Gå til innhold

Personlig kristen?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

En personlig kristen er en som bekjenner seg til den kristne tro, men en som "bare" er kristen er en som ikke tror selv, men som er en del av en kristen kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
En personlig kristen er en som bekjenner seg til den kristne tro, men en som "bare" er kristen er en som ikke tror selv, men som er en del av en kristen kultur.

??? Hvor i all verden har du fått denne forklaringen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på en kristen og en personlig kristen?

Enten er du kristen, eller så er du ikke kristen.

Har aldri hørt om noen som er upersonlig kristen.

Utsagnet personlig kristen hører ingen steds hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
???  Hvor i all verden har du fått denne forklaringen fra?

Det finnes ikke noe fasitsvar på spørsmålet, men det er et svar jeg har hørt som jeg synes høres greit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
En personlig kristen er en som bekjenner seg til den kristne tro, men en som "bare" er kristen er en som ikke tror selv, men som er en del av en kristen kultur.

Jeg skjønner hva du mener.

Jeg vil si at en person som er medlem i statskirka er kristen.

En person som bekjenner seg som kristen, er personlig kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Det finnes ikke noe fasitsvar på spørsmålet, men det er et svar jeg har hørt som jeg synes høres greit ut.

Da burde du vel i grunnen ordlagt deg på en annen måte?

Personlig kristen er et norskt fenomen (jeg holder en åpning mot at de sier noe av det samme i Sverige). Tror man på kristendommen er man kristen.

En tysk prest (protestant) spurte meg en gang hvem man i Norge mente var upersonlig kristen - siden man brukte uttrykket personlig kristen om en som var kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener.

Jeg vil si at en person som er medlem i statskirka er kristen.

Det er nok mange som står som medlem i statskirka uten at de tror på noe som helst av det.

Jeg ser på det slik.

En kristen er en som tror, men som ikke "utøver" sin kristne tro.

En personlig kristen går i kirken, ber, leser bibelen osv..

Endret av Abr@xas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Personlig kristen er en idiotisk betegnelse som har oppstått i kjølvannet av omvendelseskristendom.

Det finnes bare et ord for å være kristen. Å skille mellom personlige og upersonlige kristne er å gradere folks tro. Er det mulig å være mer eller mindre kristen? Mer eller mindre personlig kristen?

Hvis noen har behov for å sette folk i båser er det ikke med naturlig å snakke om praktiserende og ikke praktiserende.

Hvis man ikke tror på Jesus er man ikke kristen. Tror man på Jesus er man kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det blir helt feil for meg å kalle folk kristne hvis de sier at de ikke tror selv om de er aldri så mye medlem av en kirke.

Hvis de tviler er det annerledes. Tvilen er en slags tro det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anerikke
Det finnes bare et ord for å være kristen. Å skille mellom personlige og upersonlige kristne er å gradere folks tro. Er det mulig å være mer eller mindre kristen? Mer eller mindre personlig kristen?

Hvis man ikke tror på Jesus er man ikke kristen. Tror man på Jesus er man kristen.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Personlig kristen er en idiotisk betegnelse som har oppstått i kjølvannet av omvendelseskristendom.

Det finnes bare et ord for å være kristen. Å skille mellom personlige og upersonlige kristne er å gradere folks tro. Er det mulig å være mer eller mindre kristen? Mer eller mindre personlig kristen?

Hvis noen har behov for å sette folk i båser er det ikke med naturlig å snakke om praktiserende og ikke praktiserende.

Hvis man ikke tror på Jesus er man ikke kristen. Tror man på Jesus er man kristen.

Det er jeg enig i. Det kunne ikke falle meg inn å spørre noen om de er personlige kristne. Men om noen spør meg om jeg er personlig kristen så tolker jeg spørsmålet som et spørsmål om jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg får så noen Guds Ord her også. Det går ikke an å være mer eller mindre kristen. Men man kan være mer eller mindre troende. Personlig kristen synes jeg er et bra ord for en som ikke er avhengig av noen kirke eller menighet, men å ha Gud i sitt hjerte.

Mer troende og mindre tvilende kan man bare bli ved å ha mer fellesskap med Gud. Fordi opplevelsene blir eviggjort i hjertet. Det skjer mye vondt i verden, men å holde seg til Gud styrker deg mot de byrder som blir pålagt i dette liv. Så man kan godt tro på Jesus, det var de som ble kalt de kristne. Man trenger ikke lese bibelen hver dag eller gå i kirken hver søndag. Troen på Jesus Kristus er nok, men tror man på Ham, kan man ikke unngå å merke Hans nærvær og kraft. Evangeliet om Ham er kraftfullt om man tror.

Troen er gratis, jeg unner alle den.

Av nåde er dere frelst, ved tro, og det er ikke av dere selv, det er Guds gave.

Ef 2.8

Urettferdigheten og ondskapen har rammet meg, unner derfor ingen den.

Å elske sin neste som seg selv praktiserer jeg, men man trenger kjærlighet for å gjøre det. Gud gir deg en god dose med kjærlighet.

Gud velsigne dere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky
Det er nok mange som står som medlem i statskirka uten at de tror på noe som helst av det.

Jeg ser på det slik.

En kristen er en som tror, men som ikke "utøver" sin kristne tro.

En personlig kristen går i kirken, ber, leser bibelen osv..

Vel - likefult blir alle som står i statskirka regna som kristne - personlig kristen eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vel - likefult blir alle som står i statskirka regna som kristne - personlig kristen eller ei.

Hva skal de ellers regnes som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Personlig kristen er en idiotisk betegnelse som har oppstått i kjølvannet av omvendelseskristendom.

Det finnes bare et ord for å være kristen. Å skille mellom personlige og upersonlige kristne er å gradere folks tro. Er det mulig å være mer eller mindre kristen? Mer eller mindre personlig kristen?

Hvis noen har behov for å sette folk i båser er det ikke med naturlig å snakke om praktiserende og ikke praktiserende.

Hvis man ikke tror på Jesus er man ikke kristen. Tror man på Jesus er man kristen.

Jeg er enig i dette, men jeg tolker "personlig kristen" som en måte å uttrykke sin religion på. Man blir ikke mer eller mindre kristen av den grunn. Jeg ser på "personlig kristne" som de som mener at deres egen tro er en privatsak, men det er greit for man trenger ikke gå i kirken hver søndag eller rope ut i en menighet for å være kristen. Er vel et typisk Luthersk uttrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde personlig kristen ville si at man var troende, men ikke nødvendigvis en del av noen meninghet eller trosamfunn. Ikke at jeg har tenkt så fryktelig mye over det, men det var den meningen jeg gjorde meg opp. Mener å ha lest noe om dette også. Om at mange kristne ikke vil være bundet av en kirke, men velger å være uavhengig, og PERSONLIG kristen. Alene liksom.

Jeg er medlem av statskirka. Men jeg tror så absolutt ikke på noe av det den står for. Har bare ikke fått meldt meg ut ennå.

b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg det ikke. Jeg var ikke helt på jordet i hvert fall.Fant dette nå:

http://idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=1557

En blir ikke særlig kristen av å stå tilsluttet en menighet eller et kirkesamfunn.

Kristendom er basert på tro og omvendelse til Kristus.

Jeg blir heller ingen fotballspiller om jeg melder meg inn i en fotballklubb.

Jeg kan gjøre det om jeg har interesse av fotballspill, men blir ingen spiller av den grunn.

Når det gjelder fiender som det var nevnt i linken, så kan f.eks en politiker ha personlige fiender, eller de kan ha politiske fiender eller samfunnsfiender.

Slik jeg har forstått de som sier at de tror, men ikke er personlig kristne, er de som har en tro på både Gud og jesus, men ikke har omvendt seg til Kristus.

Altså tatt i mot Jesus som sin Herre og Frelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...