Gå til innhold

Sensur har falt for flere dager siden, tør ikke sjekke resultat


Nancy Drew

Anbefalte innlegg

Emnetittelen sier det meste. Hvordan kvinne seg opp til å sjekke i studentweb? Det verste er at jeg tror at det kan ha gått veldig bra. Det ser slik ut med utgangspunkt i sensorveiledningen og jeg hadde en svært god følelse da oppgaven ble levert inn på eksamensdagen. Likevel har jeg helt fullstendig sperre for å sjekke.

Jeg tror angsten for å sjekke henger sammen med at jeg bommet på en tidligere eksamen i år som var svært viktig for meg, og hvor sensor bedømte oppgaven svært strengt ut fra sensorveiledningen. Derfor er jeg nå redd for at selv om alt ser veldig bra ut - så venter likevel en kalddusj.

Hvordan skal jeg makte å ta meg sammen? Noen gode tips og råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare gjør det.



Anonymous poster hash: b445a...473
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det vært en idé å be et familiemedlem sjekke det, hvis det er noe du kunne vært komfortabel med? Hvis du vet at noen går rundt og vet resultatet kan det hende at det pirrer nysgjerrigheten såpass at du ber om å få vite det likevel. Litt kinkig situasjon: Det er jo "bare å sjekke", men skjønner at det ikke er så enkelt. Jeg har kjent det tilsvarende, men da har jeg bare snakket hardt til meg selv og klart å skjerpe meg i det ene minuttet det er nødvendig. Men hvis det er total sperre er det verre.



Anonymous poster hash: 421da...dc4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri klart å ignorere et resultat i studentweb, og jo fortere du gjør det jo fortere vet du hva du har å "forholde deg til" - altså om du har bommet stygt igjen og eventuelt må ta eksamen på nytt (hvilket mest sannsynlig ikke er tilfellet siden du har en god følelse og har fått bra sensorveiledning) eller om du bør gå ut i finværet og feire!

Endret av Hecubaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å få en venninne/familiemedlem til å sjekke først for å si ifra hvordan det ligger an. Typ "trygt å sjekke" "det gikk ikke så bra" osv. Da har jeg noe å forholde meg til når jeg sjekker.

Edit: bare hvis jeg tror det har gått dårlig har jeg gjort dette altså.

Endret av Nuttery
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett tips - bare hopp ut i det.

Det hjelper ingeting å vente, det vil ikke påvirke resultatet noe, og du sitter bare igjen med nervøsitet og stress. Når du sjekker får du enten en gladnyhet og kan nyte de neste dagene, eller så får du en dålig nyhet som du vil komme deg over etterhvert. Og dersom det skulle være en dårlig nyhet, er det ikke best å få sorgen overstått så fort som mulig?

Si gjerne i fra hva du fikk, krysser fingrene for deg :-)



Anonymous poster hash: 144bc...31d
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje best å gi noen annen brukernavn og passord - godt tips det. Vet at det høres helt merkelig ut å ikke klare å sjekke. Ville nok mest sannsynlig ledd av et slikt spørsmål/dilemma for et par år siden selv... :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt sjekke for deg :D

Hihihiii! Da får du tilgang til alt jeg har gjort oppgjennom :fnise: Men tusen takk for tilbudet likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihihiii! Da får du tilgang til alt jeg har gjort oppgjennom :fnise: Men tusen takk for tilbudet likevel!

Hihi! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo ikke gjort noe med resultat uansett, det blir ikke bedre eller verre ved å la andre sjekke for deg. Hopp i det - har du en god følelse, er det sannsynligvis ikke helt galt (og hvis det er det, er det fullt mulig å ta opp emnet).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje best å gi noen annen brukernavn og passord - godt tips det. Vet at det høres helt merkelig ut å ikke klare å sjekke. Ville nok mest sannsynlig ledd av et slikt spørsmål/dilemma for et par år siden selv... :vetikke:

Joa, det er jo litt sært, det skjønner du selv, men det hjelper deg ingenting om vi sier "Så teit da, skjerp deg og sjekk". Hadde det vært så enkelt hadde du jo sjekket, ikke skrevet om dette på nett. Tenker kanskje at det å gi noen du stoler på tilgang kunne vært noe. Litt krøkkete løsning, kanskje, men bedre enn å gå rundt i total uvisshet.

Anonymous poster hash: 421da...dc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følt det sånn som deg mange ganger, men det "enkleste" er faktisk bare å logge inn å få det overstått.

Jeg kan tenke meg at dette gnager mye på deg i løpet av dagen. Om resultatet så skal være dårligere enn det du håpet, tror jeg at den engstelige følelsen du har nå, er verre. Og dersom resultatet er bra, tenk så bortkastet tid det er å gå rundt å grue seg til å sjekke resultatet :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Hva er det verste som kan skje? Hba er det verste som kan stå? Overlever du det?

(jeg har sittet sånn et par ganger før jeg har logget meg inn, for da har jeg fått krisemaksimere litt på forhånd, og da er det ikke så mye mer å gjøre enn å sjekke ;))

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tingelinling

De kalde fakta er jo at karakteren ikke endrer seg uansett hvor lang tid du bruker til å logge deg på. I tillegg er det en selvvalgt pine, den tiden og energien du bruker til å tenke på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to strategier og tre scenarier her:

Strategi 1 - sjekker ikke.

1) Du sjekker ikke og stresser over det, stresser med å ikke vite og grubler over det, vurderer at scenarie 3 kan være tilfellet selv om det er usannsynlig.

Strategi 2 - sjekker.

2) Du sjekker og det er dårligere resultat enn du forventer, veldig skuffet. Dagen/uken er ødelagt.

3) Du sjekker og det er kjempebra resultat, huraa, fest.

Alt i alt må du jo se at det å ikke sjekke er en dårligere strategi fordi det innebærer kun negative konsekvenser, det vil si du unngår ikke de negative konsekvensene som kan komme ved at du ikke har gjort det like bra som magefølelsen sier, siden du allerede er bekymret over resultatet og vurderer dette ved å skape denne sperren.

Det å sjekke innebærer en (liten) risiko å bli skuffet, men samtidig utsetter du deg selv til alle negative muligheter også uten at det er nødvendigvis noe grunn til det.

Det er nok kjipe ting i verden man skal gruble på som faktisk allerede er bekreftet, så det er nok egentlig ikke noe vits å gruble over ting som sannsynligvis ikke er tilfellet, er du ikke enig?

Som det ble nevnt før her. Du trenger ikke mer enn én minutt med styrke. Gjør det med en gang, ikke tenk. Da er du ferdig med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt å holde fingeren over der jeg vet resultatet står, litt mindre skummelt da. Men noen ganger må man bare fokusere på handlingen, knappene man skal trykke på, i stedet for tankene, skru helt av. Desto lengre man venter, jo mer vegrer man seg.



Anonymous poster hash: 4beac...9e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk nååå! Nå er jeg spent.



Anonymous poster hash: 6a3d1...094
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...