Gå til innhold

Katten har fått real juling...


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Katten min kom smygende/haltende inn nå, og er helt gåen. Han greier såvidt å gå. Han hadde vel ikke greid å sette foten nedpå bakken hvis den var brukket? Bør jeg bare la han være i fred, med mat og vann i nærheten, eller bør jeg ta ham med til legen? Synes så synd på han......Er det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville reist til dyrlegen. Det kan fort bli infeksjoner i bitt og halting er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine

Du må dra til dyrlegen med katten din!

Hvis de er usikre på om det er brudd eller ikke tar de røntgenbildet!

Jeg vet at en katt har klart å komme seg hjem fra en påkjørsel selv med brukket rygg. Katten din har klart å "kare" seg hjem, og foten kan godt være brukket!

En katt som er syk tar heller ikke til seg næring!

Endret av Miloine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Takk for svar. Det er så vanskelig å undersøke den, fordi den har lagt seg på et "skjult" sted- og vil ha ro. Skal prøve å lirke han fram etterhvert...for å undersøke fot nærmere. ÅÅÅÅÅHHHH den sat..s ukastrerte nabokatten! Skal kveles når jeg får tak i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Han har ikke vært i nærheten av maten, Miloine.....Takk for råd. Blir nok lege når samboer kommer hjem fra jobben, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jente_81

Katter gjemmer seg ofte hvis dem er syke.............

Håper det ordner seg.

Min katt var i slåsskamp en gang og vi så ikke noe sår. Neste dag var det kommet en stor kul på kinnet. Dro til dyrelegen og det var en stor infeksjon. Typisk på en søndag, det ble dyrt uten forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre, ta med katten til veterinær for konsultasjon for sikkerhets skyld. Bittsår kan føre til stygge betennelser, men de vil vel ikke bli synlig før det er gått noen dager. Håper pusen din ikke er veldig skadet, at det bare er noen ømme området og litt såret stolthet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
ÅÅÅÅÅHHHH den sat..s ukastrerte nabokatten! Skal kveles når jeg får tak i den.

Kanskje det fungerer bedre å snakke ned naboen om kastrering (av katten).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Kanskje det fungerer bedre å snakke ned naboen om kastrering (av katten).

Øhhhh ja. Mente det ikke bokstavelig,da :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lanyah

Off,det er vanskelig å vite med katter egentlig, hvor skadet de egentlig er...! Meg og en venninne fant en katt i veigrøfta for lenge siden, den lå sammenkrøket og sov. Vi synst det var litt merkelig, så vi tok den opp og den var helt OK på den måten, den hadde ingen synlige sår. Vi satte den ned for å se om den kunne gå, og den gikk et lite stykke, men la seg bare ned igjen. Vi gikk rundt i nabolaget for å se om de savnet en katt. Vi fann eigeren, senere ringte vi og hørte hvordan det gikk. Da fikk vi vite at den hadde brukket ryggen...! :overrasket: "Den klarte jo å gå!?" ikkje mjauet den heller...!øh...! Ble helt sjokkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Man tar heller katten med til veterinær en gang for mye enn en gang for lite. Selv om man ikke ser noen synlige sår kan katten ha indre skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Greit å få slike ting sjekket om ikke annet for å se etter byller. De kan være vanskelige å oppdage dersom man har en langhåret katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Off,det er vanskelig å vite med katter egentlig, hvor skadet de egentlig er...! Meg og en venninne fant en katt i veigrøfta for lenge siden, den lå sammenkrøket og sov. Vi synst det var litt merkelig, så vi tok den opp og den var helt OK på den måten, den hadde ingen synlige sår. Vi satte den ned for å se om den kunne gå, og den gikk et lite stykke, men la seg bare ned igjen. Vi gikk rundt i nabolaget for å se om de savnet en katt. Vi fann eigeren, senere ringte vi og hørte hvordan det gikk. Da fikk vi vite at den hadde brukket ryggen...!  :overrasket: "Den klarte jo å gå!?" ikkje mjauet den heller...!øh...! Ble helt sjokkert!

Å herreguuud. Er det mulig?:overrasket:

Katten min tar nå til seg mat og vatn, iallefall. Samt at han vil ha kos :klem:

Men den ene foten kommer det rosa verk ut av/den "væsker". Ja, burde nok vært hos lege. Men må uansett vente til i morgen. Godt å se at han drikker, spiser og kommer bort for å kose litt, innimellom sovingen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Katten vår kom hjem på søndag etter noen dager på vift.

Da var det ene benet nesten dobbelt så stort som de andre, og katten haltet.

Katten virket da helt fjærn, tok nesten ikke til seg hverken fast eller flytende føde.

Det virket også som om pus ikke klarte å koble dette med toalettbesøk, for den gjorde fra seg der det passet.

På den "syke" foten var det ett sår som det kom gul/ grønnt puss ut av.

Vi holdt katten inne til mandag så vi fikk dratt til dyrlegen med den.

Dyrlegen mente at katten hadde vært i slagsmål og blitt bitt.

Benet var så betent at de ikke kunne gjøre stort for katten.

De anbefalte at vi tok katten, så katten fikk da den berømmelige sprøyten.

Vi mener at katten ikke kan ha vært borti noe slagsmål i det siste, å at det må være en stund siden den fikk infeksjonen. Vev og sener i det skadde benet var ødelagt, så det høres ikke ut som noe ny skade.

Katten har tidligere ikke virket hverken skadd eller syk, noe vi synes er synd, for da ville muligheten for å redde den vært større om vi oppdaget dette tidligere.

Må også si at denne katten stadig var på vift i perioder, så det kan ha skjedd en av de gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å herreguuud. Er det mulig?:overrasket:

Katten min tar nå til seg mat og vatn, iallefall. Samt at han vil ha kos :klem:

Men den ene foten kommer det rosa verk ut av/den "væsker". Ja, burde nok vært hos lege. Men må uansett vente til i morgen. Godt å se at han drikker, spiser og kommer bort for å kose litt, innimellom sovingen....

Da er det nok et betennelse på gang. Lykk til hos dyrlegen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Må fortelle gladnyhet ang. pusen: Han er i vigeur igjen!! ;)

Vi dro ikke til dyrlegen pga det var helg/ville se an litt hvordan det gikk med tassen, så vi klippet av all pels i det betente området, og renset flere ganger daglig m masse Pyrisept. Vi hjalp han også med å få han bort til matfatet/vannskåla- og da skjønte han visst at det var litt viktig....

Så no har vi en frisk og fin katt! Men det første han gjorde da han vart sluppet ut i dag, var å hive seg inn i nytt slagsmål m nabokatta...."gir opp"...... så no gjeld det å følge med han litt. (trur han er tøfferer enn han er, tenker jeg :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Et lite tips: Lukt på det betente området!

Pusen min fløy rundt med et lite sår på poten, holdt øye med det, så greit ut, men plutselig kjente jeg at det luktet/ stinket kadaver av såret! Rett til dyrlegen og få antibiotika, og vi var veldig heldige for dyrlegen var nesten helt sikker på at en del av den måtte amputeres...

Ikke for å prøve å skremme, men husk å lukte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...