Gå til innhold

skremt av hvor god råd alle andre har


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bachelorgrad, og tjener ca. 420.000,- i en alder av 25. Kjæresten min tjener omtrent det samme uten annen utdannelse enn vgs. Men for min del, og jeg tipper det gjelder de fleste, så utdannet jeg meg ikke for å få høyest mulig lønn - men for å kunne jobbe med det jeg vil. Noen ganger kan man lære seg jobben sin på jobb, slik som kjæresten min har gjort - og så jobbe seg oppover. I mitt tilfelle måtte jeg ha en utdannelse, med påfølgende studielån, for å kunne få den jobben jeg ville ha. Det handler nok mest om det, ikke om penger, så lenge man tjener nok til å klare seg.

Når det kommer til flashing av penger, jeg har dyre klær, fin leilighet og spiser mye ute, men det er fordi det er det jeg prioriterer. Pleier ikke gå på kino, konserter eller dra mye på ferie. Eller spare spesielt mye, for den saks skyld. Sparer jo litt, men prioriterer å betale huslån og studielån og ha det gøy. Kjenner mange som er utad virker mye mer sparsommelige, men det er ofte de dom ikke har kjøpt leilighet og dermed sparer til det samtidig som de betaler omtrent det samme jeg gjør i lån, i leie.



Anonymous poster hash: 91957...b1b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell på å slite hver dag for pengene og å få dem gratis. Du sitter jo på en måte igjen med mer enn TS da du har penger OG alle døgnets timer til rådighet. Skjønner ikke at du klager når du har betalt ferie hele året.

Anonymous poster hash: 09dbb...7e0

Nå vet du svært lite om omstendighetene rundt det som gjør at vedkommende du siterer lever på støtte fra NAV.

Jeg har selv vært under NAV og er det enda i dag, men skal forhåpentligvis snart ut i arbeidspraksis får å se om det ordner seg, jeg håper det. Hadde jeg skrevet det samme som personen du siterer kunne du like godt ha sitert meg, men jeg skal love deg at jeg fremfor å ha levd slik jeg har i de siste par årene heller ville ha:

- Vært i full jobb og ha brukt min utdannelse

- Tjent gode penger på jobb, tapet foreløpig godt over en halv million etter skatt

- Hatt gode kolleger og utvikle meg faglig

- Ha mening og fremdrift i livet, jeg skal love deg at følelsen når det stagnerer pga sykdom etc er heller jævlig nok

- Kunne ha ett høyere forbruk, greit nok jeg er ikke bortskjemt men det er ok å ha noen kroner til å unne seg noe fra tid til annen.

- Komme seg inn på bolig markedet å ha noe eget fremfor å være avhengig av "goodwill" fra familien.

- Generelt ha bedre selvtillit og kanskje finne seg en livsledsager som er vanskelig i min situasjon, hvertfall i fravær av selvtillit og økonimi.

- Potensielt slippe å være i en situasjon hvor men frykter at årene på universitetet har vært forgjeves etter å ha brukt mange år på studier.

- Savner etter å "bruke hodet", merker at kroppen sakker akterut og hukommelsen er dårligere nå.

Jeg kunne sikkert ha skrevet mer men det er rimelig klart at du forstår svært lite i måten du kommenterer på.

I henhold til TS sin orginale post, så er det slik som mange sier at Norge er en av de landene hvor folk har mest gjeld, mange lever over evne og mye handler om fasade, det er grunnlegende usuant begge deler vil jeg påstå, men i mange tilfeller bestemmer folk selv. I tillegg er boligprisene er viktig faktor, mange med kortere utdannelser har spar mange hundre tusen, potensielt millionen eller over på å komme inn i markedet på rett tid og har da lave månedlige avdrag på lånet og i tillegg blir fortere gjeldfri, kombinert med rimelig ok økning i lønn generelt og lønnsøkning på ansinitet blir det rom for høyere forbruk.

Utdannelse lønner seg som regel økonimisk i Norge men det er ikke alltid det lønner seg med lange utdannelser, mange yrker som ikke krever lange utannelser eller kurs gjør at man kan leve godt i Norge.

Dette er jo noen av tingene som er godt i Norge og jeg er glad for at det er slik selv om jeg generelt synes lange utdannelser lønner seg litt for lite.

Tradisjonelt sett har man kanskje "arbeiderklassen" mot "akademikerne" grovt sett, men jeg synes denne forskjellen er vesentlig mindre i Norge enn i mange andre land. Jeg har stor respekt for "arbeiderklassen" selv om jeg er "akademiker" av utdannelse, men mange som kommer med sleivspark mot akademikere med lang utdannelse glemmer at man tross alt må som samfunn ha mennesker som er villig til å gi avkall på gode penger i mange år og ofre mye tid på lang utdannelse i en periode i livet man skulle ønske at det ville være lettere å etablere seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hva mener du med "rundt meg"? De du jobber med? Hvor er du fra? Du sier at folk reiser i dyre bryllup, da regner jeg med at de er rundt 30 fremfor i midten av tyveårene?

Folk er raskt ute med en skadefryd-holdning og uttalelser om hvor mye kredittkortgjeld folk har og hvordan alt er en fasade.

Ja, mange har gjeld men Norge er et rikt land og det er mange unge mennesker med god råd og ikke minst foreldre som har hjulpet dem på vei. Jeg er midten ev tyveårene og de fleste fra min omgangskrets (Oslo vest) HAR god råd, foreldre som har hjulpet dem inn på boligmarkedet og dersom de har en inntekt på litt over middels har de ganske mye til overs når de ikke har boutgifter.



Anonymous poster hash: e91aa...77a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hva mener du med "rundt meg"? De du jobber med? Hvor er du fra? Du sier at folk reiser i dyre bryllup, da regner jeg med at de er rundt 30 fremfor i midten av tyveårene?

Folk er raskt ute med en skadefryd-holdning og uttalelser om hvor mye kredittkortgjeld folk har og hvordan alt er en fasade.

Ja, mange har gjeld men Norge er et rikt land og det er mange unge mennesker med god råd og ikke minst foreldre som har hjulpet dem på vei. Jeg er midten ev tyveårene og de fleste fra min omgangskrets (Oslo vest) HAR god råd, foreldre som har hjulpet dem inn på boligmarkedet og dersom de har en inntekt på litt over middels har de ganske mye til overs når de ikke har boutgifter.

Anonymous poster hash: e91aa...77a

Nå er det ikke alle som får hjelp fra foreldre da, og man har faktisk ikke god råd når man har mye gjeld, samme hvor mye man skulle ønske det.

Låneveksten i Norge er mildt sagt skummel og den dagen bobla sprekker (som følge at Oljeindustrien går fløyten) så vil det gå utover alle - også de som har lite eller nada lån (f. eks som følge av hjelp av foreldre) fordi det vil skape så store ringvirkninger i økonomien.

Anonymous poster hash: f7899...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å slite hver dag for pengene og å få dem gratis. Du sitter jo på en måte igjen med mer enn TS da du har penger OG alle døgnets timer til rådighet. Skjønner ikke at du klager når du har betalt ferie hele året.

Anonymous poster hash: 09dbb...7e0

Nei....

Du kunne spart deg hele innlegget. Hvor var det du så at personen du siterte klaget? Når det var nettopp det h*n ikke gjorde...?

Er slike som deg som forsurer hele KG. Kan aldri få noen ting riktig, bare de får spy ut litt hets.

Anonymous poster hash: 2ab28...fd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja tok et kurs på 3 mnd og har jobbet i nordsjøen og tjener mellom 850 000 og 1,2 mill i året alt etter som. Har kjøpt diger enebolig, har båt, motorsykkel, dyre møble og kule klær. ;) Så lønner seg ikke å gå 10 år på skole. Jobber også bare 4 mnd i året. Kjøpte nylig leilighet i Spania som jeg bruker mye på vinteren. For 2 år siden kjøpte jeg en porshe 911 turbo til 950 000. Når man har jobbet så mange år med god lønn har man råd å kose seg litt ekstra. :)

Anonymous poster hash: 4c914...101

Håper du har spart opp skikkelig, da. Nå når nedbemanningene er godt i gang :fnise: .

Så får vi se hvor du får jobb da, når den eneste utdannelsen du har er et skarve kurs på 3 mnd :laugh:

Anonymous poster hash: 2ab28...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det ikke alle som får hjelp fra foreldre da, og man har faktisk ikke god råd når man har mye gjeld, samme hvor mye man skulle ønske det.

Låneveksten i Norge er mildt sagt skummel og den dagen bobla sprekker (som følge at Oljeindustrien går fløyten) så vil det gå utover alle - også de som har lite eller nada lån (f. eks som følge av hjelp av foreldre) fordi det vil skape så store ringvirkninger i økonomien.

Anonymous poster hash: f7899...ec2

Ser ikke hva du vil si her...

Nei, men har ikke god råd når man har mye gjeld, det sa jeg ikke heller?

Det jeg sa var at det er mange der ute som HAR god råd og det er underlig å anta at alle har gjeld opp etter ørene når det faktisk er mange med solide inntekter der ute, spesielt i visse miljøer.

Og nei, ikke alle får hjelp av foreldrene. Men det er en god sjanse for at de TS omgås har fått det, utifra deres situasjon.

Anonymous poster hash: e91aa...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hva du vil si her...

Nei, men har ikke god råd når man har mye gjeld, det sa jeg ikke heller?

Det jeg sa var at det er mange der ute som HAR god råd og det er underlig å anta at alle har gjeld opp etter ørene når det faktisk er mange med solide inntekter der ute, spesielt i visse miljøer.

Og nei, ikke alle får hjelp av foreldrene. Men det er en god sjanse for at de TS omgås har fått det, utifra deres situasjon.

Anonymous poster hash: e91aa...77a

Solide inntekter er også en del av det totale økonomiske bildet. Folk har god råd fordi kundene kan betale godt for tjenestene deres, men det fordrer jo også at kundene har relativt god råd. Og det helhetlige bildet med at mange (nok) har god råd er i stor grad lånefinansiert. For å si det enkelt, også de som ikke har gjeld selv nyter godt av at andre med gjeld har såpass god råd slik at de har nok kapital til å kjøpe tjenestene til de som tjener mye. Alt henger sammen.

Men egentlig snakker vi om likviditet her og nå og ikke "råd" som sådann, for totalt sett er svært mye av Norges verdier bundet opp i privat gjeld. Og det er en skummel utvikling som også mange økonomer advarer om.

Anonymous poster hash: f7899...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et langt studie er jeg nå i jobb. Rundt meg er det mange unge som har absolutt alt. Jeg lurer på hvor godt de tjener, for de har store leiligheter og fråtser i middager ute, nye klær, fine selskaper, dyre bryllupper, reiser, elektronikk, alt som kan abonneres på, treningssenter, klubber, sportutstyr osv. Jeg jobber i en bank, men ligger på 450 000 i årslønn. Aldri om jeg kan leve sånn. Jeg skjønner i hvertfall at det å ha studert lenge, ikke er det samme som å ha studert smart. Andre som føler det slik?

Anonymous poster hash: 925c0...883

Normale fornuftige mennesker med gjennomsnittelig lønn (som din f.eks.) kan ikke leve sånn. Luksusfellen-kandidater kan... en stund...

På den annen side er det noe som heter "tæring etter næring", der man kan leve sånn høvelig bra hvis man har evnen til å spare, prioritere og investere over noe tid.

Mange nyetablerere i dag mangler mange av disse evnene, og skal helst ha full pakke fra dag èn, noe både banker og ikke minst kredittselskaper må ta mye av skylda for. Det er altfor lettvint å få tilgang til penger i dag, og langtifra alle mestrer kunsten å forstå at disse SKAL tilbakebetales, ofte med skyhøye renter.

Når så metningspunktet nås, og man har tatt opptil flere forbrukslån for å nedbetale andre lån og kredittkortgjeld, slår alvoret inn for fullt. Man står plutselig i fare for å miste både bolig, innbo og hele livsgrunnlaget...

Luksusfellen er et godt konsept, men i stedet for å skremme folk til fornuft ser det heller ut til at mange lener seg til tanken om at det bare er å ta en telefon til TV3 den dagen gjelda har nådd smertegrensa, så kommer Hallgeir og Magne og ordner opp i salaten de har tråkka seg ned i.

Så konklusjonen TS er at din lønn som min lønn gir oss rom for et normalt godt liv i et av verdens dyreste land å bo i, der vi ikke kan skeie ut med restaurantbesøk, innkjøp av merkeklær, nyeste innen lyd, bilde, data, mobil osv hver dag/uke, og fråtse i sydenferier opptil flere ganger i året.

Men vi kan spare opp til noe av det vi ønsker oss, og ellers nyte et nøkternt liv med større fokus på andre, viktigere verdier enn å til enhver tid må demonstrere overfor naboene vår fortreffelige materielle overlegenhet :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solide inntekter er også en del av det totale økonomiske bildet. Folk har god råd fordi kundene kan betale godt for tjenestene deres, men det fordrer jo også at kundene har relativt god råd. Og det helhetlige bildet med at mange (nok) har god råd er i stor grad lånefinansiert. For å si det enkelt, også de som ikke har gjeld selv nyter godt av at andre med gjeld har såpass god råd slik at de har nok kapital til å kjøpe tjenestene til de som tjener mye. Alt henger sammen.

Men egentlig snakker vi om likviditet her og nå og ikke "råd" som sådann, for totalt sett er svært mye av Norges verdier bundet opp i privat gjeld. Og det er en skummel utvikling som også mange økonomer advarer om.

Anonymous poster hash: f7899...ec2

Jada alt henger sammen, men dette er ikke en generell samfunnsdiskusjon.

Jeg sa ganske enkelt at det blir feil å anta at alle som har fin bil og fin leilighet har massevis av kredittkortgjeld fordi man helst vil at det er tilfelle. Dersom TS faktisk bor i et velstående område så ER det mange unge mennesker med god råd.

Anonymous poster hash: e91aa...77a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et langt studie er jeg nå i jobb. Rundt meg er det mange unge som har absolutt alt. Jeg lurer på hvor godt de tjener, for de har store leiligheter og fråtser i middager ute, nye klær, fine selskaper, dyre bryllupper, reiser, elektronikk, alt som kan abonneres på, treningssenter, klubber, sportutstyr osv. Jeg jobber i en bank, men ligger på 450 000 i årslønn. Aldri om jeg kan leve sånn. Jeg skjønner i hvertfall at det å ha studert lenge, ikke er det samme som å ha studert smart. Andre som føler det slik?

Anonymous poster hash: 925c0...883

450 000 er da ingen dårlig lønn. Man tar ofte utdannelsen for å få en jobb man trives med og som gir en mer spennende hverdag. F.eks på kiwi kan du fint bli butikksjef hvis du står på et par år. Jeg vet ihvertfall at butikksjefen der jeg jobbet før fikk bonuser på over millionen hvert år. Tviler på at han har så mye utdannelse utover sertifisering til ølsalg og noe ledelseskurs.

Hvis du kun går etter penger så har du gjort et dårlig valg, jeg er nyansatt 23 år, har fagbrev+fagskole og tjener 150 000 i året mer. Men jeg valgte bevist en godt betalt jobb fordi jeg trenger penger til å etablere meg og dessuten har jeg ugunstige arbeidstider osv.

Anonymous poster hash: 6a095...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, har ca 70 000 utbetalt i mnd alene. Føler nær grensen for hva som er forsvarlig forbruk ihenhold til inntekten. Rundt meg har jeg haugevis med par som til sammen tjener kanskje 40 000, og de bruker tilsynelatende mye mer en meg. Blir skeptisk selv.

Skal sies at om du dritter i avdrag og sparing kommer man jo et godt stykke selv med lav lønn, usikker på hvor utbrett dette er.

Anonymous poster hash: 4dccd...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja tok et kurs på 3 mnd og har jobbet i nordsjøen og tjener mellom 850 000 og 1,2 mill i året alt etter som. Har kjøpt diger enebolig, har båt, motorsykkel, dyre møble og kule klær. ;) Så lønner seg ikke å gå 10 år på skole. Jobber også bare 4 mnd i året. Kjøpte nylig leilighet i Spania som jeg bruker mye på vinteren. For 2 år siden kjøpte jeg en porshe 911 turbo til 950 000. Når man har jobbet så mange år med god lønn har man råd å kose seg litt ekstra. :)

Anonymous poster hash: 4c914...101

permittering neste! da sitter du i saksa

Anonymous poster hash: 90d34...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick

Det er mange som får økonomisk hjelp av foreldre til å kjøpe leilighet/hus OG til å finansiere bryllup. Når det gjelder treningssentre er det noen som får medlems-rabatt av dette fra jobben sin. Ellers handler det gjerne om prioritering. Om man har kjøpt noen rådyre sports-ting kan det jo hende de lever på knekkebrød resten av måneden for det vi vet. Eller er det hver måned, og de samme folkene det er snakk om? Vi må i alle fall prioritere en del selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada alt henger sammen, men dette er ikke en generell samfunnsdiskusjon.

Jeg sa ganske enkelt at det blir feil å anta at alle som har fin bil og fin leilighet har massevis av kredittkortgjeld fordi man helst vil at det er tilfelle. Dersom TS faktisk bor i et velstående område så ER det mange unge mennesker med god råd.

Anonymous poster hash: e91aa...77a

Den generelle samfunnsøkonomien er da i høyeste grad relevant. Når man ser flere som har god råd så ER det jo flere som har det, og det kan man i stor grad takke de relativt gode økonomiske forholdene i landet som helhet for. Hadde de vært dårligere så hadde det også vært færre av dem og dermed mindre synlig for mange.

Anonymous poster hash: f7899...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen lurte også på det samme som deg TS.. Til vi begynte å tenke over hvordan personer i vår omgangskrets egentlig lever. Enkelte prioriterer dyr ferie, fin bil og pene klær fremfor å betale ned huslån. Noen spiser aldri vanlig middag hjemme, de spiser brødskive til middag flere dager i uka, og går på restaurant i helgene. En del har masse kredittkortgjeld, og kommer liksom aldri ajour...

Vi tjener helt greit begge to, men prioriterer nok anerledes enn de fleste rundt oss. For eksempel å ha skikkelig hjemmelaget middag hver dag. Vi reiser ikke til syden hvert år, og vi forsøker å ha et ganske normalt forbruk i det daglige. Bilene er ikke splitternye, men i god stand. Om 8 år er huslånet nedbetalt. Og det er deilig å tenke siden vi bare er tidlig i trettiårene nå. Gjeldsfrie før vi er 40, det er det ikke mange som er. Og ingen av oss har noen gang fått hjelp av foreldrene våre.

Anonymous poster hash: cd480...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk har god råd fordi de ikke klarer å styre økonomien sin....

Stort sett alle jeg kjenner har et gullkort med lånte penger på. :)

Ene venninna mi har andre preferanser enn det jeg har og f.eks. Hvor jeg ønsket egen bolig og leve vanlig bruker hun advokatlønningen sin på dyre klær og bil.



Anonymous poster hash: 95626...46f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme TS. Tenkte just på det og. De jeg ser rundt meg er med på dyre hobbyer, trening som crossfit og eier supre utstyr, Stikker tilfeldigvis innom butikker feks trenings-butikker, kjøper nye trenings-klær (og dem er dyre), en bukse her og der, sko her og der, ny restaurant må innom, ny kafee må innom. Drar med seg kaffe latte her og mocca der.Ny sjokolade oi, den må vi ha, ny tyggis, lypsyl, ny mobil, 50 kr er ingenting for dem og ikke 100 og ikke 200...Om de glemmer sminkekost hjemme el lipgloss, innom og kjøper ny selv om hjem er bare noen min unna! Alltid klare til ferie tur anytime, beredt for økonomikrise, har hus, bil og hytter.

Er på nav selv, minste jeg får pga kronisk sykdom... Så du TS som tjener 450k vær så takknemlig! For jeg skulle ønske at jeg kunne prøve en y pakke tyggis uten å tenke på at j ikke har råd til det!



Anonymous poster hash: 63751...5b8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange unge tar i dag en mastergrad og ender opp i gode konkurransedyktige jobber. Jeg kjenner selv flere med master fra BI og NHH som har over 600 000 i startlønn :) Dette er A/B studenter da...

Dessuten så er mange blitt mye mer bevist på dette med økonomi og forbruk. Startet selv med boligsparing når jeg var 15 og solgte leil. med stor fortjeneste for ett år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke godt betalte jobber , men er sjelden på dyreferieturer. Ikke det nyeste i klesfronten heller, men ungene får det de trenger av utstyr og klær uten å være avhengig av merker.

Vi har prioritert biler, hytte og hus og småbåter. Har mye gjeld, men det går greit å betjene. Vårt mål er ikke å bli gjeldfrie eller spare mye på bok. Vi lever litt godt her og nå mens ungene bor hjemme. Bryr meg lite om jeg ikke er helt gjeldfri som pensjonist. Ingen vet om vi er friske til å leve godt som gamle, vet om mange som sparer vilt til pensjonisttilværelsen for å kunne reise mye, men som ikke kan nesten "stå" på beina når den tida kommer.

Vårt liv med ungene i heimen betyr mest, så kan vi heller selge unna senere pga. Verdiøkningen som alltid kommer. Da vil vi kunne hjelpe våre store barn inn på boligmarkedet, samt ha litt mindre gjeld tross alt og bo i liten leilighet.

Anonymous poster hash: 1fcce...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...