Gå til innhold

Hva synes dere om folk som bor i blokk, som har katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om man bor slik til at man kan ha kattedør, og katten kommer seg inn og ut selv, så er det helt ok. Typisk om man bor i 1. etasje. Men om man IKKE gjør det, og katten ikke kan gå inn når den vil, så er det langt ifra ok etter min mening.

Jeg synes heller ikke noe om innekatter. Det er på grensen til dyremishandling. Dyr skal ikke leve hele livet i bur, og en leilighet er og blir et bur om man aldri slipper ut.

Skal man ha dyr må man også gi dyret det dyret trenger. Katter trenger å få være ute, og de trenger å kunne søke ly inne når de selv ønsker.

Anonym poster: 1573304e0f839267adc26272f0351ed4

I borettslaget her (og flere andre jeg kjenner), så er det ikke greit med katteluke, da dørene skal være branndører.

Anonymous poster hash: e808b...8bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bor i blokk og katten har ikke mulighet til å gå inn og ut som han vil til enhver tid. Vi har allikevel gode rutiner for når pus går inn og ut. Han går ut og inn til faste tider, og jeg ser ikke på det som et problem i det hele tatt. Om sommeren er han ute hele dagen mens vi er på jobb, og han kommer løpende fra buskene når vi kommer hjem fra jobb. Hvis han ikke er der, så vet jeg at han er de rundt kl 20 på kvelden. Han tar ingen skade av å sitte på gelenderet og vente hvis han ikke kommer kl 17 som vanlig hver eneste dag (hvis det feks er pent vær). Om vinteren går han ut etter jobb og er ute til kl 22 om kvelden.

Det kan vel kanskje for noen se ut som om pus sitter og venter på oss på gelenderet ved ytterdøren, men om jeg går ut til andre tider og møter på han, så er han kun interessert i å rulle rundt i gresset/snøen og sprette rundt for å vise seg fram.... og det er ikke sjans i havet at han skal inn, selv om han satt rett ved døra :fnise:

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i blokk og katten har ikke mulighet til å gå inn og ut som han vil til enhver tid. Vi har allikevel gode rutiner for når pus går inn og ut. Han går ut og inn til faste tider, og jeg ser ikke på det som et problem i det hele tatt. Om sommeren er han ute hele dagen mens vi er på jobb, og han kommer løpende fra buskene når vi kommer hjem fra jobb. Hvis han ikke er der, så vet jeg at han er de rundt kl 20 på kvelden. Han tar ingen skade av å sitte på gelenderet og vente hvis han ikke kommer kl 17 som vanlig hver eneste dag (hvis det feks er pent vær). Om vinteren går han ut etter jobb og er ute til kl 22 om kvelden.

Det kan vel kanskje for noen se ut som om pus sitter og venter på oss på gelenderet ved ytterdøren, men om jeg går ut til andre tider og møter på han, så er han kun interessert i å rulle rundt i gresset/snøen og sprette rundt for å vise seg fram.... og det er ikke sjans i havet at han skal inn, selv om han satt rett ved døra :fnise:

Det opplever jeg ofte med Pusina mi og. Hun sitter på rekkverket rett ved inngangsdøra nede, men hvis jeg går ned og puser henne inn, så vil hun ikke. Hun liker rett og slett å sitte der. :) Har også tenkt at det kan se ut for andre som om hun sitter og venter ved en stengt dør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det finnes sånne folk visste jeg ikke, men er ikke overrasket. Bor man i blokk er det en selvfølge at man har innekatt!



Anonymous poster hash: ac0f1...d51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke katter bør bo i blokk. Jeg er heller ingen fan av "innekatt", men nå får jeg vel tyn fra alle innekatteiere. Men hvordan ville du likt å tilbringe hele itt liv på 70 kvm? Nei, skal man ha katt, skal den ha mulighet til å gå ut og gjøre katteting også.

Er forskjell på katter. Noen raser er late og kan fint bo på 70m2.

Anonymous poster hash: ac0f1...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Er forskjell på katter. Noen raser er late og kan fint bo på 70m2. Anonymous poster hash: ac0f1...d51

Med katt tenker man ikke kvadratmeter men kubikkmeter ;)

Man bruker leiligheten volum, ikke flateinnhold.

Vi bor i lavblokk... med 2 etasjers leilighet over de 2 øverste etasjene i bygget.

Nesten 90 kvadrat gulvflate, men volumet benyttes av mine 3 til fulle og en åpen trapp mellom etasjene er uhyre populær... Og så har vi balkong på sånn ca 10-12 kvadrat.

Og min funksjonshemmede hjertevenn ble frigitt for adopsjon til en eneste kvinne (til undertegnede) med forbehold om at han grunnet sine fysiske begrensninger fikk et inneliv.

Og undertegnede er del av denne frivillige organisasjon som hun møtte da hun møtte sin funksjonshemmede hjertevenn.

Vi er en non-kill organisasjon... En av landets største, så å blåse seg opp med medlemskap i det ene og det andre biter ikke på undertegnede. Det er ofte forskjell på medlemskap og personlige oppfatninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke katter bør bo i blokk. Jeg er heller ingen fan av "innekatt", men nå får jeg vel tyn fra alle innekatteiere. Men hvordan ville du likt å tilbringe hele itt liv på 70 kvm? Nei, skal man ha katt, skal den ha mulighet til å gå ut og gjøre katteting også.

Jeg forstår tanken din men det er stor forskjell på innekatter og "innekatter". Noen holder kattene inne fordi det passer eieren best, f.eks hvis de bor i blokk. Men så har man faktiske innekatter som har blitt avlet gjennom mange år og er strippet for så og si alt av instinkter. Det vil si at de ikke vil klare seg ute fordi de vil kose og bli med alle hjem, kan ikke fange noe, og kan ikke klare seg i en evt. slåsskamp, kan slite med å finne hjem igjen. Det er rett og slett ikke trygt for katten.

Men selv en innekatt skal ha nok plass å bevege seg på, leker, kloremøbler osv, og en eier som går mye på tur (ja det blir litt som en hund) Jeg syns at innekatter bør ha mye mer tilgjengelige aktiviteter inne enn utekatter. I tillegg så bør man virkelig ha minst 2 når man har innekatt.

Man skal ikke skaffe seg en tilfeldig katt og holde den inne i en blokk, da skal man ha mulighet til å slippe katten ut og inn når det trengs, ellers kjøper man en ekte innekatt, ellers lar man være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, sånn avl er like ille for meg som ekstremavl på bikkjer, hvor hunden ikke kan bevege seg skikkelig og være hund.

Har adoptert katt selv, og hun får nå gå ute. Hun ble mer og mer hyper de ukene hun måtte være inne for å skjønne at det er her hun bor.

Jeg synes det er en annen greie hvis katten har mulighet til å få komme ut, men selv velger å være inne.

Jeg er heller ikke begeistret for alle dyrene vi mennesker har som kjæledyr som åpenbart ikke liker oss, som kaniner og hamstre. Hunder og katter har et samspill med oss. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...