Gå til innhold

Fluepapir - dyreplageri!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette fluepapiret som en del folk bruker, men mest i landbruket, som har klister på seg og har farger og lukt som tiltrekker fluer. Fluene setter seg på papiret og blir sittende fast. Der kjemper de kampen om å komme seg løs men gir til slutt opp og dør. Seigpining kalles det, og definitivt dyreplager.

Hvordan kan man forsvare slikt??



Anonymous poster hash: 055da...0fc
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette fluepapiret som en del folk bruker, men mest i landbruket, som har klister på seg og har farger og lukt som tiltrekker fluer. Fluene setter seg på papiret og blir sittende fast. Der kjemper de kampen om å komme seg løs men gir til slutt opp og dør. Seigpining kalles det, og definitivt dyreplager.

Hvordan kan man forsvare slikt??

Anonymous poster hash: 055da...0fc

Anbefaler deg å ta opp en bok om biologi og nervesystemer blant annet

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fluepapiret som en del folk bruker, men mest i landbruket, som har klister på seg og har farger og lukt som tiltrekker fluer. Fluene setter seg på papiret og blir sittende fast. Der kjemper de kampen om å komme seg løs men gir til slutt opp og dør. Seigpining kalles det, og definitivt dyreplager.

Hvordan kan man forsvare slikt??

Anonymous poster hash: 055da...0fc

Kanskje du ikke skal uttale deg før du har sluttet å drepe alle de millioner av insektene du dreper hver dag du tråkker ute?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Anbefaler deg å ta opp en bok om biologi og nervesystemer blant annet

Fluer har da nervesystem

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fluepapir brukte vi i fjøset på 90-tallet husker jeg. Good times. Husker at jeg av og til greide å sette meg fast i det fikk helt panikk av alle fluerestene som kom på meg. Nå bruker mamma og pappa en elektrisk boks som griller fluene levende istedet :sjokkert:



Anonymous poster hash: 53eea...e9e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du jeg skal jakte på en og en av de bittesmå, hundrevis av bananfluene og slå dem igjel med minifuesmekkere? Du er gal! Beklager å opplyse deg om det.

Anonymous poster hash: 20ca1...13a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før fanget og drepte man andre skadedyr på samme måten. Merkelig nok er ikke det lov nå lenger.

59473.jpg



Anonymous poster hash: d1df0...c59
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes "fluepapir" til rotter også. Ikke bra.

Anonymous poster hash: 6688f...7c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitte fast i et fluepapir er ikke vondt for en flue. De mangler smertereseptorer. De kan føle at noe ikke er helt som det skal, men vondt er det ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det finnes Frp`ere-papir som virker?



Anonymous poster hash: 2ab5e...dcd
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det finnes Frp`ere-papir som virker?

Anonymous poster hash: 2ab5e...dcd

Det finnes i det minste isfjerner. Isfjerner kan man bruke for å fjerne pakk-is.

Anonymous poster hash: d1df0...c59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Hvor har jeg skrevet noe annet?

At du indikerer at de ikke har smerter pga nervesystemet er ulikt. De har ikke samme nervesystem som oss, men det strides om de føler smerter eller ikke. Se på fisken, først mente forskerne at de ikke kunne føle smerter, men nå har de visst snudd..

Man kan aldri vite :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du indikerer at de ikke har smerter pga nervesystemet er ulikt. De har ikke samme nervesystem som oss, men det strides om de føler smerter eller ikke. Se på fisken, først mente forskerne at de ikke kunne føle smerter, men nå har de visst snudd..

Man kan aldri vite :P

Helt enig der. Folk tror de har så mye greie på ting (skal ikke nevne brukernavn her...) som gang på gang kommer og er så bestant at "NEI, slik er det ikke, fordi jeg har nemlig lest/hørt, og jeg har rett. Det er en slik holdning som er skremmende. For du vet, jorda er jo flat!

Det finnes så mange nyanser. Det er som du skriver ikke lenge siden man konkluderte med at fisk ikke føler smerte fordi de ikke har det samme nervesystemet, det ble jo tilbakevist ganske så bra. Det er ikke så vanskelig å tenke seg at kanskje alle dyr uavhengig av art kan føle smerte, for det er det signalet som får dem unna farlige situasjoner, selv om man ikke kan se lidelsene eller høre smertelyder, så betyr ikke det dermed at de ikke kan oppleve smerte.

Personlig er jeg jeger, men ingen dyr skal lide unødig lenge, om det så er rådyr, fisk eller flue...

Anonymous poster hash: 99bf1...13c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi forby edderkopper også, da, som fanger fluer på akkurat samme måte?



Anonymous poster hash: 11fc2...d89
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi forby edderkopper også, da, som fanger fluer på akkurat samme måte?

Anonymous poster hash: 11fc2...d89

Hehe, forby edderkopper? Hvordan i all verden gjør man det..? :fnise:

Neei, skal jeg begynne å løpe etter rådyr, bite meg fast i bakparten på dem, vente til de blir utmattet og så spise dem levende fordi løver gjør det?

Edderkopper lager nett, merker vibrasjoner og spiser fluene temmelig kjapt dersom det er bebodd. Fluepapir er lim, hodet, vinger setter seg fast, bein løsner og det er en langsom død.

Anonymous poster hash: 99bf1...13c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At du indikerer at de ikke har smerter pga nervesystemet er ulikt. De har ikke samme nervesystem som oss, men det strides om de føler smerter eller ikke. Se på fisken, først mente forskerne at de ikke kunne føle smerter, men nå har de visst snudd..

Man kan aldri vite :P

Ehh å si man aldri kan vite er å ha en religiøs tilnærming til verden samt avvise betydningen og utviklingen innen vitenskap.

Du sa dessuten ikke at jeg antydet at de ikke oppfattet smerte. Du insinuerte at jeg mente de ikke hadde nervesystem. Og som kjent, det er to forskjellige ting.

Mennesker og spesielt pattedyr har utviklet ubehag for mye som kan påføre oss skader. På et slikt nivå å hjernen reagerer svært kraftig og kan resultere i hjertestans. Dette er som følge av utvikling og nytteverdi.

Insekter har eksempelvis ikke denne nytten og har da også en svært manglende evne til å reagere på andre vis enn det de er programert til. Det ville være særdeles lite hensiktsmessig om en flue mistet evnen til å fungere som følge av skader.

Din påstand om fisk er også feil. Det er hypotese om at fisk kan ha et annerledes nervesystem og behandling av berøring enn det man har antatt. Men ingen har kunne legge frem beviser for kraftig hjerneaktivitet og endring i kroppskjemi som følge av dette. Fisk er også dyr som er drevet av rutiner og instinkt og bedriver ikke tenking og vurderer individuelt. Behovet for smerte kan derfor sies å ikke være tilstede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe ironisk i det å snakke om at alt er nyanser og ingenting er enten eller (gjerne brukt av kreasjonister og andre anti-vitenskapelige) samtidig som en forsøker påklistret meningsmotstandere religiøst tankegods :)

Helt enig der. Folk tror de har så mye greie på ting (skal ikke nevne brukernavn her...) som gang på gang kommer og er så bestant at "NEI, slik er det ikke, fordi jeg har nemlig lest/hørt, og jeg har rett. Det er en slik holdning som er skremmende. For du vet, jorda er jo flat!

Det finnes så mange nyanser. Det er som du skriver ikke lenge siden man konkluderte med at fisk ikke føler smerte fordi de ikke har det samme nervesystemet, det ble jo tilbakevist ganske så bra. Det er ikke så vanskelig å tenke seg at kanskje alle dyr uavhengig av art kan føle smerte, for det er det signalet som får dem unna farlige situasjoner, selv om man ikke kan se lidelsene eller høre smertelyder, så betyr ikke det dermed at de ikke kan oppleve smerte.

Personlig er jeg jeger, men ingen dyr skal lide unødig lenge, om det så er rådyr, fisk eller flue...

Anonymous poster hash: 99bf1...13c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edderkopper lager nett, merker vibrasjoner og spiser fluene temmelig kjapt dersom det er bebodd. Fluepapir er lim, hodet, vinger setter seg fast, bein løsner og det er en langsom død.

Anonymous poster hash: 99bf1...13c

Gjør de det du? Nei, ofte tulles fluene inn i en kokong av nett og får ligge og godgjøre seg til edderkoppen finner ut at den er sulten og vil ha seg fluesnacks.

Anonymous poster hash: b1e31...023

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så vanskelig å tenke seg at kanskje alle dyr uavhengig av art kan føle smerte, for det er det signalet som får dem unna farlige situasjoner

Anonymous poster hash: 99bf1...13c

Nei, det er forskjell på det å komme seg unna farlige situasjoner og på det å føle smerte. At et individ reagerer (gjerne ved å komme seg vekk) på det vi ville omtalt som smerte betyr ikke at individet føler smerte; det kan like gjerne være en refleks uten noen som helt tanke eller følelse bak.

Det er imidlertid veldig vanskelig å fastslå hvorvidt andre enn en selv kan føle smerte, så det er kanskje greit å behandle hverandre pent....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...