Gå til innhold

hvordan ble vi skapt?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er en av mange hellige skriftsamlinger slik som Koranen og Håvamål, som har som misjon å lære folk hvordan de skal leve i samfunnet den er skrevet i og for. Det er en historiekilde som forteller hvordan samfunnet var på denne tiden. Men det er ingen faktabok som bekrefter at Gud finnes. Hvorfor er den ikke det? Fordi den er skrevet av vanlig dødelige slike som oss her i forumet. Det kan like gjerne være oppdiktet sprøyt som det kan være sannhet.

Koranen og Håvamål har vel litt andre roller enn Bibelen? Koranens historie er hvertfall at den ble sjenket til Muhammad av Allah(så vidt jeg forsår), så den er hellig og man skal ikke stille spørsmål til skriftene. Derfor må også alle kildene oppgi referanser til hva slags forhold de har til Muhammad for å skape troverdighet. Håvamåls opprinnelse er jeg ikke helt sikker på.

Bibelen er hvertfall skrevet av mennesker. Man mener at det er fire forfattere bak mosebøkene alene. Ingen av disse er navngitt eller har referanser, såvidt jeg forsår. Og det er to skapelsesfortellinger. Man kan ikke unngå at dette åpner for mye tolkning? Og som Lammet sier, vanlige mennesker kan gjøre feil, de kan overdrive, de kan lette til eller utelate deler ettersom de føler at det passer. Evangeliet har også fire forskjellige forfattere med fire veldig forskjellige synspunkter for ting.

Ja, det er masse historiske fakta(geografibeskrivelser, navn og stedshenvisninger, datoer) som man kan bevise, men det religiøse budskapet og Bibelens betydning er og blir det vi gjør det til selv. For noen er dette en eventyrbok(på lik linje med Illiaden og Oddyseen) og for andre er det de helligste av alle skrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koranen og Håvamål har vel litt andre roller enn Bibelen?

Budskapet er nogenlunde det samme, og det var det som var poenget mitt. Ikke opphavet til bøkene/skriftene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budskapet er nogenlunde det samme, og det var det som var poenget mitt. Ikke opphavet til bøkene/skriftene. ;)

ok.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...