Gå til innhold

Hvorfor kan ikke alle se at ordet neger er et rasistisk ord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det spørs jo hva man legger i ordet. Som nevnt over her er jo "alt" rasistisk i dag.

Synes det du sier er ganske oppskrytt.

"Alt" er ikke rasistisk. Jeg er enig i at alt for mye blir tolket som rasistisk. Synes det er helt forkastelig i at man ikke skal kunne kritisere Islam uten å bli kalt for rasist. For meg handler rasisme om hudfarge og ikke noe annet. I mine øyne er det ikke rasistisk å kritisere ideologi, religion og kultur. Bare genetisk arvemateriale.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det å si neger rasistisk, det er jo det de er.

Hvorfor er ikke de hvite blabulaer?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Men hvorfor kaller man ikke en fra kongo for en Kongoleser og en fra Gambia for en gambier?

Om du ser en hvit person av ukjent opphav, kaller du ham for en "blabula"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Kan fint kalle en Kongoleser for en Kongoleser, men det er jo ikke sikkert at han er neger. Neger har ingenting med nasjonalitet å gjøre, det har med en bestemt gruppe mennesker med bestemte ansiktstrekk.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste personen jeg har hørt bruke ordet "neger" (utenom på TV og slikt) er bestemoren min på 95. Jeg prøvde å fortelle henne at hun ikke burde si det fordi det ble ansett som rasistisk, men hun responderte med at da hun var ung kalte de alle mørkhudede folk for "negere", og ingen av min argumentasjon i mot det ble mottatt.

Er det seriøst mange som bruker det til dagligdags i 2014? Er det vanlig? Jeg lurer seriøst. Jeg hører det i hvert fall aldri innenfor min gjeng, vi sier heller "en innvandrer fra Afrika-regionen", "en mørkhudet mann", "en svart person", o.l.

Endret av Hodor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Har merket en del tendenser hos folk. Hvis det kommer en hvit, europeisk-utseende person, så sier de ofte: "Se! Der kommer et menneske!". Hvis det kommer en mørk, afrikansk-utseende person, sier de: "Se! Der kommer en neger!".

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Nettopp. Det er en dehumaniserende måte å omtale andre på og det er problemet.

Anonymous poster hash: 2ecb6...f99

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eneste personen jeg har hørt bruke ordet "neger" (utenom på TV og slikt) er bestemoren min på 95. Jeg prøvde å fortelle henne at hun ikke burde si det fordi det ble ansett som rasistisk, men hun responderte med at da hun var ung kalte de alle mørkhudede folk for "negere", og ingen av min argumentasjon i mot det ble mottatt.

Er det seriøst mange som bruker det til dagligdags i 2014? Er det vanlig? Jeg hører det i hvert fall aldri innenfor min gjeng, vi sier heller "en innvandrer fra Afrika-regionen", "en mørkhudet mann", "en svart person", o.l.

Blir ikke å si "en svart person" også sett på som rasistisk?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke å si "en svart person" også sett på som rasistisk?

Jeg vet ikke om du mener det seriøst, men det burde i hvert fall ikke være mer rasistisk enn å si "en hvit person". Som igjen ikke burde være verre enn å si "en blondine" eller "en brunette". Det er jo kun snakk om ytre karakteristikker og ordene er ikke ladet med verken det ene eller det andre. Personlig synes jeg det er tåpelig å måtte late som om man er fargeblinde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fint kalle en Kongoleser for en Kongoleser, men det er jo ikke sikkert at han er neger. Neger har ingenting med nasjonalitet å gjøre, det har med en bestemt gruppe mennesker med bestemte ansiktstrekk.

Og hvorfor kalles de med bestemte ansiktstrekk fra østasia (Japan, Kina, Korea) for "asiater" og de med bestemte ansiktstrekk fra europa for "hvite" eller "europeere"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du mener det seriøst, men det burde i hvert fall ikke være mer rasistisk enn å si "en hvit person". Som igjen ikke burde være verre enn å si "en blondine" eller "en brunette". Det er jo kun snakk om ytre karakteristikker og ordene er ikke ladet med verken det ene eller det andre. Personlig synes jeg det er tåpelig å måtte late som om man er fargeblinde.

Jeg mente det seriøst, jeg er enig med deg, men det tror jeg ikke PK-ere er akkurat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negro betyr jo svart da, så sånn sett, så er det jo bare å påpeke noe åpenbart når man skal forklare noe.

Jeg vokste opp med ordet neger, og jeg ser ikke på det som noe stygt i det hele tatt. Synes det er galskap at alt skal være så rasistisk hele tiden. Nesten så jeg tror at det er den som skriker RASIST høyest, som faktisk er det!



Anonymous poster hash: 2006f...454
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste personen jeg har hørt bruke ordet "neger" (utenom på TV og slikt) er bestemoren min på 95. Jeg prøvde å fortelle henne at hun ikke burde si det fordi det ble ansett som rasistisk, men hun responderte med at da hun var ung kalte de alle mørkhudede folk for "negere", og ingen av min argumentasjon i mot det ble mottatt.

Er det seriøst mange som bruker det til dagligdags i 2014? Er det vanlig? Jeg lurer seriøst. Jeg hører det i hvert fall aldri innenfor min gjeng, vi sier heller "en innvandrer fra Afrika-regionen", "en mørkhudet mann", "en svart person", o.l.

Ja, dessverre så virker det som om mange norske (unge og eldre) bruker ordet. Jeg bor selv i Sverige, men har bodd nesten hele mitt liv i Norge.

Det jeg har lagt merke til er at det er langt færre som bruker det ordet i Sverige enn i Norge.

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at mørkhudete kaller hverandre neger, men hvis en hvit person så er det ikke greit tydeligvis. Jeg kan gjerne si afroamerikansk, afrikansk, afroeuropeisk om det er bedre, men når jeg sier neger så er det så absolutt ikke for at jeg bruker det som skjellsord, men i bunn og grunn så sier jeg ingenting. Jeg har venner som er mørk i huden, og ser på dem som alle andre.

Jeg hadde en kompis med meg en gang som er mørkhudet, jeg forsnakket meg og sa "jeg har aldri sett en neger i en slik......" da sto han rett ved siden av meg i en slik. Flaut, men mente aldri noe vondt med det. :P

Anonymous poster hash: 4ec9d...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan Dr. Martin Luther King bruke "neger"ordet kan også jeg.

http://avalon.law.yale.edu/20th_century/mlk01.asp

Delivered on the steps at the Lincoln Memorial in Washington D.C. on August 28, 1963

Five score years ago, a great American, in whose symbolic shadow we stand signed the Emancipation Proclamation. This momentous decree came as a great beacon light of hope to millions of Negro slaves who had been seared in the flames of withering injustice. It came as a joyous daybreak to end the long night of captivity.

But one hundred years later, we must face the tragic fact that the Negro is still not free. One hundred years later, the life of the Negro is still sadly crippled by the manacles of segregation and the chains of discrimination. One hundred years later, the Negro lives on a lonely island of poverty in the midst of a vast ocean of material prosperity. One hundred years later, the Negro is still languishing in the corners of American society and finds himself an exile in his own land. So we have come here today to dramatize an appalling condition... osv.



Anonymous poster hash: a3cc0...4b2
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med "negre" og "negresser". Det var ikke greit å kalle dem "sorte" eller "mørke". Det henger igjen og jeg klarer ikke venne meg til at "sort" eller "mørk" plutselig er det eneste tillatte. Jeg har ingenting i mot å bli kalt "hvit" eller "blanco" (nå er jo ikke det særlig utbredt på norsk, men på andre språk brukes det noe).

Hva betyr "blabula"?

Anonymous poster hash: 578fd...3f9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva skal man kalle en nederlender? En svenske? En japaner?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes negresse er et fint ord. minner meg om noe "gudommelig" ser ikke negativt på det

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Og hvorfor kalles de med bestemte ansiktstrekk fra østasia (Japan, Kina, Korea) for "asiater" og de med bestemte ansiktstrekk fra europa for "hvite" eller "europeere"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Europeisk-utseende er uttrykket du tenker på. Neger har som nevnt, ingen nasjon eller regionsknytning. Det har dine andre eksempler, derfor må vi legge til "utseende" for å skille mellom noen som kommer fra landet/regionen, og det å beskrive bestemte ansiktstrekk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Men hvorfor kaller man ikke en fra kongo for en Kongoleser og en fra Gambia for en gambier?

Om du ser en hvit person av ukjent opphav, kaller du ham for en "blabula"?

Anonymous poster hash: d8c8f...d8a

Om jeg ser en hvit person av ukjent opphav kaller jeg han Europeer siden alle hvite mennesker er Europere eller har Europerisk forfedre.

Og kalle en fra Gambia eller Kongo for Afrikanere er ikke noe mer rasistisk en og kalle en Tysker eller Brite for Europeer.

Og hvor har du blabula fra ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Jeg tør nesten ikke bruke noen ord lengre. Nesten alt kan bli sett på som rasistisk selv om man ikke mener å være det.

Jeg bruker lyshudet og mørkhudet. Det er ikke alltid man klarer å se hvor folk er i fra. Jeg kunne like godt vært fra London, men en person fra et annet land har jo ikke snøring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...