Gå til innhold

skremt av hvor god råd alle andre har


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utdannelse lønner seg som regel økonimisk i Norge men det er ikke alltid det lønner seg med lange utdannelser, mange yrker som ikke krever lange utannelser eller kurs gjør at man kan leve godt i Norge.

Dette er jo noen av tingene som er godt i Norge og jeg er glad for at det er slik selv om jeg generelt synes lange utdannelser lønner seg litt for lite.

Tradisjonelt sett har man kanskje "arbeiderklassen" mot "akademikerne" grovt sett, men jeg synes denne forskjellen er vesentlig mindre i Norge enn i mange andre land. Jeg har stor respekt for "arbeiderklassen" selv om jeg er "akademiker" av utdannelse, men mange som kommer med sleivspark mot akademikere med lang utdannelse glemmer at man tross alt må som samfunn ha mennesker som er villig til å gi avkall på gode penger i mange år og ofre mye tid på lang utdannelse i en periode i livet man skulle ønske at det ville være lettere å etablere seg.

Lange utdannelser kan lønne seg men da må man velge riktig utdannelse. Masterutdannelse med tilhørende studielån og sen intreden i arbeidslivet koster. Velger man en studieretning så man ender opp som kommunalt ansatt saksbehandler eller lærer så er ikke det fett totalt sett.

Med den gamle pensjonordningen med de 20 beste årene som tellende var det greit men når alle år regnes inn og kommunal/off.lønn ligger der det ligger så kan andre løsninger være bedre.

Jeg jobber innen teknisk bransje og har knallgode pensjonsordninger og ca.770.000 pr.år brutto. Kom tidlig i jobb, har aldri vært på høyskole universitet. men har idag en lederstilling med masse ansvar, reising og hjemmekontor ved behov. Mine klassekamerater med 7 år på universitetet jobber som ungdomskolelærere. Bunden arbeidstid, mindre i pensjon og studielån til halsen. I tillegg til seinere inn på boligmarkedet.

Men formelt sett så "gruser" de meg i status.

Utdanning lønner seg men for 15 år siden sa veiledere "velg det du vil av ytdannelse jobb får alle".

Men er desverre mange som begynner på master 2 i en eller annen tåkefordypning fordi det er grenser for mange off.sektor kan ta imot.

Anonymous poster hash: 36e68...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De i rundt meg som lever slik TS beskriver vil en dag gå på en smell. Det er ikke en holdbar økonomi og bruke en million i året når man "bare" har 700000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden vil bedras, sier nå jeg. Har oppdaga litt av hvert på min vei, og selv de som jeg regnet for økonomisk solide og trygge, har jaggu svære forbrukslån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det ikke er lett, men slutt å sammenligne deg med andre.

Vi er en familie på 4, bor i Asker. De siste 6 årene har jeg vært hovedforsørgeren i familien, har tjent under 450000,-.

Vi har klart oss vi, ingen nød. Vært i utlandet hver år, mat på bordet, altfor mange ting i skapet...

Tror mange hadde hatt godt av å leve som oss.



Anonymous poster hash: beb49...9e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til flere som lever slik ts beskriver.

Ei jeg kjenner spiser for maks 1000kr/mnd hjemme, altså superbillig og spiser ofte middag og slikt til foreldrene. Hun har ei dyr leilighet i forhold til inntekt og skifter møbler og interiør hele tiden. Dyre klær og vesker har hun, og er flere ganger i året på ferie osv. Grunnen til at hun har råd er foreldre som sponser mye, feriene er relativt billige, selger interiøret hun skifter ut og kjøper nytt brukt. Så hun lever ganske sparsomt for å få råd.

Et par jeg kjenner ser ut til å leve ganske godt med reiser, restaurantbesøk, kjøpt hus og bil ol. Men så hadde han arv og fikk solgt leilighet med ganske bra fortjeneste. Da hadde de ganske mye egenkapital slik at de nå sitter med lavt boliglån. Barn har de ikke enda så de har jo ingen utgifter der. De er flinke til å storhandle og å slå til på tilbud når de skal ha noe.

Ei annen jeg kjenner reiser hele tiden, på relativt lav inntekt. Hun har en fleksibel jobb som gir fri/ferie på kort varsel slik at hun kan få restplasser helt ned i 500kr turen.

Så mye som virker som veldig god økonomi er rett og slett enten sparsomhet på andre fronter, ikke så dyrt som det virker, eller pappa betaler. Det hjelper jo selvsagt også å være to om å dele på utgiftene.



Anonymous poster hash: 851fe...334
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å slite hver dag for pengene og å få dem gratis. Du sitter jo på en måte igjen med mer enn TS da du har penger OG alle døgnets timer til rådighet. Skjønner ikke at du klager når du har betalt ferie hele året.

Anonymous poster hash: 09dbb...7e0

Helt feil.

Anonymous poster hash: 90f69...f38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg sier også: slutt å sammenligne deg med andre. Du aner ikke noe om hvordan de betaler for alt eller om de tar alt på kreditt.

Husk også på at de som har god råd ofte er målrettet - se personen lenger opp som har betalt ned boliglånet. På overflaten kan det se ut som jeg har god råd også siden jeg har vært tre ganger i utlandet og en rekke ganger i Oslo i år. Jeg eier (deler av) mine egen leilighet. Har fått kommentarer om at jeg stadig er på farten. Vel, en av utenlandsturene og alle Oslo turene var betalt av andre. De to feriene sparer jeg til hele året, ellers hadde det ikke vært mulig. Jeg jobber hardt hele uken, og har ikke barn slik at jeg kan det.

Jeg har også gått i fellen det er å sammenligne meg med andre. Etter litt undersøkelse er det ikke mulig for meg å konkurrere med personer som har fått hjelp av foreldre til å kjøpe leilighet og som kun kjøper merkeklær - på kreditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal prøve. De snakker så myr om penger og ting. Begynte å revurdere samboerforholdet fordi jeg tenkte at manmen ikke tjener godt nok og at jeg må finne meg en annen fordi jeg blir så skremt av disse menneskene. Tenker at jeg kommer til å slite hele livet for 1. Kommer ikke inn på boligmarkedet enda. 2. Sparer og hadde ikke hatt penger til barneseng, vogn, barneklær, stellebord osv.om jeg ble gravid. 3. Kan ikke ta av egenkapital for å lage bryllupp. 4. Kan ikke kjøpe flotte serviser og krystallglass slik de andre ser ut til å kunne. 5. Må jeg til tannlegen går mye av månedens sparing. Prøver å spare 80 000 i året. Og det er det maksimale jeg klarer. Har ikke råd til å ha bil når jeg skal spare. Dette ble plutselig en enorm bekymring når jeg sammenligner meg med andre, så får vel slutte med det.

Anonymous poster hash: 925c0...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Man må slutte å blande seg oppi andres økonomi og heller konsentrere seg om sitt eget og ordne seg best mulig selv.

Det er mange som tjener mye idag og som dermed har god råd. Idag er det veldig mange som får forskudd på arv og dermed hjelp til å komme seg inn på boligmarkedet.

Det er en stor uting å kalle folk Luksusfelle-kandidater bare fordi de har mer penger enn en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal prøve. De snakker så myr om penger og ting. Begynte å revurdere samboerforholdet fordi jeg tenkte at manmen ikke tjener godt nok og at jeg må finne meg en annen fordi jeg blir så skremt av disse menneskene. Tenker at jeg kommer til å slite hele livet for 1. Kommer ikke inn på boligmarkedet enda. 2. Sparer og hadde ikke hatt penger til barneseng, vogn, barneklær, stellebord osv.om jeg ble gravid. 3. Kan ikke ta av egenkapital for å lage bryllupp. 4. Kan ikke kjøpe flotte serviser og krystallglass slik de andre ser ut til å kunne. 5. Må jeg til tannlegen går mye av månedens sparing. Prøver å spare 80 000 i året. Og det er det maksimale jeg klarer. Har ikke råd til å ha bil når jeg skal spare. Dette ble plutselig en enorm bekymring når jeg sammenligner meg med andre, så får vel slutte med det.

Anonymous poster hash: 925c0...883

80 000,- i året er jo kjempe bra!

Tannlegen går jeg til den mnd jeg får etterbetalt lønn etter lønnsforhandlinger. Eller mnd jeg får igjen skattepenger.

Servicer og krystall? Mye fint på IKEA.

Jeg tror faktisk at vi fleste har det bra når vi våkner om morgenen, og så går det litt til helvete når vi sammenligner oss med andre....

Tror du de som har servicer og krystall har det så mye bedre meg seg selv enn det du har? Og vet du egentlig hvordan de har det? Alle har sitt og de fleste gjør det de kan for å skjule det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 10.000 i mnd av nav, og jeg klarer meg veldig fint. kan ikke helt se at du klager når du tjener 450k

Anonymous poster hash: 35f86...91f

Vedkommende får ikke 450 000. Hun må betale skatt (les: lønn til deg).

Anonymous poster hash: bdd47...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok se ut som jeg er en av de du snakker om. Som har så god råd. Singel, eier egen bolig, er på eksotiske reiser flere ganger i året, nye teknologiske dippedutter osv..

Men greia er - med samme lønn som deg. Jeg shopper knapt, kjøper ikke interiør-stæsj osv. Det er der jeg ser venninnene mine har sine store pengesluk. Så jeg sparer kanskje 3-5000kr hver mnd på å ikke shoppe. De pengene bruker jeg heller på reise.



Anonymous poster hash: d199a...89f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et langt studie er jeg nå i jobb. Rundt meg er det mange unge som har absolutt alt. Jeg lurer på hvor godt de tjener, for de har store leiligheter og fråtser i middager ute, nye klær, fine selskaper, dyre bryllupper, reiser, elektronikk, alt som kan abonneres på, treningssenter, klubber, sportutstyr osv. Jeg jobber i en bank, men ligger på 450 000 i årslønn. Aldri om jeg kan leve sånn. Jeg skjønner i hvertfall at det å ha studert lenge, ikke er det samme som å ha studert smart. Andre som føler det slik?

Anonymous poster hash: 925c0...883

1. Nordmenn har ett av den vestlige verdens høyeste gjeldsnivå

2. Folk har hittill investert i bolig og en forventer at dette gir en automatisk avkastning

3. Klær, elektronikk og reiser er blitt svært mye rimeligere enn tidligere. Det er i all hovedsak bolig som er den store kostnaden i folks liv.

4. Prioriteringer. Noen lever med 0 på konto hver eneste måned rett før ny lønn mens andre sparer litt hver måned. Noen har sparekonto/BSU, andre har ingenting. Noen bruker penger på barn/bikkje/hytte/båt osv - andre på billigere kortvarige umiddelbare nytelser som restaurantbesøk, cafebesøk, klær, mobiltelefon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forskjell på å slite hver dag for pengene og å få dem gratis. Du sitter jo på en måte igjen med mer enn TS da du har penger OG alle døgnets timer til rådighet. Skjønner ikke at du klager når du har betalt ferie hele året.

Anonymous poster hash: 09dbb...7e0

Du vet tydeligvis ikke så mye om livet, du. Hvis du tenker at å få penger fra Nav er som en betalt ferie.

Jeg er ikke AB du svarte, men jeg får også penger av Nav.

For 3 år siden var jeg i full jobb og bidro i samfunnet. Men jeg ble syk og fikk diagnosen Wegeners granulomatose. Sykepengene tok slutt etter ett år, da ble jeg satt over på arbeidsavklaringspenger, de utgjør 66% av det jeg tjente da jeg var i arbeid. Hver dag er ikke en ferie når du er syk, og du plutselig har mindre penger, men like mange utgifter. Jeg har så det går rundt, klager ikke, men skulle jo helt klart foretrukket å være jobb, tjene litt mee, føle at jeg bidrar, spesielt når jeg alltid føler jeg blir sett på som om jeg ligger på sofaen og klør meg bak, med sugerøret godt plassert nedi gullgryta med dine skattepenger.

Anonymous poster hash: 2488c...e1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et langt studie er jeg nå i jobb. Rundt meg er det mange unge som har absolutt alt. Jeg lurer på hvor godt de tjener, for de har store leiligheter og fråtser i middager ute, nye klær, fine selskaper, dyre bryllupper, reiser, elektronikk, alt som kan abonneres på, treningssenter, klubber, sportutstyr osv. Jeg jobber i en bank, men ligger på 450 000 i årslønn. Aldri om jeg kan leve sånn. Jeg skjønner i hvertfall at det å ha studert lenge, ikke er det samme som å ha studert smart. Andre som føler det slik?

Anonymous poster hash: 925c0...883

450.000 er mer enn hva jeg har! :fnise: Kan jeg få lov til å bitche om hvor god råd jeg syns du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å slite hver dag for pengene og å få dem gratis. Du sitter jo på en måte igjen med mer enn TS da du har penger OG alle døgnets timer til rådighet. Skjønner ikke at du klager når du har betalt ferie hele året.

Anonymous poster hash: 09dbb...7e0

Jeg er alvorlig syk. Livet mitt er på INGEN måte en betalt ferie. OVERHODET.

Anonymous poster hash: 35f86...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan nok se ut som jeg er en av de du snakker om. Som har så god råd. Singel, eier egen bolig, er på eksotiske reiser flere ganger i året, nye teknologiske dippedutter osv.. Men greia er - med samme lønn som deg. Jeg shopper knapt, kjøper ikke interiør-stæsj osv. Det er der jeg ser venninnene mine har sine store pengesluk. Så jeg sparer kanskje 3-5000kr hver mnd på å ikke shoppe. De pengene bruker jeg heller på reise. Anonymous poster hash: d199a...89f

Eller meg: Tjener nok over gjennomsnittet, men har liten leilighet, ingen bil, en jobb som dekker en del faste utgifter for meg, og jobber så mye overtid at jeg mye av uken spiser både frokost, lunsj og middag på jobb og sparer masse penger på mat. Det er klart det blir ekstra penger til overs da, men folk som bare ser at jeg har dyre klær, mye av det siste innen teknologi (også betalt av jobb) og går mye ut, vil sikkert tenke sitt.

Anonymous poster hash: 073cb...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...