Gå til innhold

de moderne korstogene


Anbefalte innlegg

Ja, dette er det mange meninger om. Jeg har noen spørsmål. Hvorfor føler mange kristne at det er deres ansvar å omvende fremmede? Og hvorfor velger mange å gjøre dette ved å skremme meg helvete? Jeg mener, dersom man møter en fremmed person på gata som mer eller mindre sier "du kommer til å brenne i helvete hvis du ikke gjør dette", så kan man vel ikke regne stort annet enn "brenn i helvete sjøl!" til svar?

Hva mener andre? Det virker jo som om de fleste synes denne formen for "omvending" er både ukomfortabel og provosserende. Jeg ser på dette som en form for moderne korstog(før var det "omvend deg eller møt sverdet", nå er det "omvend deg eller brenn i helvete"), og synes egentlig det er merkelig at folk kan tro at dette vil ha noen positiv effekt. :klø:

(Jeg ble minnet på dette etter å ha lest "hvorfor respekteres ikke kristne" og tenkte det var like greit å lage en egen tråd om dette emne. For jeg har inntrykk av at dette kanskje er hovedgrunnen. ;) )

Endret av hecuba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Jeg er selv kristen, og er enig med deg. Å gå bort til fremmede å liksom skulle skremme dem til å tro har jeg ingen forståelse for. Og jeg vil tro det får motsatt virkning enn det man kanskje er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv kristen, og er enig med deg. Å gå bort til fremmede å liksom skulle skremme dem til å tro har jeg ingen forståelse for. Og jeg vil tro det får motsatt virkning enn det man kanskje er ute etter.

:Nikke:

Har selv vokst opp i et kristent miljø hvor ingen har hatt forståelse for dette. Tilogmed kristne som ikke er "kristene nok" bir jo utsatt for slike omvendelses-"angrep".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Hørte på radioen en dag en som sa "Om du var kristen, om du var helt sikker på at alle som ikke hadde tatt imot Jesus ville komme til helvete. Ville ikke du ganske så panisk forsøke å frelse folk?". For de som virkelig tror det, så kan jeg til en viss grad forså at det skjer. Men uffa meg så vanvittig det virker :ler:

Og de som faktisk gjør dette tror jeg har gått glipp av en vesentlig ting som står i Bibelen (noe Jesus skulle ha sagt). Det står at det ikke er opp til mennesker å dømme hvem som kommer til himmelen eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de som faktisk gjør dette tror jeg har gått glipp av en vesentlig ting som står i Bibelen (noe Jesus skulle ha sagt). Det står at det ikke er opp til mennesker å dømme hvem som kommer til himmelen eller ikke...

Når du sier det der, får det meg til å tenke at de faktisk ikke nevner noe om å komme til himmelen. Tvertimot snakker de jo om helvete. Mange kristne tror jo ikke på helvete heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chrizzy
Når du sier det der, får det meg til å tenke at de faktisk ikke nevner noe om å komme til himmelen. Tvertimot snakker de jo om helvete. Mange kristne tror jo ikke på helvete heller.

Jo men på møtene sine snakker de om hvor godt det skal bli å komme til himmelen. Om man lar seg omvende så kan man komme å høre på det :ler:

Ja, det er mange kristne som ikke tror på helvete (adventister i alle fall). Noen viste meg engang et skriftsted om dette, de mente det ikke står noe om at man kommer til helvete (men at dette hadde blitt tolket slik eller noe). Men jeg er ikke helt sikker på det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv kristen, og er enig med deg. Å gå bort til fremmede å liksom skulle skremme dem til å tro har jeg ingen forståelse for. Og jeg vil tro det får motsatt virkning enn det man kanskje er ute etter.

Her kan jeg si meg helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg faktisk at Statskirken ikke lenger benytter seg av den gammeldagse tolkningen av helvete???? Det er ikke lenger "flammer og evig smerte" som rår, men derimot "fravær av Gud". Men så er det vel kanskje heller ikke Statskirken som oftest er ute på misjonsrunder. Her er vel frikirkene mer aktive... Og i disse kirkesamfunnene praktiseres sikkert den gamle tolkningen av helvete.

"Gå ut og gjør allle folkeslag til dine" står det i Bibelen. Problemet er vel (igjen) at noen skal på død og liv tolke alt i den hellige bok bokstavlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Men er ikke det et av de viktigste påbudene Jesus ga til disiplene sine, 'gå ut og gjør alle folkeslag til mine disipler'? Jeg trodde det nærmest var en kristen plikt å forsøke å spre det glade budskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke det et av de viktigste påbudene Jesus ga til disiplene sine, 'gå ut og gjør alle folkeslag til mine disipler'? Jeg trodde det nærmest var en kristen plikt å forsøke å spre det glade budskap.

Men når er budskapet spredd? De fleste nordmenn har jo hørt om kristendommen. Og hva er rette måten å spre budskapet på? Kosrtogene var jo også en måte å "spre budskapet" på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

Kanskje helvete bare er en ilusjon. En slaks maya som holder mennesket vekke fra Gud....Og det er det som er helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Men når er budskapet spredd? De fleste nordmenn har jo hørt om kristendommen. Og hva er rette måten å spre budskapet på? Kosrtogene var jo også en måte å "spre budskapet" på.

Det er vel når 'alle folkeslag er mine disipler'. Dvs at korstogene selvsagt var feiltrinn av dimensjoner (med en litt for stor overvekt av folk som helst ville plyndre og drepe 'barbarene' heller enn å omvende dem).

Jeg vet ikke hva rette måten å spre budskapet på er, men hvis alle kristne begynte å bli litt mer som Jesus, å tilgi, snu det andre kinnet til, elske sin neste, menge seg med 'tollere og fariseere' så hadde jammen meg det vært en morsom start.

Syns jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er ikke det et av de viktigste påbudene Jesus ga til disiplene sine, 'gå ut og gjør alle folkeslag til mine disipler'? Jeg trodde det nærmest var en kristen plikt å forsøke å spre det glade budskap.

:ler:

Jeg er oppvokst i det svarte indremisjonsforbundet, og er vell bevandret i hvordan skremme vettet av folk med helvete.

Det kan virke som om det er viktigere å spre det onde budskapet enn det gode i enkelte miljøer.

På bedehuset var / er det ikke lov til hva som helst. Der skal du trå forsiktig.

Blant annet fikk jeg høre at det var synd med sånn bærbar cd spiller, måtte høre Guds musikk må skjønne....

Og jeg har nettopp opplevd en overivrig pleier på et sykehus, som var dypt indignert fordi to av guttene( voksne menn !!) på avdelingen slo ihel noen timer med en action film, de måtte jo forstå at noen kunne bli krenket av vold ...

Gud ser alt . var hennes merknad til filmene.

Jeg synest faktisk at dette med religion er litt morsomt. Det er altfor mange som tar det altfor gravalvorlig.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som vill frälsa mig med hot om helvete rycker jag mest på axlarna åt. Är jag på rätt humör kan jag nog svara rätt så chockerande för dem, men det är sällan så.

Jag tycker nästan att de euforiska nyfrälsta som funnit Gud och Jesus som svar på allt och lösningen på alla bekymmer är "värre" eller svårare att bemöta. Visst är det bra att det är glada och lyckliga men jag tycker de verkar skrämmande i sin frälsning och jag ser dem nästan som naiva eller hjärntvättade. För det är så jag tycker de uppträder.

Nej, då gillar jag bättre de "sunt vanliga" kristna eller religiösa. Eller antireligiösa för den delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
De som vill frälsa mig med hot om helvete rycker jag mest på axlarna åt. Är jag på rätt humör kan jag nog svara rätt så chockerande för dem, men det är sällan så.

Jag tycker nästan att de euforiska nyfrälsta som funnit Gud och Jesus som svar på allt och lösningen på alla bekymmer är "värre" eller svårare att bemöta. Visst är det bra att det är glada och lyckliga men jag tycker de verkar skrämmande i sin frälsning och jag ser dem nästan som naiva eller hjärntvättade. För det är så jag tycker de uppträder.

Nej, då gillar jag bättre de "sunt vanliga" kristna eller religiösa. Eller antireligiösa för den delen.

Nå er jeg selvfølgelig overbevist om at ingen som ikke er "født på ny" helt forstår hva dette egentlig dreier seg om. Når en er ung og entusiastisk, eller nyfrelst, og opplever noe helt nytt og gledelig overveldende, så er det selvsagt en del som overreagerer overfor ikke-kristne.

Men når det gjelder reaksjoner, så er jeg mye mer betenkt overfor oppførselen til f.eks. fotballentusiaster. Jeg har aldri sett kristne oppføre seg slik som disse.

Jeg tror nok at også disse kan være til sjenanse for andre, både på gater og kafeer, og kanskje spesielt på Puber, selv om de kanskje ikke henvender seg direkte til folk for å få dem fotballfrelste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest King James

er det ikke egentlig et feil utrykk og si bli født på ny..Man går jo ikke akkurat inn i en livmor...Og blir presset ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
er det ikke egentlig et feil utrykk og si bli født på ny..Man går jo ikke akkurat inn i en livmor...Og blir presset ut.

Er vel sjelen de snakker om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne som forsøker å presse troen sin på andrem gjør det først og fremst fordi de har lært at det er sånn det skal gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...