Gå til innhold

Skumle lyder og kvelningstendenser


*melis*

Anbefalte innlegg

Katten min har siden i går kveld hatt noen anfall med rare lyder med påfølgende bevegelser som kan se ut som han holder på å bli kvalt eller må spy. Disse anfallene varer som regel bare rundt et minutt, også legger han seg til og sover og ser helt fin ut igjen. Alt virker normalt ellers, bortsett fra at han har mistet stemmen, noe som styrker mistanken min om at han må ha fått noe i halsen eller noe sånt som på et eller annet vis sitter fast..?

Det er skikkelig ekkelt når han får disse anfallene, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Kommer meg ikke til dyrelegen med det første heller. :forvirret:

Noen som har opplevd noe lignende eller som tror de vet hva det kan være og hva jeg evt. kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med hårball(eller noe annet fremmedlegeme)? Kan være en som sitter litt fast? Forsøk å gi katten litt matolje om du ikke har kattemalt for hånd.

Om du mistenker at noe er galt så må du ikke avvente å se om det går seg til, oppsøk dyrlege så snart som mulig. ;)

Endret av Kitz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Katta mi har også hatt lignende anfall, det har ikke vart lenge, og det har gått over av seg selv. Hår og gress kan kanskje være årsaken...

Kontakt veterinærvakt hvis det ikke bedrer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Leste litt for raskt isted... Hvis han har vært sånn siden i går kveld, så ville jeg tatt kontakt med vakthavende dyrlege. Jeg er kanskje hysterisk, men greit å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

strekker han på halsen og har problemer med å svelge, hoster eller nyser, spiser lite? og forresten, er den utekatt?

kan være gresstrå, hadde en katt som spiste lange, harde og flate gresstrå, de har mothaker og kommer de i halsen så setter de seg gjerne fast. ene enden er da nede i magen og andre enden opp i nesehulen.

går katten for lenge med dette blir den sår, kan få infeksjon og må få behandling.

du kan jo prøve i første omgang å få i katten litt matolje, kan hjelpe med å få det på gli. vi prøvde på det på vår og to ganger har det fungert. men hun måtte ofte til vet, og noen ganger i narkose for å få strået ut.

men er han likens dagen etterpå så må han til vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den med til dyrelege!

Katten våres gjorde det flere ganger, men slutta ei stund for så å komme tilbake ettter ei uke, vi trodde det var hårball, det mente de fleste vi snakka med.

Off det endte med at vi ikke tok den til dyrelge.

Og så begynte det en kveld, men mye mer enn vanlig! Og vi skonda oss til legen, men det var for seint, det viste seg at det var lungebetennelse, og at den hadde utbrukte lunger!

Det lærte meg at jeg alltid skal gå til dyrelege hvis jeg merker at det er noe galt.

For man hvet jo aldri hvor gale det er for et dyr som ikke kan snakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...