Gå til innhold

Valpen min er rabiat! hjelp...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

heisann! For en uke siden kjøpte jeg meg en flott liten schefer valp på 10 uker. Når jeg fikk han var han kjempe snill og eksemplarisk. Han gjor i fra seg inne, men det er jo normalt.

Nå etter en uke har han blitt fullstendig rabiat! Han spiser i møbler, klær, sko og div. Han bjeffer på alt og alle. Han griner og hyler om han ikke får ligge i sengen osv.

I dag skulle jeg ta med valpen på stranden. Jeg gikk først en liten tur slik at han fikk gå på do, før jeg puttet valpen i buret sitt i bilen. Med en gang jeg startet å kjøre begynte valpen å hylgrine. Etter ti minutters tid begynte det å lukte drit i bilen så jeg stoppet opp for å ta en titt der bak. Jo, der hadde han dritet ut hele buret. Jeg kastet alt av tepper som var i buret, og kjørte videre.

Når vi kom frem på stranden løftet jeg valpen opp, uten å se at valpen også var full av drit. Ergo, jeg ble full av drit. Jeg brydde meg ikke noe om det der og da, og tenkte jeg kunne vaske han litt i sanden/sjøen.

Jeg gikk to minutter rundt på stranden, men snudde å gikk til bilen igjen fordi valpen bare bjeffet og knurret på alt og alle.

Det endte med at jeg måtte kjøre med valpen sittenes på fanget mitt (noe som ikke var lett) hjemover. Når jeg kom hjem dusjet jeg valpen.

Hvorfor har han blitt slik? En skikkelig rampegutt som ikke lystrer noen ting!!!! Jeg har nesten lyst å selge den. :(



Anonymous poster hash: e4128...cc4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt, helt, helt normalt! Den første uken (ukene) er alt nytt og valpene virker som små engler. Heldigvis blir de mer husvarme, pluss de utvikler seg veldig fort.

Ut i fra det du skriver mistenker jeg at du ikke har lest/satt deg godt nok inn i hva det innebærer å ha valp/hund. Jeg anbefaler sterkt å melde seg på valpekurs så fort som mulig og også lese gode bøker. F.eks. Valpen flytter hjemmefra av Linn Palm. her står mye om det du beskriver.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå valpekurs!!! Du må sette grenser, og være tydelig. Bestem deg for hva som er lov og ikke. 11 uker gammel valp er bare en baby. Han har fått nytt sted og bo, nye folk til å forholde seg til og ..kort sagt ALT er nytt. Han må læres opp. Det er opp til deg å være forelder og bestevenn. Ikke skjenne på ham, bare et tydelig NEI når han ikke får lov, og belønne når han gjør det rett og hører etter. Schefer er ikke den letteste rasen å ha, men du verden for noen smarte dyr de er. Kom deg inn på kurs, les bøker og ikke gi opp! Men husk å gi ham masse kjærlighet og oppmuntring også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt, helt, helt normalt! Den første uken (ukene) er alt nytt og valpene virker som små engler. Heldigvis blir de mer husvarme, pluss de utvikler seg veldig fort.

Ut i fra det du skriver mistenker jeg at du ikke har lest/satt deg godt nok inn i hva det innebærer å ha valp/hund. Jeg anbefaler sterkt å melde seg på valpekurs så fort som mulig og også lese gode bøker. F.eks. Valpen flytter hjemmefra av Linn Palm. her står mye om det du beskriver.

Takk :) Jeg er oppvokst med hunder, men har aldri opplevd noe så ekstremt. Jeg har vært veldig nøye med å kjøre mye bil med valpen, gå ute med andre mennesker osv for at valpen skal bli vandt med dette, men det nytter ikke. Like mye bjeffing og hyling hver gang :( Det går ikke ann å forlate valpen i 2 minutt før den begynner å skriker intenst...

ts

Anonymous poster hash: 8373f...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knurret deres hund også som valp på andre mennesker ute? Når gir den seg med dette? :( Og når blir den vandt med å kjøre bil?

ts



Anonymous poster hash: 8373f...4b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt normalt at valpen utagerer. Jeg stusser litt på at du har valgt schafer når du virker uerfaren, men nå som du har valpen i hus vil jeg virkelig anbefale at du melder deg på kurs asap! Jeg har også vokst opp med hund, men da jeg fikk hund selv skjønte jeg at jeg kunne fint lite

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når valpen kommer i hus er den utrygg og så fort en blir trygg vil den også teste grenser og bli "rabiat". Det er din jobb å lære den hva som er rett og galt.

Ting som bilkjøring, bur og å være alene er ting som man må vende valpen til gradvis. Noen takler det fint etter kort tid, mens andre har separasjonsangst eller utrygghet i bil hele livet.

Anbefaler deg å ta et valpekurs på en lokal hundeskole og deretter et grunnleggende lydighetskurs i alle fall, om ikke mer. Da får du hjelp til å se deg og hunden din utenfra og samtidig sosialisere både deg selv og hunden din.

Det er slevsagt bare fint å ha med hunden ut blant folk, men ta det gradvis. Jeg er heller ikke sikker på at stranden i solsteiken er det rette stedet for en valp, eller hund generelt. Start forsiktig med steder der det er få mennesker og evt andre hunder, så korte turer der flere folk ferdes. Om du drar den rett inn i store forsamlinger vil den bli redd/utrygg og takle dette ved å f.eks bjeffe eller knurre.



Anonymous poster hash: 05c93...b68
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Jeg er oppvokst med hunder, men har aldri opplevd noe så ekstremt. Jeg har vært veldig nøye med å kjøre mye bil med valpen, gå ute med andre mennesker osv for at valpen skal bli vandt med dette, men det nytter ikke. Like mye bjeffing og hyling hver gang :( Det går ikke ann å forlate valpen i 2 minutt før den begynner å skriker intenst...

ts

Anonymous poster hash: 8373f...4b2

Uten at jeg har noe som helst grunnlag for å uttale meg, så kan det virke som valpen får litt for mye stimuli? Altså at den nå i disse ferietider er med på både det ene og andre til daglig. Det kan fort bli litt for mange inntrykk og en får i tillegg en oversliten valp som egentlig har underskudd på søvn og ro som de jo så sårt trenger.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Jeg er oppvokst med hunder, men har aldri opplevd noe så ekstremt. Jeg har vært veldig nøye med å kjøre mye bil med valpen, gå ute med andre mennesker osv for at valpen skal bli vandt med dette, men det nytter ikke. Like mye bjeffing og hyling hver gang :( Det går ikke ann å forlate valpen i 2 minutt før den begynner å skriker intenst... ts Anonymous poster hash: 8373f...4b2

Valper har separasjonsangst. Husker min valp ulte dersom jeg gikk på do og lukket døren. Den måtte være med. Det går over hos de aller aller fleste etter noen uker. Valper er veldig aktivd, kan drive med valpebiting og være veldig aktive. Helt normalt, selv om man blir sliten.

Valpekurs er veldig, veldig smart. Det vil spare en for masse styr senere. Og å sosialisere den med alle typer mennesker, dyr og situasjoner.

Anonymous poster hash: dfcb4...0a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det høres ut som om du har tatt det virkelig vann over hodet..

som instruktør i min lokale klubb er dette noe mange kursdeltakere kommer til oss for, de har fått seg en bruks rase og når den blir under\over stimulert så blir den "rabiat".

kom deg på kurs, og finn en hundeskole\klubb som trener utelukkende positivt :)

du har jo fått deg en veldig smart og fin rase til bruks her da :icon_lol:



Anonymous poster hash: 8c46e...dfa
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som valpen er mega stressa. Hvor mye sover den i løpet av en dag, hvor ofte?

Har du fått en følsom hund så blir alt mye mer tungvint og du må ta en ting av gangen, gradvis. Ikke bilkjøring, tur på stranda og besøk samme dag for eksempel. Det blir over load. Har hatt en sånn valp selv, og han ville ikke en gang sove uten at han lå oppå foten min. Måtte sitte pal for at han skulle få sårt tiltrengt sammenhengende søvn.

Hvis det er stress som er årsaken til masinga så vil kurs gjøre saken verre. For kurs er veldig utfordrende for en liten tass, og fremkaller den oppførselen du beskriver. Jeg ville ringt oppdretter og bedt om råd. Vedkommende kjenner linjene og rasen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som valpen er mega stressa. Hvor mye sover den i løpet av en dag, hvor ofte?

Har du fått en følsom hund så blir alt mye mer tungvint og du må ta en ting av gangen, gradvis. Ikke bilkjøring, tur på stranda og besøk samme dag for eksempel. Det blir over load. Har hatt en sånn valp selv, og han ville ikke en gang sove uten at han lå oppå foten min. Måtte sitte pal for at han skulle få sårt tiltrengt sammenhengende søvn.

Hvis det er stress som er årsaken til masinga så vil kurs gjøre saken verre. For kurs er veldig utfordrende for en liten tass, og fremkaller den oppførselen du beskriver. Jeg ville ringt oppdretter og bedt om råd. Vedkommende kjenner linjene og rasen.

Kremt... ikke alle kurs er stressende :-). Derfor er det veldig viktig å finne riktig og godt kurs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Alle kurs jeg har funnet er bare teorikvelder med eier av hund, ikke med valpen. Jeg ville hatt med valpen slik den ble litt sosialisert og fikk lære ulike ting.

Valpen vår sover litt på dagen, og mye på natten.

ts



Anonymous poster hash: 8373f...4b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Alle kurs jeg har funnet er bare teorikvelder med eier av hund, ikke med valpen. Jeg ville hatt med valpen slik den ble litt sosialisert og fikk lære ulike ting.

Valpen vår sover litt på dagen, og mye på natten.

ts

Anonymous poster hash: 8373f...4b2

?? Da tror jeg du misforstår. Veldig mange kurs har en teorikveld uten hund, og det er gjerne første kurskveld. De andre er vanlig praktisk trening med hund. Det pleier jo å stå i kursbeskrivelsene... Kan du poste en link til et slikt kurs du beskriver?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Alle kurs jeg har funnet er bare teorikvelder med eier av hund, ikke med valpen. Jeg ville hatt med valpen slik den ble litt sosialisert og fikk lære ulike ting. Valpen vår sover litt på dagen, og mye på natten. ts Anonymous poster hash: 8373f...4b2

Hva mener du med "litt på dagen?". Valper har enormt søvnbehov og er sjelden klar over det selv. Derfor er det viktig at du sørger for at valpen får sove med jevne mellomrom, akkurat som du ville gjort med en menneskebaby.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Viktig at valpen får nok søvn, ja :) Vår valp sov nesten hele tiden de første ukene. Her i huset er det stille og rolig med bare meg og sambo, så han la seg ned der det passet og sov. Hvis det er mye folk i huset er det lurt med et stille sted valpen kan trekke seg tilbake til og sove uforstyrret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp var også en helt utrolig utfordring. Spiste på alt, og ødela alt hun fikk tak i, skrapet opp dører, hylte i bilen, bet i hender og klær, hoppet opp, bet i båndet. Noen ganger klikket hun fullstendig på tur og snudde seg og angrep meg. Noen ganger lurte jeg på om meg hadde fått en hund som var utviklingshemmet...

Vi gikk på mange valpekurs i flere måneder, fikk masse gode tips og fulgte konsekvent det rådene vi fikk. Det tok noen måneder, men da hun var sånn 10 mnd begynte hun å bli bedre og etterhvert har hun blitt en rolig og snill hund.

Så hold ut! Men regn med at det tar tid! Kanskje han vil være umulius i et helt år framover.



Anonymous poster hash: 73fd7...4f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp kan også være et lite monster når han blir alt for sliten/overstimulert. :laugh: Det meste er helt normalt og går over/kan trenes bort.

Først og fremst må alt tas gradvis. Møte mennesker, bilkjøring, være alene, alt som de ikke er så godt vant med fra valpekassa.

Deretter burde du finne en god metode for å gjøre valpen trygg på det dere skal øve på. Google kontakttrening - best å ha et godt grunnlag i litt utfordrende situasjoner. Ha med godbiter, leker, ting som kan brukes til å avlede oppmerksomheten med overalt! Du kan også prøve dette; http://www.hundehjelpen.net/blog/2014/01/13/Kinderegg-ved-passeringstrening.aspx
Med bilkjøring kan du jo trene med å ha hunden litt i bilburet i blant mens den før noe godt å tygge på f.eks., øke gradvis.

Rotrening er også veldig viktig. Min må tvinges til å slappe av et par ganger i løpet av dagen, skjønner det ofte ikke selv. Her er det stor forskjell på de, min forrige sovnet bare når han var sliten, mens denne skjønner ikke sitt eget beste. :P Tar han heller ikke rett med inn når han har løpt rundt og lekt ute, må roe seg ned litt ute først. Prøver også å få til å slappe av overalt ute, i skogen, på stranda, osv.

Jeg tror også du har misforstått det med valpekurs, jeg har i hvert fall aldri sett ett med bare teori. Stort sett er første kvelden teorikveld uten hund, resterende praktisk trening med hund (det jeg var på var 10 kvelder). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp var også en helt utrolig utfordring. Spiste på alt, og ødela alt hun fikk tak i, skrapet opp dører, hylte i bilen, bet i hender og klær, hoppet opp, bet i båndet. Noen ganger klikket hun fullstendig på tur og snudde seg og angrep meg. Noen ganger lurte jeg på om meg hadde fått en hund som var utviklingshemmet...

Anonymous poster hash: 73fd7...4f3

Haha, kjenner meg igjen i denne :fnise: Alle buksene mine fra valpeperioden er fulle av hull etter raptusanfallene hans. Gikk bare i billige joggebukser fra bikbok mens det stod på som verst. Er glad han har sluttet å klikke når vi går tur, for det var skikkelig slitsomt. Hendte at jeg bare måtte bære han hjem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...