Gå til innhold

Hjemmeværende mor


Gjest Om&men

Anbefalte innlegg

Jeg har tre barn og hvis jeg skal være hjemme til alle er i skolealder da måtte jeg vært ute av arbeidslivet i 9-10 år.

Velger man det, så har man hvertfal lite ambisjoner på egne vegne utover det å være mor. Sikkert fint for noen, men jeg tror man skal være forsiktig med å kalle det sjalusi hvis man sier at man ikke ønsker å være hjemme så lenge.

Tror ikke min jobb står klar å venter på meg etter så mange år, hvertfal. Pluss at jeg nok tror det har skjedd en del ting i bransjen siden sist. :gjeiper:

Jeg ser også tilbake på en flott barndom, med masse gode minner. jeg har to yrkesaktive foreldre, pluss at mamma drev mye med politikk og frivilling arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørn82

Det er da absolutt alle enige i. Hallo. Og det forutsetter dessuten ikke på noen som helst måte at mor er hjemme. Av de blant mine venner som ser tilbake på en fantastisk barndom med gode minner og flotte foreldre, er det da langtfra alle som har hatt hjemmeværende mor.

Jeg forstår at jeg antageligvis har skapt frustrasjon i ditt hode og at du forsøker å kjøre en heksejakt. Men svaret mitt var med en generell hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg forstår at jeg antageligvis har skapt frustrasjon i ditt hode og at du forsøker å kjøre en heksejakt. Men svaret mitt var med en generell hensikt.

I den grad du har skapt frustrasjon i mitt hode, er det fordi du fremstår som litt sånn ureflektert.

For øvrig, hvis innlegget ditt var ment som generelt bifall for gode barndomsminner, er jeg helt med. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

I den grad du har skapt frustrasjon i mitt hode, er det fordi du fremstår som litt sånn ureflektert.

For øvrig, hvis innlegget ditt var ment som generelt bifall for gode barndomsminner, er jeg helt med. :)

Jeg er ikke trangsynt eller ureflektert men kan kanskje kvervulere litt for å få frem et poeng jeg mener er riktig.

Og det var ment generelt for gode barndoms minner, uten noen skjult agenda ^^

(Det er ikke bare jeg som er en liten touch kvervulerende i denne tråden... kremt!! :gjeiper: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og leser her og merker meg kranglen om hvem som er best mor (eller far).

Kan ikke begripe at de som jobber kan stille opp like mye for barnet sitt som en mor som er der hele tiden.

Hvem er det som trøster barnet når det gråter? mor eller barnehagepersonell?

Hvem er der når barnet er lei seg, eller bare trenger noen å prate med? mor eller barnehagepersonell?

Hvem er det som lærer barn det meste? mor eller barnehagepersonell?

Jeg kan fortsette og fortsette...

En mor som jobber kan argumentere til hun blir blå, men hun er IKKE der for barnet sitt hele tiden. Hun har absolutt ikke like god tid med med sitt barn som en hjemmeværende uansett hvor mye hun forsvarer sitt valg.

Jeg er ikke imot at mor jobber, jeg er ikke imot litt bruk av barnehage. Men jeg reagerer på at det er så mange her som mener de er der for barnet sitt like mye som en hjemmeværende mor.

Og ikke kom å si at det ikke er tiden som teller i et barns liv.. Noe annet blir bare tull.

Selvom en hjemmeværende mor, kan være en lat husmor, så er hun der... I de aller fleste tilfeller er hun rundt barnet sitt... Det er ikke en mor som jobber. Hun drar vekk fra barnet sitt i timesvis hver dag.

Og ja, selvom barnet sikkert har det fint i barnehagen, så er hun ikke en god mor de timene... Hun er ikke en mor i det hele tatt... Hun har overlatt alt ansvar til andre. Det er barnehagepersonell som er gode for barnet alle de timene mor jobber...

Som jeg skrev, jeg sier ikke at barnet lider noen nød noen timer i barnehage, men en god mor er du ikke i de timene....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Sitter og leser her og merker meg kranglen om hvem som er best mor (eller far).

Kan ikke begripe at de som jobber kan stille opp like mye for barnet sitt som en mor som er der hele tiden.

Hvem er det som trøster barnet når det gråter? mor eller barnehagepersonell?

Hvem er der når barnet er lei seg, eller bare trenger noen å prate med? mor eller barnehagepersonell?

Hvem er det som lærer barn det meste? mor eller barnehagepersonell?

Jeg kan fortsette og fortsette...

En mor som jobber kan argumentere til hun blir blå, men hun er IKKE der for barnet sitt hele tiden. Hun har absolutt ikke like god tid med med sitt barn som en hjemmeværende uansett hvor mye hun forsvarer sitt valg.

Jeg er ikke imot at mor jobber, jeg er ikke imot litt bruk av barnehage. Men jeg reagerer på at det er så mange her som mener de er der for barnet sitt like mye som en hjemmeværende mor.

Og ikke kom å si at det ikke er tiden som teller i et barns liv.. Noe annet blir bare tull.

Selvom en hjemmeværende mor, kan være en lat husmor, så er hun der... I de aller fleste tilfeller er hun rundt barnet sitt... Det er ikke en mor som jobber. Hun drar vekk fra barnet sitt i timesvis hver dag.

Og ja, selvom barnet sikkert har det fint i barnehagen, så er hun ikke en god mor de timene... Hun er ikke en mor i det hele tatt... Hun har overlatt alt ansvar til andre. Det er barnehagepersonell som er gode for barnet alle de timene mor jobber...

Som jeg skrev, jeg sier ikke at barnet lider noen nød noen timer i barnehage, men en god mor er du ikke i de timene....

Men hva med far?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter og leser her og merker meg kranglen om hvem som er best mor (eller far).

Kan ikke begripe at de som jobber kan stille opp like mye for barnet sitt som en mor som er der hele tiden.

Hvem er det som trøster barnet når det gråter? mor eller barnehagepersonell?

Hvem er der når barnet er lei seg, eller bare trenger noen å prate med? mor eller barnehagepersonell?

Hvem er det som lærer barn det meste? mor eller barnehagepersonell?

Jeg kan fortsette og fortsette...

En mor som jobber kan argumentere til hun blir blå, men hun er IKKE der for barnet sitt hele tiden. Hun har absolutt ikke like god tid med med sitt barn som en hjemmeværende uansett hvor mye hun forsvarer sitt valg.

Jeg er ikke imot at mor jobber, jeg er ikke imot litt bruk av barnehage. Men jeg reagerer på at det er så mange her som mener de er der for barnet sitt like mye som en hjemmeværende mor.

Og ikke kom å si at det ikke er tiden som teller i et barns liv.. Noe annet blir bare tull.

Selvom en hjemmeværende mor, kan være en lat husmor, så er hun der... I de aller fleste tilfeller er hun rundt barnet sitt... Det er ikke en mor som jobber. Hun drar vekk fra barnet sitt i timesvis hver dag.

Og ja, selvom barnet sikkert har det fint i barnehagen, så er hun ikke en god mor de timene... Hun er ikke en mor i det hele tatt... Hun har overlatt alt ansvar til andre. Det er barnehagepersonell som er gode for barnet alle de timene mor jobber...

Som jeg skrev, jeg sier ikke at barnet lider noen nød noen timer i barnehage, men en god mor er du ikke i de timene....

Nei, hvordan kan man være en god mor som lar barnet ha det bra i barnehagen mens hun selv jobber for å tjene til livets opphold?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
En mor som jobber kan argumentere til hun blir blå, men hun er IKKE der for barnet sitt hele tiden. Hun har absolutt ikke like god tid med med sitt barn som en hjemmeværende uansett hvor mye hun forsvarer sitt valg.

Dette er selvfølgelig sant. Og det er vel heller ingen som har argumtentert med at en utearbeidende mor tilbringer like mye tid med barna sine - det skulle jo dessuten bare mangle, og det sier seg dessuten selv.

Men selve spørsmålet her er jo om dette er fryktelig viktig.

(Og nei, jeg mener ikke at foreldre ikke skal tilbringe tid med barna sine. Selvfølgelig skal de det. Men det at barn av og til blir trøstet av dagmamma eller barnehagepersonale, synes jeg imidlertid ikke nødvendigvis er negativt.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med far?

Far skal være en pengemaskin som sørger for at mor kan gå hjemme. Om han jobber 24 timer i døgnet for å få til det spiller tydeligvis ikke noen rolle. Det er jo tydeligvis til alles beste at mor er hjemme hele tiden og at mor har omsorgen 100%. Barnehage er jo superskadelig for små barn. :ironi:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Sitter og leser her og merker meg kranglen om hvem som er best mor (eller far).

Kan ikke begripe at de som jobber kan stille opp like mye for barnet sitt som en mor som er der hele tiden.

Hvem er det som trøster barnet når det gråter? mor eller barnehagepersonell?

Hvem er der når barnet er lei seg, eller bare trenger noen å prate med? mor eller barnehagepersonell?

Hvem er det som lærer barn det meste? mor eller barnehagepersonell?

Jeg kan fortsette og fortsette...

En mor som jobber kan argumentere til hun blir blå, men hun er IKKE der for barnet sitt hele tiden. Hun har absolutt ikke like god tid med med sitt barn som en hjemmeværende uansett hvor mye hun forsvarer sitt valg.

Jeg er ikke imot at mor jobber, jeg er ikke imot litt bruk av barnehage. Men jeg reagerer på at det er så mange her som mener de er der for barnet sitt like mye som en hjemmeværende mor.

Og ikke kom å si at det ikke er tiden som teller i et barns liv.. Noe annet blir bare tull.

Selvom en hjemmeværende mor, kan være en lat husmor, så er hun der... I de aller fleste tilfeller er hun rundt barnet sitt... Det er ikke en mor som jobber. Hun drar vekk fra barnet sitt i timesvis hver dag.

Og ja, selvom barnet sikkert har det fint i barnehagen, så er hun ikke en god mor de timene... Hun er ikke en mor i det hele tatt... Hun har overlatt alt ansvar til andre. Det er barnehagepersonell som er gode for barnet alle de timene mor jobber...

Som jeg skrev, jeg sier ikke at barnet lider noen nød noen timer i barnehage, men en god mor er du ikke i de timene....

Du har rett i at arbeidende mødre er færre timer sammen med barnet sitt. Men... er det nødvendigvis en bra ting at mamma aldri er mer enn 2 meter unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at arbeidende mødre er færre timer sammen med barnet sitt. Men... er det nødvendigvis en bra ting at mamma aldri er mer enn 2 meter unna?

Nei! Heller tvert imot!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

haha.. Jeg er sikker på at noen kommer til å ødelegge tastaturet sitt og spytte på skjermen snart.. Denne krigen er under stadig opptrapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og leser her og merker meg kranglen om hvem som er best mor (eller far).

Kan ikke begripe at de som jobber kan stille opp like mye for barnet sitt som en mor som er der hele tiden.

Hvem er det som trøster barnet når det gråter? mor eller barnehagepersonell?

Hvem er der når barnet er lei seg, eller bare trenger noen å prate med? mor eller barnehagepersonell?

Hvem er det som lærer barn det meste? mor eller barnehagepersonell?

Jeg kan fortsette og fortsette...

En mor som jobber kan argumentere til hun blir blå, men hun er IKKE der for barnet sitt hele tiden. Hun har absolutt ikke like god tid med med sitt barn som en hjemmeværende uansett hvor mye hun forsvarer sitt valg.

Jeg er ikke imot at mor jobber, jeg er ikke imot litt bruk av barnehage. Men jeg reagerer på at det er så mange her som mener de er der for barnet sitt like mye som en hjemmeværende mor.

Og ikke kom å si at det ikke er tiden som teller i et barns liv.. Noe annet blir bare tull.

Selvom en hjemmeværende mor, kan være en lat husmor, så er hun der... I de aller fleste tilfeller er hun rundt barnet sitt... Det er ikke en mor som jobber. Hun drar vekk fra barnet sitt i timesvis hver dag.

Og ja, selvom barnet sikkert har det fint i barnehagen, så er hun ikke en god mor de timene... Hun er ikke en mor i det hele tatt... Hun har overlatt alt ansvar til andre. Det er barnehagepersonell som er gode for barnet alle de timene mor jobber...

Som jeg skrev, jeg sier ikke at barnet lider noen nød noen timer i barnehage, men en god mor er du ikke i de timene....

Signerer denne

Erfaringen jeg har fått etter å ha hatt 100 % stilling siden mitt barn var 3 år så må jeg si at barnehagen har gjort en strålende jobb for at mitt barn har blitt som det har blitt. Jeg har etter disse 3 årene hatt dårlig samvittighet for tiden som har gått, og tiden jeg ikke har fått med mitt barn. Jeg hadde forøvrig ikke noe valg skulle jeg få økonomien til å strekke til og derfor ha hus og hjem til meg og barnet mitt.

Mange har sagt at ungen min har godt av å være i barnehage og sosialisere seg. Jeg ser forøvrig fordelen nå som barnet mitt skal begynne på skole at det er lettere å slippe barnet mitt dit, for han har lært seg regler med å dele med andre osv.

Jeg ser opp til hjemmeværende mødre, som ønsker å følge opp barnet disse årene før det begynner i skolen, det er veldig rivende utvikling på et barn fra 0-6 år, og jeg skulle ønske at jeg hadde brukt mer tid på akkurat det, og kanskje være hjemme når barna er ferdig på skolen og får komme hjem istedenfor å gå på SFO frem til ca. 10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har rett i at arbeidende mødre er færre timer sammen med barnet sitt. Men... er det nødvendigvis en bra ting at mamma aldri er mer enn 2 meter unna?

No er det ikkje slik at heime-ungar ikkje gjer anna enn å henge i skjørtene til mor, men i utgongspunktet meiner eg det er positivt at mor (eller far) aldri er langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Barnehagetanten

Jeg synes det er flott at du velger å oppdra den neste generasjonen slik at du som en primærsosialiseringskilde faktisk får påvirke ditt barn!

Her var det mange negative kommentarer nedenfor, se bort fra de!

Jeg jobber selv i bhg (har ikke barn) og ser at vi som voksne i bhg ikke har mulighet til å bruke de små flyktige situasjonene der barna kan læres opp i alt mellom himmel og jord fordi vi er overbelastet (til tross for at vi har mindre barn en mulig pr voksen i bhg) du som mor kan bruke øyeblikkene i hverdagen til å lære barna annet enn vi som må si nei, nei og atter nei fordi vi må ta oss av et annet barn samtidig som et barn gjør noe dumt eller noe godt der vi ikke får gitt positiv oppmerksomhet grunnet dårlig tid.

Så lenge du holder deg oppdatert om pedagogikk, læringsmetoder, barnets nivå i forhold til alder, OSV. Og er observant på måter og sosialisere barnet på gjennom bhg og andre muligheter (dette er veldig individuelt og varierer fra barn til barn hvordan de bør sosialiseres) vi du bli en god mor med tid til dine barn! :D

Det er slik jeg tror familien ble skapt til!! Å være sammen og bygge noe sammen med sine foreldre som oppdrar dem og elsker dem! Jeg kjente meg veldig igjen når jeg leste ditt innlegg! Det var flott!! :D lykke til videre maisabell!!! ;D

Hilsen en som faktisk jobber i bhg (har jobbet der lenge og hele familien min jobber innen pedagogikk) har utdannelse innen pedagogikk og håper på å bli hjemmeværende mor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barnehagetanten

Jeg synes det er flott at du velger å oppdra den neste generasjonen slik at du som en primærsosialiseringskilde faktisk får påvirke ditt barn!

Her var det mange negative kommentarer nedenfor, se bort fra de!

Jeg jobber selv i bhg (har ikke barn) og ser at vi som voksne i bhg ikke har mulighet til å bruke de små flyktige situasjonene der barna kan læres opp i alt mellom himmel og jord fordi vi er overbelastet (til tross for at vi har mindre barn en mulig pr voksen i bhg) du som mor kan bruke øyeblikkene i hverdagen til å lære barna annet enn vi som må si nei, nei og atter nei fordi vi må ta oss av et annet barn samtidig som et barn gjør noe dumt eller noe godt der vi ikke får gitt positiv oppmerksomhet grunnet dårlig tid.

Så lenge du holder deg oppdatert om pedagogikk, læringsmetoder, barnets nivå i forhold til alder, OSV. Og er observant på måter og sosialisere barnet på gjennom bhg og andre muligheter (dette er veldig individuelt og varierer fra barn til barn hvordan de bør sosialiseres) vi du bli en god mor med tid til dine barn! :D

Det er slik jeg tror familien ble skapt til!! Å være sammen og bygge noe sammen med sine foreldre som oppdrar dem og elsker dem! Jeg kjente meg veldig igjen når jeg leste ditt innlegg! Det var flott!! :D lykke til videre maisabell!!! ;D

Hilsen en som faktisk jobber i bhg (har jobbet der lenge og hele familien min jobber innen pedagogikk) har utdannelse innen pedagogikk og håper på å bli hjemmeværende mor :D

Det blir jo nå ovenfor mitt innlegg ikke nedenfor ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser faktisk på 100% hjemmeværende som litt late, rett og slett fordi andre mødre klarer å sjonglere mat, barnepass, husarbeid osv samtidig som full jobb.

Greier nå alle mødre å sjonglere 100 % jobb med med ansvar for barn, mat, husarbeid ? Hvordan står det til med stive skuldre, nakker, langvarig stressnivå , for noen av de som har det slik? Jada, de fleste overlever nok, på hurtigmat, lite søvn, fullt kjør, sure unger midt oppi matlaging på vei til eller fra fotballtrening.Men noen vil mer enn bare overleve disse årene. Noen vil LEVE også, noen vil prøve å unngå at stresset og slitenheten setter seg fast i skuldre og nakke. Noen ønsker å være lykkelig og føle de har god tid og overskudd til å oppleve barna sine i den perioden som aldri kommer tilbake. Man lever bare en gang, og man må leve i nuet, slik man selv føler er rettest for hver enkelt. Hvorfor skal man bli sett ned på fordi man våger å leve slik man ønsker. Er det å snylte på samfunnet å leve slik som er rett for en selv? Hvorfor må man nekte seg selv å leve etter hjertet. Gir det mer status å ha dårlig samvittighet, vonde skuldre, alltid mer eller mindre sliten og misfornøyd? For det er jo slik man føler det om man gjerne skulle levd annerledes enn man gjør.

Anonym poster: 3371c692e39873a7de4bdd5300166412

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...