Gå til innhold

Hvordan bli meir positiv til ting og tang?


Gjest negativ som faen

Anbefalte innlegg

Gjest negativ som faen

Ja, hvordan kan man bli meir positiv til ting??

Eg er veldig negativ til det meste. Havner eg i ny ukjent situasjon så ser eg det negative med ein gang. F.eks, om eg må på tiltak sponsa av nav så tenker eg "det blir dritt, sikkert mange idioter der, eg må stå opp tidlig" etc etc, istede for å tenke positivt som "oi, kanskje eg får noen nye kule venner, kanskje eg lærer noe, det kan bli gøy". Eller når eg møter noen nye folk, "h*n er sikkert narkoman/idiot i hodet, kan neppe stole på ho" istede for å tenke at "h*n var grei/kul, tror nok vi kan bli venner".

Aner ikkje hvorfor eg er negativ egentlig, var ikkje sånn når eg var yngre, men de siste årene har det bare gått fra å være positiv/nøytral til dette. Og eg er litt lei av å alltid være negativ, av å alltid se det negative i hver situasjon. Tror det er litt slitsomt for andre i lengden..

Så eg vil forandre meg, eg vil være ein blid og positiv (eller i det minste nøytral). Eg tror det vil hjelpe meg i lengden, med mange ting.. Men eg har intet clue om hvordan eg skal få dette til..

Noen som har noen triks opp ermet de vil dele med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først må jeg få si at du har rett, det er utrolig irriterende med folk som er negative til alt!

Så et tips til hvordan du kan bli mer positiv. Prøv å tvinge deg selv til å fortelle hvor bra ting er ganske ofte. Si "Å, det er så nydelig vær i dag at jeg ble i fantastisk godt humør av å gå til jobb!" eller "Jeg er så glad for at vi er sammen om dette, jeg syns det er så koselig at du er med på å..". Kanskje det føles litt merkelig å komme med positive kommentarer hele tiden, men etter hvert blir det vanlig for deg, og det påvirker deg til å føle mer på det positive!

Jeg har brukt denne taktikken selv, ikke for akkurat det samme problemet som du har, men for å få større selvtillit. Det har blitt naturlig for meg å fortelle hva jeg er glad for, og også å gi andre komplimenter, og jeg har det veldig mye bedre med meg selv. Folk rundt meg blir også i bedre humør av å være sammen med meg, og når de blir mer positive tilbake påvirker det meg enda mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristen

Hei!

kjempebra at du selv innrømmer at du synes du er negativ og at du vil forandre på det! det i seg selv er ett steg mot et mer positivt sinn:)

du kan tenke på alle de negative konsekvensene det har for deg å være negativ, tenk på hvilke muligheter du går glipp av, hvilke personer du ikke blir kjent med, hvordan du bryter deg selv ned...også kan du tenke på hvilke fordeler du har av å være positiv. Malibulita kom med gode råd:)

Smil! Smil til verden og verden smiler til deg heter det. tror faktisk du kan bli glad av å stramme opp munnvikene. begynn f.eks. med å smile til bussjåføren.

Om noen gir deg positive komplimenter, så ta imot og si tusen takk! f.eks. hvis noen oppriktig sier "du var så fin på håret i dag" så ikke kom med "ja, særlig". Se på hvert kompliment som en gave og si heller tusen takk:)

Hvis du er kristen så kan du jo be en bønn til Gud:)

Du er skapt i Guds bilde og uendelig mye verdt:) og Han elsker, ser deg og setter pris på deg:) Hva med å si til deg selv hver dag: Jeg er elsket, sett og verdifull. for det er du:)

lykke til! jeg har trua på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg liker med å gå ut er at livet er der ute, og møter du noen, så tren på hva du skal si, når det er stille øyeblikk, vær den som spør etter noe igjen, du blir bare bedre og bedre jo mer du prøver. De vil tenke at du prøver i det minste og det er bra personlighet.

Kanskje det er dette du ser på som dumt hos andre, men da må du forandre deg, vær ydmyk. Å kalle folk for idioter er stolthet som vil ramme deg selv og du vil tåle det mindre. Men det går nok bra, livet er ment for å deles. Godt og vondt. Et bra snakke emne kan jo være akkurat dette med at du er negativ men vil forandre deg, eller "tror du på gud"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en liten notisbok. Om morgenen, sett av fem minutter ekstra, og skriv ned 3 positive ting om deg selv. Det kan være hva som helst, gjerne begynn i det små "jeg har bestemt meg for å bli en positiv person", "tærne mine er søte" eller "Jeg er en god lytter". Om det er vanskelig å finne på noe, skriv ihvertfall tre positive ting ned, f.eks. at du sov godt den natten. Når du går på badet, glis skikkelig til deg selv i speilet. Lag litt grimaser og gjør deg så teit at de begynner å le litt av deg selv. Om du klarer å få snudd humøret fra negativ til blid allerede om morgenen er det en god start.

Hver gang du tenker negativt og tar deg i å gjøre det, tenk om det egentlig går an å se noe positivt i situasjonen, og om det egentlig er mer rasjonelt å fokusere på de positive tingene fremfor de negative. I det store og det hele er det få ting som bare er negative hvis man bare får tenkt seg om.

På kvelden finner du igjen notisblokken, og skriver ned tre positive ting som skjedde iløpet av dagen. Er det vanskelig å finne på noe, igjen, begynn i det små. Om du klarte å endre tankene en gang den dagen, kan det være en positiv ting. Prøv å lag positive ting selv, smil til noen på bussen, og hvis de smiler tilbake kan det være en positiv ting.

Jeg selv hadde satt meg inn i et veldig negativt tankemønster, men har klart å jobbe meg ut av det på egen hånd. Det er veldig mye deiligere å være positiv til ting, det meste går faktisk lettere. Og jeg tror at om man bare er negativ kan det føre til psykiske problemer, som depresjon. Forholdene til menneskene rundt deg kan bedres dramatisk ved å gå fra alltid negativ til som regel positiv!

Men man må jo jobbe litt med det, er ikke bare å snu på en dag, og enkelte dager er bare drittdager. Selv de mest positive menneskene har dårlige dager i ny og ne. Og skjer det noe veldig kjipt er det selvfølgelig lov å være lei seg. Til syvende og sist er det du som er ansvarlig for ditt liv, og du selv som må velge hvordan du skal leve det, og med hvilken innstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...