Gå til innhold

Speil til undulat om kvelden?


Gjest J.K.A

Anbefalte innlegg

Gjest J.K.A

Hei,

Vi har en ganske tam enslig han-undulat. Om kvelden når vi skal legge oss blir han veldig kontaktsøkende og vil ut av buret. Han løper fram og tilbake på pinnen og kaster seg mot buret. Synes det er trist å gå fra han når han gjerne vil ut til oss. Satte inn et speil til han i kveld, og da ble han uinteressert i oss med en gang og slo seg til ro forran speilet. Tenkte å sette inn speilet hver kveld slik at det kan holde han med selskap når vi sover, og ta det ut igjen på dagen slik at han vil være med oss.
Er dette en god eller dårlig tanke ifh til fuglens trivsel?
Er det mulig han vil utvikle et savn for "kameraten" i speilet og bli mindre kontaktsøkende/tam?

Håper på gode svar/erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ikke holde undulater alene, de er flokkdyr! Speil skaper psykiske problemer og grenser til dyremishandling. Skaff en undulat til, gjerne en dame, så blir han fornøyd. Undulater legger ikke egg med mindre du setter inn rugekasse, så er ingen fare for uønskede unger



Anonymous poster hash: 8cba7...de9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.K.A

Vi bor i en liten leilighet på under 30 kvm, og det er dermed ikke aktuelt å holde to på dette tidspunktet.

Noen andre som har erfaring med speil til undulat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speil frarådes å bruke. Speilet kan gi adferdsproblemer, fordi fuglen i speilet ikke gir ønsket respons. I tilegg kan fuglen bli avhengig av speilet. Som nevnt over er undulater flokkdyr og det tenderer derfor mot dyreplageri og bare ha en fugl. Jeg forstår at dere ikke har gått til anskaffelse av en fugl for å være slemme, men man skal alltid sette seg inn i dyrets behov før man eventuelt får det i hus. Fuglen deres viser allerede kraftige tegn på ensomhet og hvis dere ikke har mulighet til å skaffe en fugl til, ville jeg undersøkt mulighetene for å omplassere den.



Anonymous poster hash: 7d8ab...96d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i en liten leilighet på under 30 kvm, og det er dermed ikke aktuelt å holde to på dette tidspunktet.

Noen andre som har erfaring med speil til undulat?

Dere burde ikke ha dyr i det hele tatt. Hvertfall ikke når dere ikke setter dere inn i dyrenes behov før anskaffelse. Undulater er flottdyr, derav minst to stk. Huff, stakkars fugl

Anonymous poster hash: 8cba7...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.K.A

Dere burde ikke ha dyr i det hele tatt. Hvertfall ikke når dere ikke setter dere inn i dyrenes behov før anskaffelse. Undulater er flottdyr, derav minst to stk. Huff, stakkars fugl

Anonymous poster hash: 8cba7...de9

Du kommer ikke akkurat med gode råd eller erfaringer, så vet egentlig ikke hvorfor du gidder å kommentere. Ser du er en typisk "troller" som poster under anonym bruker. Teit. Det er ikke dyreplageri om man velger å kun ha en fugl, om man har masse til den. Det har vi, og det er alltid en av oss som er hjemme med den og holder den med selskap. Og det var for øvrig "stakkars fugl" før vi fikk den da den hadde vært hos en eier i 6 år som ikke brydde seg om den. Vi har nå etter mange mnd med god tålmodighet fått den tammere, klippet negler og nebb og gitt den det den trenger av vitaminer. Nå ser den frisk og fin ut. Spiser godt og er kontaktsøkende.

Nå skal vi snart flytte til en større leilighet, og da kan det bli aktuelt med enda en fugl, men enn så lenge er det bare fint at den venner seg til mennesker og blir trygg på omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sett inn speil til han. Har dere forsøkt å sette inn grønnsaker/frukt? Undulater spiser visse frukter i det fri. Jeg pleide å gi mine bla rognebær, agurk (falt virkelig i smak), eple, banan ol. Ser dere skal flytte inn i større leilighet, det er flott om dere skaffer en make til han da. Han klarer seg nok fint alene frem til dere flytter :)



Anonymous poster hash: 8cba7...de9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady.In.Heels

Hvorfor ikke kjøpe en ekstra undulat?? Det er jo ikke noe mer arbeid med en mer. Undulater er som andre påpeker flokkdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i en liten leilighet på under 30 kvm, og det er dermed ikke aktuelt å holde to på dette tidspunktet.

Noen andre som har erfaring med speil til undulat?

Da bør du selge den til noen som har flere fugler. GLEM SPEIL

Anonymous poster hash: b0bbe...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke dette med at speil var så ille? Jeg tenkte at Ts gjorde veldig rett i å sette inn speil fordi undulaten roet seg da og likte det. Trodde det var vanlig med speil til undulater. Det var da det før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, jeg synes det er tydelig at du bryr deg om undulaten og vil den skal ha det godt. Det er jo derfor du skriver her og. Fint av deg å tenke på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke dette med at speil var så ille? Jeg tenkte at Ts gjorde veldig rett i å sette inn speil fordi undulaten roet seg da og likte det. Trodde det var vanlig med speil til undulater. Det var da det før?

Dette er fra gammelt av da kunnskapen ikke var så høy

Anonymous poster hash: 8cba7...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke dette med at speil var så ille? Jeg tenkte at Ts gjorde veldig rett i å sette inn speil fordi undulaten roet seg da og likte det. Trodde det var vanlig med speil til undulater. Det var da det før?

Det er mye som er vanlig som ikke er bra.

Anonymous poster hash: 7d8ab...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ha en da kan du ha to. To undulater tar ikke mer plass enn en.



Anonymous poster hash: 36127...5ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...