Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Men kan vanlig lege skrive ut resept? Jeg gruer meg! Tenk om jeg ikke får begynne på den sv legen :(

Tror det i utgangspunktet bare er hudleger, men ser her i tråden at det er flere som har fått av fastlegen sin. Du tenger henvisning og det er flere mnd venteliste. Det er lurt å begynne etter sommeren uansett. Man er veldig lysømfintelig så det beste er jo å ta kuren i vinter/høst halvåret. :) min Hudlege het Morten sandberg, han hadde ca 3-4 mnd venteliste. Veldig grei lege. Saklig, og veldig hjelpsom med å søke om refusjon ( slik at medisinene blir billigere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Happyface87

Tror det i utgangspunktet bare er hudleger, men ser her i tråden at det er flere som har fått av fastlegen sin. Du tenger henvisning og det er flere mnd venteliste. Det er lurt å begynne etter sommeren uansett. Man er veldig lysømfintelig så det beste er jo å ta kuren i vinter/høst halvåret. :) min Hudlege het Morten sandberg, han hadde ca 3-4 mnd venteliste. Veldig grei lege. Saklig, og veldig hjelpsom med å søke om refusjon ( slik at medisinene blir billigere)

Jeg har en veldig snill fastlege da, kanskje han kan skrive de ut til meg. Håper det :) Tusen takk for svar hvert fall 💜 Nå har jeg bestemt meg for å prøve dette jeg og. Etter sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaa! Jeg var og full av hvite nupper i hele panna!Alt er borte nå ❤️😊😊

Jeg hadde flere år med ymse greier fra fastlege, hudpleie og masse kosttilskudd uten nytte. Sorry altså, men mye hudpleie er bare lureri. Ta en iso kur! :)

Hvordan er huden din nå etter kur Mona26? En mnd siden jeg sluttet kuren. Har fått to kviser i helgen. En som ble whitehead og så kom det en idag. Hudormer innbiller jeg meg øker på :( gren noen tårer idag ! Føler på meg at alt kommer tilbake. Men man skal vell ikke ta sorgen på forskudd... Endret av carianne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er huden din nå etter kur Mona26? En mnd siden jeg sluttet kuren. Har fått to kviser i helgen. En som ble whitehead og så kom det en idag. Hudormer innbiller jeg meg øker på :( gren noen tårer idag ! Føler på meg at alt kommer tilbake. Men man skal vell ikke ta sorgen på forskudd...

Jeg fikk en monsterkvise i panna. En sånn underjordisk som verket. :/ har hele tiden angst for at alt skal rase sammen igjen. Men du roet meg veldig ned sist, at en kvise her og der er ikke til å unngå. Så tar det seg nok noen mnd før det blir helt bra. Er jo forsatt tørr i huden lissom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å begynne på ISO etter sommeren, men har planer om å prøve å bli gravid om ca. 1 år? Er dette problematisk?

Anonymous poster hash: cc220...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gått 14 uker på iso! Snart 4 mnd. Nesten kvisefri.. Men tar ikke gledene på forskudd, de dukker opp i ny og ne. Dette er min 2. kur. Har nå brukt "The oil cleansing method", og har nesten (!) ikke slitt med tørrhet i ansiktet, kun lepper. Dette har vært såååå deilig iforhold til forrige kur. Anbefales :)



Anonymous poster hash: 9c8a3...b89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nå gått 14 uker på iso! Snart 4 mnd. Nesten kvisefri.. Men tar ikke gledene på forskudd, de dukker opp i ny og ne. Dette er min 2. kur. Har nå brukt "The oil cleansing method", og har nesten (!) ikke slitt med tørrhet i ansiktet, kun lepper. Dette har vært såååå deilig iforhold til forrige kur. Anbefales :)

Anonymous poster hash: 9c8a3...b89

Er det sant? Hvilken olje bruker du? Og hvor lenge gjør du det per gang? Jeg sliter veldig med masse tørre, flassende områder i ansiktet og siden jeg insisterer på å sminke meg over, ser det ikke spesielt pent ut...

Anonymous poster hash: 8c80f...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant? Hvilken olje bruker du? Og hvor lenge gjør du det per gang? Jeg sliter veldig med masse tørre, flassende områder i ansiktet og siden jeg insisterer på å sminke meg over, ser det ikke spesielt pent ut...

Anonymous poster hash: 8c80f...a82

Jeg har blandet 1/10 castor oil og 9/10 solsikkefrøolje på en flaske med pumpe (det finnes også andre blandinger, prøv å google det), så tar jeg en håndfull og masserer i ansiktet ca 30 sek, deretter en våt og glovarm klut og legger over ansiktet, la den kjøle seg ned for å så massere rundt i ansiktet. Noen ganger må jeg gjenta en gang til! Dette fjerner både maskare og sminke veldig bra.

Hver morgen og kveld gjør jeg dette, og jeg flasser veldig lite.

Litt vanskeig å forklare, det finnes mange fremgangsmåter på f. eks. youtube :)

Husk at det tar en ukes tid å vende huden til det!

Anonymous poster hash: 9c8a3...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blandet 1/10 castor oil og 9/10 solsikkefrøolje på en flaske med pumpe (det finnes også andre blandinger, prøv å google det), så tar jeg en håndfull og masserer i ansiktet ca 30 sek, deretter en våt og glovarm klut og legger over ansiktet, la den kjøle seg ned for å så massere rundt i ansiktet. Noen ganger må jeg gjenta en gang til! Dette fjerner både maskare og sminke veldig bra.

Hver morgen og kveld gjør jeg dette, og jeg flasser veldig lite.

Litt vanskeig å forklare, det finnes mange fremgangsmåter på f. eks. youtube :)

Husk at det tar en ukes tid å vende huden til det!

Anonymous poster hash: 9c8a3...b89

Tusen takk for tips :) skal prøves ut!

Anonymous poster hash: 8c80f...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å begynne på ISO etter sommeren, men har planer om å prøve å bli gravid om ca. 1 år? Er dette problematisk?

Anonymous poster hash: cc220...548

I pakningsvedlegget står det at man må vente 5 uker etter avsluttet behandling med å bli gravid, fordi det er tiden det tar for stoffet å gå ut av kroppen. Jeg ville nok ha ventet noe lengre, har hørt alt fra 3 mnd, 6 mnd til 1 år etter behandling. Dette er sterke greier. Spør legen din. :)

Noe annet å tenke på, er at en graviditet kan endre hormonene dine, og du kan få nye kviser. Dette er selvfølgelig vanskelig å spå, men legen min påpekte at det også kan være lurt å vente til etter man har fått de barna man vil ha. Det gjorde imidlertid ikke jeg, ettersom jeg ikke har noen å få barn med ennå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt problem!

Sår i munnviken som ikke har grodd på 2 uker. Er redd for å få stygt arr. :( Noen som har gode tips for å få det til å hele? Skorpen "flasser" liksom av, og det sprekker opp bare jeg åpner munnen om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt problem!

Sår i munnviken som ikke har grodd på 2 uker. Er redd for å få stygt arr. :( Noen som har gode tips for å få det til å hele? Skorpen "flasser" liksom av, og det sprekker opp bare jeg åpner munnen om morgenen.[/quote

Jeg hadde sammr problemet og fikk anbefalt rent sheasmør på apoteket. De har små beholdere fra loccitane. Fungerte knallbra en stund,men er jeg sløv med det nå så blir det sår og jeg har faktisk gått for bacimycin. Borte dagen etter. Vet ikke om det er å anbefale på leppene,men det reddet hvert fall meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I pakningsvedlegget står det at man må vente 5 uker etter avsluttet behandling med å bli gravid, fordi det er tiden det tar for stoffet å gå ut av kroppen. Jeg ville nok ha ventet noe lengre, har hørt alt fra 3 mnd, 6 mnd til 1 år etter behandling. Dette er sterke greier. Spør legen din. :)

Noe annet å tenke på, er at en graviditet kan endre hormonene dine, og du kan få nye kviser. Dette er selvfølgelig vanskelig å spå, men legen min påpekte at det også kan være lurt å vente til etter man har fått de barna man vil ha. Det gjorde imidlertid ikke jeg, ettersom jeg ikke har noen å få barn med ennå. ;)

Åh, takk for svar!! Da venter jeg litt med å begynne ❤️

Anonymous poster hash: cc220...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lyst å begynne på ISO etter sommeren, men har planer om å prøve å bli gravid om ca. 1 år? Er dette problematisk?

Anonymous poster hash: cc220...548

Jeg startet og prøve fire uker etter. Stoffet er ute av kroppen innen den tid. :) fikl forøvrig masse kviser i svangerskapet som ikke har forsvunnet, så ville kanskje ventet med iso var jeg deg :)

Anonymous poster hash: 086fa...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt problem!

Sår i munnviken som ikke har grodd på 2 uker. Er redd for å få stygt arr. :( Noen som har gode tips for å få det til å hele? Skorpen "flasser" liksom av, og det sprekker opp bare jeg åpner munnen om morgenen.

Au.. Hadde det samme, var vanskelig å åpne munnen..

Eucerin Aquaphor var den balmen/gelen som funket best for meg :)

Anonymous poster hash: 9c8a3...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :blomst: Har prøvd Aquaphor uten hell, men skal teste sheasmør og bacimycin.

Lurer også på om det kan være et resultat av anemi e.l. (vanlig bivirkning ifølge pakningsvedlegget). Gikk med en tung sekk i går, og oppdaget på kvelden at jeg har fått blodutredelser (mange små, røde prikker) på begge skuldrene. Noen som har opplevd dette? Ble litt redd, egentlig. :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for tips! :blomst: Har prøvd Aquaphor uten hell, men skal teste sheasmør og bacimycin.

Lurer også på om det kan være et resultat av anemi e.l. (vanlig bivirkning ifølge pakningsvedlegget). Gikk med en tung sekk i går, og oppdaget på kvelden at jeg har fått blodutredelser (mange små, røde prikker) på begge skuldrene. Noen som har opplevd dette? Ble litt redd, egentlig. :sjokkert:

Aquaphor fungerte ikke så godt for meg heller, men det er vel litt av greien på denne kuren; man må teste omtrent samtlige løsninger for å finne noe som fungerer... .Bacimycin helet hvert fall de særene i munnvikene, så det gikk an å spise og pusse tenner normalt ;)

Jeg har ikke opplevd blodutredelser mens jeg har gått på kuren, men jeg har opplevd det tidligere hvis jeg har hatt en for stram BH over skuldrene i for lang tid. Så tror ikke du skal bekymre deg nevneverdig for de merkene egentlig, men sikkert greit å følge litt mer med enn du vanligvis ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle dere! Er det noen andre som har oppdaget utslett i nakken som bivirkning? Er snart 3mnd og 100 tabl ut i kuren og har den siste uka fått mye kløe på ene arma, ser også at jeg er litt tørr der. Men så merket jeg for noen dager siden at jeg har veldig grov hud i nakken, og det virker som det er et stort område med utslett :O

Endret av sunshiny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle dere! Er det noen andre som har oppdaget utslett i nakken som bivirkning? Er snart 3mnd og 100 tabl ut i kuren og har den siste uka fått mye kløe på ene arma, ser også at jeg er litt tørr der. Men så merket jeg for noen dager siden at jeg har veldig grov hud i nakken, og det virker som det er et stort område med utslett :O

Eksem er jo en vanlig bivirkning? kortisonkrem og a-dermakrem etter hver dusj.

Anonymous poster hash: 3b159...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gått 14 uker på iso! Snart 4 mnd. Nesten kvisefri.. Men tar ikke gledene på forskudd, de dukker opp i ny og ne. Dette er min 2. kur. Har nå brukt "The oil cleansing method", og har nesten (!) ikke slitt med tørrhet i ansiktet, kun lepper. Dette har vært såååå deilig iforhold til forrige kur. Anbefales :)

Anonymous poster hash: 9c8a3...b89

Hei du :)

Jeg har nå fullført min første kur. Nå, ca en mnd etter kommer det stadig mer kviser. Har mensen da så kan ha noe med det å gjøre. Veit ikke helt.. Siden du er på din andre kur, hvordan utviklet huden seg? Altså fra å være kvisefri til å bli aknehud.

Jeg føler på meg at jeg må igjennom en til kur :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...