Gå til innhold

Kvinners sykefravær, hvorfor øker det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan det være at vi ikke har tid til hverandre lengre, vi damer, til å slå av en prat og få utløp for problemer og stress sammen, mellom barn og husarbeid og jobb?

Kjør debatt!



Anonymous poster hash: 1d44c...72f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neppe. Kvinner har jo mest fritid, og er i så måte flinkest til å bruke den sosialt med andre mennesker. Skal nok lete andre steder for å finne løsningen på hvorfor sykefraværet er stort og økende.



Anonymous poster hash: 82a41...ad6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe. Kvinner har jo mest fritid, og er i så måte flinkest til å bruke den sosialt med andre mennesker. Skal nok lete andre steder for å finne løsningen på hvorfor sykefraværet er stort og økende.

Anonymous poster hash: 82a41...ad6

Kvinners sykefravær viser med all tydelighet hvor hardt presset kvinner er i dagens samfunn sammenliknet med menn. Kvinner arbeider full tid både i og utenfor hjemmet, i tillegg til at de som regel har hovedansvar for barna. I tillegg benytter de fleste kvinner multitasking, slik at de utfører flere arbeidsoppgaver simultant. Menn tar seg i langt større grad frihet til å dyrke seg selv og sine interesser.

Kvinner har i gjennomsnitt langt høyere smerteterskel enn menn, og det skal følgelig større grad av sykdom til før de ser seg nødt til å bli hjemme pga sykdom eller skader. Dette, sammen med kvinners høyere krav til seg selv, gjør at de ikke gir etter for sykdom før de er såpass syke at nødvendig fravær blir av lengre varighet enn det ville blitt om de hadde tatt mer hensyn til seg selv, slik mennene gjør. Dette er nok noe av grunnen til at kvinner har høyere langtidsfravær enn menn.

Andre forhold som medvirker til at kvinner har høyere sykefravær, er seksuell trakassering av kvinner på arbeidsplassene og det at svært mange kvinner er jevnlig utsatt for seksualisert vold i hjemmet.

Anonymous poster hash: 59457...465

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner stiller nok høyere krav til seg selv enn det menn gjør. Perfekt kone, mamma, venninne, elsker osv. Huset skal alltid være rent, maten skal være sunn og trening må man gjøre 5 ganger uka.

Tror kvinner rett og slett må lære seg å prioritere. Skal alt være perfekt, hele tiden, da går man til slutt i veggen.



Anonymous poster hash: c7b5d...a4d
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner i 40-50 årene har i dagens samfunn ofte ansvar for både barn og gamle foreldre. I tillegg jobber de 100%, og mange jobber i krevende omsorgsyrker. De skal helst se ut som de fortsatt er 35 og huset skal alltid være rent og pent.

Tror mange blir utslitt, utbrent og fysisk syke.



Anonymous poster hash: 32b42...3a2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mange kvinner har lavere terskel for å bli hjemme hvis de er litt "snufsete" enn menn... Dessuten tror jeg de er "flinkere" til å løpe til legen og få sykmelding når livet går de litt i mot. Menn, derimot, søker ofte ikke hjelp før det er for sent, noe man bl.a. ser på selvmordsraten hos menn vs. kvinner. I tillegg ignorerer menn oftere fysiske plager og søker ikke legehjelp før på et mye senere tidspunkt.



Anonymous poster hash: 608a2...4ba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange kvinner har lavere terskel for å bli hjemme hvis de er litt "snufsete" enn menn... Dessuten tror jeg de er "flinkere" til å løpe til legen og få sykmelding når livet går de litt i mot. Menn, derimot, søker ofte ikke hjelp før det er for sent, noe man bl.a. ser på selvmordsraten hos menn vs. kvinner. I tillegg ignorerer menn oftere fysiske plager og søker ikke legehjelp før på et mye senere tidspunkt.

Anonymous poster hash: 608a2...4ba

Enig. I tillegg blir kvinner gravide, og veldig mange gravide sykemelder seg

Anonymous poster hash: 17c8d...cb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange kvinner har lavere terskel for å bli hjemme hvis de er litt "snufsete" enn menn... Dessuten tror jeg de er "flinkere" til å løpe til legen og få sykmelding når livet går de litt i mot. Menn, derimot, søker ofte ikke hjelp før det er for sent, noe man bl.a. ser på selvmordsraten hos menn vs. kvinner. I tillegg ignorerer menn oftere fysiske plager og søker ikke legehjelp før på et mye senere tidspunkt.

Anonymous poster hash: 608a2...4ba

Samme AB her: Kvinner går jo også igjennom svangerskap, noe som i vår tid har blitt definert som en "sykdom". Selv om mange selvsagt har store plager i sine svangerskap er økningen i sykmeldinger under svangerskap urovekkende. Er vi virkelig så mye sykere under graviditet nå enn hva vi var for bare noen tiår siden?

Anonymous poster hash: 608a2...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Må sykemelde oss fordi fedre nekter å se etter unga sine når de er dårlige og er nødt til å være hjemme ifra barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinners sykefravær viser med all tydelighet hvor hardt presset kvinner er i dagens samfunn sammenliknet med menn. Kvinner arbeider full tid både i og utenfor hjemmet, i tillegg til at de som regel har hovedansvar for barna. I tillegg benytter de fleste kvinner multitasking, slik at de utfører flere arbeidsoppgaver simultant. Menn tar seg i langt større grad frihet til å dyrke seg selv og sine interesser.

Kvinner har i gjennomsnitt langt høyere smerteterskel enn menn, og det skal følgelig større grad av sykdom til før de ser seg nødt til å bli hjemme pga sykdom eller skader. Dette, sammen med kvinners høyere krav til seg selv, gjør at de ikke gir etter for sykdom før de er såpass syke at nødvendig fravær blir av lengre varighet enn det ville blitt om de hadde tatt mer hensyn til seg selv, slik mennene gjør. Dette er nok noe av grunnen til at kvinner har høyere langtidsfravær enn menn.

Andre forhold som medvirker til at kvinner har høyere sykefravær, er seksuell trakassering av kvinner på arbeidsplassene og det at svært mange kvinner er jevnlig utsatt for seksualisert vold i hjemmet.

Anonymous poster hash: 59457...465

Med all tydelighet faktisk? Norske kvinners sykefravær øker uforklarlig mye, spesielt med tanke på at vårt postmoderne samfunn i større grad legger til rette for vår velferd. Mindre fysisk arbeid i hjemmet, flere har barn i barnehage, mer hjelpemidler i lønnet jobb for å hindre fysiske skader. Likevel øker altså fraværet. Hypoteser som dobbelt og trippelarbeid har blitt tilbakevist. Det har også rollen som "mor". Vi har altså med noe helt annet enn den selvoppofrende kvinnen når vi skal forklare hvorfor kvinner er så mye mer syke enn menn. Spesielt påfallende er det at det er relativt friske og yrkesaktive kvinner i øvre middelklasse som er største forbruker av helsetjenester i dag.

Vi vil nok aldri klare å få et faglig svar på hvorfor norske kvinners sykefravær bare øker, på tvers av sine medsøstre andre steder, så lenge enkelte skal dra frem den "stakkars" kvinnen, og alle belastningene hun må slite med i sin hverdag.

Anonymous poster hash: 82a41...ad6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må sykemelde oss fordi fedre nekter å se etter unga sine når de er dårlige og er nødt til å være hjemme ifra barnehage.

Hva slags fedre er det dere velger :hakeslepp: Man leser jo stadig om de "gode" resirkulerte mennene. Kanskje et sted å starte?

Anonymous poster hash: 87180...f5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme AB her: Kvinner går jo også igjennom svangerskap, noe som i vår tid har blitt definert som en "sykdom". Selv om mange selvsagt har store plager i sine svangerskap er økningen i sykmeldinger under svangerskap urovekkende. Er vi virkelig så mye sykere under graviditet nå enn hva vi var for bare noen tiår siden?

Anonymous poster hash: 608a2...4ba

Selv når man kontrollerer for sykdom knyttet til barsel og barn har norske kvinner et mye større sykefravær enn menn. Det at det ikke er lavstatus og "slitasjeyrker" som øker mest, men alle bransjer, peker nok i retning av det er andre forklaringer vi må se til.

Anonymous poster hash: 82a41...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vel også noe med typiske yrker å gjøre også? Mange kvinner er i yrker hvor de MÅ bli hjemme ved sykdom (butikk, barnehage, helsesektoren etc), men flere menn jobber i friere yrker hvor man ved sykdom heller tar en "hjemmekontordag" og dermed aldri rapporteres som sykefravær.

Anonymous poster hash: 5a65b...1b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme AB her: Kvinner går jo også igjennom svangerskap, noe som i vår tid har blitt definert som en "sykdom". Selv om mange selvsagt har store plager i sine svangerskap er økningen i sykmeldinger under svangerskap urovekkende. Er vi virkelig så mye sykere under graviditet nå enn hva vi var for bare noen tiår siden?

Anonymous poster hash: 608a2...4ba

"Jobber du fortsatt? Så flink du er!" Dette spørsmålet fikk jeg da jeg var i uke 24. Det er nesten normalen å sykemelde seg som gravid. Jeg har litt plager og blir fortere sliten enn ellers, men sykemelder meg ikke av den grunn, noe jeg får inntrykk av at flere andre gjør.

Anonymous poster hash: 17c8d...cb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel også noe med typiske yrker å gjøre også? Mange kvinner er i yrker hvor de MÅ bli hjemme ved sykdom (butikk, barnehage, helsesektoren etc), men flere menn jobber i friere yrker hvor man ved sykdom heller tar en "hjemmekontordag" og dermed aldri rapporteres som sykefravær.

Anonymous poster hash: 5a65b...1b7

Hvordan forklarer det økningen av sykemeldinger? Kvinner har jo jobbet med dette lenge.

Anonymous poster hash: c7b5d...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror på perfeksjonismeteorien - eller flinkpikesyndromet - altså alt skal være perfekt, i hvert fall minst bedre enn naboen. En skal helst bo som i et interiørmagasin, være velkledd og veltrent som i damebladene og tilby barn det beste av hjemmelaget mat, fine klær og tusen fritidsaktiviteter. Få klarer å komme seg unna janteloven og gå imot strømmen, dvs gi faen (eller si nei) på noen punkter. Og helgene skal jo alltid brukes til noe helt annet enn å ta livet med ro. Hvis en ikke bruker en del av fritiden på hvile, både fra avtaler og aktiviteter, så skjønner jeg at noen og enhver blir utslitt. Menn legger listen lavere, alt trenger ikke være tipp topp og hybelkaniner er ikke krise. Egentlig tror jeg mange føler at de kommer til kort, og at de påtar seg alt for mye ansvar for andres følelser og behov.



Anonymous poster hash: 0ed80...fb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Hva slags fedre er det dere velger :hakeslepp: Man leser jo stadig om de "gode" resirkulerte mennene. Kanskje et sted å starte?

Anonymous poster hash: 87180...f5b

Kunne man bate lese fremtiden. Var ikke noe jeg hadde trodd ihvertfall :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer den kvinnelige offermentaliteten frem som vanlig ja. Nei dere jobber ikke mer, i følge SSB jobber kvinner en god del mindre enn menn når man tar med både betalt arbeid, husarbeid og skole. Og nei det er ikke pga sykt barn og graviditet. Kvinner uten barn er like mye syke og når de kommer over fruktbar alder blir de enda oftere syke og går enda mer deltid.

Sutrefitter er dere. Kvinn dere opp og ta ditt ansvar og plikt!



Anonymous poster hash: 13183...946
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...