Gå til innhold

Hvorfor er det så provoserende?


Gjest paramount

Anbefalte innlegg

Jeg tror det handler om at det ikke bare er uføretrygdede som sliter, mange som er i jobb har også mange av de samme plagene og sykdommene og sliter seg gjennom hverdagen. Da er det provoserende når noen sier at de har ferie hele året samtidig som de sier at det er du som er i jobb som er den heldige.

Anonymous poster hash: b8e8d...2fb

Dette er en holdning som provoserer meg en smule.

"Jeg har det like vondt som deg, men jeg jobber vettet av meg likevel".

Det er som om én nærsynt sier til en annen nærsynt: "Hvorfor bruker du briller hele tiden? Jeg er også nærsynt, akkurat som deg, men jeg trenger ikke bruke briller hele tiden", eller "jeg har også brukket armen en gang, men jeg behøvde ikke helgips. Halvgips fungerer bra nok".

Hadde du hatt samme plagene som en som er reelt ufør hadde du ikke klart å jobbe, og derfor har du heller ikke samme plagene.

Anonymous poster hash: 55b64...a91

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en holdning som provoserer meg en smule.

"Jeg har det like vondt som deg, men jeg jobber vettet av meg likevel".

Det er som om én nærsynt sier til en annen nærsynt: "Hvorfor bruker du briller hele tiden? Jeg er også nærsynt, akkurat som deg, men jeg trenger ikke bruke briller hele tiden", eller "jeg har også brukket armen en gang, men jeg behøvde ikke helgips. Halvgips fungerer bra nok".

Hadde du hatt samme plagene som en som er reelt ufør hadde du ikke klart å jobbe, og derfor har du heller ikke samme plagene.

Anonymous poster hash: 55b64...a91

Har du hørt uttrykket: Det handler ikke om hvordan man har det, men hvordan man tar det.

Jeg VET at det ligger mye sant i det.

Anonymous poster hash: d7634...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paramount

Har du hørt uttrykket: Det handler ikke om hvordan man har det, men hvordan man tar det.

Jeg VET at det ligger mye sant i det.

Anonymous poster hash: d7634...6d3

Det passer veldig bra for noen...men ikke for alle. Fordi vi er forskjellige og har ulike forutsetninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auuuch...og det er de samme som aller helst vil at vi med sykdommer på innsiden har diagnosen tatovert i pannen.....

Nettopp

Anonymous poster hash: 01b78...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Har du hørt uttrykket: Det handler ikke om hvordan man har det, men hvordan man tar det. Jeg VET at det ligger mye sant i det. Anonymous poster hash: d7634...6d3

Du som er så overnaturlig smart VET kanskje også at det å "ta" ting har en direkte sammenheng med psyken?

Folk er forskjellige. Ok, så lå Olav på sykehus i fem mnd og dro hjem, direkte tilbake til jobb, glad og fornøyd, mens Mette som også lå på sykehus i fem mnd kom hjem med posttraumatisk stressyndrom og store psykiske problemer som en ettervirkning av sykehusinnleggelsen (må understreke at valg av kjønn i dette eksempelet var 100% tilfeldig).

Så det å si at det handler om hvordan man tar det betyr ikke noe annet enn at man innser det faktum at det finnes både fysiske OG psykiske sykdommer, og at begge deler kan opptre samtidig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paramount

Du som er så overnaturlig smart VET kanskje også at det å "ta" ting har en direkte sammenheng med psyken?

Folk er forskjellige. Ok, så lå Olav på sykehus i fem mnd og dro hjem, direkte tilbake til jobb, glad og fornøyd, mens Mette som også lå på sykehus i fem mnd kom hjem med posttraumatisk stressyndrom og store psykiske problemer som en ettervirkning av sykehusinnleggelsen (må understreke at valg av kjønn i dette eksempelet var 100% tilfeldig).

Så det å si at det handler om hvordan man tar det betyr ikke noe annet enn at man innser det faktum at det finnes både fysiske OG psykiske sykdommer, og at begge deler kan opptre samtidig.

Selvfølgelig vet jeg det! Jeg har begge deler, ble påført psykiske lidelser fra jeg var 1 til 10 år og det har en direkte innvirkning på det fysiske også. Men hvorfor den spydige tonen? * Overnaturlig smart*...hvor har jeg sagt/skrevet eller indikert det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa

Selvfølgelig vet jeg det! Jeg har begge deler, ble påført psykiske lidelser fra jeg var 1 til 10 år og det har en direkte innvirkning på det fysiske også. Men hvorfor den spydige tonen? * Overnaturlig smart*...hvor har jeg sagt/skrevet eller indikert det?

Kanskje du skal se hvem og hva jeg siterer før du svarer.

Endret av Badebuksa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt uttrykket: Det handler ikke om hvordan man har det, men hvordan man tar det.

Jeg VET at det ligger mye sant i det.

Anonymous poster hash: d7634...6d3

Jaha! I noen sammenhenger er dette riktig, men når det kommer til sykdommer, ikke så mye.

Selvsagt er det noen som legger seg ned og dør bare de får en influensa mens andre presser seg på jobb, men det har oftere med sykdomsfølelsen å gjøre fremfor viljen.

Jeg merker ikke feber, og kan godt på på jobb med 40 i feber uten å føle meg noe mer enn litt uggen.

Min datter får feberfantasier, svimmelhet, og er skikkelig dårlig når temperaturen passerer 38 grader.

Er hun mindre syk enn meg fordi temperaturen hennes er lavere enn min, eller reagerer kroppene våre ulikt på samme belastning?

Anonymous poster hash: 55b64...a91

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker absolutt ikke å sikte til noen spesielle her inne (selv om det kan se slik ut), men generelt kan man si:

Man kan velge om man vil se på seg som et evig offer, eller man kan velge å bruke sine erfaringer og kunnskap til å hjelpe andre.



Anonymous poster hash: d7634...6d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provoserer mer at uføre har mer utbetalt pr mnd enn de som er i full jobb, gjerne butikk, frisør, nyutdanna folk....

Det skal virkelig LØNNE seg å jobbe!!! Derfor blir jeg rasende når dette ikke stemme i virkligheten.



Anonymous poster hash: 5609c...151
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provoserer mer at uføre har mer utbetalt pr mnd enn de som er i full jobb, gjerne butikk, frisør, nyutdanna folk....

Det skal virkelig LØNNE seg å jobbe!!! Derfor blir jeg rasende når dette ikke stemme i virkligheten.

Anonymous poster hash: 5609c...151

Det er veldig få som har mer utbetalt pr mnd enn de som er i full jobb, de aller aller fleste har langt mindre enn man får når man jobber 100 % i et lavtlønnsyrke.

Maks utbetaling for uføretrygd er ca 350 000 kr brutto (66 % av 6G i beregningsgrunnlag, som er det maksimale), mens de aller fleste som har jobbet noen år ligger rundt 200-285 000 brutto.

Anonymous poster hash: 55b64...a91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provoserer mer at uføre har mer utbetalt pr mnd enn de som er i full jobb, gjerne butikk, frisør, nyutdanna folk....

Det skal virkelig LØNNE seg å jobbe!!! Derfor blir jeg rasende når dette ikke stemme i virkligheten.

Anonymous poster hash: 5609c...151

Og hvordan vet du at de får det?

Har de jobbet i mange år før de ble uføretrygdet så har de en inntekt uføretrygden blir beregnet etter, og av den får de vel 66%. Noen har i tillegg en uføreforsikring som slår ut når de blir uføretrygdet for å slippe å sitte dårligere i det.

Hvis du har en jobb du tjener 600.000 i, så ville du som arbeidsfør også tjene mer enn de som jobber i butikker, frisører osv. Mener du da at i tillegg til å bli så dårlig at du ikke kan jobbe så skal du sitte igjen med smuler etter alle de årene du har jobbet? Det ligger også en begrensning i hvor mye du kan få. Det har seg sånn at folk velger forskjellige yrker og i noen yrker tjener de bedre enn andre, og grunnlaget for beregning av uførestønaden blir også forskjellig - men prosentandelen er lik.

Det lønner seg fortsatt å jobbe, den som tjente mye får mindre utbetalt som ufør enn da vedkommende var i full jobb. Det samme vil være tilfellet med den som jobber i butikk, det vil bli mindre utbetalt hvis de blir uføre.

Noen synser veldig mye når det gjelder hvor mye en uføretrygdet får utbetalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har de jobbet i mange år før de ble uføretrygdet så har de en inntekt uføretrygden blir beregnet etter, og av den får de vel 66%.

Bare for å understreke: maks beregningsgrunnlag er 6G, ca 585 000 kr.

Uansett om du har tjent en million i året de siste 30 årene, vil ikke begregningsgrunnlaget være større enn dette!

Anonymous poster hash: 55b64...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det for å provosere?

Anonymous poster hash: 7226e...124

JA BEVARES! Hun må ikke glemme at hun skal stå skolerett, se vedkommende i øynene å si med forsiktig og YDMYK stemme at hun er uten arbeid, skynde seg å vike blikket å gjerne spørre om det er noe hun kan stå i tjeneste med så mye ledig tid hun har.

Anonymous poster hash: b2c5f...8cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provoserer mer at uføre har mer utbetalt pr mnd enn de som er i full jobb, gjerne butikk, frisør, nyutdanna folk....

Det skal virkelig LØNNE seg å jobbe!!! Derfor blir jeg rasende når dette ikke stemme i virkligheten.

Anonymous poster hash: 5609c...151

Så hvis du blir ufør etter å ha jobbet 10-20 år, etablert deg og har barn og familie, så syns du det er rimelig at ungdommer på rema skal tjene mer enn deg? Hva med pensjonister, e gjør jo INGENTING. Hvordan kan det ha seg at de skal leve bedre enn ungdommer som jobber?

Anonymous poster hash: b2c5f...8cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne diskusjonen er en liten tankevekker for meg.

Jeg er arbeidssøker, og var på oppfølgingsmøte med NAV forrige uke på grunn av dette.

Saksbehandleren fikk meg til å gråte da hun lurte på om jeg snart skulle begynne å tenke på hva som var best for meg selv, og om jeg ikke snart skulle vurdere å avslutte min yrkeskarriere.

Jeg begynte å gråte fordi hun var medmenneskelig, fordi hun så at viljen ikke lenger er nok til å klare å holde meg i jobb, og fordi hun var den første utenfor familien og helsevesenet som viste forståelse for at det å bli ufør var et mulig utfall for meg, og som ikke ga meg dårlig samvittighet for å si meg enig i at dette var noe jeg etterhvert måtte vurdere.

Så leser jeg mange innlegg her inne, ikke nødvendigvis i denne tråden men generelt på forumet, og får igjen bekreftet at jeg er av verdens avskum...



Anonymous poster hash: 55b64...a91
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker absolutt ikke å sikte til noen spesielle her inne (selv om det kan se slik ut), men generelt kan man si:

Man kan velge om man vil se på seg som et evig offer, eller man kan velge å bruke sine erfaringer og kunnskap til å hjelpe andre.

Anonymous poster hash: d7634...6d3

Så jeg har valget da altså: se meg som ett evig offer eller hjelpe andre. Snevre rammer du lager der gitt.

For min egen del sier jeg nei takk til begge deler. Om du brekker beinet, er du da forpliktet til å hjelpe andre med brukket bein ? Du kan ikke fritt velge å male hus i stede ?

Anonymous poster hash: 76d41...263

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å understreke: maks beregningsgrunnlag er 6G, ca 585 000 kr.

Uansett om du har tjent en million i året de siste 30 årene, vil ikke begregningsgrunnlaget være større enn dette!

Anonymous poster hash: 55b64...a91

jepp, og som jeg også skrev i innlegget: "Det ligger også en begrensning i hvor mye du kan få."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...