Gå til innhold

Forhøyet hjelpestønad sats 4


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her inne som har forhøyet hjelpestønad, sats 4 til barn og som kan fortelle meg litt om sine utfordringer ift å kvalifisere for denne satsen?

Har et barn med spesielle behov som er meget krevende. Vi har fått sats 3 fra vi startet å motta denne stønaden og lurer nå på om vi skal søke opp til sats 4 ettersom barnet blir større og spriket mellom normaltfungerende barn sine hjelpebehov og vårt barns hjelpebehov øker.

Jeg er bare usikker på om vi skal orke å dra igang denne mølla igjen, jeg finner ingenting om eksempler på hvem som kvalifiserer for sats 4 så det er ikke lett å vite om strevet er verdt det.

Anonymous poster hash: 5623e...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har sats 3 og jeg vet at det skal mye til for å få innvilget sats 4.

Dette er også dokumentert av NAV: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+6-5+Forh%C3%B8yet+hjelpest%C3%B8nad+til+barn+og+unge.147566.cms

Sats 4 (6 ganger ordinær hjelpestønadssats)

[Endret 11/01]

For rett til forhøyet hjelpestønad etter høyeste sats, må barnets medisinske tilstand være av en slik art at hjelpebehovet i stor grad vil dominere hverdagen for den som dekker hjelpebehovet. Dette kan være tilfelle hvor barnets funksjonsevne er nedsatt i betydelig grad eller ved tilfelle der barnet lider av en meget alvorlig sykdom eller hvor barnets lidelse er av en slik art at kritiske situasjoner kan oppstå. Det samme gjelder ved betydelig psykisk utviklingshemning. Barnet vil i disse tilfellene ha behov for tilnærmet kontinuerlig tilsyn. Dette kan være tilfelle der det kreves betydelig tilsyn for å unngå sykdomsutbrudd med alvorlige følger. Det kreves imidlertid ikke at barnet er sengeliggende.



Anonymous poster hash: c3c53...94c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sats 3 og jeg vet at det skal mye til for å få innvilget sats 4. Dette er også dokumentert av NAV: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/§+6-5+Forhøyet+hjelpestønad+til+barn+og+unge.147566.cms Sats 4 (6 ganger ordinær hjelpestønadssats)[Endret 11/01]For rett til forhøyet hjelpestønad etter høyeste sats, må barnets medisinske tilstand være av en slik art at hjelpebehovet i stor grad vil dominere hverdagen for den som dekker hjelpebehovet. Dette kan være tilfelle hvor barnets funksjonsevne er nedsatt i betydelig grad eller ved tilfelle der barnet lider av en meget alvorlig sykdom eller hvor barnets lidelse er av en slik art at kritiske situasjoner kan oppstå. Det samme gjelder ved betydelig psykisk utviklingshemning. Barnet vil i disse tilfellene ha behov for tilnærmet kontinuerlig tilsyn. Dette kan være tilfelle der det kreves betydelig tilsyn for å unngå sykdomsutbrudd med alvorlige følger. Det kreves imidlertid ikke at barnet er sengeliggende. Anonymous poster hash: c3c53...94c

Ja det vet jeg.

Det er slik at hjelpebehovet dominerer hverdagen vår. Vi må til enhver tid legge til side egne behov og barnet må ha tilsyn hele døgnet, også om nettene. Det er mye utagering og farlige situasjoner oppstår ved et blunk om vi ikke følger med ettersom barnet er rask til å stikke av og utsette seg for potensielt dødelige situasjoner (som å løpe mot biler i fart eller forsvinne helt).

Utageringen er i form av vold mot oss som foreldre og som selvskading.

Vi er ganske så fengselt i hjemmet. Har ikke muligheter til å dra på ferier, besøk til familie og venner ender alltid negativt og har ettervirkninger som sitter lenge, kan ikke ha med barnet på hverdagslige ærend osv. Barnet må også bæres til og fra bilen, eller sitte i vogn. Når vi er ute med vogn og barnet ser noe som er innen særinteressefeltet blir det totalt rabalder og barnet vrir seg ut av selene, da har vi voldsomme problemer med å få barnet hjem

Vi har avlastning, men mye av den tiden går bort på å få unnagjort forefallende ting i hjemmet ettersom barnet ikke kan være tilstede for slikt.

Det går mye tid til møter, legebesøk, oppfølgning osv. Barnet går også på en del medisiner og det tar tid å gi medisinene og å dosere medisiner.

Jeg (mor) har blitt syk av omsorgsoppgavene fordi det er så fysisk og psykisk krevende.

For å nevne noe.

Fant en sjekkliste med punkter som jeg kunne følge så har begynt å skrive søknaden nå så får vi se. Det er kanskje verdt et forsøk?

Anonymous poster hash: 5623e...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...