyller 21 i år, typen fyller 26. Vi har vært sammen snart et år. Han er ferdig med sin bachelorgrad om et år. Jeg går første år på jusstudiet. Jeg studerer ved et universitet som kun tilbyr bachelorgrad - etter tre år må (kan) jeg ta de to resterende årene i Oslo eller Bergen for å få en mastergrad og kunne kalle meg jurist.

I går dukket det opp et dilemma; typen min vil ha første barn før han er 30, senest samme år han fyller 31. Det er fem år til. Jeg vil også ha barn og familie, og har begynt å innse at jeg ikke kan være både skikkelig karrierekvinne og ha en familie og barn. Jeg har derfor begynt å leke med tanken på å ta en pause mellom bachelorgraden og mastergraden for å få barn. Er dette en dårlig idé? Noen med erfaringer? Jeg trenger sårt tips og råd - både typen og jeg er klare på at det ikke er noe poeng å fortsette forholdet dersom vi har ulike målsettinger, i hvertfall ulike tidsfrister på disse målsettingene. Han krever et svar. Jeg er stormende forelsket, og det gjør kjempevondt å skulle gi han opp nå. Noen som vet hvordan jobbmulighetene er med en bachelorgrad i juss?

Anonymous poster hash: df592...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HVis du er villig til å sette "livet på vent", hvorfor er ikke han villig til å vente et år eller to ekstra? Hva er forskjellen å bli far når han er 30kontra 32?



Anonymous poster hash: e202a...ee7
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er umulig for deg å si NÅ om du er klar for barn om 2-3 år (dvs når du er ferdig med bachelor). Du er såpass ung at det faktisk er en stor risiko fordi at du IKKE har lyst på barn når du er 24, selv om du nå sier til han at du går med på det.

Med andre ord - det er umulig (og hvertfall dumt!) å gi han et klart svar på dette nå. Takler han ikke usikkerheten må han nesten gå...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo, denne er ikke så snill da, men du kan si at du føler deg klar om et par år også tar du det derifra. Hvem vet, kanskje du er det. Er du ikke det, så får dere begynne å "prøve" med prevansjon et års tid. Er du ikke klar enda da burde du si det.



Anonymous poster hash: 5d5de...079
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn etter a ha fullfort bacherlor, tok det forste semester av mastergraden mens jeg var gravid, det gikk fint, men er jo individuelt hvor mye en orker. Tok et semester som permisjon, og har naa akkurat begynt paa studiene igjen. Det er hardt, + daarlig okonomi, jeg angrer ikke et sekund, men ja det er ikke lett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn etter a ha fullfort bacherlor, tok det forste semester av mastergraden mens jeg var gravid, det gikk fint, men er jo individuelt hvor mye en orker. Tok et semester som permisjon, og har naa akkurat begynt paa studiene igjen. Det er hardt, + daarlig okonomi, jeg angrer ikke et sekund, men ja det er ikke lett:)

Jeg tenker at det absolutt er et alternativ å gjøre det på den måten! Kan jeg spørre om du har samboer og om han eventuelt er i jobb? Med tanke på økonomien.

Anonymous poster hash: df592...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et annet alternativ er jo å bli gravid helt i slutten av masteren. Slik at dere begynner å prøve i oktober samme året som du skriver masteroppgave, slik at du rekker å bli ferdig.



Anonymous poster hash: 781a7...779
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så latterlig at folk MÅ få barn før de er 30. Hvorfor kan han ikke vente til du er ferdig med studiene? Hva er så annerledes med at han er 32?



Anonymous poster hash: ec395...a00
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som synes det er helt absurd å droppe / utsette jusstudier for å kanskje få barn med en fyr man har vært sammen med i under ett år, i en alder av 21? :klo:

Synes det virker rart å planlegge å få de dårligste permisjonsrettighetene og ha det trangest mulig økonommisk...



Anonymous poster hash: 02bdd...2e8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo helt tåpelig å sette en tidsfrist på når man ønsker seg barn. Hva om du får problemer med å bli gravid (slik man kan se her på forumet for "prøvere og ufrivillig barnløse") at mange par får?. Er det da slik at han må dumpe deg dersom han begynner å nærme seg 32 før du har blitt gravid?

Jeg mener at han har urealistiske krav til deg. Synes absolutt du burde prioritere utdannelsen, slik at du har noe å falle tilbake på i tilfelle noe skulle skjære seg. Dersom dere får barn før du får tatt mastergraden har du ingenting. Jeg har en kusine som kun har en bachelor i rettsvitenskap fra UiA og som ikke får seg jobb til tross for snart ett år med intensiv arbeidssøking. I tillegg er du bare 21 år, og dere har bare vært sammen ett år, så du burde virkelig legge livet litt bedre til rette og tenke deg nøye om før du stifter familie. (Men synes enda at det groveste er at kjæresten din har satt en slags tidsfrist på reproduksjonen deres).



Anonymous poster hash: 1e5d2...2bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det absolutt er et alternativ å gjøre det på den måten! Kan jeg spørre om du har samboer og om han eventuelt er i jobb? Med tanke på økonomien.

Anonymous poster hash: df592...2ef

Jeg har samboer, vi er begge studenter, men han jobber i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er temmelig urimelig av kjæresten din å kreve at ei 21 år gammel jente, som han har vært sammen med i under et år, skal kunne sette en tidsfrist på når hun skal få barn.

Når det er sagt er det veldig dårlig planlegging å bestemme seg for å få barn under studier, dersom man kan vente i to år og få full lønn i nesten et år under permisjonen.

Har dere snakket om hva dere skal gjøre dersom du flytter til Bergen eller Oslo for å fullføre mastergraden din? Skal han (og det eventuelle barnet) flytte med deg, eller skal du flytte med barnet alene? Eller skal han ha barnet mens du studerer? Hva er egentlig planen hans her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sel følgelig kan man ha en karriere og ha barn samtidig. Det er det mange kvinner som får til hver eneste dag.

Jeg ville personlig ventet til jeg hadde opparbeidet meg rettigheter for foreldrepenger. Du er ung og har ikke dårlig tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om dette er en løsning for deg, men jeg planlegger å fullføre bachelorgraden og gå ut i jobb slik at jeg får rett på foreldrepenger, også kan jeg ta masteren på deltid ved siden av jobb :)



Anonymous poster hash: f06f0...892
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...