Gå til innhold

Hvorfor respekteres ikke kristne?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei det ville de ikke fordi vi kristne har gitt opp kampen. Vi bør reise fanen igjen og kjempe for vår tro. Vi behøver ikke drive med noe voldelig ting, denne saken med Muhammedtegningene har vist at det er stor støtte i folket for å ikke trykke blasfemiske ting. Det var fint med disse tegningene på en måte fordi det viser at store deler av folket fortsatt ikke aksepterer angrep på religion.

Vi kristne bør gjøre felles sak med muslimene i denne saken, la oss få tilbake respekten for religion som gikk tapt fordi vi ga opp kampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=168779

Ville noen laget en sånn tråd om det ble harselert om kristne eller Bibelen?

Nei, fordi man ikke hadde forventet, eller fått de samme reaksjonene. Denne tråden kom fire måneder etter at bildene var publisert, og vi hadde alle fått med oss reaksjonene til muslimene.

Og den reaksjonen hadde ikke uteblitt fordi kristne er underkuet, men også fordi mange kristne har et litt mindre høytidelig forhold til sin religion, og iallfall i forhold til andres syn på deres religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det ville de ikke fordi vi kristne har gitt opp kampen. Vi bør reise fanen igjen og kjempe for vår tro. Vi behøver ikke drive med noe voldelig ting, denne saken med Muhammedtegningene har vist at det er stor støtte i folket for å ikke trykke blasfemiske ting. Det var fint med disse tegningene på en måte fordi det viser at store deler av folket fortsatt ikke aksepterer angrep på religion.

Vi kristne bør gjøre felles sak med muslimene i denne saken, la oss få tilbake respekten for religion som gikk tapt fordi vi ga opp kampen.

Hvorfor kan dere ikke la gudene selv ta seg av de som "angriper" religionen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dette har litt med politisk korrekthet å gjøre.. Kristendommen er ikke politisk korrekt. Det er ikke islam heller, men islam skjermes her av dette med rasisme og respekt for fremmede kulturer, og det er altså ikke politisk korrekt å tulle med islam. Kristendommen derimot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor respekteres ikke kristne?

fordi dere er noen fordømte krek av noen fanatiske sionist-lakeier og som må bruke jesus som ei krykke fordi dere ikke takler livet

Er det noe galt i å ikke takle livet? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser og hører faktisk ikke noe som er mer tåpelig enn folk som harselerer med kristendommen eller med andre religioner for den slags skyld.

Når det gjelder såkalte profesjonelle moromenn, så er dette et godt tegn på at de ikke har mer å fare med. Disse bør absolutt slutte mens de kan huskes som sådanne.

Når det gjelder andre som skal prøve å gjøre seg populære på de kristnes bekostning, så vet jeg at det bare er stakkarer som trenger litt popularitet.

Det samme gjelder alle de som tror at bare de har sex med i sine vitser, så blir de vellykket. Dette bare fordi de ikke kan produsere gode poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at mange av dere støtter muslimene mot de hånende og blasfemiske tegningene av deres profet, det er bra. Men i Norge i dag publiseres det også mange tegninger og tekster som håner kristendommen. Man ser liten støtte for de kristne når det skjer. Burde vi ikke vekke opp blasfemiparagrafen i toleransens navn? Jeg synes ikke aviser burde trykke noe som går imot religioner, de burde vise respekt.

Jeg synes religion generelt fortjener mye kritikk.

Det er jo lite logiske konsepter og har oppigjennom tidene skapt mye smerte, krig og elendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II

Det er ikke religionene som skal ha kritikk. Det er menneskene som er i dem.

Alle religioner bygger faktisk på fred..Men problemet er at mennesker ikke kan leve i fred..

Vi kan alle gi skylle for kriger og elendighet på religionene. Men det for meg er bare en unskylding for menneskets råskap.

F.eks la oss si at det bare var religion og ikke mennesker..Da ville det vært fred

men hadde det vært mennesker og ikke religion så ville det fremdels vært krig.

jeg vil aldri kritisere en religion...Men jeg kritisere gjerne de mennesker som er i den,,,For det er de ( menneskene ) som starter kriger ikke religioner.

Man kan si at de starter de i religionens navn. Og ja det stemmer

men det er ikke religionen som starter krigen.

Men som sakt mennesket og mennesket ville starter kriger uansett om det hadde vært en verden uten religoner...Men husk ikke alle religioner har medlemer som starter krig..

f.eks Buddhistene har aldri startet en krig i sitt navn...Og så hvit jeg vet ikke hinduistene heller....Når det gjelder...Kristne,,,Muslimer og Jøder...så er det noe aent...Men jeg gjentar la oss ikke kritisere religionen men de mennesker som utfører vold i religionen navn for det er misbruk av relgionen,

jeg vil nok tippe at alle er uenige med meg i det jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har inte sett just de aktuella danska teckningarna men föjlt debatten kring dem.

Jag anser att det måste få vara tillåtet att publicera humoristiska bilder på såväl som Muhammed, Jesus, Gud som Stoltenberg, Bush, Tom Cruise eller andra välkända "figurer" i samhället.

När de humoristiska bilderna passerar gränsen till nidbilder - bilder vars syfte är att svärta och förlöjliga - och sprids i samma syfte. DÅ börjar det bli fel. Oavsett om det är en bild på påven eller muhammed.

Fast diskussionen om publicering hör nog hemma i en annan tråd egentligen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

För att återvända till respekten så tror jag att en eventuell brist på respekt gentemot de kristna hör samman med avsaknad av respekt för andra.

Personligen anser jag att både kristna, muslimer, ateister och andra blr respekteras för sina val och sin tro. Att välja att ta steg från kyrkan möts dock ofta av ett förlöljigande. Så som jag är korkad eller dum som inte vill vara med eller gifta mina barn - att jag vill frångå de vackra traditionerna som betyder så mycket (för andra - inte för mig).

Tyvärr sjunker MIN respekt för dessa människor och deras inställning till tro när de visar att de har svårt att respektera att andra människor inte tycker lika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Tiril*
Kristne har ikke terrorgrupper - har de det, kan de ikke lengre kalle seg kristne fordi det strider mot kristendommens grunnleggende verdier.

Nei, for der foregår jo ikke konflikter mellom protestanter og katolikker. Det er jo helt uhørt!

Ser det er mange som skriver at det "bare er en tegning". Eier dere ingen form, for empati. For muslimer, ekstreme som modereate (forøvrig helt bak mål mediastyrte beskrivelser), er det en stor krenkelse at disse bildene ble laget. Kanskje vi kan fatte det om vi sammeligner det med at noen har drept vårt barn. Det går ikke an å si at det er bare en tegning, og VI tuller med sånt. For selv om man har yttringsfrihet har vi alle et moralskt og etisk ansvar for det som blir sagt og gjort.

Jeg, personlig, syns reaksjonene er vel sterke, men er det rart? Dette er dråpen som fikk begeret til å renne over. Og med det er det ikke sagt at det kommer til å bli krig. Men det muslimske samfunn har rett til å protestere mot dette. Hvor mye krenkelse har ikke vesten ført med seg etter og før krigen i Irak. Vi har selv sett og hørt hva som har skjedd i fengslene med krigsfangene fra Irak. Hvorfor skal ikke de muslimske land reagere?

Det kan virke som om vesten er blindet for andre kulturer enn sin egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II

Vesten er ikke blind for andres kulturer...Men problemet er når vi torturerer og dreper og voldar så er det ikke ondskap. Men uheldig.

Mens når muslimer og andre gjør det da er ondskap.

det er den vestlige dobbelmoral på sitt beste,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser det er mange som skriver at det "bare er en tegning". Eier dere ingen form, for empati. For muslimer, ekstreme som modereate (forøvrig helt bak mål mediastyrte beskrivelser), er det en stor krenkelse at disse bildene ble laget. Kanskje vi kan fatte det om vi sammeligner det med at noen har drept vårt barn.

Spør en muslim hvorfor det er galt å tegne Muhammed.

Det er få som kan svare deg annet enn: det står i Koranen! (noe det ikke gjør. Det er ikke en gang i en Hadith).

Hvorfor er det forbud mot dette: Det er synd!

Hvorfor er det synd. Det står i koranen!

Årsaken mange av de selv ikke kjenner er at det er som nevnt flere ganger her inne et forbud for å forsikre at Muhammed ikke blir avgudsdyrket. De sterke reaksjonene du nå ser får meg til å tro at det forbudet ikke har fungert som det skal.

Empati dreier seg ikke bare om å forstå at noen kan være lei seg. Det dreier seg også om å forstå hvorfor de er lei seg. Det vet de færreste av oss. Inkludert muslimene. Så her er det store rom for refleksjon og sjelegransking.

Men denne blinde troen som her vises skremmer meg faktisk. Iallfall når de ikke selv vet helt hvorfor de reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesten er ikke blind for andres kulturer...Men problemet er når vi torturerer og dreper og voldar så er det ikke ondskap. Men uheldig.

Mens når muslimer og andre gjør det da er ondskap.

det er den vestlige dobbelmoral på sitt beste,

Et veldig intelligent bidrag i debatten. Du er herved utsendt på gangen i fem minutter for å tenke gjennom hva du faktisk skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesten er ikke blind for andres kulturer...Men problemet er når vi torturerer og dreper og voldar så er det ikke ondskap. Men uheldig.

Mens når muslimer og andre gjør det da er ondskap.

det er den vestlige dobbelmoral på sitt beste,

Jo, jeg vil faktisk si at vesten er blind for andres kulturer. Noe jeg mener står på lik linje med den dobbelt moralen som kommer frem i vårt samfunn. Dette er noe som kommer fordi vi er så til de grader mediastyrt. Her skriker vi ut om ytringsfrihet og demokrati når det som kommer frem i mediene gir grobunn for fremmedfrykt og hat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...