Gå til innhold

Lurt å skaffe to katter samtidig?


Wonderwoman

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å få meg et nytt pusete familiemedlem etter at den forrige katten min døde i vinter. Hvis jeg anskaffer to katter fra samme kull vil de da ha selskap i hverandre? Jobber periodevis mye, og har ikke lyst til å ha en ensom pus...

Noen som har erfaring? Det er vel mye vanskeligere å få en katt til senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare gode erfaringer med det. Har lykkelige, lekne og kosete kastrerte puser, bror og søster.

I tillegg sunt for kattunger å ha en annen katt å "bryne" seg på: når er det vondt å bruke klør, lære kattespråk, slåss litt med, løpe med og sove med. De lærer å stelle hverandre videre fra det kattemor lærte dem.

Og, ikke minst, dobbelt så mye katt å være glad i! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser ikke hvorfor det ikke skal være lurt i hvert fall. Mine katter kom ikke samtidig. To av de tålte ikke snuta på hverandre. (To sære hokatter da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok mye mindre innkjøringsproblemer med to katter fra samme kull enn to katter fra forskjellig kull, eller katter som kommer hjem til deg på forskjellige tidspunkt.

Katter fra samme kull er jo vant til hverandre fra de ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

Men bør det være to av forskjellig kjønn eller kan jeg ta to jentepuser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg har hørt at motsatt kjønn generelt passer best sammen siden de slipper å konkurrere og sånn, men jeg tror ikke det har noe særlig å si så lenge de er kastrerte. Er de fra samme kull i tillegg, kan jeg ikke forestille meg at de skulle være så vrange at det skaper noen problemer!

Selv har jeg tre puser på litt over året, to jenter og én gutt. Alle går like bra sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du kastrerer/steriliserer er det ikke viktig hvilket kjønn de er.

Har du mest lyst på to jentepuser, så go for it :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine

Det beste er å faktisk anskaffe 2 pusekatter :)

Det er ihvertfall det beste dersom katten skal være innekatt. Da får de selskap med hverandre og kan gjøre "katteting" sammen som å lekesloss, vaske hverandre osv...

Det beste er gutt og jente, eller jente og jente! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine puser skal i tilfelle være både inne og ute... Det blir selvfølgelig større utgifter, til veterinær og sånn, men jeg vurderer det seriøst... Dessuten vil jeg helst at de kommer fra en familie med barn, sånn at de ikke får sjokk av min fireåring... Riktignok en sindig liten kar, men til tider høylytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sativa

Jeg har tre guttepuser. Vi hadde en fra før da vi fikk to små brødre, og han ble øyeblikkelig ansvarsfull adoptivfar. Vasket dem og oppdratt dem :-)

Alle tre er nå kastrerte, det var grusomt da de begynte å markere revir inne alle tre...

De er gode venner, og viser opprktig glede over å se hverandre hvis det har gått noen timer siden sist osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk to guttepuser fra samme kull. De ville ikke bruke samme do, så de måtte få en hver (den ene gjorde fra seg et annet sted enn i kassa). Det var veterinæren som tipset oss om det. Etter hvert begynte de jo å gå på do ute, men dette var da de var unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine

Jeg nevnte i et tidligere svar at jente og jente eller gutt og jente er det beste!

Sier ikke at gutt og gutt absolutt ikke går, men av erfaring er det ofte at to gutter ikke er så begeistret om å dele hjem.

De konkurerer om hvem som er sjefen og derfor går det ikke alltid like greit med 2 gutter!

Selv har jeg 2 guttekatter og ei jentekatt og det går fint! Men de 2 guttene er litt i opposisjon til hverandre (og det var de også før jentekatten kom inn i bilde) :)

Har tatt i mot endel katter på jobben og eierne sier som regel" de må komme i hvert sitt bur, for ellers så sloss de bare" Da er det snakk om 2 guttepuser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes absolutt du skal gå for to katter, da vil kattene få selskap i hverandre når du ikke er til stede. De vil leke, sloss, stelle hverandre og sove sammen som de skjønneste englene. Hva slags kjønn tror jeg egentlig er ubetydelig, i allefall om de vokser opp sammen, men kastrering vil alltid gjøre at katter går bedre overens vil jeg tro.

Lykke til med valget. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har to brødre fra samme kull, og det fungerer helt utmerket. De er verdens beste venner og utrolig hengivne ovenfor hverandre. Begge er kastrert. Aldri hatt noe problem med rivalisering av noe slag. Jeg er også veldig fornøyd med at jeg valgte to guttepuser, de jeg kjenner som har to jentepuser har hatt større problemer enn meg, men det er nok veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 16 år senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Opp.

Anonymkode: f3d66...12b

Hva lurer du på?

 

 

To er absolutt best ja, kanskje spesielt hvis man har innekatt, da er det viktig med to! Og man sparer seg for litt stress med introdusering hvis man skaffer to samtidig, istedenfor en til senere. 
 

 

Artikler:

https://fussiecat.com/two-cats-better-one/

https://www.thesprucepets.com/two-kittens-better-than-one-555608

Her er en artikkel som hjelper å forstå hvordan man kan tilrettelegge hjemmet på best mulig måte for at de skal gå fint sammen! 
https://www.loveourcat.com/bringing-new-cat-home/

Anonymkode: 19a70...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste med to katter eller fler sammen er ikke kjønn men personlighet/energibehov og alder. To katter som begge to er lekne og har mye energi som er lik alder har større sannsynlighet for å bli venner enn en 14 år gammel katt som liker å ta livet med ro og en kattunge som har energi til tusen. Men det kan funke der og altså, men det kan kreve mer tilrettelegging og kunnskap/innsats fra eier.  Jeg hadde en 5år gammel hann og fikk en 6mnd gammel hann og de har ganske forskjellig energibehov men det funker veldig fint selv om og aldri vært en eneste krangel. Men håper å kunne finne en litt mer leken type til han yngste. 
 

Jeg har hørt at gutt/jente og gutt/gutt er det beste valget og at jente/jente er litt risky, og det kan sikkert være noe i det, men jeg tror det viktigste er hvordan man introduserer og tilrettelegger miljøet uansett. Og så selvfølgelig kastrering, det er det aller aller viktigste!! 

Anonymkode: 19a70...7a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...