Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Årh.. Får bare lyst til å gi alle i denne tråden en stor klem!!

Jeg var nyutdannet i høst. Fikk jobb på to kortere prosjekt, men før jul var det bom stopp. Firmaet måtte si opp folk, det var krise :/

Jeg søkte hundrevis av jobber, møtte opp uanmeldt med søknader og CVer der jeg ville jobbe, ringte rundt, tok vikariat innen helse og sto på som f..

Men fikk null igjen.

"Ikke nok relevant erfaring" ... Nei, men jeg er jo nyutdannet! Har studert i årevis, hatt relevante deltidsjobber utenom, vunnet studentpriser.. Har stått på som faen! Jeg trengte kun EN sjanse for å kunne vise de!!

Fikk knust selvtillitt. Ble stille og trakk meg unna. Måtte si nei til å bli med på ting, hadde ikke råd. Måtte melde meg ut av treningssenteret. Kom meg ikke ut.

Så fikk jeg høre via venner om et firma som trengte "en sånn som meg". Jeg tok kontakt med sjefen, men han nektet på at det var behov for folk. Gikk 3 dager, så inviterte han meg på intervju. Han mente jeg hadde for lite erfaring (doh...) men lot meg jobbe på 1 prosjekt (3 uker).

Der møtte jeg en jente som også var nyutdannet og som skulle begynne i et nytt firma. Via henne ordnet jeg meg samtale i firmaet, og SÅ FIKK JEG JOBB!!

Hovedgrunnen var det 3 uker korte prosjektet (de syntes det er et så spennende firma) og at jeg fikk intervju med en som skulle begynne å jobbe der.

På 3 uker gikk jeg fra håpløshet, minus på konto og null tro på meg selv (vanskelig med selvtillitt når en bare får avslag etter avslag.. Man tar det personlig enten man vil eller ikke!) til å få tilbud om fast jobb og å starte omtrent på dagen.

Det er en litt annen bransje enn jeg spesialiserte meg innen, men det gjør ikke noe. Det er fremdeles relevant og spennende. Og jeg får arbeidserfaring sånn at om en evt drømmejobb dukker opp i fremtiden, har eg en mulighet for å få den.

Det er ulikt for alle i en krisesituasjon det faktisk er å ikke finne seg en jobb, men mine råd er:

- oppsøk bedrifter. Ikke bare søkt på utlyste stillinger, de er ofte tiltenkt noen andre.

- takk ja til ALT! Kanskje kolegaen din i barnehagen har en bror innen rett bransje?

- knytt kontakter over alt. Dette er vanskelig når man evt blir motløs og får dårlig selvtillitt, men det er alfa og omega! Og ALLE kan være en potensiell kontakt!

- får du avslag? Ring igjen, send en ny mail, mas.. Helt til de ber deg slutte :P for ting kan ha endret seg i bedriften fra en dag til en annen, og plutselig trenger de deg likevel!

- husk at det ikke er DEG de gir avslag, det er deres inntrykk av deg og ditt vitnemål. Du er BRA og du fortjener en jobb!

- omring deg med gode venner. Venner som er flaue fordi du ikke har jobb (ja, jeg hadde en sånn venninne. Kutta henne ut fort!) er ikke verdt din tid. De er ikke venner.

- stå på!! Prøv andre bransjer som er litt utenom det du hadde tenkt deg, der kan det hende de er på utkikk etter noen som kan akkurat det du kan!

Nå gjenstår det bare for meg å bygge opp selvtillitten. Det går sakte fremover. I begynnelsen hadde jeg problemer med å snakke med kollegaer i lunsjen, nå klarer jeg meg bedre heldigvis :) er jo ikke egentlig sjenert, har bare hatt en fæl vår som har satt sine preg :P

Anonymous poster hash: ef072...135

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blitt innkalt på intervju til mandag :danse: håper jeg får denne jobben! :)

Hvordan gikk det? :)

Anonymous poster hash: b820e...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årh.. Får bare lyst til å gi alle i denne tråden en stor klem!!

Jeg var nyutdannet i høst. Fikk jobb på to kortere prosjekt, men før jul var det bom stopp. Firmaet måtte si opp folk, det var krise :/

Jeg søkte hundrevis av jobber, møtte opp uanmeldt med søknader og CVer der jeg ville jobbe, ringte rundt, tok vikariat innen helse og sto på som f..

Men fikk null igjen.

"Ikke nok relevant erfaring" ... Nei, men jeg er jo nyutdannet! Har studert i årevis, hatt relevante deltidsjobber utenom, vunnet studentpriser.. Har stått på som faen! Jeg trengte kun EN sjanse for å kunne vise de!!

Fikk knust selvtillitt. Ble stille og trakk meg unna. Måtte si nei til å bli med på ting, hadde ikke råd. Måtte melde meg ut av treningssenteret. Kom meg ikke ut.

Så fikk jeg høre via venner om et firma som trengte "en sånn som meg". Jeg tok kontakt med sjefen, men han nektet på at det var behov for folk. Gikk 3 dager, så inviterte han meg på intervju. Han mente jeg hadde for lite erfaring (doh...) men lot meg jobbe på 1 prosjekt (3 uker).

Der møtte jeg en jente som også var nyutdannet og som skulle begynne i et nytt firma. Via henne ordnet jeg meg samtale i firmaet, og SÅ FIKK JEG JOBB!!

Hovedgrunnen var det 3 uker korte prosjektet (de syntes det er et så spennende firma) og at jeg fikk intervju med en som skulle begynne å jobbe der.

På 3 uker gikk jeg fra håpløshet, minus på konto og null tro på meg selv (vanskelig med selvtillitt når en bare får avslag etter avslag.. Man tar det personlig enten man vil eller ikke!) til å få tilbud om fast jobb og å starte omtrent på dagen.

Det er en litt annen bransje enn jeg spesialiserte meg innen, men det gjør ikke noe. Det er fremdeles relevant og spennende. Og jeg får arbeidserfaring sånn at om en evt drømmejobb dukker opp i fremtiden, har eg en mulighet for å få den.

Det er ulikt for alle i en krisesituasjon det faktisk er å ikke finne seg en jobb, men mine råd er:

- oppsøk bedrifter. Ikke bare søkt på utlyste stillinger, de er ofte tiltenkt noen andre.

- takk ja til ALT! Kanskje kolegaen din i barnehagen har en bror innen rett bransje?

- knytt kontakter over alt. Dette er vanskelig når man evt blir motløs og får dårlig selvtillitt, men det er alfa og omega! Og ALLE kan være en potensiell kontakt!

- får du avslag? Ring igjen, send en ny mail, mas.. Helt til de ber deg slutte :P for ting kan ha endret seg i bedriften fra en dag til en annen, og plutselig trenger de deg likevel!

- husk at det ikke er DEG de gir avslag, det er deres inntrykk av deg og ditt vitnemål. Du er BRA og du fortjener en jobb!

- omring deg med gode venner. Venner som er flaue fordi du ikke har jobb (ja, jeg hadde en sånn venninne. Kutta henne ut fort!) er ikke verdt din tid. De er ikke venner.

- stå på!! Prøv andre bransjer som er litt utenom det du hadde tenkt deg, der kan det hende de er på utkikk etter noen som kan akkurat det du kan!

Nå gjenstår det bare for meg å bygge opp selvtillitten. Det går sakte fremover. I begynnelsen hadde jeg problemer med å snakke med kollegaer i lunsjen, nå klarer jeg meg bedre heldigvis :) er jo ikke egentlig sjenert, har bare hatt en fæl vår som har satt sine preg :P

Anonymous poster hash: ef072...135

Godt å høre det er flere! Hatt mange ekle opplevelser. Det verste er nok når noen åpner døren, for deretter å slenge den igjen. Opplevde dette tom. hos adecco. Jeg kom sent på dagen og hadde kjørt bestemor til oslo for å hjelpe til med en del oppussing. Hadde ikke særlig formelle klær, men helt greit. Hørte aldri noe mer fra den damen og hun satte meg helt ut ved å sette fingeren ved ting på cv'n som aldri i min sykeste fantasi skulle bli noe tema, som at jeg hadde jobbet så kort i en deltidsstilling og bare tatt 10 studiepoeng. Følte at de så tvers gjennom meg, og de negative tankene begynte å treffe meg. Kanskje de skjønner at jeg egentlig er litt innadvendt, kanskje de ser at jeg ikke var den beste eleven. Kanskje de stygge eksamenskarakterne fra fransk introkurs feller meg, osv! Jeg mistet helt selvtilliten av henne. Kjente at jeg ble sur på henne i ettertid, for tok det svært personlig og tenkte litt " hvem er du til å få meg til å føle meg så liten"

Tok meg sammen igjen, hentet krefter og kjempet videre. Så har jeg erfart at noen viser stor interesse, de tar frem igjen CV'n min og kontakter meg for å høre om jeg er interessert. De søker etter noen med alle mine sære egenskaper og erfaringer, tom et ubrukelig språk, programvare få kan og min utdannelse. Deretter sender jeg mail etter en måned og får ikke noe mer svar. Får høre via andre at de ansatte noen andre.

Har fått over 50 avslag og intet intervju. Lurer på om de ikke liker meg ved å se på cv'n. Tror de kanskje at jeg er for lite ambisiør, har de hørt rykter om meg fra en sydentur i 2003? Er det noen som sprer dårlige rykter blant kontaktene mine..osv. Har ikke ekstraordinære eksamenskarakterer heller. Men ser jeg på vennegjengen som er i jobb, ligger jeg veldig bra ann. Mange av de gikk jo ut med et labert snitt fra vgs, de har vært på mange heisaturer og ikke har de en like tung akademisk bakgrunn. Så da er det vanskelig å ikke ta det personlig. Kanskje er jeg for bohemaktig siden jeg har hatt verv i Afrika? Liker de ikke bildet? Jeg har mistet så troen på meg selv at det er vondt.

Godt å høre det ordnet seg for deg:) Håper det gjør det for meg også.

Anonymous poster hash: 12f2d...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det? :)

Anonymous poster hash: b820e...abe

Det gikk fint- tror jeg! fikk de som holdt intervjuet til å smile og nikke, og de virket interessert.. men er 2 intervjurunder og visstnok mange gode søkere, så får bare krysse fingrene. !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tilogmed kundemedarbeider på IKEA krever 3-årig utdannelse tror jeg det er på tide og gi opp! Yrkesfag er tydeligvis ikke veien å gå med kun 2-årig skole :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når tilogmed kundemedarbeider på IKEA krever 3-årig utdannelse tror jeg det er på tide og gi opp! Yrkesfag er tydeligvis ikke veien å gå med kun 2-årig skole :P

Hæ? Hva slags skole?

Anonymous poster hash: b3d05...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bachelor.

Søker på stillinger hvor de stiller krav til bachelor innen hva jeg har bachelor i.

Men de ansetter personer med master, helt uavhengig om de har en bachelor eller master som er relevant for stillingen...

Noen arbeidsplasser ber meg komme tilbake når jeg har mer erfaring.

tumblr_mkq9tpIC4z1ql2603o1_500.jpg

Søker på stillinger hvor de ikke stiller noen krav til utdanning.

Men da ansetter de noen uten utdanning, for jeg er trossalt "alt for overkvalifisert"



Anonymous poster hash: 32aca...31c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okeii, så jeg har fått en 50% stilling, men jeg vet det kommer til å bli mer i begynnelsen og rundt juletider (noen som ikke skjønte at dette var snakk om en butikkjobb?).
Jeg vil virkelig jobbe der, men det er ikke nok med 50% for min del. Skal jeg satse på å finne en annen jobb som kan fylle de resterende prosentene, og risikere at jeg må takke nei til mer jobb i butikken på grunn av den andre jobben?



Anonymous poster hash: 55bbf...a70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå bare krav: 3-årig videregående!

Å ja, sånn ja. Det er nok mer et ønske enn et krav.

Anonymous poster hash: b3d05...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man passe seg for ved bruk av bemanningsbyråer? Noen erfaringer? Hva er "bør og ikke bør"gjøre?

Anonymous poster hash: 12f2d...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hinsides demotivert nå. Har søkt jobber i over halvannet år, kommer ingen vei. Hullet i CVen bare vokser, økonomien er på et minimum, har ikke råd til å være med på ting, og det er surt å være totalt uattraktiv på sjekkemarkedet på grunn av dette her. Diverse rådgivere mener søknader og CV er velformulert, og jeg gjør alt man liksom skal gjøre i en slik situasjon, men jeg får jo ikke en praksisplass engang. Vurderer å bare ta ut det lille jeg har på BSU før NAV gjør det, og stikke til en sydhavsøy så lenge det varer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hinsides demotivert nå. Har søkt jobber i over halvannet år, kommer ingen vei. Hullet i CVen bare vokser, økonomien er på et minimum, har ikke råd til å være med på ting, og det er surt å være totalt uattraktiv på sjekkemarkedet på grunn av dette her. Diverse rådgivere mener søknader og CV er velformulert, og jeg gjør alt man liksom skal gjøre i en slik situasjon, men jeg får jo ikke en praksisplass engang. Vurderer å bare ta ut det lille jeg har på BSU før NAV gjør det, og stikke til en sydhavsøy så lenge det varer.

Samme her.

Jeg ser på deltidsjobber og det er faktisk ingenting jeg kan få. Jeg har noe erfaring allerede, men ikke nok eller spesifikk nok. F.eks. har jeg jobbet på kontor, arkivering o.l. men ikke som personlig assistent. Har jobbet som kontorassistent men har ikke offisiell erfaring som "proofreader".

Alt som legges ut, inkludert startjobber for unge, krever erfaring. Men ingen vil gi meg erfaringen.

Anonymous poster hash: ea090...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hinsides demotivert nå. Har søkt jobber i over halvannet år, kommer ingen vei. Hullet i CVen bare vokser, økonomien er på et minimum, har ikke råd til å være med på ting, og det er surt å være totalt uattraktiv på sjekkemarkedet på grunn av dette her. Diverse rådgivere mener søknader og CV er velformulert, og jeg gjør alt man liksom skal gjøre i en slik situasjon, men jeg får jo ikke en praksisplass engang. Vurderer å bare ta ut det lille jeg har på BSU før NAV gjør det, og stikke til en sydhavsøy så lenge det varer.

Tar NAV BSU kontoen? Jeg har spart opp en grei sum på BSU, og skal ut på arbeidsmarkedet neste år , håper virkelig ikke at jeg mister alt.

Anonymous poster hash: 3dd72...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tar NAV BSU kontoen? Jeg har spart opp en grei sum på BSU, og skal ut på arbeidsmarkedet neste år , håper virkelig ikke at jeg mister alt.

Anonymous poster hash: 3dd72...b77

Nei det gjør de ikke! Selv når kameraten sto på bar bakke og fikk sosialhjelp tok han ikke BSU'en fordi han ville da gå i minus pga det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar NAV BSU kontoen? Jeg har spart opp en grei sum på BSU, og skal ut på arbeidsmarkedet neste år , håper virkelig ikke at jeg mister alt.

Anonymous poster hash: 3dd72...b77

Dersom du må over på sosialhjelp krever NAV at du først bruker oppsparte midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du må over på sosialhjelp krever NAV at du først bruker oppsparte midler.

Da har de begynt med det nå nylig! Selv om kamerat hadde en god del på BSU fikk han aldri beskjed om å ta den pga skattetapet han ville få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte på Elixia som trengte deltidsresepsjonister.

Fikk svar i dag:

Hei Nuttery!

Takk for din søknad!

Vi er på utkikk etter noen som er ledig for både dagjobb og kveldsjobb.

Siden du fortsatt er student, blir du dessverre ikke aktuell for jobben.

Lykke til videre

xxxx

Elixia

..... Som vanlig. Kanskje naving er en ide.

Hei Nuttery,

Takk for din søknad til stillingen som Butikkmedarbeider Deltid.

Etter gjennomgang av din søknad, erfaringer og egenskaper, har vi dessverre ikke funnet deg aktuell for den videre prosess.

Vi benytter anledningen til å takke for interessen, og ønsker deg all lykke til videre i din karriere.

Vennlig hilsen

Kiwi XXXX

...... Nav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...