Gå til innhold

Når fjerne sting på kastrert katt


Mrs. K

Anbefalte innlegg

Katten vår ble kastrert for 2 uker siden og fikk endelig skjermen av i går. Vetten har sagt at jeg evt. kan hjelpe til med å løsne stingene, men de sitter bomfast og katten selv har ikke klart å løsne dem heller.

Oppløses stingene og detter av etter hvert (trodde det) eller må de klippes av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om stingene er selvoppløselig så ville du nok fått beskjed om dette av dyrlegen. Du skal kunne ta av stingene nå etter 14 dager, men om du ikke får til å løsne stingene selv så ta deg en tur til dyrlegen igjen så hjelper de deg. Da vi kastrerte våre katter var dette inkludert i prisen så vi betalte ikke noe ekstra for dette. ;) På den ene katten tok vi tak i enden på stingene og klippet av knuten og da kunne vi bare trekke ut tråden forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine

Syns det er rart at du ikke har fått noen skriftlig veiledning med deg der det står om stell etter operasjonen.

Du bør ikke klippe av stingene nå, hvis de sitter bom fast!

Som det ble nevnt over her bruker etterkontrollen være gratis, da prisen som oftest er inkludert i prisen av kastreringen!

Uansett, avvent å se det ann - hvis ikke ringer du vetten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vår ble ikke sydd den, det var vist gammeldags og ikke noe vits. (Vet'en er lærer på vet.høgskolen så han vet vel hva han snakket om håper jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vår ble ikke sydd den, det var vist gammeldags og ikke noe vits. (Vet'en er lærer på vet.høgskolen så han vet vel hva han snakket om håper jeg)

Da ble den antageligvis limt? Hører det skal være "det nyeste".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår ble heller ikke sydd. Er ikke sikker på om det ble limt eller ei heller. Men inngrepet er jo så lite og på unge katter gror det så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ingen skriftlig veiledning med og ikke time til etterkontroll heller.

Vetten sa at jeg kunne fjerne stingene når skjermen skulle av eller at katten sikkert ville gjøre det selv.

Ellers må jeg si at kastraksjon på en hokatt ikke er et lite inngrep - hele bukhulen blir jo åpnet.

Edit: Må bare legge til at vetten bare har tlf.tid fra 9-10. Selvfølgelig skal jeg ta kontakt, men det kan jo først bli i morgen.

Endret av Trille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg dro tilbake etter 2 uker for å få fjernet stingene. Katten min er så forbaska kilen på magen at vetten ikke fikk ut stingene uten å bedøve pelstrynet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror det er viktig at folk får med seg forskjellen her. Hunnkatt-kastrering er en stor operasjon, med stor sårflate. Dette er sting du bør få fjernet av vet'en, ring og spør.

Hannkatter limes bare igjen, og trenger ingen oppfølging av vet etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hankatter sys ikke, dèt er et lite inngrep, men på hunkatter så er gjernet snittet en del større og bør lukkes på et vis, men det finnes nok gjerne flere metoder for hvordan de gjør det som jeg har forstått. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine
Ja jeg tror det er viktig at folk får med seg forskjellen her. Hunnkatt-kastrering er en stor operasjon, med stor sårflate. Dette er sting du bør få fjernet av vet'en, ring og spør.

Hannkatter limes bare igjen, og trenger ingen oppfølging av vet etterpå.

Dette er så sant så sant! Det er bare det at ikke alle vet dette og gikk sikkert utfra at det kanskje var en hannkatt! (TS skrev ikke noe om det var hann eller hunn) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så sant så sant! Det er bare det at ikke alle vet dette og gikk sikkert utfra at det kanskje var en hannkatt! (TS skrev ikke noe om det var hann eller hunn)  :)

Beklager. Min feil. Det har aldri vært noen sting på hankattene våre, så jeg tenkte slett ikke på å skrive at pasienten var hokatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Det var oppløselige sting og katten hadde selv tatt 2 av dem bort i morges. Likevel stakk vi innom vetten her på morgenkvisten og fikk fjernet resten så katten slipper å stresse med det og bite såret til blods :)

Tusen takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...