Gå til innhold

Kan jeg søke NAV om støtte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du må også ha hatt romsligere økonomi i år, med tanke på at du nylig gikk fra 0 til 20% stilling. Da burde du lett kunne gå tilbake til utgiftsnivået du hadde i 2013. Dette klarer du.

Selvfølgelig kan jeg skru ned forbruket, er ikke noe problem å leve for de 7000 i studielån som jeg gjorde i 2013, men når inntjeningen er 0 så har jeg rett og slett ikke råd til tak over hodet eller mat å leve for.

Anonymous poster hash: 5299f...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De færreste studenter greier å spare opp en måneds lønn når de ikke får utbetalt studielån. Så syntes ikke jeg er økonomisk uansvarlig nei. Selvfølgelig skal jeg spare meg opp en god buffer når jeg går ut i jobb, det greier jo alle. Det å ta ansvar for eget liv er nettop det jeg gjør. Ved å ha en plan B i NAV, tilfelle jeg ikke får sommerjobb så er jeg ansvarlig. Mye mer ansvarlig enn de som foreslår å sette seg i kredittkortgjeld.... Det som hadde vært uansvarlig av meg hadde vært å satse blindt på at jeg helt sikkert kommer til å få meg en sommerjobb, og ikke tenke ut en plan for alternativet...

Anonymous poster hash: 5299f...9d6

Det er ikke uansvarlig å "sette seg i kredittkortgjeld" dersom den gjelden ikke overstiger et beløp man har anledning til å betale tilbake med en gang man får første lønning i den nye jobben.

Endret av Ananas.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan jeg skru ned forbruket, er ikke noe problem å leve for de 7000 i studielån som jeg gjorde i 2013, men når inntjeningen er 0 så har jeg rett og slett ikke råd til tak over hodet eller mat å leve for.

Anonymous poster hash: 5299f...9d6

Inntjeningen din er jo ikke 0, du har jo 20% stilling ut juni!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men nå har du fått opplyst det ene alternativet du har, og det er å søke om sosialstønad. Det er uansett ikke noe du kan gjøre nå, det kan du først gjøre når du står der uten penger i juni. Du får sette alt inn på at du får en sommerjobb. Anonymous poster hash: c0af6...95f

Selvfølgelig! Jeg søker jo på alt jeg finner, og dette er som sagt bare en plan B. Så jeg skjønner ikke de som mener at jeg syter, jeg jobber alt jeg kan for å ikke havne i den situasjonen, men jeg må jo vite hva jeg skal gjøre om jeg ikke har noen inntekt....

Anonymous poster hash: 5299f...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntjeningen din er jo ikke 0, du har jo 20% stilling ut juni!

Ja men ingen studielån, så det jeg tjener i juni må jeg bruke å leve for i juni, og det dekker ikke en gang det jeg har pleid å få i studielån. Så jeg har ingen mulighet til å spare de pengene til juli, da jeg ikke har noen inntjening....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men ingen studielån, så det jeg tjener i juni må jeg bruke å leve for i juni, og det dekker ikke en gang det jeg har pleid å få i studielån. Så jeg har ingen mulighet til å spare de pengene til juli, da jeg ikke har noen inntjening....

Så bruker du det du tjener i april og mai til å forsørge deg i juli..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skaff deg vaskejobber!!

Annonsere at du tar sommervasken av huset til folk mens de er borte på ferie.
Ei venninne av meg gjorde dette for et par år siden og hun hadde fult opp å gjøre og har fortsatt å gjøre rent for noen av dem selv om hun egentlig ikke trenger jobben lenger, disse pengene legge hun av til buffer.

Det å tilby sommervask (NØYE vask av hele huset) er veldig populært og mange slår til på det, da kommer de hjem til skinnende rent hjem og du har tjent penger, praktisk for begge.

På sosialen får man penger til husleie, regninger (nødvendige regninger, de betaler ikke abonnement på blader, regninger for sminke eller andre ting kjøpt på nettet osv) og mat.
Man får ikke mye, man må leve sparsomt, men har man ikke planlagt bedre enn det du har gjort, så må man nesten regne med å leve sparsomt i en periode, ingen dør av det ;)

Man kan ikke regne med å få arbeidsledighetstrygd for EN måned når du har jobb som du skal begynne i, da blir det som de andre her sier sosialen eller kredittkortet, må du bruke kredittkortet, så lærer du i alle fall at du må planlegge bedre fremover, du er voksen nå :)

Som sagt, finn deg vaske jobb, annonser med at du tar grundig "sommer vask".
Hvis du er glad i dyr, så kan du evt annonsere at du kan gå på tur med hunder eller passe hunder i mens eierne er på ferie, dette er det MANGE som trenger hjelp til.

Har du grønne fingre så kan du tilby å stelle hagen til folk, nesten det samme som husvask, du gjør en skikkelig grundig hage jobb for de som eier hagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Jeg søker jo på alt jeg finner, og dette er som sagt bare en plan B. Så jeg skjønner ikke de som mener at jeg syter, jeg jobber alt jeg kan for å ikke havne i den situasjonen, men jeg må jo vite hva jeg skal gjøre om jeg ikke har noen inntekt....

Anonymous poster hash: 5299f...9d6

Ja, og det fikk du svar på på side 1. Sosialstønad.

Anonymous poster hash: c0af6...95f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk jobber på finn småjobber. Der kan du kanskje tjene noen kroner på ting som andre folk ikke gidder/kan gjøre selv.

Ellers så jobber du jo i april og mai, og de pengene kan du jo sette av til husleie i juni. Det er ikke uansvarlig å bruke kredittkort dersom man betaler det med en gang, og kan være en helt grei kriseløsning i dette engangstilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker sosialstønad kommer de i de aller fleste tilfeller til å kreve at du tar alt av strøjobber, bruker kredittkort, spiser hos familie og venner osv. Kan du spørre ny arbeidsgiver om forskudd?

Anonymous poster hash: fc156...149

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kalt NAV for en voksen og ansvarlig plan B.....



Anonymous poster hash: 528ce...d0a
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ender opp med å søke sosialhjelp kan det hende at dem bare gir deg det som lån, fordi du bare venter på å starte jobben. Vet det er blitt gjort mange ganger, samma greia som om man får sosialstønad i påvente av andre ytelser



Anonymous poster hash: 88bfe...b21
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ender opp med å søke sosialhjelp kan det hende at dem bare gir deg det som lån, fordi du bare venter på å starte jobben. Vet det er blitt gjort mange ganger, samma greia som om man får sosialstønad i påvente av andre ytelser

Anonymous poster hash: 88bfe...b21

Det har jeg også hørt at de praktiserer, låner ut penger, også betaler man tilbake når man har begynt å jobbe igjen, veldig fin ordning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo få sosialhjelp? Har du ikke penger, så må du jo få hjelp.



Anonymous poster hash: e9de2...0a0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo få sosialhjelp? Har du ikke penger, så må du jo få hjelp.

Anonymous poster hash: e9de2...0a0

Hun har BSU, lånekassestøtte, 20% stilling, alle eiendeler uten å ha solgt, og skal ut i full jobb etter en måned. Det er ikke å ikke ha penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav kan ikke kreve at du tar ut bsu. Dessuten vil du få mere gjeld i form av skatt om du tar de ut.

Sosialen kan du søke nødhjelp. Alle forstår at du må ha mat i en mnd.

Ta med deg all dokumentasjon og dra på kontorert



Anonymous poster hash: 80fcd...c75
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det beste jeg kan håpe på er jo om jeg kan få en sommerjobb, og det var liksom det jeg hadde håpet på, men det ser ikke så lyst ut... Jeg har som sagt ingen sparepenger, men litt bsu, jeg sparer alt jeg kan, men prøver heller NAV enn å selge møblene mine, de trenger jeg jo og vil måtte kjøpe de tilbake igjen til høsten... Og MasterCard lån er jeg ikke så gira på å ta, kredittkort gjeld er ikke det jeg vil starte voksenlivet mitt med... :(

Men er det ingen som vet hva som skal til for å kvalifisere til arbeidsledighetstrygd trygd? For sosialstønad er ikkje rare greiene, eller?

Anonymous poster hash: 5299f...9d6

Det er ingenting som heter Arbeidsledighetstrygd, hvilken støtte sikter du til?

Anonymous poster hash: c5bb0...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ikke du tenkt på dette før og satt til side en del av lønningen din hver måned?

Hvis jeg hadde jobbet 20 % ville jeg hatt 3600 kr per måned etter skatt. Nå vet jeg ikke hvor mye du tjener per time, men la oss si du ville hatt det samme.

Du kunne lett ha satt av 1500-2000 av dem hver måned.

Jeg slutter aldri å bli forbauset over folk som har så liten kontroll på egen økonomi.

Endret av The Kitten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom forresten på at du kunne benyttet deg av frikortordningen, og dermed hatt ennå mer enn det jeg skisserer her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå røpet TS hvem hun var, så mistenker at dette er en liten tulletråd, da hun i tidligere tråder skriver å ha samboer, tar mastergrad, og skal ha sommerferie, og dermed har sagt på intervjuer at hun ikke kan starte før i august. Så her henger ikke ting helt sammen.



Anonymous poster hash: 8f32d...2c3
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...