Gå til innhold

spare eller kjøpe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i huset til typen min og betaler bare fellesutgifter. Lurer litt på om jeg skal kjøpe leilighet å leie ut, eller bare spare pengene som blir til overs i mnd. Hva er mest gunstig?

Har aldri eid noe annet enn bil før og har ikke lån pt.

Anonymous poster hash: 1b518...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du ha en leilighet i bakhånd? Har du ikke trua på forholdet ;).

Hva med å spare i fond?

Anonymous poster hash: bcc1d...7a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ha en leilighet i bakhånd? Har du ikke trua på forholdet ;).

Hva med å spare i fond?

Anonymous poster hash: bcc1d...7a2

Det er jo snakk om hva som er lurest økonomisk.

Hvordan fungerer det med fond da?

Anonymous poster hash: 1b518...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes leilighet virker fornuftig om du har nok EK til at utleieleiligheten går rundt av seg selv....?

Anonymous poster hash: 658b7...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes leilighet virker fornuftig om du har nok EK til at utleieleiligheten går rundt av seg selv....?

Anonymous poster hash: 658b7...be1

Jeg må ta opp lån, men leieinntekter vil dekke store deler av avdragene hver mnd.

Anonymous poster hash: 1b518...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at man må bo i leiligheten selv i ett år før man kan leie ut, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke slik at man må bo i leiligheten selv i ett år før man kan leie ut, da?

Nei det er det ingen regel om.

Vi har flere leiligheter vi leier ut og det er ikke bare bare bestandig det heller...

Du skal ha råd til å dekke de månedlige utgiftene hvis leietaker ikke betaler. Det kan gå ganske lenge før du får kastet ut vedkommende og kanskje får inn en ny. Utgiftene løper hele tiden. Til lån, kommunale avgifter, forsikring mm.

Og hvis du er riktig uheldig så må du pusse opp etter den leietakeren som ikke har betalt for seg også :ler: og da strekker ikke et depositum på kanskje tre måneders husleie så veldig langt...

Vet ikke om jeg ville anbefalt å kjøpe med tanke på å leie ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at man må bo i leiligheten selv i ett år før man kan leie ut, da?

I borettslag/andelsleiligheter er dette en vanlig regel, men regner med at TS har tenkt å kjøpe selveier ettersom hun har tenkt å leie den ut. Og da er det som regel fritt frem....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har nok penger til å kjøpe ville jeg gjort det. Men hadde jeg vært typen din ville jeg også forventet at du betalte mer enn bare fellesutgifter (med mindre jeg hadde veldig god råd).. Halvparten av alle faste utgifter og noe renter på hans lån. Eller så finansierer jo han ditt nye lån.

Men det spørs litt på hva dere synes er greit og hvor god økonomi han har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være utleier er temmelig mye jobb og risiko, ts. Du gambler på at du klarer å vurdere leietaker korrekt, risikerer å vikle deg inn i rettslige diskusjoner om leie og utkastelse (og eventuelt rettsoppgjør om leiligheten blir ødelagt) og må stå for vedlikehold. I tillegg kommer spørsmålet: hvor mye avkastning får du for pengene? En stor andel av denne er avhengig av prisstigning. Og de økonomiske ekspertene tror vel at aksjer/fond både innebærer mindre risiko og høyere avkastning.

Så dersom du skal gjøre en ren investering ville jeg nok satset på noe mindre arbeidskrevende. Dersom du vil ha et bosted i bakhånd på kort varsel ville jeg kjøpt.



Anonymous poster hash: 823a5...649
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har nok penger til å kjøpe ville jeg gjort det. Men hadde jeg vært typen din ville jeg også forventet at du betalte mer enn bare fellesutgifter (med mindre jeg hadde veldig god råd).. Halvparten av alle faste utgifter og noe renter på hans lån. Eller så finansierer jo han ditt nye lån.

Men det spørs litt på hva dere synes er greit og hvor god økonomi han har.

Renter på han sitt lån?? Kyss meg en viss plass.

Han tjener hvert fall 3 ganger så mye som meg og har en leieinntekt på 7000 selv i mnd i tillegg.

Hvis det skulle vært så smålig hadde jeg krevd ekstra penger for at jeg gjør alt husarbeid og maler, ordner hagen osv.

Anonymous poster hash: 1b518...0bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renter på han sitt lån?? Kyss meg en viss plass.

Han tjener hvert fall 3 ganger så mye som meg og har en leieinntekt på 7000 selv i mnd i tillegg.

Hvis det skulle vært så smålig hadde jeg krevd ekstra penger for at jeg gjør alt husarbeid og maler, ordner hagen osv.

Anonymous poster hash: 1b518...0bf

Slapp nå av.. Det jeg skrev var betinget av økonomi, når han har så god økonomi trenger han jo ikke de pengene. Noe jeg også gjorde klart. Bra for deg at dere er i en slik økonomisk situasjon. Hvordan kan jeg gjette hva du gjør ikke gjør i heimen, antok at det var likt fordelt, men at du leier ekstremt billig.

Kjøp leilihet du, for hvis du er så hårsår kan det godt hende du trenger et backup sted ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp nå av.. Det jeg skrev var betinget av økonomi, når han har så god økonomi trenger han jo ikke de pengene. Noe jeg også gjorde klart. Bra for deg at dere er i en slik økonomisk situasjon. Hvordan kan jeg gjette hva du gjør ikke gjør i heimen, antok at det var likt fordelt, men at du leier ekstremt billig.

Kjøp leilihet du, for hvis du er så hårsår kan det godt hende du trenger et backup sted ;)

Så du skrev det og det var mer ment som et svar til han om han hadde kommet å krevd det, men det glemte jeg å presisere.

Leser bare at det er så mange her inne som mener at kjæresten skal betale leie osv, noe jeg er helt imot, men det er en annen sak.

Anonymous poster hash: 1b518...0bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...