Gå til innhold

Leva ett kristent liv


Gjest Gjest_fantasy_*

Anbefalte innlegg

Det er liksom det som er et av problemene i kristendommen da. Det finnes nesten ikke en kristen som er 100% enig med en annen kristen om hva som er riktig og galt ifølge deres tro. De aller fleste av dem er faktisk ganske langt fra å være enige. Det er liksom ikke noe rød tråd. kristendommen spriker i alle mulige retninger. Derfor vil denne troen ettehvert kolapse inn i bittesmå trosretninger som etterhvert kommer til å dø ut hver for seg. (håper jeg)

Du har mye rett i det du sier her. Mange kristne er veldig opptatt av å finne ut hva som er rett og galt ifølge bibelen. Hva er synd og ikke synd. Mange slår hverandre i hodet med sitater fra bibelen. Har erfaring fra et "kristent" nettsted som klart viser at det er sånn... Men det finnes faktisk en rød tråd likevel. En kristen er ikke nødt til å holde en masse bud og regler. En her inne sier f.eks at det er greit å ha sex med hvem en vil, når en vil. Det er ikke det at vi er så flinke og lovlydige som frelser oss. Jeg trodde det før jeg. Trodde at jeg måtte be, måtte lese i bibelen, måtte gå på møter osv... Men så fikk jeg endelig se at det ikke handler om hva jeg gjør. Det handler om hva Jesus gjorde for meg. Ingenting jeg gjør, kan gjøre meg fortjent til Guds kjærlighet. For han elsker meg uansett. Det at livet mitt forandres pga det, har ingenting med at jeg tar meg sammen og prøver så godt jeg kan "å følge bibelen". Egentlig handler det bare om å ta imot det som Gud gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Alle, også kristne, kan ha sex med hvem de vil. Det er bare sånn at det ikke er alle som gjør det.

I grunnen er det bare en selv som person som kan nekte seg selv å gjøre ting. En annen sak er det hvordan man faktisk velger å leve livet sitt. Jeg er ikke kristen, kan ha sex med hvem jeg vil ,men gjør det ikke. Gjør det meg til kristen?

Finner det litt forunderlig at noen kan påstå at religion er årsaken til at folk utelar å gjøre enkelte ting. Slik jeg ser det er det personens egne valg, utfra overbevisning om hva som er rett og galt, som gjør at noen avstår fra enkelte handlinger her i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner det litt forunderlig at noen kan påstå at religion er årsaken til at folk utelar å gjøre enkelte ting. Slik jeg ser det er det personens egne valg, utfra overbevisning om hva som er rett og galt, som gjør at noen avstår fra enkelte handlinger her i livet.

Overbevsning om hva som er rett og galt utfra religiøs moral og dogmer i hellige tekster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror seriøst at det typen Gudstro som utgjør om man vokser opp i fattigdom eller ikke. Tvilsomt. Jeg synes det er trist når det kommer fram tall som viser hvor mange nye kristne det er blitt i verden, for det vil da si at det går på bekostning av andre religioner. Når skal dere kristne slutte å tro at dere er de eneste som har krav på sannheten?

Vel, siden ingen kan tvinges til noen tro, i motsetning til hva mange ynder å hevde, så må det selvfølgelig være en temmelig god grunn for de kristnes framgang.

Og den grunnen kan du få her og nå: Alle som kommer til kristen tro, merker Guds nærvær. Dette er ikke bare noe du bestemmer deg for å tro, og ferdig med det. Nei, jeg vet at de fleste, om ikke alle, har overnaturlige opplevelser med Gud når de omvender seg til Ham ved troen på Jesus som sin Frelser og Herre.

Det er absolutt ingen død gud vi tror på. Men en som vi merker i hverdagen, og gjør forunderlige ting som beviser Hans allmektighet.

Det er forresten underlig at så mange er villige til å prøve alt annet, før de som siste utvei prøver Gud, og finner svaret de har lett etter hele sitt liv.

Det er vel for at alt annet virker lite skremmende, men overfor Gud får en et

ansvar for sin livsførsel som kanskje mange frykter. Det de ikke vet, er at livet blir mye enklere og lettere med denne troen, som for meg er blitt en visshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, siden ingen kan tvinges til noen tro, i motsetning til hva mange ynder å hevde, så må det selvfølgelig være en temmelig god grunn for de kristnes framgang.

Og den grunnen kan du få her og nå: Alle som kommer til kristen tro, merker Guds nærvær. Dette er ikke bare noe du bestemmer deg for å tro, og ferdig med det. Nei, jeg vet at de fleste, om ikke alle, har overnaturlige opplevelser med Gud når de omvender seg til Ham ved troen på Jesus som sin Frelser og Herre.

Det er absolutt ingen død gud vi tror på. Men en som vi merker i hverdagen, og gjør forunderlige ting som beviser Hans allmektighet.

Det er forresten underlig at så mange er villige til å prøve alt annet, før de som siste utvei prøver Gud, og finner svaret de har lett etter hele sitt liv.

Det er vel for at alt annet virker lite skremmende, men overfor Gud får en et

ansvar for sin livsførsel som kanskje mange frykter. Det de ikke vet, er at livet blir mye enklere og lettere med denne troen, som for meg er blitt en visshet.

Jeg skal gi deg rett i en ting KR. Folk velger ikke å tro, de bare tror. Folk velger å begrunne det på de underligste måter. Og noen av begrunnelsene og innleggene fra sånne, får en sannelig til å lure litt.

Fint for deg at livet ditt blir lettere med kristendom. Enkelte fotballspillere må sitte en time på dass før en kamp- fint for dem, dersom de spiller bedre slik. Jeg tror ikke, og det var ingenting i innlegget ditt som var overbevisende nok til å få meg kristen. Og jeg merker heller ingenting i hverdagen- jeg ser heller ikke syner, og er ikke schizofren (selv om det sikkert alltid er en mulighet for at jeg kan bli det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det islam som øker mest i verden, da. Tror den "undertryktes" religion selger bedre enn den hvite manns religion i Afrika. Ikke så rart, kanskje.

Og hvem er det som sier at islam øker mest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest King James

Tja kanskje de som driver på og teller hvor mange det er.

Det er jo liten tvil at Islam øker mest...gått fra og vere 800 millioner til 1.2 milliarder på veldig kort tid.

de eneste som vokser fortere er faktisk Jeovas vitner.

bare søk litt på nette så vil du finne ut at det er islam som vokser fortest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Men så fikk jeg endelig se at det ikke handler om hva jeg gjør. Det handler om hva Jesus gjorde for meg. Ingenting jeg gjør, kan gjøre meg fortjent til Guds kjærlighet. For han elsker meg uansett. Det at livet mitt forandres pga det, har ingenting med at jeg tar meg sammen og prøver så godt jeg kan "å følge bibelen". Egentlig handler det bare om å ta imot det som Gud gir.

Du sier at Gud elsker deg uansett. Det er greit det, men han hater synden du gjør.

Tror du at du kan synde uten at det får følger?

I så fall døde Jesus forgjeves. Han døde nemlig ikke for at vi skulle kunne fortsette å synde. Det hadde vi klart uten at Han døde. Han døde for at vi skulle få tilgivelse for våre synder, men da må vi oppriktig angre og be om tilgivelse for alle våre synder.

Og så må vi slutte å synde.

Jesus sa jo til kvinnen som ble tatt i hor: Gå bort og synd ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle, også kristne, kan ha sex med hvem de vil. Det er bare sånn at det ikke er alle som gjør det.

I grunnen er det bare en selv som person som kan nekte seg selv å gjøre ting. En annen sak er det hvordan man faktisk velger å leve livet sitt. Jeg er ikke kristen, kan ha sex med hvem jeg vil ,men gjør det ikke. Gjør det meg til kristen?

Finner det litt forunderlig at noen kan påstå at religion er årsaken til at folk utelar å gjøre enkelte ting. Slik jeg ser det er det personens egne valg, utfra overbevisning om hva som er rett og galt, som gjør at noen avstår fra enkelte handlinger her i livet.

Det er nok riktig at kristne kan ha sex med hvem de vil, men dette er det Gud kaller å drive hor. Alle kan selvfølgelig drive hor, for vi har en fri vilje, men dette nevnes i samme kategori som synd til døden.

Ingen kristen person sier at dette er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

det finnes ca 1.5 milliarder kristne vist jeg ikke tar helt feil. Jeg tror nok og jeg er ganske sikker på at noen av dem sier at det er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gi deg rett i en ting KR. Folk velger ikke å tro, de bare tror. Folk velger å begrunne det på de underligste måter. Og noen av begrunnelsene og innleggene fra sånne, får en sannelig til å lure litt.

Fint for deg at livet ditt blir lettere med kristendom. Enkelte fotballspillere må sitte en time på dass før en kamp- fint for dem, dersom de spiller bedre slik. Jeg tror ikke, og det var ingenting i innlegget ditt som var overbevisende nok til å få meg kristen. Og jeg merker heller ingenting i hverdagen- jeg ser heller ikke syner, og er ikke schizofren (selv om det sikkert alltid er en mulighet for at jeg kan bli det.)

Nå har ikke jeg sagt noe om at en merker Guds nærvær i hverdagen som ikketroende. Nei, det er etter omvendelsen at en kan merke dette, kanskje bortsett fra, (som det står i Bibelen) at jesus banker på hjertedøren.

Jeg har merket Guds nærvær sterkt både psykisk og ikke minst fysisk.

Du kan jo prøve å gi meg en furnuftig forklaring på dette:

Jeg kjører i 80 km/t. på E 18. I denne farten drar jeg rattet alt jeg kan over til høyre for å unngå en bil som kjører ut i veien noen meter foran meg.

Grunnen til at jeg vred rattet over til høyre, var for om mulig å treffe bilen lenger bak enn der hvor sjåføren satt.

Plutselig var bilen borte, og jeg på veg ut mot jordet på høyre side.

Da ble bilen, som om jeg var i luften, skjøvet inn på E 18 igjen, og jeg fortsatte i samme fart som om ingenting var hendt. Og om du skulle tro det, jeg var ikke alene i bilen. Har du en fornuftig forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg sagt noe om at en merker Guds nærvær i hverdagen som ikketroende. Nei, det er etter omvendelsen at en kan merke dette, kanskje bortsett fra, (som det står i Bibelen) at jesus banker på hjertedøren.

Jeg har merket Guds nærvær sterkt både psykisk og ikke minst fysisk.

Du kan jo prøve å gi meg en furnuftig forklaring på dette:

Jeg kjører i 80 km/t. på E 18. I denne farten drar jeg rattet alt jeg kan over til høyre for å unngå en bil som kjører ut i veien noen meter foran meg.

Grunnen til at jeg vred rattet over til høyre, var for om mulig å treffe bilen lenger bak enn der hvor sjåføren satt.

Plutselig var bilen borte, og jeg på veg ut mot jordet på høyre side.

Da ble bilen, som om jeg var i luften, skjøvet inn på E 18 igjen, og jeg fortsatte i samme fart som om ingenting var hendt. Og om du skulle tro det, jeg var ikke alene i bilen. Har du en fornuftig forklaring?

Har du noen fornuftig forklaring på hvorfor Jesus sin gud skjøv deg inn på veien igjen og ikke Allah?

Inlägget redigerat /Furstina (moderator)

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du kommer til å få oppleve en stor skuffelse her, hvis du ikke selv blir en kristen da. Kristendommen er på frammarsj som aldri før i store deler av verden.

Jeg hørte senest i dag at en avis haddeskrevet at det i dag var 50% kristne i Afrika. Og i Asia er det stor framgang. Bare i Kina blir ca.30000 nye kristne hver dag.

Men du kan jo leve i håpet, men det er bedre å leve i troen.

30000 hver dag hørtes litt voldsomt ut, sikker på at du ikke overdriver litt nå :grine2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke 30000 nye kristne i kina ver dag. Og det er ikke 50% kristne i Afrika.

Jeg ville ikke stolt på noe som kommer fra kristne de er jo ikke akkurat kjent for og si sannheten om ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bellatrix

Det eneste jeg reagerte på som du sa var at man kan ha sex med hvem man vil når man vil om man skal leve et kristent liv. Og det kan man ikke om man skal følge Guds ord, for det er ikke Guds vilje. Jeg vil bare ikke at folk skal misforstå og tro at dette er greit i Guds øyne.

Hvis mannen min er den jeg har lyst til å ha sex med, så kan jeg fint ha sex med hvem jeg vil, i tro med Bibelens ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at Gud elsker deg uansett. Det er greit det, men han hater synden du gjør.

Tror du at du kan synde uten at det får følger?

I så fall døde Jesus forgjeves. Han døde nemlig ikke for at vi skulle kunne fortsette å synde. Det hadde vi klart uten at Han døde. Han døde for at vi skulle få tilgivelse for våre synder, men da må vi oppriktig angre og be om tilgivelse for alle våre synder.

Og så må vi slutte å synde.

Jesus sa jo til kvinnen som ble tatt i hor: Gå bort og synd ikke mer.

Hvorfor tror du Jesus sa det til kvinnen? Tror du det var for at han ville at hun skulle være lydig og flink og veloppdragen? Eller tror du han sa det fordi han visste at det ville være så mye bedre for henne om hun sluttet å ligge med andre enn mannen sin?

Jeg tror at Jesus døde for all verdens synd. Jeg tror at han tok straffen for alle synder som mennesker har begått, som mennesker begår i dette øyeblikk, og som mennesker kommer til å begå i morgen og i overmorgen og alle dagene som kommer. Vi klarer det ikke selv. Det er umulig for et menneske å leve et gjennomført godt liv. Jeg angrer oppriktig på mye jeg har gjort. Men nå er alt annerledes. Nå ser jeg på Gud som faren min. Og vet du hva? Han krever ikke at jeg skal legge meg på kne og be om tilgivelse om jeg tråkker litt feil på stien, eller om jeg glemmer å lytte til det han vil si meg. Han er faren min, og han er bare god. Gud er lys, og det finnes ikke noe mørke i ham. Jeg vet ikke om du har barn selv. Jeg har det. Og om barna mine ikke hører etter meg, så krever jeg ikke at de skal komme med bøyd hode og be om unnskyldning. Jeg elsker dem uansett. Den eneste grunnen for meg til å hate noe de gjør (selv om ingen av dem enda har gjort noe jeg hater), er i så fall at det de gjør ikke er godt for dem. Før så jeg på Gud som en streng dommer, som førte nøye regnskap med alt jeg gjorde. (Kanskje omtrent som muslimers forhold til Allah.) Men nå er det ikke sånn lenger.

Det skjer så ufattelig mye ondt og grusomt her i verden. Og jeg tror at Gud sørger over alt det onde fordi han elsker menneskene som utsettes for denne ondskapen. Og han elsker dem som utfører den... Han så at vi mennesker ikke har mulighet til å leve rett og godt i oss selv. Og alt det onde som skjer, fortjener straff. Men den straffen har han tatt. Jesus sier:Kom til meg, så skal du få hvile. Han sier ikke: Kom til meg og ta deg sammen så godt du kan, så skal du kanskje få evig liv en gang langt der fremme.

Da jeg fikk se at Jesus har gjort alt, forandret livet mitt seg. Tankene mine forandret seg. Jeg fikk en annen innstilling til alt og alle. Jeg får lov til å være meg. Jeg får lov til å leve. Jeg trenger ikke gå rundt å være redd for at Gud skal straffe meg. For straffen er sonet. Og om du nå kunne holdt "regnskap" over livet mitt, så kan jeg med hånda på hjertet si at du ville finne færre feil med meg nå, enn for f.eks ett år siden. Jeg er ikke perfekt, og det kommer jeg aldri til å bli. Men synden slipper jeg å slite med lenger. Den byrden har en annen tatt for meg. Og du har sikkert hørt at "Den som har fått mye tilgitt, elsker mye". Og jeg skal love deg at Jesus har en mye større plass i hjertet mitt nå enn før.

Det ble et fryktelig langt innlegg! Jaja. Det kan jo hende at noen tar seg tid til å lese det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...