Gå til innhold

Hjemmeværende mor


Gjest Om&men

Anbefalte innlegg

Av ren nysgjerrighet så er det en ting jeg har lurt på de gangene du har tatt opp at du ønsker at mannen din skulle skifte jobb.

Å jobbe offshore er egentlig ikke en jobb, men en livsstil. Gjelder både de som jobber på plattform og på båt.

Hvorfor ønsker du at han skal endre seg fra den han er?

Du visste vel hva slags jobb og holdning til jobben han hadde FØR dere valgte å få barn?

Som sagt så spør jeg av ren nysgjerrighet, ikke som kritikk på noen som helst måte.

Joda, eg visste korleis mannen min jobba, før eg fekk barn med han - og at han ikkje hadde planar om å bytta jobb. Men eg såg vel egentlig ikkje kor store ulemper det var med ein slik jobb, før etter at me fekk barn. Eg tenkte f.eks at dei lange friperiodane ville vega opp for den tida han var vekke. Men no har det jo vist seg at dei lange friperiodane aldri blir så lange som dei skal vera, mens jobbperiodane blir lengre.

Eg veit at mannen min ikkje kjem til å forandra seg, og eg har heller ikkje krevd at han skal gjera det. Eg har berre foreslått at han heller kan få seg ein jobb på land, fordi eg ser mange fordelar med det. Men når han ikkje vil det, så er det jo hans valg. Det er uansett han som går glipp av verdifull tid saman med jenta vår. Og viss det er greit for han, så er det hans tap, ikkje mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I teorien er det selvsagt mulig for alle å jobbe redusert en periode. I teorien er det mulig for alle menn å jobbe redusert eller være hjemmeværende. I teorien er det mulig for alle hjemmeværende husmødre å tjene 2 mill i året ved å jobbe.

Men det viser seg stadig at det er forskjell på teori og praksis i enkelttilfeller...

Forøvrig syns jeg det er bra dumt diskusjonsteknisk å først fortelle om millioninntekter i heimen, og deretter sette seg på sin høye hest (eller var det pidestall) og mene noe om hvordan andre burde prioritere. Noen ganger er det faktisk mye bedre å holde kjeft om personlige detaljer. Spesielt om de gjør at man har et litt forvrengt bilde av den gjennomsnittlige families økonomiske virkelighet...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når han ikkje vil det, så er det jo hans valg. Det er uansett han som går glipp av verdifull tid saman med jenta vår. Og viss det er greit for han, så er det hans tap, ikkje mitt.

Nei det er ikke ditt tap. Men det er ikke hans alene. Det er hans, barnas, og dermed også familiens. Jeg tror ingen barn tar direkte skade av foreldre som jobber offshore. Ikke langsiktig. Men at det ikke er en optimal familiesituasjon sånn av/på/av/på er vel ingen overdrivelse?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ler av alle som er uenige med deg, og du skriver smilefjes og kosemeldinger til de som er enige med deg. For en utrolig barnslig holdning du har til debatt.

Ja, eg LER HØGT og lenge, når nokon er så dumme at dei rakkar ned på meg som person, når dei er uenige - i staden for å diskutera saken! Det blir berre så ufattelig dumt. Er det noko som er barnslig, så er det nettopp sånt!!! Men viss nokon diskuterer saken, i staden for å kritisera meg som person (eller jenta / mannen min), så ler eg ikkje - men det har tydeligvis gått deg hus forbi.

Og det er iallfall mykje bedre med smilefjes og kosemeldingar innimellom, som ei motvekt til all den barnslige drittkastinga her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du holder fast på at de som velger å jobbe mer enn deg når barna er små faktisk har valgt feil, og at de bare ikke prioriterer barna sine høyt nok, i motsetning til deg, hvordan kan du da mene at du respekterer valget deres? Er det noe som helst innhold igjen i ordet "respektere" da, igrunnen?

Og at du aksepterer det, hva betyr det, når det kommer til stykket? At du ikke griper inn og melder dem til barnevernet? :eeeh: Det var selvsagt flåsete sagt, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det bare blir ordsjonglering tilslutt, dette her. Når jeg ser på argumentasjonen din, fordømmer du faktisk moralsk småbarnsforeldre som etter ditt syn jobber for mye, hverken mer eller mindre. Men så snart noen sier dette i klartekst og konfronterer deg med din egen argumentasjon, døper du holdningene og standpunktene dine "respekt". Jeg synes ikke det henger sammen.

No var det faktisk nokon andre som foreslo at eg heller burde bruka ordet akseptera, i staden for respektera - og når eg gjer det, så er det gale også! :sprettoy: Ja ja, "til lags åt alle kan ingen gjera", som det heiter.

Ja, ut frå mitt synspunkt, meinar eg at dei har valgt feil, dei foreldra som velger å jobba fullt begge to, mens dei har små barn. Unntaket er sjølvsagt viss dei er heilt nøydde til det, og det trur eg ikkje det er så ekstremt mange som er. Men eg tenker samtidig at andre får gjera som dei vil, uten at eg skal blanda meg inn - så lenge dei har tatt eit valg dei sjølv meinar er riktig. Og viss du meinar at eg ikkje kan kalla dette verken å respektera eller å akseptera dei valga andre tar, så kan du gjerne få jobben med å finna opp eit heilt nytt ord til meg, som eg kan ta i bruk her! ;)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Ja, ut frå mitt synspunkt, meinar eg at dei har valgt feil, dei foreldra som velger å jobba fullt begge to, mens dei har små barn. Unntaket er sjølvsagt viss dei er heilt nøydde til det, og det trur eg ikkje det er så ekstremt mange som er. Men eg tenker samtidig at andre får gjera som dei vil, uten at eg skal blanda meg inn - så lenge dei har tatt eit valg dei sjølv meinar er riktig. Og viss du meinar at eg ikkje kan kalla dette verken å respektera eller å akseptera dei valga andre tar, så kan du gjerne få jobben med å finna opp eit heilt nytt ord til meg, som eg kan ta i bruk her! ;)

Vel, jeg synes at de som har valgt å få barn med offshore-arbeidere har valgt grusomt feil her i livet. Jeg skjønner bare ikke hva de tenker på.

Jenta mi, og gutten min - de ville bare fått en så mye dårligere oppvekst at jeg ikke ville klart å tenke på det en gang. :tristbla:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ihvertfall trøste meg med, at tross mine barns kummelige oppvekst - innen de er 18 år har de ihvertfall samlet sett sett mer til sine foreldre enn barna til offshore-arbeidere får.

(Hva vil det forresten si å jobbe fullt, i denne sammenheng? Fredag leverte jeg barna i barnehagen kl 09.30, og hentet kl 15.00. Og jeg jobber altså fullt. I min fleksible jobb som jeg ikke ønsker å slutte i.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så imponert over at begge "leire" i denne tråden er over middels trangsynte og negativt innstilt til folk som tar andre valg enn dem selv.

Jeg har prøvd begge deler og synes at både vi som farter på jobb hver dag og de som er flinke hjemmeværende foreldre fortjener en medalje - det er like vanskelig å være flink til begge deler og finnes både plusser og minuser.

Psst: men til deg Maisabell vil jeg si at det ikke nødvendigvis vokser jobber på trær der man både klarer å holde liv i dyr, kone og en haug med barn - den åkern er muligens morsom å drive på med, men man skal jaggu spise mye potet, kålrot, gulrot og kanskje man får til litt brokkoli dersom man har noe slags inntjening som vises på økonomien. Da vil jeg heller råde deg til å ta landbruksutdanning og faktisk ha som jobb å avle dyr, dyrke mat e.l. Da får du både kjøpt deg gård og jobbe hjemme. (Det skal mye av de samme egenskapene til for å være en flink hjemmearbeidende husmor som det å være en flink bonde)

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett han som går glipp av verdifull tid saman med jenta vår. Og viss det er greit for han, så er det hans tap, ikkje mitt.

Men ikke jentas tap? Hun går ikke glipp av verdifull tid med ham?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg se litt på innlegg nr 1 og egentlig handler denne diskusjonen om å være helt hjemmeværende over mange, mange år.

Jeg vil si at det er et HAV av forskjell på å redusere stillingen til 80% et par år, kontra å tre helt ut av arbeidslivet i årevis, selv etter at barna er begynt på skolen.

Ja, jeg kunne sikkert redusert stillingen min til 80%, men ikke mer. Det er klart det hadde fått konsekvenser. Jeg måtte nok fortsatt gjort de 20% som jeg liksom skulle avse og jeg hadde vel fått ca 6000 kr mindre utbetalt i mnd. Samtidig hadde jeg nok blitt litt oversett når beslutninger skal tas på jobben. Jeg har, som Donpedro også nevner, en uvanhengig, fleksibel stilling. På fredag var jeg ferdig med mine greier og gikk kl 14.00. Jeg har ofte hjemmekontor og kommer og går litt som det passer meg. Jeg er effektiv i arbeidstiden og får unna ting, slik at jeg kan komme meg hjem i god tid.

Velger man å slutte i jobben, uten å erstatt det med noe annet, feks litt etterutdanning, så får man store hull i CV-en og jobbmulighetene etter feks 6 år hjemme (3 år med hvert barn) reduserers kraftig. Blir det også brudd med mannen, ja så har man satt seg i en vanskelig situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Nei det er ikke ditt tap. Men det er ikke hans alene. Det er hans, barnas, og dermed også familiens. Jeg tror ingen barn tar direkte skade av foreldre som jobber offshore. Ikke langsiktig. Men at det ikke er en optimal familiesituasjon sånn av/på/av/på er vel ingen overdrivelse?

Jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg i dette da.. hehe

En som jobber 1/3 del av året har jo mere familie tid enn en som jobber i en normal jobb sånn i antall timer. Men ser helt klart at det har sin "downside" når mannen først er vekk, for da er han vekk i to uker.

Men det positive er jo at man da kan være til stede på alt som skjer den månen man er hjemme da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Vel, jeg synes at de som har valgt å få barn med offshore-arbeidere har valgt grusomt feil her i livet. Jeg skjønner bare ikke hva de tenker på.

Jenta mi, og gutten min - de ville bare fått en så mye dårligere oppvekst at jeg ikke ville klart å tenke på det en gang. :tristbla:

Er det fordi barna ikke hadde fått barnehagetid 6 av 6 uker eller fordi de hadde fått barnehagetid 2 av 6 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, en hjemmeværende mor blir ikke sett ned på av meg!

Hilsen trippelt-arbeidende mor, en utslitt sådan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Er det fordi barna ikke hadde fått barnehagetid 6 av 6 uker eller fordi de hadde fått barnehagetid 2 av 6 uker?

Innlegget du siterte var et flåsete innlegg fra min side, hvor jeg anvendte Mirabellas holdninger og talemåte på hennes egen situasjon. Noe som var litt dårlig gjort fra min side. Men det er jo bare fryktelig frustrerende når folk ikke klarer å se forbi seg selv. Så derfor.

Og altså, jeg mener ingenting av det jeg skrev der. Det er da selvfølgelig helt greit i mine øyne at offshore-arbeidere får barn.

(For øvrig, da jeg selv var småbarnsmor var både faren og jeg studenter, slik at vi begge var svært fleksible mht henting og bringing, osv, og jeg er i ettertid svært fornøyd med at vi hadde mulighet for å ordne oss slik vi gjorde.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en vesentlig forskjell på å ha betalt permisjon man har krav på i henhold til lovverket (og permisjon som det er helt vanlig å ta ut) og å forsvinne fra jobb i månedsvis uten en grunn.

Forskjell?? Det er det dummeste jeg har hørt... Å være borte fra jobben og miste all oppdatering og jeg vet ikke hva mange skriker om at de mister ved å være borte fra jobben, blir vel akkurat det samme om du er i betalt permisjon eller frivillig permisjon....

Eller er det slik at jobben og utviklingen KUN går fremover i rasende tempo når man har FRIVILLIG permisjon????

Dette ble bare så aldeles for dumt... Ser du ikke det selv??

Du må jo innrømme at det er litt påfallende at du mener at de fleste andre kunne/burde prioritert annerledes, men det er helt greit når din egen mann ikke ønsker å gjøre det? Hvordan kan du da være så bastant med tanke på andres situasjon?

Så mannen hennes skal OGSÅ være hjemme?? Hvor kommer inntekten fra da? Diskusjonen her går vel på EN hjemmeværende, ikke to....

Jeg rister bare på hodet over enkeltes tankegang....

Det er vel HELT naturlig at den som ønsker å være hjemme, blir hjemme. Det er vel også naturlig at den som tjener mye, også er den som velger å jobbe.....(for at familien skal ha det bra)

Her er det vel summen som teller... Hjemmeværende tilværelse for barna og mest mulig lønn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bjørn82

Innlegget du siterte var et flåsete innlegg fra min side, hvor jeg anvendte Mirabellas holdninger og talemåte på hennes egen situasjon. Noe som var litt dårlig gjort fra min side. Men det er jo bare fryktelig frustrerende når folk ikke klarer å se forbi seg selv. Så derfor.

Og altså, jeg mener ingenting av det jeg skrev der. Det er da selvfølgelig helt greit i mine øyne at offshore-arbeidere får barn.

(For øvrig, da jeg selv var småbarnsmor var både faren og jeg studenter, slik at vi begge var svært fleksible mht henting og bringing, osv, og jeg er i ettertid svært fornøyd med at vi hadde mulighet for å ordne oss slik vi gjorde.)

Jeg skjønte at du ikke mente det du skrev. Men jeg måtte kommentere det for å se hva du svarte.

Fleksibilitet i livet er deilig selv utenom småbarnsfasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det er mye sinne og sikkert en del sjalusi her. Noen familier har råd til at mor/far er hjemme med barn, mens andre familier har ikke det. SÅ enkelt er det! Hadde jeg hatt barn og vi hadde hatt økonomi til å være hjemme ville jeg absolutt vært hjemme til barna nådde skolealder.

Min mor var selv hjemme (Uten en mann å støtte seg på) men hun hadde en god del penger på sparekonto og vi hadde en utrolig fin oppvekst. Jeg og broren min gikk i deltidsbarnehage. Det vil si fire dager i uken fra 10-12 på den måten fikk vi stimulert oss sosialt sammtidig som mamma også fikk gjort sine ting.

Jeg husker barndommen som en drømm, sene frokoster, baking, utflukter osv.

SÅ jeg mener at så lenge man har muligeten til det, og virkelig ønsker det så hvorfor ikke gå hjemme til barnett er i skolealder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Merker det er mye sinne og sikkert en del sjalusi her. Noen familier har råd til at mor/far er hjemme med barn, mens andre familier har ikke det. SÅ enkelt er det! Hadde jeg hatt barn og vi hadde hatt økonomi til å være hjemme ville jeg absolutt vært hjemme til barna nådde skolealder.

Min mor var selv hjemme (Uten en mann å støtte seg på) men hun hadde en god del penger på sparekonto og vi hadde en utrolig fin oppvekst. Jeg og broren min gikk i deltidsbarnehage. Det vil si fire dager i uken fra 10-12 på den måten fikk vi stimulert oss sosialt sammtidig som mamma også fikk gjort sine ting.

Jeg husker barndommen som en drømm, sene frokoster, baking, utflukter osv.

SÅ jeg mener at så lenge man har muligeten til det, og virkelig ønsker det så hvorfor ikke gå hjemme til barnett er i skolealder.

Det er deilig å kunne se tilbake på livet og si at det er gode minner. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det er deilig å kunne se tilbake på livet og si at det er gode minner. =)

Det er da absolutt alle enige i. Hallo. Og det forutsetter dessuten ikke på noen som helst måte at mor er hjemme. Av de blant mine venner som ser tilbake på en fantastisk barndom med gode minner og flotte foreldre, er det da langtfra alle som har hatt hjemmeværende mor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...