Gå til innhold

2. generasjons innvandrer fra Oslo- fritt valg av bunad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette har jo noe med skikk og bruk å gjøre. Ingen kommer og arresterer deg om du f.eks møter opp i et bryllup i en hvit ballkjole med masse tyll, men det betyr ikke at de andre ikke kommer til å se rart på deg, og synes du er en skikkelig raring. Det samme kan sies om bunad, om andre får vite at du valgt en bunad uavhengig av tilknytningen til plassen så vil mange synes at du har gjort en veldig rar ting.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det som er bunadstradisjonen. Selvfølgelig er det ikke bøter eller fengselsstraff! Har du gått på spesialskole?

Kongefamilien står i en særstilling, de representerer hele landet, eller har du ikke fått med deg det?

Anonymous poster hash: 6e872...a25

Jeg gikk på helt vanlig skole hvor jeg lærte om sarkasme og forskjellen på å representere og ha tilknytning til.

Anonymous poster hash: 6c180...464

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bakgrunn av at verken Oslo eller Nord-Norge tradisjonelt sett har noen bunad-/folkedrakttradisjon (pre 1930) samt at du, som du selv sier, er andre generasjon nordmann og dermed med stor sannsynlighet er: a) svensk, b) polsk, c) mørkhudet, d) alle overnevnte, må Norges Bunads Gestapo herved avslå din søknad om å vise tilhørighet til ditt hjemland i klesveien. Vi anbefaler deg å gjøre som hovedstadens kvinner alltid har gjort, nemlig følge internasjonal mote. Til nøds kan du anskaffe deg et par Selbu-votter med tilhørende falsk dåpsattest så lenge du med høyre hånd på grunnloven lover å aldri bruke dem utenfor husets fire vegger eller på annet provoserende vis.

Spøk til side... den eneste bunaden du må ha tilhørighet til er den fra Svalbard. Velg den som du føler er rett for deg. Men gå for norsk produksjon, ikke "Kina-bunad" og forbered deg på spørsmål om hvor du kommer fra.



Anonymous poster hash: 021c8...3b5
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var veldig satt på spissen når poenget til TS og meg selv er at vi ikke spiller på hjemmelaget. Holder man med Vålerenga har man Vålerenga-drakt uansett hvor man kommer fra og spesielt om man bor i Lyn-området.

Anonymous poster hash: 6c180...464

Nei, nå kaster du ut stråmenn. Jeg snakker om fotballspillere. En fotballspiller på Lyn kan ikke møte opp i Songdaldrakt bare fordi fargen er finere enn sin egen drakt.

Anonymous poster hash: a9092...d61

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye tullete, über konservative og rasistiske svar.

Egentlig skal du ha fra der du er født, bor eller slekten din stammer fra, men. Vi er i 2014, de reglene betyr ikke noe lenger. Spesielt i Oslo, her velger folk den de liker best, så gjør det!

Ironisk å velge et tradisjonsplagg som bunad når man samtidig ikke er opptatt av tradisjoner.

Personlig er syns jeg tradisjoner er vemmelige og at bunader er heslige! Jeg kan bare ikke fatte ikke at noen betaler dyrt for slike sære, ukledelige plagg.

Anonymous poster hash: c86db...bb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg stemplet som rasist men jeg syns ikke det passer med en mørkhudet jente i bunad! Blir feil

Anonymous poster hash: 6b4d9...f64

Why?? Og hvordan vet du hva slags hudfarge TS har? Skal ikke adopterte faa gaa med bundad heller da? Snakk om a vaere trangsynt!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var jeg TS ville jeg valgt en bunad eller festdrakt som DU syns er fin, det er tross alt du som skal betale for den. Selv har jeg en kjempefin bunad fra telemark, personlig er det flere bunader jeg syns er finere, men det var bestemor som broderte og sydde den til meg, saa kunne ikke tenke meg en annen en naa:) anyways, det er ditt valg:D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synet der er utrolig gammeldags. I vår familie har ingen, heller ikke olde- og besteforeldre, hatt bunad fra der de kommer fra, men valgt bunad etter andre prinsipper.

Anonymous poster hash: 6c180...464

Du kan kalle det så gammeldags du bare vil, bunaden skal uansett vise din tilhørighet til en avgrenset del av landet. Din familie er nok ikke alene om å velge etter andre prinsipper, men det blir helt uforståelig for meg å velge en bunad av andre grunner enn det som står nevnt.

Anonymous poster hash: 08211...0a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå kaster du ut stråmenn. Jeg snakker om fotballspillere. En fotballspiller på Lyn kan ikke møte opp i Songdaldrakt bare fordi fargen er finere enn sin egen drakt.

Anonymous poster hash: a9092...d61

Ingen stråmenn fra min side, men sammenligningen din er malplassert. Hvordan kan du hevde at TS og jeg spiller for et lag når vi ikke gjør det? En fotballspiller for Lyn gjør sitt beste for laget, så hvorfor skulle h*n møte opp i en annen drakt? Å gå med bunad er ikke det samme som å vise lagtilhørighet. Heldigvis står man fritt til å velge hvem man vil assosiere seg med.

Anonymous poster hash: 6c180...464

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo noe med skikk og bruk å gjøre. Ingen kommer og arresterer deg om du f.eks møter opp i et bryllup i en hvit ballkjole med masse tyll, men det betyr ikke at de andre ikke kommer til å se rart på deg, og synes du er en skikkelig raring. Det samme kan sies om bunad, om andre får vite at du valgt en bunad uavhengig av tilknytningen til plassen så vil mange synes at du har gjort en veldig rar ting.

Nei, det har ikke med skikk og bruk å gjøre. Når ble det dårlig skikk og bruk å bruke bunad fra et annet sted enn det man er fra? At bunadsnazier mener det er galt, er ikke det samme som at det er dårlig skikk og bruk.

Anonymous poster hash: 6c180...464

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har ikke med skikk og bruk å gjøre. Når ble det dårlig skikk og bruk å bruke bunad fra et annet sted enn det man er fra? At bunadsnazier mener det er galt, er ikke det samme som at det er dårlig skikk og bruk.

Anonymous poster hash: 6c180...464

Det har da alltid vært dårlig kutyme.

Anonymous poster hash: 6e872...a25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så en svenske har større tilknytning til bunader enn en pakistaner?

Selvsagt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de også er født og oppvokst i Oslo?

Synes du skal velge den Bunaden du like best jeg T.S, og drite i hva andre måtte mene :)

De også født og oppvokst i Oslo? Hvem da? Synes hun skriver at hun selv er født og oppvokst i en by i nord, og at foreldrene er utenlandske.

Anonymous poster hash: 47c7f...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det har ikke med skikk og bruk å gjøre. Når ble det dårlig skikk og bruk å bruke bunad fra et annet sted enn det man er fra? At bunadsnazier mener det er galt, er ikke det samme som at det er dårlig skikk og bruk.

Anonymous poster hash: 6c180...464

Da må jeg spørre deg hvor du har det fra at det er helt greit å velge bunad etter hvordan den ser ut, framfor å velge den som tilhører plassen du føler deg knytt til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo eller nord. Er jo ørten bunader fra nord hvor ofte flere kan passe.

Nordland

Troms

Ofoten

Lofoten

Kystdrakt

Målselv

Finnmark

Vardø

Anonymous poster hash: f4ba5...a0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chlorophyll

De også født og oppvokst i Oslo? Hvem da? Synes hun skriver at hun selv er født og oppvokst i en by i nord, og at foreldrene er utenlandske.

Anonymous poster hash: 47c7f...9c1

Ja, leste en gang til. Leste litt for fort :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå blir jeg stemplet som rasist men jeg syns ikke det passer med en mørkhudet jente i bunad! Blir feil

Anonymous poster hash: 6b4d9...f64

Du bør virkelig ikke bli overrasket over å bli stemplet som rasist med de holdningene der. Gjem deg under stakken på bunaden din og bli der.

Ironisk å velge et tradisjonsplagg som bunad når man samtidig ikke er opptatt av tradisjoner.

Personlig er syns jeg tradisjoner er vemmelige og at bunader er heslige! Jeg kan bare ikke fatte ikke at noen betaler dyrt for slike sære, ukledelige plagg.

Anonymous poster hash: c86db...bb9

Jeg syns ikke det er ironisk i det hele tatt - bunaden som helhet, samme hvor bunaden kommer fra viser jo tilknytning til Norge.

TS: Velg den bunaden du selv ønsker. Skulle du få spørsmål bør jo folk ta det som et komplement at du av alle landes bunader har valgt ut akkurat den bunaden fra stedet de kommer fra, fordi du syns den var den aller fineste av alle landes bunader :)

Ei jeg kjenner følte ikke hun hadde tilhørighet til noe sted; fosterbarn og flyttet mye rundt. Hun kjøpte seg lik bunad som venninna si fordi hun syns den var fin og hun likte veninna godt - enkelt og greit :) Ingen som har sagt noe på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg spørre deg hvor du har det fra at det er helt greit å velge bunad etter hvordan den ser ut, framfor å velge den som tilhører plassen du føler deg knytt til?

Jeg har ikke sagt at man skal velge bunad etter hvordan den ser ut. Å føle tilknytning til et sted er ikke det samme som å komme derfra, bo der eller ha familie der. Det kan ha vært et sted man har vært på ferie eller reist til og liker spesielt godt.

Anonymous poster hash: 6c180...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo eventuell lave din egen drakt med elementer fra fødested, bosted og slektens opprinnelsested.

Anonymous poster hash: 1ad4f...076

lave? :fnise: Hun er altså ikke norsk nok til å gå med bunad og du som sikkert er 100 % norsk skriver LAVE :fnise:

TS ikke bry deg om hva folk mener, en god del av de er ikke helt gode :)

Anonymous poster hash: 7dd30...099

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at man skal velge bunad etter hvordan den ser ut. Å føle tilknytning til et sted er ikke det samme som å komme derfra, bo der eller ha familie der. Det kan ha vært et sted man har vært på ferie eller reist til og liker spesielt godt.

Anonymous poster hash: 6c180...464

Men da skjønner jeg ikke hvorfor du gikk løs på det jeg skrev. Jeg har ikke sagt noe annet enn at man bør velge bunad fra en plass man har tilkknytning til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...