Gå til innhold

Historisk " plus size " modell.


maskineple

Anbefalte innlegg

Ytterpunkter er aldri bra i slike sammenhenger. Sykelig overvekt burde ikke hylles, men heller ikke rakkes ned på. Det å fremme normalvektige modeller hadde derimot vært noe å hylle! Nettopp fordi det hadde gagnet samfunnet bedre enn sykelig tynne modeller og sykelige overvektige modeller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke helt problemet jeg...

Hvor kommer denne ideen om at modeller skal være kroppslig sunne idealer, fra? Ja, hva så om hun er feit og burde gå ned i vekt? Har vi blitt så ensporede at vi kun kan se på mennesker som lever livet på den vitenskapelige korrekte måten?

Og altså, feite folk trenger også klær. Til og med hvis de ønsker å gå ned i vekt, trenger de klær. Hva er problemet med at noen i samme størrelse viser disse klærne? Hva er problemet med at usunne mennesker går i klær de trives i? man hate kroppen sin hvis man er feit? Og hvis man er feit - man gå i klær man hater? Kan man ikke gjøre det beste ut av det?

Hvorfor blir folk så provosert? Hvorfor tåler dere ikke at ting er litt på kanten, at ikke alle lever livet slik man burde om man ønsker å bli 100 år gammel? Hvorfor tåler dere ikke at mennesker er FRIE, og at det innebærer at feite folk kan få lov til å forbli feite hvis de vil, og at de til og med kan stille opp på bilder?

Det som provoserer med dette, er at det nå i lang tid har vært en greie mot tynne modeller, at de er usunne og syke, det er ikke normalt. Ingen ser sånn ut, de er ikke representable for folk flest.

Også kommer bransjen og velger ut en annen "syk" kroppsfasong (mange overvektige HAR spiseforstyrrelser, det er bare at i motsetning til en med anoreksi så har de problemer med å slutte å spise.) og liksom mener at det er greit. Det er jo litt urettferdig da. En skal liksom glorifisere en spiseforstyrrelse, men den andre skal fordømmes.

Nå er det jo sånn at modeller har blitt tvunget til å slanke seg, og noe motsatt ser vi ikke hos de som veier mye mer. Men "markedet" for større modeller har akkurat startet, så foreløbig er det bare fryd og gammen og ingen blir tvunget til noen ting. Men for å si det litt på spissen; blir det å være stor det nye idealet for kvinnekroppen vil jo folk velge/bli tvunget til å spise seg usunt store.

Jeg syns man skal velge gjennomsnittskvinnen.

Men selvfølgelig, folk vil provosere i media og det skal de nå få gjøre. Men jeg skjønner hvorfor folk blir provoserte. For folk er klar over at overvekt er en sykdom/livsstil, så det blir litt selvmotsigende å fordømme de syke tynne, mens man feirer de syke overvektige.

Anonymous poster hash: 9f01c...924

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun hadde utstråling, så! Men husk at det er en kortere vei fra undervektig til død enn overvektig til død. Av en eller annen grunn!

Anonymous poster hash: 58c4f...be6

Det kommer helt an på, og også hvem du spør. Normale, tynne mennesker har blitt stemplet som undervektige fordi "tynne modeller er feil lizzm". Å skape usunne idealer for unge jenter vil uansett skape risikoer for sykdom, om idealet er syltynn eller feit. Det betyr ikke at den ene kan feires og jubles over mens den andre skal fordømmes. Folk blir syke av begge.

Anonymous poster hash: 9f01c...924

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedder på at du ikke hadde sagt det om en undervektig modell.

"Fint å se en undervektig jente som utstråler at hun trives med kroppen sin".

Anonymous poster hash: 9f01c...924

Hvem vet om jeg ville sagt det samme om det var en undervektig modell? På de bildene jeg har sett er de stort sett veldig alvorlige, ikke et smil å se. Jeg kan ikke huske å ha sett ett bilde av en undervektig modell som utstråler at hun trives med kroppen sin.

Men, ja, jeg setter ekstra pris på at det er en overvektig person som utstråler at hun trives med kroppen sin, som overvektig har du ikke "lov" til annet enn å hate kroppen og leve på konstant slankekur. Og unasett grunn synes jeg alltid det er fint når folk dropper den "påbudte" selvforakten, og faktisk er fornøyd med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på, og også hvem du spør. Normale, tynne mennesker har blitt stemplet som undervektige fordi "tynne modeller er feil lizzm". Å skape usunne idealer for unge jenter vil uansett skape risikoer for sykdom, om idealet er syltynn eller feit. Det betyr ikke at den ene kan feires og jubles over mens den andre skal fordømmes. Folk blir syke av begge. Anonymous poster hash: 9f01c...924

Det er ekstremt sjeldent at normale blir stemplet som undervektige, i nesten alle tilfeller blir de stemplet som tykke.

Det handler ikke om å idealisere (men hva så hvis det handlet om det?), men om å være seg selv. Uansett hvem man er! Tykke har blitt mye mobbet, veldig mye mobbet. Generelt sett mer enn undervektige. Undervektige har t.o.m lenge blitt sett på som idealet!

Derfor er det et større behov for at overvektige hylles. At de tør å stå frem, etter all mobbingen.

Anonymous poster hash: 58c4f...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg syns man skal velge gjennomsnittskvinnen.

Anonymous poster hash: 9f01c...924

Hvorfor det? Hvorfor kan vi ikke ha modeller som viser klær for tynne, feite, korte, høye og kortvokste? Hvorfor i all verden skal vi begrense oss til gjennomsnittskvinnen, når vi vet at så mange ikke tilhører gjennomsnittet? Hvorfor skal vi være så ensporede, kjedelige og lite fleksible?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ekstremt sjeldent at normale blir stemplet som undervektige, i nesten alle tilfeller blir de stemplet som tykke.

Det handler ikke om å idealisere (men hva så hvis det handlet om det?), men om å være seg selv. Uansett hvem man er! Tykke har blitt mye mobbet, veldig mye mobbet. Generelt sett mer enn undervektige. Undervektige har t.o.m lenge blitt sett på som idealet!

Derfor er det et større behov for at overvektige hylles. At de tør å stå frem, etter all mobbingen.

Anonymous poster hash: 58c4f...be6

Jeg er ikke uenig i det, men det har jo gått litt på bekostning av de tynne. Det er liksom sånn enten-eller mentalitet. Man må være en ting for å bli godtatt, man kan ikke være mange forskjellige. Jeg har ingenting i mot folk som er verken tynne eller store, men man må være litt forsiktig med å hylle sykdom. Å hylle kraftig overvektige blir som å hylle kraftig undervektige.

Man burde heller nærme seg saken med at folk er forskjellige og det er greit. Og heller at de som er syke står frem med at de har en sykdom med råd om at dette ikke er en sti å gå. Også får heller de som er friske og ikke "tynne" heller si at de er stolte over kroppen sin, noe de burde være.

Anonymous poster hash: 9f01c...924

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedder på at du ikke hadde sagt det om en undervektig modell.

"Fint å se en undervektig jente som utstråler at hun trives med kroppen sin".

Anonymous poster hash: 9f01c...924

Ikke sant? Lenge leve dobbeltmoralister.

Anonymous poster hash: 723ea...4d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem vet om jeg ville sagt det samme om det var en undervektig modell? På de bildene jeg har sett er de stort sett veldig alvorlige, ikke et smil å se. Jeg kan ikke huske å ha sett ett bilde av en undervektig modell som utstråler at hun trives med kroppen sin.

Men, ja, jeg setter ekstra pris på at det er en overvektig person som utstråler at hun trives med kroppen sin, som overvektig har du ikke "lov" til annet enn å hate kroppen og leve på konstant slankekur. Og unasett grunn synes jeg alltid det er fint når folk dropper den "påbudte" selvforakten, og faktisk er fornøyd med seg selv.

Er du så naiv at du mener at hvis en modell smiler på catwalken eller ikke er dette signal på om hun trives med livet sitt eller ikke? Det som skjer på catwalken er et SKUESPILL.

Anonymous poster hash: 723ea...4d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så naiv at du mener at hvis en modell smiler på catwalken eller ikke er dette signal på om hun trives med livet sitt eller ikke? Det som skjer på catwalken er et SKUESPILL.

Anonymous poster hash: 723ea...4d1

Selvfølgelig vet jeg at det som skjer på catwalken er et skuespill, ikke en gjenspeiling av hva modellen tenker om seg selv og livet sitt. Jeg kan allikevel sette pris på at denne modellen faktisk utstråler selvtillit og at hun trives med kroppen sin. Det kan også være skuespill for alt vi vet, men jeg synes uansett det er positivt med kvinner som utstråler selvtillit og at de er fornøyd og trives selv om kroppen deres ikke er perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt forferdeleg at ei overvektig dame faktisk er nøgd med kroppen sin!

Tror du virkelig hun er det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vet jeg at det som skjer på catwalken er et skuespill, ikke en gjenspeiling av hva modellen tenker om seg selv og livet sitt. Jeg kan allikevel sette pris på at denne modellen faktisk utstråler selvtillit og at hun trives med kroppen sin. Det kan også være skuespill for alt vi vet, men jeg synes uansett det er positivt med kvinner som utstråler selvtillit og at de er fornøyd og trives selv om kroppen deres ikke er perfekt.

Og dette burde gjelde all slags type kroppsfasonger:)

Til og med jenter som veier 50 kg :)

Anonymous poster hash: 9f01c...924

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Tror du virkelig hun er det?

Ja, det er eg sikker på at ho er. At du i det heile tatt stiller det spørsmålet seier veldig mykje- om deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er eg sikker på at ho er. At du i det heile tatt stiller det spørsmålet seier veldig mykje- om deg.

Tåpelig sagt...Sier mye om deg...

Anonymous poster hash: 723ea...4d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep, avsporinger, og svar til dette.

Raven Emerald, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er eg sikker på at ho er. At du i det heile tatt stiller det spørsmålet seier veldig mykje- om deg.

Da jeg var gravid la jeg på meg 18 kg, det var en kjempebelastning på kroppen, spesielt knærne. Bevegeligheten ble dårligere og leddene verket, noe kom selvsagt fra graviditeten alene. Når en kvinne er 80-90 kg overvektig kan du selv tenke deg hva det gjør med mobilitet og ledd. Jeg jobber sammen med 3 overvektige kvinner som alle har problemer med knærne og venter på operasjon. Dette er ikke tilfeldig. Noen her nevnte at hun var fri! Aldri i verden om noen er fri i en så stor kropp, hun kan mest sannsynlig ikke gjøre det alle andre kan. I tillegg sliter hun med plass på fly, tog, buss og på spinkle møbler. Hun vil med stor sikkerhet også få diabetes, høyt BT og hjerteproblemer. Men så lenge hun er er fornøyd så.......

Endret av DreamOn
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg var gravid la jeg på meg 18 kg, det var en kjempebelastning på kroppen, spesielt knærne. Bevegeligheten ble dårligere og leddene verket, noe kom selvsagt fra graviditeten alene. Når en kvinne er 80-90 kg overvektig kan du selv tenke deg hva det gjør med mobilitet og ledd. Jeg jobber sammen med 3 overvektige kvinner som alle har problemer med knærne og venter på operasjon. Dette er ikke tilfeldig. Noen her nevnte at hun var fri! Aldri i verden om noen er fri i en så stor kropp, hun kan mest sannsynlig ikke gjøre det alle andre kan. I tillegg sliter hun med plass på fly, tog, buss og på spinkle møbler. Hun vil med stor sikkerhet også få diabetes, høyt BT og hjerteproblemer. Men så lenge hun er er fornøyd så.......

Selv om du ikke var fornøyd i din kropp så er det ikke ensbetydende at alle overvektige er det. Har du tenkt på at alle er forskjellige?

Jeg er overvektig og fornøyd. Veldig fornøyd! Er det ikke helt utrolig at det går an?!

Anonymous poster hash: 44e3c...79b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Da jeg var gravid la jeg på meg 18 kg, det var en kjempebelastning på kroppen, spesielt knærne. Bevegeligheten ble dårligere og leddene verket, noe kom selvsagt fra graviditeten alene. Når en kvinne er 80-90 kg overvektig kan du selv tenke deg hva det gjør med mobilitet og ledd. Jeg jobber sammen med 3 overvektige kvinner som alle har problemer med knærne og venter på operasjon. Dette er ikke tilfeldig. Noen her nevnte at hun var fri! Aldri i verden om noen er fri i en så stor kropp, hun kan mest sannsynlig ikke gjøre det alle andre kan. I tillegg sliter hun med plass på fly, tog, buss og på spinkle møbler. Hun vil med stor sikkerhet også få diabetes, høyt BT og hjerteproblemer. Men så lenge hun er er fornøyd så.......

Så det du sier er at folk med skader som gjør at de har begrenset bevegelighet heller ikke kan føle seg frie? Jøss, må jo være greit å bare kunne bestemme hva andre føler på den måten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bildene er da vel bare for markedsføringens del - de skaper oppmerksomhet og mediaomtale, og det tjener oppdragsgiveren på. Som modeller flest brukes hun på grunn av et utseende som skiller seg ut i en eller annen retning. Oppdragsgiver driter naturligvis i modellens helse, enten hun overspiser eller er anorektiker.

Men sånn fra et forbrukersynspunkt så hadde det vært veldig kjekt om flere varianter av modeller ble vanlige. Når alle modeller skal være 1,80 høye og veie 52 kg eller hva det nå enn er, så er det ikke så godt for oss vanlige mennesker i alskens fasonger å se hvilke klær som kan se bra ut på oss. Så ja takk til modeller i alle størrelser, men det kan jo være greit å begynne med noe litt mer gjennomsnittlig - en vanlig medium- eller large-modell, for eksempel.



Anonymous poster hash: d5137...29a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du ikke var fornøyd i din kropp så er det ikke ensbetydende at alle overvektige er det. Har du tenkt på at alle er forskjellige?

Jeg er overvektig og fornøyd. Veldig fornøyd! Er det ikke helt utrolig at det går an?!

Anonymous poster hash: 44e3c...79b

Innlegget mitt handlet ikke om å være fornøyd med det fysiske utseendet. Jeg var fornøyd med utseendet. Man kan ikke unngå at kroppen forandres når man er gravid. Det handlet om hvorvidt man takler de fysiske begrensingene som følger av høy overvekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...