Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?


AnonymBruker

  

530 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

    • For.
      402
    • Mot.
      100
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      28


Anbefalte innlegg

Abort har aldri vært og kommer ALDRI til å bli mord.



Anonymous poster hash: 02b66...c5f
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er det. Du dreper et menneske

Anonymous poster hash: 1981e...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufødte celleklumper er ikke verdt noe som helst. 



Anonymous poster hash: 02b66...c5f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke dette et etisk spørsmål, men et økonomisk spørsmål.

 

Mot slik systemet er i dag. Mine skattepenger bør ikke benyttes på uansvarlige og dumme menneskers handlinger. Bruk prevensjon eller gå til et kloster.

 

For hvis foreldrene tar alt ansvar for aborten, så er det greit. De kan betale selv.

 

Er jenta mindreårig, så er jeg selvsagt for gratis abort. Voksne kan betale selv.

Øh, right.... Akkurat i dette spørsmålet burde du være veldig for at både de relevante undersøkelsene og aborten var gratis, siden omkostningene ved å sette til verden en garantert uproduktiv person med behov for samordnede tilbud gjennom hele livet er temmelig enorme sammenlignet med kostnadene ved en abort betalt av det offentlige. DET er et rutinemessig inngrep, som oftest kan gjøres poliklinisk. Avhengig av hvor langt svangerskapet er kommet, selvsagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta begge to? Er dama gravid med et sykt barn, så har hun to alternativer:

 

1. Drep barnet/celleklumpen = 0 barn

2. La barnet/celleklumpen leve = 1 barn

 

Hun kan få flere barn på et senere tidspunkt. Der og da har hun kun de to valgene.

 

Personlig mener jeg at alle barn er like verdifulle. Ja det er mye slit med et sykt barn, men en ansvarlig voksen rømmer ikke fra virkeligheten. Virkeligheten er ikke perfekt. Det finnes ikke noe perfekt barn. I tillegg skal en voksen verne og trygge barna. Abort er det motsatte av det, da voksne setter egne hensyn fremfor hensyn til barna.

Det er plass til et begrenset antall barn i et menneskes liv.

De fleste ville, dersom de kunne velge helt fritt, garantert ønske å få et friskt barn fremfor et barn med Downs eller en annen alvorlig skade eller feil.

Og virkeligheten er at man kan velge bort det syke barnet før det blir født, og få et friskt barn senere. Et foster er ikke et barn, og det er ikke noe galt i det hele tatt i at en voksen setter sine behov fremfor "behovene" til en celleklump uten bevissthet.

Når barnet godt og vel er født, er det en annen sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufødte celleklumper er ikke verdt noe som helst.  Anonymous poster hash: 02b66...c5f

jo

Anonymous poster hash: 1981e...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er det. Du dreper et menneske

Anonymous poster hash: 1981e...266

Nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har mulighet til et godt liv uansett. Om man ikke vil ha et barn fordi der ikke er perfekt så burde man ikke få barn...

Anonymous poster hash: 1981e...266

Nå er ingen mennesker oerfekte så det var et tåpelig argument

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ditt argument var tåpelig. Kom med er bedre svar

Anonymous poster hash: 1981e...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ditt argument var tåpelig. Kom med er bedre svar

Anonymous poster hash: 1981e...266

Enn at ingen er perfekte? Jeg syns heller du skal spare deg for å anklage mennesker for å være overfladiske og at mangel på perfeksjon liksom skulle være grunnen for at de valgte abort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dy misforsto meg. Denne diskusjonen er evigvarende...

Anonymous poster hash: 1981e...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dy misforsto meg. Denne diskusjonen er evigvarende...

Anonymous poster hash: 1981e...266

Det er ikke en streben etter perfeksjon som gjør at praktisk talt alle vordende mødre som får vite at de venter et barn med Downs syndrom, tar abort omgående.

Det er et ønske om å få et normalt barn. Eller iallfall så normalt som mulig. Altså et barn som vokser opp, blir selvstendig, finner en partner, og fører slekta videre. Barn med Downs syndrom gjør ingen av delene.

De som sier at de kan få et OK liv, eller at det er en berikelse å kjenne dem, sier vanligvis samtidig at de ikke vil gi vordende foreldre retten til å bestemme dette selv. Hvis det var en slik berikelse, ville man vel ikke måtte benytte seg av tvang for å sikre at disse barna skal bli født?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tar du feil her, mannen. Det er da flere med downs som har partnere. Til og med en stor grad av selvstendighet finnes hos enkelte. Bare tull å generalisere på den måten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan da få partnere og ha et bra liv. Se tangerudbakken

Anonymous poster hash: 1981e...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan da få partnere og ha et bra liv. Se tangerudbakken

Anonymous poster hash: 1981e...266

Skulle ønske det fantes et "anti-Tangerudbakken" slik at folk ser hvordan det også kan være.

Anonymous poster hash: fe1f2...4c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den ga ikke mening ab...

Anonymous poster hash: 1981e...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar du feil her, mannen. Det er da flere med downs som har partnere. Til og med en stor grad av selvstendighet finnes hos enkelte. Bare tull å generalisere på den måten der.

Partnere, men ikke barn. Og det er ikke bare tull å generalisere når man vet at flesteparten av dem aldri får noe selvstendig liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er påstander mann du vet ikke hva liv dem kan få...

Anonymous poster hash: 1981e...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er påstander mann du vet ikke hva liv dem kan få...

Anonymous poster hash: 1981e...266

Nei, det er klart jeg ikke vet. Jeg er ikke synsk heller. Men jeg vet litt om hvlke liv de har, de fleste av dem som lever nå. Og det er ikke selvstendige, voksne liv der de klarer seg selv, stifter familie og fører slekta videre.

Og jeg sier ikke at man SKAL ta abort dersom man vet at man kommer til å få et barn med Downs. Men jeg mener at enhver kvinne burde ha retten til å velge, og så tidlig som det er mulig medisinsk sett. I stedet har man valgt å nekte kvinner under 38 å ta fostervannsprøve for å sjekke for Downs, og man innfører heller ikke prøver som ville tillatt å sjekke for Downs så tidlig at kvinnen kunne tatt selvbestemt abort før uke 12.

Så og si alle ban med Downs som fødes, fødes fordi mora ble tvunget til det, gjennom å nekte henne en test. Og praktisk talt ingen kvinne som er gammel nok til å få ta denne prøven, føder et barn med Downs. De tar abort.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...