Gå til innhold

Medisinstudiet Oslo


Futuredoctor

Anbefalte innlegg

Oi, jesus. Du må da forstå at hun ikke mente det bokstavelig, hun var bare fornøyd med lærerne på Bjørknes.

Jeg synes TS uttrykker varme og entusiasme som hun ønsker å dele med andre etter årevis med blodslit. Det er fullstendig lov!

Gratulerer med medisinplassen! :)

Anonymous poster hash: 23811...52f

Tusen takk! Setter veldig stor pris på det! :gullengel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, jesus. Du må da forstå at hun ikke mente det bokstavelig, hun var bare fornøyd med lærerne på Bjørknes.

Jeg synes TS uttrykker varme og entusiasme som hun ønsker å dele med andre etter årevis med blodslit. Det er fullstendig lov!

Gratulerer med medisinplassen! :)

Anonymous poster hash: 23811...52f

Men en bør være litt forsiktig med å komme med så bastante påstander. Det er både flere som har en positiv erfaring med Bjørknes og en negativ erfaring. Det er dessverre flere som tror og er overbevist av andre på nettet at de tar det for god fisk. Spesielt dersom en skriver negativt om de andre privatistskolene (nå har jeg ikke skrevet at TS har gjort det, så slapp av). Jeg kjenner flere som synes at Sonans er ille, men også andre som synes det har vært helt perfekt for dem. Samme med Akademiet.

Det er også mange som tror, av slike innlegg, at en bare kan melde seg opp på Bjørknes og forvente å få toppkarakterer uten innsats. Dette høres nok helt absurd ut, men det er faktisk sant. Dette sier vel mer om disse personene enn noe annet da, men likevel.

Det er så morsomt hvordan alt høres så mye mer "snevert" ut når man skriver på pcen. Jeg visste ikke at man som regel retter på folk i diskusjonsforumer. Jeg kastet ikke bomber på noen eller generaliserte, utrykte meg upresist! Men jeg snakker ikke uten erfaring eller "bevis". Men shitt la gå, er ikke no "jeg har rett" konkurranse. Nå går vi helt bort i fra det jeg egentlig spurte om i første innlegg =)

Alt høres mer hardt ut når det er skrevet. En har ikke de elementene som en har i muntlig kommunikasjon, som armbevegelser, tonefall, ansiktsutrykk etc. Når det er slik at en skriver upresist så bør en forstå at noen kan finne på å kommentere dette. Det er ikke ment som et angrep på deg, men heller for å oppklare hva du mente. Da er det heller bedre å prøve å forklare på en litt bedre måte. Det gjorde du også, og jeg var fint ferdig med denne diskusjonen helt frem til noen skrev at jeg var sur, uvennlig og kom med uriktig informasjon. Når kommer med slike kommentarer synes jeg det er helt rettferdig at jeg stiller spørsmål ved det.

Uansett. Jeg vet ikke helt om du ikke så innlegget mitt angående venteliste eller om du ikke har rukket å svare på det enda. Dersom du vet noe mer om det er jeg veldig interessert i å få høre hvertfall.

Anonymous poster hash: 936fe...bc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en bør være litt forsiktig med å komme med så bastante påstander. Det er både flere som har en positiv erfaring med Bjørknes og en negativ erfaring. Det er dessverre flere som tror og er overbevist av andre på nettet at de tar det for god fisk. Spesielt dersom en skriver negativt om de andre privatistskolene (nå har jeg ikke skrevet at TS har gjort det, så slapp av). Jeg kjenner flere som synes at Sonans er ille, men også andre som synes det har vært helt perfekt for dem. Samme med Akademiet.

Det er også mange som tror, av slike innlegg, at en bare kan melde seg opp på Bjørknes og forvente å få toppkarakterer uten innsats. Dette høres nok helt absurd ut, men det er faktisk sant. Dette sier vel mer om disse personene enn noe annet da, men likevel.

Anonymous poster hash: 936fe...bc3

En hvilken som helst oppegående person forstår at dette innlegget ikke handler om Bjørknes, og vil gjøre mer research hvis det står mellom flere skoler. De personene du nevner nederst vil trolig ikke få gode karakterer samme hvor de studerer.

Anonymous poster hash: 23811...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett. Jeg vet ikke helt om du ikke så innlegget mitt angående venteliste eller om du ikke har rukket å svare på det enda. Dersom du vet noe mer om det er jeg veldig interessert i å få høre hvertfall.

Anonymous poster hash: 936fe...bc3

Jeg har ikke en 100% riktig forklaring på ventelistene, men de jeg kjenner som studerer medisin og som har stått på venteliste sier at det er en "bolke" for hver "type" student - førstegangs og ordinær. Men det er forvirrende, fordi de sier de prioriterer alder? Skjedde f.eks med kusina mi. Hun sto på venteliste, hun fikk telefon dagen før skolestart og de sa: "vi har en plass ledig som vi gjerne vil tilby deg, men vi har nettopp fått vite at personen som har et nummer bak deg i "køen" er noe eldre enn deg, så derfor må vi tilby han plassen selv om du har 0,01 poeng mer". Hun konkurrerte i ordinær kvoten og de ville tilby henne en plass i "ordinærkvoten", men de ga plassen hennes bort til en eldre søker med noe lavere poengsum, han konkurrerte også i ordinærkvoten.

En annen jeg kjenner var førstegangssøker, hun påstår at hun mista plassen sin til en eldre søker? Virker ikke logisk for meg. Kanskje det var bitterheten hennes som snakket? Men når de deler antall plasser i to, for så å tilby halvparten til førstegangs og halvparten til ordinær, da må det jo være likedan med etterfyllingsopptakene? Ingenting annet virker logisk for meg. Jeg kan tenke meg at de på venteliste i førstegangs vil komme inn før ordinær fordi "de brukte 3 årene på vgs riktig", mens de i ordinærkvoten gjerne vil inn før 18-19 åringene fordi "de er mer modne og eldre". Nei, jeg legger meg ikke oppi det:P

Vil kanskje ringe og spørre saksbehandleren min imorgen, hehe! Ringt dem 2 ganger allerede og gravd etter informasjon og "håp" om plass til høsten, men de sier bare "følg med" "vent å se".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke en 100% riktig forklaring på ventelistene, men de jeg kjenner som studerer medisin og som har stått på venteliste sier at det er en "bolke" for hver "type" student - førstegangs og ordinær. Men det er forvirrende, fordi de sier de prioriterer alder? Skjedde f.eks med kusina mi. Hun sto på venteliste, hun fikk telefon dagen før skolestart og de sa: "vi har en plass ledig som vi gjerne vil tilby deg, men vi har nettopp fått vite at personen som har et nummer bak deg i "køen" er noe eldre enn deg, så derfor må vi tilby han plassen selv om du har 0,01 poeng mer". Hun konkurrerte i ordinær kvoten og de ville tilby henne en plass i "ordinærkvoten", men de ga plassen hennes bort til en eldre søker med noe lavere poengsum, han konkurrerte også i ordinærkvoten.

En annen jeg kjenner var førstegangssøker, hun påstår at hun mista plassen sin til en eldre søker? Virker ikke logisk for meg. Kanskje det var bitterheten hennes som snakket? Men når de deler antall plasser i to, for så å tilby halvparten til førstegangs og halvparten til ordinær, da må det jo være likedan med etterfyllingsopptakene? Ingenting annet virker logisk for meg. Jeg kan tenke meg at de på venteliste i førstegangs vil komme inn før ordinær fordi "de brukte 3 årene på vgs riktig", mens de i ordinærkvoten gjerne vil inn før 18-19 åringene fordi "de er mer modne og eldre". Nei, jeg legger meg ikke oppi det:P

Vil kanskje ringe og spørre saksbehandleren min imorgen, hehe! Ringt dem 2 ganger allerede og gravd etter informasjon og "håp" om plass til høsten, men de sier bare "følg med" "vent å se".

Ja, det er det jeg også tenker. Det er det som er det mest logiske. Mulig at det var bitterheten hennes som snakket, ja. Det er mange som gjør sånn når de er så nærme. Jeg har en venninne som lå 0,5 poeng under grensen i fjor pga en dårlig eksamen. Altså hun søkte i år og så på poengsummen sin i forhold til grensen i fjor. Hun synes det var meget bittert på grunn av at hun lå 0,05 (i snitt) unna å komme inn. Poenggrensen økte i år med 0,4, så da lå hun jo hele 0,9 under, som er nesten 1 poeng. Det er fortsatt bittert, men du forstår vel hva jeg mener.. Det er vel en måte å hevde seg selv på. Akkurat sånn som de som ikke kom inn i Norge og går i Øst-Europa som påstår at å studere der er SÅ mye bedre og at studentene der er SÅ mye flinkere enn i Norge. Du bor vel i Oslo regner jeg med, så du har vel hørt det du også tenker jeg. :)

Anonymous poster hash: 936fe...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alt kommer til alt, så handler det om egeninnsats! Jeg tok jo flere fag på egenhånd. Min aller første privatisteksamen var i et fag jeg IKKE fulgte undervisning i. Men erfaringen min med Bjørknes tilsier at de har vært en stor del av grunnen til at jeg jobbet så hardt. Lærerne JEG hadde var aldri opptatt av å "kaste kunnskapen på oss" og deretter gå videre. De brukte god tid på å "banke" kunnskapen i hodet på oss. De tok seg tid etter skoletid og svarte på spm, tok oss med på reiser (dro til Tyskland med tyskklassen- forbedret tysk taleevnen betraktelig pga det".

På en privatistskole er undervisningen rettet mot eksamen, og jeg følte at de lærerne jeg hadde klarte alltid å "treffe" riktig med det de sa. Jeg fulgte f.eks undervisning i geofag på Bjørknes, men jeg hadde ikke læreren min som eksaminator - jeg hadde en lærer fra akademiet som eksaminator. Oppgaven hun ga meg var så snever at sensor valgte å spørre meg om ting som var helt utenfor oppgaverammen hennes. Hun eksaminatoren hadde laget oppgavene for elevene hun hadde hatt i sin klasse - den dagen ble det 4 3ere og en 6er. 6eren var ikke hennes elever, det var meg =) Sensor forklarte dette med at: "Kunnskapen til de resterende kandidatene var ikke tilstrekkelig. De kunne kun det mest nødvendige og overfladiske, ikke utdypende"- Han fortalte også at eksaminator ikke "turte" å spørre elevene sine OM spørsmål fordi de ikke hadde gjennomgått alt grundig nok eller gjennomgått det avanserte. Hvordan vet jeg dette? En god venninne av meg var ene kandidaten med eksaminator som lærer i geofag på akademiet.

Jeg fikk f.eks en oppgave om VANNETS KRETSLØP på geofag eksamen? Virkelig? Det er naturfag vg1 pensum.... Sensor syntes oppgaven var så latterlig enkel at han ikke gadd å gå videre på den.

Dette er min erfaring, jeg sier på ingen måte at dette fungerer for alle. Men det har fungert for meg i 3 år og for en god del av vennekretsen jeg fikk på Bjørknes. Jeg sier overhode ikke at "du når drømmen din av å gå på Bjørknes" - jeg forteller jo samtidig om hvordan jeg selv leste.

Jeg møtte lærere som trodde på meg, som ville hjelpe meg, som dro frem kunnskapen jeg hadde, som ga meg kunnskapen på en lettvint måte - det hadde ikke JEG opplevd før. Jeg har opplevd å bli sett ned på av lærere, ledd av.. Kjemi læreren min på vgs pleide alltid å si mens hun underviste "dette er jo så latterlig enkelt, jeg fikk en A på eksamen i det på univ"... nettopp! Læreren i kjemi på Bjørknes pleide å si "jeg vet dette er vanskelig. Åh det er super vanskelig, men dette skal vi alle klare sammen. La oss.... ". Lærerne på Bjørknes setter seg selv på STUDENTENES nivå (de lærerne jeg hadde da). De tenker ikke "jeg har jo PhD i dette eller master eller hva.. Jeg kan jo det, shitt la gå. Disse må jo også klare det"

Jeg har som sagt en læringsvanske og for meg måtte ting gå VELDIG sakte for at jeg skulle forstå. Fag som vanlig lærere har ett år på, klarte lærerne jeg hadde på Bjørknes å formidle bort på bare 3-4 mnder. Og mange studenter hadde aldri hatt faget før! Vi var 32 elever i min kjemi klasse - av dem fikk 25 stk 6 på eksamen i kjemi 1 muntlig og 20 fikk 6 på kjemi 2 muntlig.

Det eneste jeg prøver å si med alt dette er at alt er mulig med den rette hjelpen og den rette innstillingen =) For meg var medisin utenkelig for 3 år siden! JEg sier bare at man aldri bør gi opp før man har prøvd!!

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er det jeg også tenker. Det er det som er det mest logiske. Mulig at det var bitterheten hennes som snakket, ja. Det er mange som gjør sånn når de er så nærme. Jeg har en venninne som lå 0,5 poeng under grensen i fjor pga en dårlig eksamen. Altså hun søkte i år og så på poengsummen sin i forhold til grensen i fjor. Hun synes det var meget bittert på grunn av at hun lå 0,05 (i snitt) unna å komme inn. Poenggrensen økte i år med 0,4, så da lå hun jo hele 0,9 under, som er nesten 1 poeng. Det er fortsatt bittert, men du forstår vel hva jeg mener.. Det er vel en måte å hevde seg selv på. Akkurat sånn som de som ikke kom inn i Norge og går i Øst-Europa som påstår at å studere der er SÅ mye bedre og at studentene der er SÅ mye flinkere enn i Norge. Du bor vel i Oslo regner jeg med, så du har vel hørt det du også tenker jeg. :)

Anonymous poster hash: 936fe...bc3

Ja, ikke sant. Flere jeg kjenner studerer i Øst Europa og sier gjentatte ganger at de i Norge har det mye lettere på medisinstudiet enn dem osv. Selv om det er vanskeligere å komme inn! Jeg har en venninne som studerer i Slovakia, hun kom inn med 1 i kjemi 2 (måtte ta eksamen før hun kunne fortsette 2 året da) og hun forteller nå at hun har KUN D og E på alle sine eksamen, likevel får hun fortsette?=S På medisinstudiet i Oslo så må man ha minst C for at eksamen skal regnes som "bestått" og man kan gå videre? har jeg hørt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. Flere jeg kjenner studerer i Øst Europa og sier gjentatte ganger at de i Norge har det mye lettere på medisinstudiet enn dem osv. Selv om det er vanskeligere å komme inn! Jeg har en venninne som studerer i Slovakia, hun kom inn med 1 i kjemi 2 (måtte ta eksamen før hun kunne fortsette 2 året da) og hun forteller nå at hun har KUN D og E på alle sine eksamen, likevel får hun fortsette?=S På medisinstudiet i Oslo så må man ha minst C for at eksamen skal regnes som "bestått" og man kan gå videre? har jeg hørt da?

Jeg aner ikke hvordan det er med karakterer på medisin i Norge. Jeg skal selv gå i Tromsø til høsten og der har de kun bestått/ikke bestått. Likevel er det jo slik at man må ha 60-70% for å bestå der. Slik er det også der nede, hvertfall i Slovakia. Det kan hende at det er noe nytt der nå, men jeg kjenner en som går tredjeåret der nede nå. De har det slik at de MÅ ha 60% for å bestå, også får de karakterer over det. Så en D og en E er faktisk ganske bra og er ikke det samme som en D og en E i Norge. Bare så det er sagt. :)

Anonymous poster hash: 936fe...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvordan det er med karakterer på medisin i Norge. Jeg skal selv gå i Tromsø til høsten og der har de kun bestått/ikke bestått. Likevel er det jo slik at man må ha 60-70% for å bestå der. Slik er det også der nede, hvertfall i Slovakia. Det kan hende at det er noe nytt der nå, men jeg kjenner en som går tredjeåret der nede nå. De har det slik at de MÅ ha 60% for å bestå, også får de karakterer over det. Så en D og en E er faktisk ganske bra og er ikke det samme som en D og en E i Norge. Bare så det er sagt. :)

Anonymous poster hash: 936fe...bc3

Åhja, det visste jeg ikke! Morsomt =) Skal du begynne til høsten? Gratulerer og lykke til! Det blir nok bra!! Snakket med en veileder på utdanningsmessa for 1(?) år siden og han fortalte at de har bygget en ny ferdighetslab for medisinstudentene =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhja, det visste jeg ikke! Morsomt =) Skal du begynne til høsten? Gratulerer og lykke til! Det blir nok bra!! Snakket med en veileder på utdanningsmessa for 1(?) år siden og han fortalte at de har bygget en ny ferdighetslab for medisinstudentene =)

Ja, skal starte der ja. Jeg sto veldig mye mellom Bergen og Tromsø, men endte opp med Tromsø til slutt da jeg foretrakk studieoppbygningen der bedre. :) Jeg bor allerede i Oslo-området og vil komme meg litt andre plasser, så det var egentlig utelukket med en gang selv om jeg kunne ha kommet inn der også. Hvorfor falt valget på Oslo for deg?

Anonymous poster hash: 936fe...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv kommet inn på medisin høst i Oslo (i fjor) og takket nei til plassen. Jeg går medisin på NTNU, og søkte Oslo via SO fordi jeg vurderte å bytte studiested. Endte med å bli i Trondheim og takke nei til Oslo. Du skal nok ikke se bort fra at ventelistene kan bevege seg :)



Anonymous poster hash: dd1fc...c83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig =) Har som sagt måttet gi opp en god del annet for å nå målet, men er verdt det!

Sånn skal det være! Den motivasjonen kommer til å være drivkraften og 99 % av grunnen til at man klarer det man prøver å få til! Det morsomste med alt er jo at du ser alt rundt deg i hverdagen. Ta kjemi som eksempel, prosesser som fusjon og fisjon er ikke ukjente! Du ser alt til vanlig rundt deg, bare i form av mer "dagligdagse" ting.

Jeg lå aldri foran skjema, noen ganger bak faktisk! Men jeg pleide alltid å bruke tiden jeg hadde til å sette meg godt inn i alt. Jeg prøvde å følge med i timene og lære med ting med en gang læreren sa det, fremfor å gruble på det i etterkant. Det beste med privatisttilværelsen er jo at du har EN eksamen i hvert fag (to i noen), men det er eksamen som teller. Derfor må du lese som en helt frem mot eksamen! Kanskje har du eksamen 3 uker etter undervisningens slutt (hvis du følger undervisning på en privatistskole), og da må du lage en plan for lesingen fremover. Husk at privatistkontoret aldri tar hensyn til at du har 9-10 andre eksamener - jeg hadde f.eks. 5 eksamener på en og samme uke, men jeg måtte bare ha en solid plan frem mot eksamen.

Nei, jeg hadde S1 og S2, kjemi 1 og kjemi 2, biologi 1, geofag 1, fysikk 1 og informasjonsteknologi 1. Av disse fikk jeg full pott med realfagspoeng - 4.

Det går helt fint ann å lese fysikk selv, men for meg lønnet det seg med undervisning. Hadde undervisning 3 ganger før jeg turte å ta fysikk eksamen - fikk likevel da 5 pga en urettferdig behandling av eksaminator (ironisk nok en lærer fra Bjørknes). Fikk medhold i klagen min og kunne avgi en ny eksamen, men jeg bare takket ja til 5ern og gikk videre med livt mitt! hehe. Jeg vet at Bjørknes lar studenter som ikke følger undervisning få ta labkurs hos dem selv om de ikke fulgte undervisning - ble visstnok 1000,- kroner dyrere, men labkurs er ABSOLUTT å anbefale! Flere som ikke tok labkurs bomma på eksamen. Jeg personlig lærer også ting bedre av å gjøre ting i praksis, derfor er labkurs å anbefale!!

18 eksamener vil si 18 fag elno. Jeg måtte ta opp ALLE fagene på vitnemålet mitt - untatt 3 (Religion, fikk 6 i det på vgs, Int engelsk, fikk 5 og 6, men måtte fjerne det nå for at snittet skulle øke!!, informasjonsteknologi, fikk 5 i det og jeg orket kke å ta det opp).

Jeg tok opp 1P to ganger før jeg fikk 6 andre ganger. Jeg tok opp S1 to ganger, jeg tok opp geofag 1 to ganger før jeg fikk 6 på siste forsøk. Kjemi 1 og kjemi 2, biologi, fysikk og alle andre klarte jeg 6 på første forsøk. Så slapp å ta det opp på nytt!!

Jeg hadde ikke undervisning i samfunnsfag, de som tok undervisning fikk 4 og 5, jeg klarte 6 uten "hjelp". Jeg tok heller ikke undervisning i geografi, men tok i geofag. Altså: kj1 og kj2, bi 1, fys 1, s2, tysk nivå 2, historie, norsk, kroppsøving, engelsk (vet ikke hvorfor men) <--- disse tok jeg undervisning i. Kjemi 1 og 2 tok jeg på ett år, dvs i hvert semester. Tysk nivå 2, norsk og historie hadde jeg også over ett år!! Fikk merkelig nok 2 seksere i tysk nivå 2, igjen! Takk til lærerne på Bjørknes.

Jeg har ikke timeantallet, men jeg leste nok hele tiden. Spesielt når det nærmet seg eksamen, da leste jeg gjerne fra 08 - 03 (jeg lærer best om "nettene"). Jeg leste som regel i kantina på Bjørknes sammen med venner eller innelåst på rommet mitt hjemme - jeg bor fortsatt hjemme hos foreldrene mine. Jeg har 300 000,- i lån etter 3 år på Bjørknes, men hver eneste krone var verdt det!! Jeg jobber på sykehjem! Jobbet i helgene. Som sagt, ofret helsa mi og fritida mi endel. Men jeg har jo en læringsvanske, så er vel litt "enklere" for deg?=)

Jeg bor hjemme og bor ikke i nærheten av Bjørknes. Som sagt, jeg er kjempe fornøyd med Bjørknes. Og alle jeg har blitt kjent med de siste 3 årene går på drømmestudiene sine nå; juss, medisin, psykologi og odontologi. Er flere på Bjørknes nå som vil inn på juss fremfor medisin, før var det fullt av "potensielle medisinstudenter".

Jeg fikk ikke pengene tilbake fra Sonans, de var mer grådige på pengene enn noe annet. Flere som gikk i klassen min på sonans måtte gå om og om igjen fordi fraværet til lærerne var så stort at elevene ikke var "rusta" nok til eksamen og måtte gå på nytt.

Jeg synes du skal ta deg en tur innom Bjørknes hvis du bor i Oslo. Bare atmosfæren der gir deg en ro og trygghet! Super flinke rådgivere (noen er litt rare, men han gamle mannen som heter Hans? er SUPER). Flere flyttet fra Tromsø for å ta opp fag hos Bjørknes. En samisk jente kom hele veien fra Lakselv for å fullføre siste året på vgs hos Bjørknes. :)

Ang finansiering, som AB sier så får man jo midlertidig lisens 5.året. Jeg bor hjemme så slipper bokostnader, men bøker og diverse skal jeg betale med pengene jeg tjener! Semesteravgiften på universitetet er jo ikke allverdens, så det skal du ikke stresse med. For deg er det nok mer snakk om å spare penger til losji og mat:)

Hvor mange eksamener hadde du maks per halvår? Og prøvde du å fordele realfag og "lette" fag?

Åh, er fysikk sååå vanskelig at du hadde undervisning i 1,5 år? :( Ser at det går over et halvt år på Bjørknes, men du anbefaler å ta det over lengre tid? Betalte du da over 30 000 bare for fysikk? Kommer til å bli helt ruinert av dette :P

Hadde du undervisning i religion, historie og norsk? Hva fikk du i disse? Har 5 i hovedmål og 4 i sidemål, tror du det er noe poeng å gjøre noe med dette? Ser ut som det er 1 % som får 6 på eksamen så sjansene er jo ikke gode. Ellers bør jeg vel ta opp engelsken, kan kanskje klare 6 i muntlig. Hva fikk du i muntlig og skriftlig? Hadde du over 1 år eller et halvt? Norsk muntlig? Har 5, men man bør kanskje klare 6 i muntlig?

Wow, det er godt gjort å få 6 i matte! Både 1P og S1! S2 også? Hvordan bør man lese i matte? Gjør du ALLE oppgavene i boka, både innlæring og oppgavesamlingen bakerst? Tok du S1 og S2 over hvert semester? Og gjør alle eksamensoppgavene? Sjekker du også opp ting på nettet her? Gir deg ikke før du vet G, H, I, J, K liksom? :P

Hva med kjemi 2 skriftlig? Karakter? Hvordan bør man lese?

300 000 er jo helt greit å ha i lån, man tjener det jo opp når man er ferdig. Lege er jo godt betalt. Men er alt brukt på skole og eksamener eller fikk du litt penger til overs til mat etc? Har du fått spart noe av lånepengene eller er hele summen minus?

Sonans høres jo helt fælt ut... Meldte du deg på Sonans først og synes det var dårlig, så du byttet til Bjørknes? Hvilke fag hadde du på Sonans? Hvor mye penger tapte du der? Åååå jeg er redd for å få en dårlig opplevelse av skolen og deretter ikke få tilbake penger :(

Anonymous poster hash: 75515...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikk du øvet deg opp og lært deg studieteknikk når du sliter med minnet? Sliter med det samme selv, og hadde blitt glad for nyttige linker eller tips :)



Anonymous poster hash: 2be14...58f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange eksamener hadde du maks per halvår? Og prøvde du å fordele realfag og "lette" fag?

Åh, er fysikk sååå vanskelig at du hadde undervisning i 1,5 år? :( Ser at det går over et halvt år på Bjørknes, men du anbefaler å ta det over lengre tid? Betalte du da over 30 000 bare for fysikk? Kommer til å bli helt ruinert av dette :P

Hadde du undervisning i religion, historie og norsk? Hva fikk du i disse? Har 5 i hovedmål og 4 i sidemål, tror du det er noe poeng å gjøre noe med dette? Ser ut som det er 1 % som får 6 på eksamen så sjansene er jo ikke gode. Ellers bør jeg vel ta opp engelsken, kan kanskje klare 6 i muntlig. Hva fikk du i muntlig og skriftlig? Hadde du over 1 år eller et halvt? Norsk muntlig? Har 5, men man bør kanskje klare 6 i muntlig?

Wow, det er godt gjort å få 6 i matte! Både 1P og S1! S2 også? Hvordan bør man lese i matte? Gjør du ALLE oppgavene i boka, både innlæring og oppgavesamlingen bakerst? Tok du S1 og S2 over hvert semester? Og gjør alle eksamensoppgavene? Sjekker du også opp ting på nettet her? Gir deg ikke før du vet G, H, I, J, K liksom? :P

Hva med kjemi 2 skriftlig? Karakter? Hvordan bør man lese?

300 000 er jo helt greit å ha i lån, man tjener det jo opp når man er ferdig. Lege er jo godt betalt. Men er alt brukt på skole og eksamener eller fikk du litt penger til overs til mat etc? Har du fått spart noe av lånepengene eller er hele summen minus?

Sonans høres jo helt fælt ut... Meldte du deg på Sonans først og synes det var dårlig, så du byttet til Bjørknes? Hvilke fag hadde du på Sonans? Hvor mye penger tapte du der? Åååå jeg er redd for å få en dårlig opplevelse av skolen og deretter ikke få tilbake penger :(

Anonymous poster hash: 75515...e81

Når det gjelder matte bør du regne og regne og regne til du spyr. Jeg fokuserte på å gjøre alle oppgavene i boken, men det er vitterlig ikke nødvendig. Det er greit å gjøre noen av de greie oppgavene, og så noen av de vanskelige oppgavene, men ikke bruk for mye tid her. Løs gamle eksamensoppgaver og terminoppgaver (de forskjellige forlagene lager egne terminprøver). Det er ikke vanskelig å få 6 i matte så lenge en vier en god del tid til oppgaveløsning.

Når det gjelder kjemi 2. Jeg vil anslå at det er dette faget en bør jobbe mest med. Har du hatt kjemi 1? Det er lettere å forklare hvordan det er ved å sammenligne disse to fagene. Kjemi 1 synes jeg var veldig greit og ikke spesielt vanskelig, men det måtte legges ned litt arbeid for å få 6'eren. Jeg jobbet mer med kjemi 1 enn kjemi 2 faktisk, men dette kom av at jeg hadde så mange andre fag å konsentrere meg om i VG3. Dersom jeg hadde hatt færre fag hadde jeg definitivt jobbet mer med kjemien. Det var likevel ikke noe spesielt vanskelig så lenge en jobber jevnt med faget. Jeg fikk 6 i kjemi 1 i standpunkt og 5 i kjemi 2 i standpunkt samt 5 på skriftlig eksamen i kjemi 2. 5 er fullstendig overkommelig, men 6'eren kan lett ryke. Det skal få feil til at du faller ned til 5. 6 i kjemi er mye lettere på muntlig eksamen. Det er veldig mange som får 6 på muntlig eksamen i kjemi 2 i forhold til skriftlig eksamen. Så da vet du hvertfall det. Når det gjelder øving til eksamen i kjemi 2 er eksamensoppgaver nøkkelen. Eksamensoppgavene er svært like fra år til år, selv om jeg synes at det eksamenssettet i år var noe annerledes i forhold til de andre. Mer tolkning og vurdering enn tidligere. Samtidig så likte jeg også å skrive notater fra hvert kapittel. Det er veldig viktig å kunne alt som står i fagboken, spesielt til del 1, men også til del 2. Det er likevel mye en bare kan kutte ut her også, som ikke er noe særlig relevant for eksamen.

Fysikk 1 er for øvrig det letteste realfaget jeg har hatt (har hatt R1, bio1, bio2, kjem1, kjem2 og fys1). Jeg jobbet mye med faget, men det var vel i hovedsak fordi jeg hadde interesse for det. Ingenting var spesielt vanskelig. Så lenge du klarer å mikse med litt formler så går det nok helt fint.

Når det gjelder lån så mener jeg å ha lest at du får lån + skolepenger. Altså at du får det vanlige lånet, men at det øker jo mer skolepenger du har. Forstår du hva jeg mener? Jeg er ikke 100% sikker på dette, men det virker jo logisk, og det er slik det er på høyere utdanning.

Dette ble litt langt, men erfaringer fra andre når det gjelder fag er gull verdt og jeg skulle ønske jeg hadde de samme da jeg startet. Hvordan er det du ligger an i fagene ellers?

Anonymous poster hash: 936fe...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse!



Anonymous poster hash: 740e2...e55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker egentlig bare å skyte inn et par kommentarer til ulike poster jeg bet meg merke i.

Synes det er helt irrelevant å spørre om hvordan man får det og det i de ulike fagene. Alle er forskjellig, og da noen trenger å følge fysikkundervisning i 1.5 år, tar andre det lett. Å få 6 i P/S kan være lett for noen mens strevsomt for andre. Derfor blir det helt feil å spørre om det uten at man kjenner vedkommende godt på forhånd.

Selv var jeg så heldig(?) at jeg tok alle realfagene veldig enkelt og kan ikke si jeg strevde veldig mye på vgs. Hadde full fordypning i realfag (matte 1T, R1/R2, Fysikk 1+2, Kjemi 1+2 + Biologi 1). Gikk ut med toppkarakter i alt, men andre jeg gikk med som også jaget toppkarakterene, vil si at det var vanskelig. Jeg vil jo si at jeg jobbet en del, men ting handler ikke nødvendigvis om man gjør opg. A-F i oppgaveboka.

Godt råd: ikke les for å lese, og ikke gå videre før man faktisk har skjønt poenget med det man nettopp har lest.

Så dette ga da grunnlaget mitt til å søke medisin, og en kommentar til søknadsprosessen. For meg virker det helt absurd at noen fra inntakskontoret ringer og sier at man KUNNE ha fått plass, men du får det ikke allikevel grunnet ... (fyll inn grunn her). Dette nekter jeg å tro har skjedd, og hvis det har skjedd er det meget kritikkverdi. Ja, praksisen med at de eldste blir prioritert kan forsvares, men ikke at man ringer de som ikke får plass og sier at de IKKE har fått plass.

Så til karakterer. Jeg kan ikke snakke på vegne av andre studiesteder enn Oslo, men her i Oslo har vi på lik linje med Bergen og NTNU hatt bestått/ikke bestått, der grensen for å bestå har vært 65 %. Man kan vel si at man må ha hatt en C for å bestå, men man har som sagt ikke fåttt karakterer. Kun bestått/ikke bestått + poengsum.

Dette har nå blitt endret, så jeg håper ingen har søkt seg til Oslo i den tro å "slippe" karakterer. Karakterer har blitt innført f.o.m. denne høsten, og etter utrolig mange diskusjoner har fakultetet fremdeles ikke kommet frem til hvordan de gjør det med karakterskalaen. Mange hadde håpet på at man ikke flytter karakterskalaen, slik at en F vil tilsvare <40% osv., men i de siste samtalene med fakultetet gis det uttrykk for at man kjører en linje slik som man gjør i deler av utlandet (ref. det som ble sagt tidligere i tråden), der man legger A-F fra 65% til 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ønsker egentlig bare å skyte inn et par kommentarer til ulike poster jeg bet meg merke i.

Synes det er helt irrelevant å spørre om hvordan man får det og det i de ulike fagene. Alle er forskjellig, og da noen trenger å følge fysikkundervisning i 1.5 år, tar andre det lett. Å få 6 i P/S kan være lett for noen mens strevsomt for andre. Derfor blir det helt feil å spørre om det uten at man kjenner vedkommende godt på forhånd.

Selv var jeg så heldig(?) at jeg tok alle realfagene veldig enkelt og kan ikke si jeg strevde veldig mye på vgs. Hadde full fordypning i realfag (matte 1T, R1/R2, Fysikk 1+2, Kjemi 1+2 + Biologi 1). Gikk ut med toppkarakter i alt, men andre jeg gikk med som også jaget toppkarakterene, vil si at det var vanskelig. Jeg vil jo si at jeg jobbet en del, men ting handler ikke nødvendigvis om man gjør opg. A-F i oppgaveboka.

Godt råd: ikke les for å lese, og ikke gå videre før man faktisk har skjønt poenget med det man nettopp har lest.

Så dette ga da grunnlaget mitt til å søke medisin, og en kommentar til søknadsprosessen. For meg virker det helt absurd at noen fra inntakskontoret ringer og sier at man KUNNE ha fått plass, men du får det ikke allikevel grunnet ... (fyll inn grunn her). Dette nekter jeg å tro har skjedd, og hvis det har skjedd er det meget kritikkverdi. Ja, praksisen med at de eldste blir prioritert kan forsvares, men ikke at man ringer de som ikke får plass og sier at de IKKE har fått plass.

Så til karakterer. Jeg kan ikke snakke på vegne av andre studiesteder enn Oslo, men her i Oslo har vi på lik linje med Bergen og NTNU hatt bestått/ikke bestått, der grensen for å bestå har vært 65 %. Man kan vel si at man må ha hatt en C for å bestå, men man har som sagt ikke fåttt karakterer. Kun bestått/ikke bestått + poengsum.

Dette har nå blitt endret, så jeg håper ingen har søkt seg til Oslo i den tro å "slippe" karakterer. Karakterer har blitt innført f.o.m. denne høsten, og etter utrolig mange diskusjoner har fakultetet fremdeles ikke kommet frem til hvordan de gjør det med karakterskalaen. Mange hadde håpet på at man ikke flytter karakterskalaen, slik at en F vil tilsvare <40% osv., men i de siste samtalene med fakultetet gis det uttrykk for at man kjører en linje slik som man gjør i deler av utlandet (ref. det som ble sagt tidligere i tråden), der man legger A-F fra 65% til 100%.

Er det slik i Bergen også eller? Bergen har karakterer, det er Tromsø som ikke har, men regner med at det var en liten glipp.

Jeg synes det er så rart at det er karakterer noen steder og andre ikke. Kommer disse karakterene til å bety noe som helst i det hele tatt da? De gjør vel ikke det før karakterer blir innført i Tromsø og Trondheim også?

Hvilket år går du?

Anonymous poster hash: 936fe...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente selvsagt at det nå er kun Tromsø og NTNU som fortsetter med bestått/ikke bestått. Mitt standpunkt til karakterer er at det gjerne kunne vært for alle eller for ingen. I bunn og grunn er studiene så like at det ville gjort seg bra med en konsekvent linje.

For å forenkle turnusproblematikken kunne man jo enkelt sagt at man blir prioritert på bakgrunn av karakterer (hvis alle hadde hatt), men man kan vel si at karakterer ikke er alt. Hva med tidligere erfaring mm.? Mitt inntrykk av situasjonen er at ettersom studiestedene kjører ulik linje, vil karakterene i grunn skille søkere fra samme sted med ganske lik cv, men sammenlignes en student med karakterer med en uten, vil man antakeligvis se på andre faktorer.

Innføring av karakterer i Tromsø og Trondheim vil vel være en god stund frem i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder matte bør du regne og regne og regne til du spyr. Jeg fokuserte på å gjøre alle oppgavene i boken, men det er vitterlig ikke nødvendig. Det er greit å gjøre noen av de greie oppgavene, og så noen av de vanskelige oppgavene, men ikke bruk for mye tid her. Løs gamle eksamensoppgaver og terminoppgaver (de forskjellige forlagene lager egne terminprøver). Det er ikke vanskelig å få 6 i matte så lenge en vier en god del tid til oppgaveløsning.

Når det gjelder kjemi 2. Jeg vil anslå at det er dette faget en bør jobbe mest med. Har du hatt kjemi 1? Det er lettere å forklare hvordan det er ved å sammenligne disse to fagene. Kjemi 1 synes jeg var veldig greit og ikke spesielt vanskelig, men det måtte legges ned litt arbeid for å få 6'eren. Jeg jobbet mer med kjemi 1 enn kjemi 2 faktisk, men dette kom av at jeg hadde så mange andre fag å konsentrere meg om i VG3. Dersom jeg hadde hatt færre fag hadde jeg definitivt jobbet mer med kjemien. Det var likevel ikke noe spesielt vanskelig så lenge en jobber jevnt med faget. Jeg fikk 6 i kjemi 1 i standpunkt og 5 i kjemi 2 i standpunkt samt 5 på skriftlig eksamen i kjemi 2. 5 er fullstendig overkommelig, men 6'eren kan lett ryke. Det skal få feil til at du faller ned til 5. 6 i kjemi er mye lettere på muntlig eksamen. Det er veldig mange som får 6 på muntlig eksamen i kjemi 2 i forhold til skriftlig eksamen. Så da vet du hvertfall det. Når det gjelder øving til eksamen i kjemi 2 er eksamensoppgaver nøkkelen. Eksamensoppgavene er svært like fra år til år, selv om jeg synes at det eksamenssettet i år var noe annerledes i forhold til de andre. Mer tolkning og vurdering enn tidligere. Samtidig så likte jeg også å skrive notater fra hvert kapittel. Det er veldig viktig å kunne alt som står i fagboken, spesielt til del 1, men også til del 2. Det er likevel mye en bare kan kutte ut her også, som ikke er noe særlig relevant for eksamen.

Fysikk 1 er for øvrig det letteste realfaget jeg har hatt (har hatt R1, bio1, bio2, kjem1, kjem2 og fys1). Jeg jobbet mye med faget, men det var vel i hovedsak fordi jeg hadde interesse for det. Ingenting var spesielt vanskelig. Så lenge du klarer å mikse med litt formler så går det nok helt fint.

Når det gjelder lån så mener jeg å ha lest at du får lån + skolepenger. Altså at du får det vanlige lånet, men at det øker jo mer skolepenger du har. Forstår du hva jeg mener? Jeg er ikke 100% sikker på dette, men det virker jo logisk, og det er slik det er på høyere utdanning.

Dette ble litt langt, men erfaringer fra andre når det gjelder fag er gull verdt og jeg skulle ønske jeg hadde de samme da jeg startet. Hvordan er det du ligger an i fagene ellers?

Anonymous poster hash: 936fe...bc3

Ser ut som oppgavene er ganske ulike fra år til år, så jeg tror det er lurt å gjøre de fleste oppgavene i boka og kunne teorien nesten på rams så man forstår fremfor å pugge? Kommer nok ikke langt med bare å ha pugget på eksamen, hvor og når man skal anvende de ulike fremgangsmåtene osv.. Rutine er vel det eneste som hjelper.

Har ikke hatt realfag tidligere, så må prøve å få 4 poeng over de neste to årene, vet ikke om det er lurt å velge f.eks R2 og fysikk 2 i stedet for mange andre som biologi 1, geofag 1, informasjonsteknologi osv?

Tips til fysikk? Løse oppgaver her også?

Gikk du rett fra vgs til medisin? Jeg har som skrevet tidligere 5 i hovedmål og 4 i sidemål, det er 1 % som får 6 i hovedmål og 0,5 % som får det i sidemål, og rundt 7 % som får 5 i sidemål. Jeg vet ikke om det er noe poeng å ta opp dette med så dårlige odds? Heller konsentrere meg om realfagene og gjøre det bra der. Hva ville du gjort?

Anonymous poster hash: 75515...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som oppgavene er ganske ulike fra år til år, så jeg tror det er lurt å gjøre de fleste oppgavene i boka og kunne teorien nesten på rams så man forstår fremfor å pugge? Kommer nok ikke langt med bare å ha pugget på eksamen, hvor og når man skal anvende de ulike fremgangsmåtene osv.. Rutine er vel det eneste som hjelper.

Har ikke hatt realfag tidligere, så må prøve å få 4 poeng over de neste to årene, vet ikke om det er lurt å velge f.eks R2 og fysikk 2 i stedet for mange andre som biologi 1, geofag 1, informasjonsteknologi osv?

Tips til fysikk? Løse oppgaver her også?

Gikk du rett fra vgs til medisin? Jeg har som skrevet tidligere 5 i hovedmål og 4 i sidemål, det er 1 % som får 6 i hovedmål og 0,5 % som får det i sidemål, og rundt 7 % som får 5 i sidemål. Jeg vet ikke om det er noe poeng å ta opp dette med så dårlige odds? Heller konsentrere meg om realfagene og gjøre det bra der. Hva ville du gjort?

Anonymous poster hash: 75515...e81

Sorry jeg har Vært borte. Men jeg sender deg pm med detaljer:) visse ting som må taes hensyn til når man er privatist kontra elev på vgs:) skal svare på alle spm på pm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...