Gå til innhold

Hvorfor slutter alkoholikere alltid fullt og helt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virker ikke som du skjønner at alkoholisme er en sykdom

Det jeg ikke skjønner er hvorfor er alkoholisme en sykdom...mens kokain og heroinavhengighet ikke er det?

Anonymous poster hash: 80660...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg ikke skjønner er hvorfor er alkoholisme en sykdom...mens kokain og heroinavhengighet ikke er det?

Anonymous poster hash: 80660...f15

Det er det

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt som når jeg ikke klarer å kontrollere meg av sjokolade.

Enten blir det alt eller ingenting.

Anonymous poster hash: a6808...803

Jasså, får du disse abstinensene når du slutter med sjokolade: Rastløshet, uro, irritabilitet, søvnproblemer og mareritt, angst og depresjon, hodepine, kvalme og eventuelt oppkast. Skjelvinger, svett og klam hud, vidåpne pupiller. Rask puls. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det

Og dette er en tøysetråd bare så det er sagt. Ikke det at den er morsom på noen som helst slags måte men, whatever floats trådstarters boat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det var alkoholen han døde av da? Om han har hatt en lang alkohol pause så har jo kroppen hatt tid til å reparere seg selv. Men kanskje han drakk for mye og ble akutt alkoholforgiftet?

Ja, ifølge hans beste venn (som er min onkel), var det ikke mye alkohol (han var der). Han hadde en eller annen bra forklaring på det, men husker ikke akkurat hvordan det var lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt som at de får tenning når de drikker og klarer ikke å stoppe. Og etter det helvete de har vært igjennom både som alkoholiker og i arbeidet med å slutte å drikke så er det ikke verdt å ta sjansen.

Har forøvrig et familiemedlem som er det man kan kalle periodedranker. Han kan holde et moderat alkoholforbruk og ta seg noen øl og til og ble med bli full uten at det blir problemer, men noen ganger går det gale og da drikker han i en uke eller to i strekk helt til han blir så dårlig at han ikke får i seg mer. Dette skjer som regel 1-3 ganger i året og da som oftest etter at han fått i seg sprit.



Anonymous poster hash: 0d502...873
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ifølge hans beste venn (som er min onkel), var det ikke mye alkohol (han var der). Han hadde en eller annen bra forklaring på det, men husker ikke akkurat hvordan det var lenger.

Da bør du egentlig ikke uttale deg, så lenge du ikke kan komme med korrekt informasjon.

Det er helt tydelig at du ikke har den fjerneste anelse om hva alkoholisme er. Greit at du spør, men respekter svarene du får. Mange av oss som svarer deg er direkte berørt av alkoholisme/ rusmisbruk og har erfaring rundt dette.

Anonymous poster hash: aa51d...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt som at de får tenning når de drikker og klarer ikke å stoppe. Og etter det helvete de har vært igjennom både som alkoholiker og i arbeidet med å slutte å drikke så er det ikke verdt å ta sjansen.

Har forøvrig et familiemedlem som er det man kan kalle periodedranker. Han kan holde et moderat alkoholforbruk og ta seg noen øl og til og ble med bli full uten at det blir problemer, men noen ganger går det gale og da drikker han i en uke eller to i strekk helt til han blir så dårlig at han ikke får i seg mer. Dette skjer som regel 1-3 ganger i året og da som oftest etter at han fått i seg sprit.

Anonymous poster hash: 0d502...873

En alkoholiker kan fint skjerpe seg i perioder for å vise familie og omverdenen at de ikke er alkoholikere. Men de tørre periodene blir gradvis kortere.

Mange tror at man ikke er alkoholiker fordi at man ikke drikker hver dag eller opptil flere ganger i uken, men en som drikker i perioder er også alkoholiker.

Anonymous poster hash: aa51d...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du egentlig ikke uttale deg, så lenge du ikke kan komme med korrekt informasjon.

Det er helt tydelig at du ikke har den fjerneste anelse om hva alkoholisme er. Greit at du spør, men respekter svarene du får. Mange av oss som svarer deg er direkte berørt av alkoholisme/ rusmisbruk og har erfaring rundt dette.

Anonymous poster hash: aa51d...15d

Unnskyld...

Min onkel forklarte det ganske nøye den gangen (er vel sikkert 10 år siden eller mer) og han sa at legen hadde sagt det ikke var uvanlig at det skjedde (til min onkel altså), så derfor tenkte jeg kanskje det var relevant for TS sitt spørsmål i en eller annen grad. Prøvde å gi inntrykk av at jeg ikke visste mye om det eller være påståelig i første innlegget.

Var ikke meningen å ikke respektere noe, vet ikke hvordan du mener jeg ikke respekterte svaret ditt. Beklager!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det var alkoholen han døde av da? Om han har hatt en lang alkohol pause så har jo kroppen hatt tid til å reparere seg selv. Men kanskje han drakk for mye og ble akutt alkoholforgiftet?

En alkoholiker kan ha svært ødelagt lever (bl. Annet) som gjør at toleransegrensen for alkohol, er svært dårlig. ergo kan hen dø av mindre mengde alkohol - alkoholforgiftning. Om kroppen er ødelagt av alkol, så er det dessverre ikke zli slik at kroppen kan reparere seg, og være mer tolerant ovenfor alkohol.

For hver periode med misbruk blir kroppen svakere og svakere. Derfor er periodemisbruk like skadelig. Og de fleste starter med å være periodemisbruker. (for eksempel. Helgen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det sånn at alkoholikere som har sluttet å drikke, fortsatt kaller seg alkoholikere? Det er også sånn at når de tar grep så går de hele veien til 100 % avhold. Hvorfor er ikke målet å komme ned til et "vanlig" forbruk? Klarer de ikke å holde seg til det uten å tippe over?

Anonymous poster hash: a8b0f...3ea

Hvorfor kaller man seg alkoholiker selv om man ikke drikker alkoholholdig drikke?

Fordi man ER alkoholiker uavhengig av hva man drikker eller ikke drikker.

Derfor.

Om man tar en drink har man skrudd på behovsknappen og trenger mere alkohol.

Derfor tar man ikke den drinken.

Har man alkoholikeradferd og har utviklet avhengighet så vil man ha disse problemene resten av sitt liv.

Alkoholisme er en tilstand og en sykdom.

Denne tilstanden er man i bestandig, uavhengig av om man er beruset av alkohol eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En alkoholiker kan fint skjerpe seg i perioder for å vise familie og omverdenen at de ikke er alkoholikere. Men de tørre periodene blir gradvis kortere.

Mange tror at man ikke er alkoholiker fordi at man ikke drikker hver dag eller opptil flere ganger i uken, men en som drikker i perioder er også alkoholiker.

Anonymous poster hash: aa51d...15d

Nei, man kan ikke "skjerpe seg" sånn at man ikke er alkoholiker.

Man kan imidlertid ha en type alkoholikeradferd som tilsier at man drikker seg møkkings i perioder, mens man ikke er beruset i andre perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvorfor er alkoholisme en sykdom...mens kokain og heroinavhengighet ikke er det?

Anonymous poster hash: 80660...f15

Jeg sier som han med Jarlsberg-osten: Avhengighet er avhengighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, man kan ikke "skjerpe seg" sånn at man ikke er alkoholiker.

Man kan imidlertid ha en type alkoholikeradferd som tilsier at man drikker seg møkkings i perioder, mens man ikke er beruset i andre perioder.

Hvor i alle dager står det at alkoholikern ikke er alkoholiker når h*n skjerper seg?

En alkoholiker kan skjerpe seg i perioder for å vise omverdenen (familie, venner, kollegaer) at h*n ikke er alkoholiker. Selvsagt narrer h*n seg selv. Men h*n tror at h*n klarer å lure omverdenen.

Anonymous poster hash: aa51d...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller de kan ha funskjonspromille. Dvs. at de gjennom dagen (f.eks på jobb) drikker litt, men ikke nok til å bli avslørt.

Har dessverre vært gift med en alkoholiker med 3 rehab-opphold bak seg, og han har ødelagt livet sitt fullstendig. Men drikker når han får muligheten enda... og nekter for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, får du disse abstinensene når du slutter med sjokolade: Rastløshet, uro, irritabilitet, søvnproblemer og mareritt, angst og depresjon, hodepine, kvalme og eventuelt oppkast. Skjelvinger, svett og klam hud, vidåpne pupiller. Rask puls. ?

Du vet altså ikke at sukkeravhengighet er en av de med høyest avhengighet, mer enn heroin leste jeg i en artikkel i vg en gang for et par år siden. Selvsagt får man abstinenser hvis man er avhengig av sjokolade.

Anonymous poster hash: 73035...b5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt uenig.

Dette er det samme som å si at alle mennesker er like. Alle liker lutafisk og ingen liker pizza.

Eller alle liker øl og ingen drikker kaffe.

Siden alle mennesker er individuelle, skulle man også utgå fra at dette gjelder her, da folk vil ha ulik tilnærming til "etterperioden".

Men neida. Her skal alle i samme kurv, av en eller annen grunn...?

Anonymous poster hash: 80660...f15

Det virker ikke som du helt forstår hva det innebærer å være alkoholiker. Det er absolutt ikke sammenlignbart med at "alle liker øl og ingen drikker kaffe".

Anonymous poster hash: 0618c...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som du helt forstår hva det innebærer å være alkoholiker. Det er absolutt ikke sammenlignbart med at "alle liker øl og ingen drikker kaffe".

Anonymous poster hash: 0618c...127

Vil det da si at det finnes ikke en eneste eks-alkoholiker i hele verden som kan drikke som normalt igjen?

Anonymous poster hash: 80660...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann var alkoholiker en kort periode, ca 6 mnd. Han hadde ikke kontroll over drikkingen, løy, stjal alkohol da jeg hadde tatt fra han pengene. Han gikk til AA og en rusklinikk, samt psykolog. Nå drikker han som normale folk. Han fikk hjelp til å håndtere årsaken til at han drakk.

Anonymous poster hash: 8d195...78d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann var alkoholiker en kort periode, ca 6 mnd. Han hadde ikke kontroll over drikkingen, løy, stjal alkohol da jeg hadde tatt fra han pengene. Han gikk til AA og en rusklinikk, samt psykolog. Nå drikker han som normale folk. Han fikk hjelp til å håndtere årsaken til at han drakk.

Anonymous poster hash: 8d195...78d

Er det mulig han bare var alkoholmisbruker, uten å ha tippet helt over til fullstendig alkoholisme? Jeg vil tro det finnes en overgangsperiode der man virkelig er i faresonen, men likevel har håp om å kunne gå tilbake til et normalt forbruk om man ser signalene i tide og tar tak i problemene, slik han gjorde.

Anonymous poster hash: e8d49...58a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...