Gå til innhold

Skal barnet døpes eller ikke?


Sarah Salamander :-)

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett barnedåpen til vår nye prins på tv har jeg plutselig fått det for meg at skulle jeg få barn har jeg IKKE lyst å døpe dem...

Fikk skikkelig frysebyger av å høre all halelujaen, Gud og Jesus og alt det der.

Ikke kristen selv, men respekterer andres livssyn...

Er selv både døpt og konfirmert i kirken, men ønsker ikke å gifte meg der fordi det føles helt feil. Litt hyklerisk å si ja til noe jeg ikke tror på.

Nevnte for typen hva jeg synes, men han hadde et litt annen synspunkt:

Mente at hvis ikke barnet er døpt blir det pinlig å måtte døpes i "voksen" alder dersom han/hun ønsker å konfirmere seg.. Jeg mener derimot at dersom det blir aktuelt å konfirmere seg bør det være pga. livssyn og ikke pengene

(som jeg tror gjelder i 95% av tilfellene) og at da får en ta det valget da...

Må jo være like greit å ikke være innmeldt i statskirken og heller melde seg inn dersom man ønsker å være medlem som å være det og melde seg ut... eller?

I tillegg konfirmerte jeg meg også for besteforeldre sin skyld, og er ikke kirken mer eller mindre forsvunnet ut av hodet på oss som vokser opp nå?

Sist jeg var i bryllup var det sikkert 15 av 80 gjester som sang med.... og tror ikke at det kun var fordi de ikke turde å synge...

Hva synes dere andre?

Skal dere døpe barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Hvis du får et barn som når det nærmer seg konfirmasjonsalder utvikler en kristen tro kan jeg ikke skjønne at det skal være pinlig å la seg døpe da, det må da være en glede for en kristen å bli døpt?

Hvis ungen vil konfirmere seg kristent på grunn av at det da blir mere gaver (?) så syns jeg hele greia blir ultrapinlig uansett, om det kommer en dåp først eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mine barn skal nok ikke døpes. Som et kompromiss kan jeg gifte meg i kirken, men mine barn skal kunne ta slike valg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou

Våre barn skal ikke døpes. Er ikke kristen,og føler ikke for å "føre barna mine fram for gud". Hva de selv måtte komme fram til av tro etter hvert som de vokser opp, er deres egen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_King James_*

Nei barn burde ikke døpes. Det og tvinge dem inn i en tro de ikke nøvendig vis vil tro er feil. Det er kanskje en grunn til at mange barn griner i dåpen

de vil ikke bli kristne.

Vist de blir kristne da kan de døpe seg når de blir voksne. Relgion er noe man må velge. Ikke noe man skal tvinges inn i som spebarn før man kan ta slike avgjørelser selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre barn skal ikke døpes. Er ikke kristen,og føler ikke for å "føre barna mine fram for gud". Hva de selv måtte komme fram til av tro etter hvert som de vokser opp, er deres egen sak.

Føler det på akkurat samme måte. Heldigvis er sambo helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Respekterer andres oppfatning, men barna mine skal døpes. Men vi er kristne, så for oss er dette helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har motsatt problem av deg jeg da... Er enig med din sambo, men min kjære har samme oppfatning som deg.

Jeg er ikke personlig kristen, og har heller ingen i nær familie som er det. Alikevel liker jeg det formelle og tradisjonelle ved kristelige "overgangsriter" som dåp, konfirmasjon og bryllup.

Vi så på begge muligheter før vi etter hvert valgte kirkebryllup. Mye fordi jeg ønsket den formelle rammen, men at vi ikke orket alt oppstyret med å ordne til dette selv kun for å unngå det kristne i sermonien.

Jeg har konfirmert meg i kirken, og så på det som et naturlig valg da jeg var tenåring. Hadde nok fått like mye i gaver om jeg hadde valgt å gjøre dette borgerlig, men ettersom de fleste rundt meg valgte kirken, ble dette et sosialt element som jeg ikke ønsket å bli ekskludert fra.

Min kjære valgte faktisk det vanskelige valget, ingen konfirmasjon.

Grunnen til at jeg ønsker å døpe mine barn, er at jeg synes man tar fra dem det reelle valget til å velge konfirmasjon. Jeg vil heller tre støttende til og hjelpe barnet mitt med utmeldelsen av statskirken når det er gammelt nok til å velge selv, enn å fortelle at dersom det ønsker å konfirmere seg sammen med alle vennene, så må det gjennomgå en "voksendåp".

Synes ikke at vi av den grunn begrenser barnets valg av tro, men vi holder døren åpen for et fritt valg av konfirmasjon.

At jeg ønsker at mine barn skal ha like gode følelser for kirkelige ritualer som meg, er en ting jeg kun kan forsøke å påvirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men til dere som velger å ikke døpe barna - forklar dem hvorfor osv. I ulike sammenhenger som f.eks andre barns barnedåp, samles vi alle i kirken. Med mye fokus på at de døpte hører til i et fellesskap og får frelse osv. kan det bli litt vanskelig for ei lita jente når presten tordner fra prekestolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Etter å ha sett barnedåpen til vår nye prins på tv har jeg plutselig fått det for meg at skulle jeg få barn har jeg IKKE lyst å døpe dem...

color]

Fikk mer avsmak for kongehuset, jeg.... Makan til tant og fjas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til dere som velger å ikke døpe barna - forklar dem hvorfor osv. I ulike sammenhenger som f.eks andre barns barnedåp, samles vi alle i kirken. Med mye fokus på at de døpte hører til i et fellesskap og får frelse osv. kan det bli litt vanskelig for ei lita jente når presten tordner fra prekestolen.

Det finnes andre fellesskap enn kirken, og borparten av oss føler ikke noe fellesskap til den institusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg vil døpe mine barn, og jeg vil ikke sponse fest dersom de velger å konfirmere seg borgelig, da får de heller la være og få en annen slags fest, en "vi er halvveis på ungdomsskolen"-fest

Er ikke dypt religiøs, men tror litt på noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter

Vendelin er ikke døpt, og skal heller ikke døpes/ha navnefest for henne.

Alle har vært på besøk og hilst likevel, så vi synes det er unødvendig tull og stress å drive med navnefest. Dåp har aldri vært aktuelt siden vi er ateister hele familien.

Jeg synes forøvrig Vendelin er heldig som ikke behøver å "konfirmere seg for besteforeldrenes skyld". Tror nesten at vi er siste generasjon som behøver det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på Jesus, men døper ikke barna mine. Så prinsedåpen jeg også. Det var nsten som et slags teater synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil døpe mine barn, og jeg vil ikke sponse fest dersom de velger å konfirmere seg borgelig, da får de heller la være og få en annen slags fest, en "vi er halvveis på ungdomsskolen"-fest

Er ikke dypt religiøs, men tror litt på noe

Er helt enig. Dersom mine barn ikke ønsker en konfirmasjon kan de få en tilsvarende fest når de fyller 18 år. Ikke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjesta
Er helt enig. Dersom mine barn ikke ønsker en konfirmasjon kan de få en tilsvarende fest når de fyller 18 år. Ikke før.

Ja, det var faktisk også en ide, å heller gjøre 18-årsdagen større...

Mener å huske at kusinen min gjorde det, hun valgte bort konfirmasjon, fikk en ny seng av foreldrene på den tiden istedet, og da hun ble 18 leide de et sted og hadde masse mat og all familie (vi er maaange) tilstede. En flott dag jeg satte stor pris på.

Forøvrig overraskende og litt deilig å se noen er enige med meg, var en liknende tråd for en tid tilbake der jeg ble hudflettet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg er ikke medlem av statskirken og ønsker ikke å døpe barnet mitt. Mannen min er medlem av statskirken, så han har jo også et ord med i laget. Kan han argumentere for dåp og virkelig ønsker det, så blir det nok dåp, selvom det føles feil for meg.

Jeg mener at hvis barnet blir kristen og ønsker å være medlem av den norske kirke så er selvsagt det greit - og vi kommer til å støtte opp om både dåp og konfirmasjon om h*n ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig overraskende og litt deilig å se noen er enige med meg, var en liknende tråd for en tid tilbake der jeg ble hudflettet ;)

Kjenner følelsen ja.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men til dere som velger å ikke døpe barna - forklar dem hvorfor osv. I ulike sammenhenger som f.eks andre barns barnedåp, samles vi alle i kirken. Med mye fokus på at de døpte hører til i et fellesskap og får frelse osv. kan det bli litt vanskelig for ei lita jente når presten tordner fra prekestolen.

Hvorfor det? Om du ikke døper barna er sjansen stor for at du ikke går i kirken heller. Ergo vil ikke barnet se presten "tordne" fra prekestolen. Imidlertid tror jeg det er lenge siden du har vært i kirken. Prester driver ikke tordentaler og snakker om helvete og evig forbannelse dersom du ikke velger kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...