Gå til innhold

Svigermor som tar kontroll over hundene


mae1234

Anbefalte innlegg

Jeg har et ørlite spm til dere utenforstående.

Jeg og samboeren har 2 hunder, ei voksen tispe og en 7mnd gammel han valp.

Jeg og sambo har vår måte og oppdra dyra på, helt vanlig oppdragelse vil jeg si. Vi lar de leke å være hunder.

Så har vi en mor, min svigermor, som kommer på besøk når det passer seg. Det som irriterer meg er at hun kjefter på hundene våres, som om det skulle vært hennes egne! Som sagt, vi pleier å la hundene leke, og hun reiser seg faktisk opp fra der hun sitter og irettesetter dem å sier de ikke får lov, NEI!!! FY!!!! Og hun er høymeldt. Jeg snakker ikke slik til dem engang. Så hun setter faktisk grenser for hundene våres, som det passer seg selv. Ting de får lov til ellers, får dem ikke lov til når hun kommer.

Hvis vi setter grenser for dem, f.eks det å være i sofaen når vi har besøk, eller ber de gå å legge seg på plass når vi spiser, så kan hun finne på og si noe a'la: neei la de bare ligge. De skal bare få lov å ligge her hvis de ligger iro. Så da blir vi overkjørt igjen. Dette kan da umulig være bra??? Jeg har prøvd å ta det opp med samboeren å da får jeg til svar at "morsan bare er sånn"!

Når mi eldste var valp, så prøvde jeg å lære henne og ikke tigge imens vi spiste. Så la jeg en gang merke til at svigermor ga valpen en liten bit imens hun satt der å pep å tigget. Jeg sa klart ifra at hun ikke måtte gjøre det, for vi prøvde å lære henne å ikke tigge. Men så fort jeg snudde hodet, så ga hun alikevel når hun trodde jeg ikke såg det. Åååh jeg kjenner jeg blir gærn av å tenke på det. Er det overdrevent av meg å reagere på dette eller?? Å hva i huleste skal jeg gjøre?? Fortvila:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si strengt til svigermoren din at hun ikke har noe med å irettesette dine hunder, at hun skal følge dine regler når hun er hos deg, ellers kan hun holde seg hjemme.

Hvis hun irettesetter, kan du ta henne på fersken og si at du ikke godtar det

Så kan samboeren din være så pinglete og underdanig han bare orker.

Anonymous poster hash: 421d0...400

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si tydelig i fra om at dere klarer og ønsker å oppdra hundene deres selv. Enkelt og greit.

Blåser hun i det du sier har du rett til å bli irritert og be henne om å respektere det du sier eller kutte all oppmerksomhet rundt hundene/dra hjem.


Jeg hadde også reagert på slikt, de skal jo lære (spesielt valpen) hva som er greit og ikke - ikke få kjeft fordi de ikke forstår at noe plutselig ikke er greit lenger, eller at det er greit å tigge hos alle som kommer på besøk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si strengt til svigermoren din at hun ikke har noe med å irettesette dine hunder, at hun skal følge dine regler når hun er hos deg, ellers kan hun holde seg hjemme.

Hvis hun irettesetter, kan du ta henne på fersken og si at du ikke godtar det

Så kan samboeren din være så pinglete og underdanig han bare orker.

Anonymous poster hash: 421d0...400

Jeg har prøvd, men blir ikke tatt seriøst.. Hun er av den sorten som kjører over dem hun vil, og skyr ingen midler desverre..

Men jeg tenker på hundene, kan de ta skade på noen måte pga dette? De må jo bli forvirret av dette tullet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette kommer til å bli gøy om dere får barn..

Jeg syns ikke du overreagerer. Men jeg syns du skal snakke til henne ordentlig om det. Du skal selvfølgelig ikke bli overkjørt i ditt eget hjem! Si at det er deres regler som gjelder når det kommer til å oppdra hundene, om de oppfører seg på en måte hun ikke liker i hennes hjem er jo det en ærlig sak, men i deres hjem gjelder deres regler. Og snakk med samboeren din om dette i tillegg, hun bør forstå at dere to er en allianse like gjerne først som sist, så blir terskelen kanskje høyere for at hun blander seg inn ved et senere tidspunkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som du irriterer deg voldsomt over svigermor generelt?

Hundene er smarte, de vet forskjell på dere og henne.

Jeg ville ikke tatt noen voldsom konfrontasjon om dette, det er lettere å gjøre i teorien enn i praksis uansett. :)

Og ikke begå den dumme feilen å be din mann om å ordne opp.



Anonymous poster hash: f7273...93c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overse svigermor og bare snakk i vanlig stemme til hundene dine hvis hun prøver å irettesette de. Da får du hundene til å høre på deg i steden. Vil tro svigermor tar hintet etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville lempet hundene på et eget rom og låst døra når svigermor kommer... Alternativt trent på "ignorer svigermor uansett hva hun sier og gjør". Hun høres irriterende og inkonsekvent ut. Jeg tror nok ikke hundene tar permanent skade av dette, men de må jo bli fryktelig forvirret av henne.



Anonymous poster hash: 89f18...a86
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lemp svigermor på et egent rom når hun tre seg slik. Da trenger hun en time-out. :P

Ellers hadde jeg sagt til henne at enten kutter du ut slik oppførsel, ellers får du ikje være her. Og fortsetter hun hadde jeg vist henne ut.

Anonymous poster hash: 4fc7b...c9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi svigermor en godbit og ros hver gang hun gjør noe bra.



Anonymous poster hash: 2d7f7...13f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for øvrig fullt mulig å "trene" folk til å oppføre seg bedre også. Ikke bare hunder. Les "Ikke skyt hunden" for å få en innføring i trening av sure tenåringer og irriterende svigermødre ;)



Anonymous poster hash: 89f18...a86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...