Gå til innhold

bytte vare uten kvittering når butikken har gjort feil.


HHH

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et par joggesko for noen dager siden. Je ba om en str. 38 i butikken, og betalte. Noen dager senere når jeg skal bruke skoene er de alt for små, jeg oppdager at de er en str 36.

Jeg hadde kastet kvitteringen med posen, rett og slett fordi jeg var sikker på at jeg ville ha skoene, hadde prøvd de i butikken og var fornøyd med de. Når jeg går tilbake til butikken for å bytte de, så går ikke det, siden jeg ikke har kvitteringen. Jeg godtok det og gikk hjem. Men etter litt nærmere ettertanke så stusser jeg litt. her er det butikken som har gjort feil og gitt meg feil størrelse, er det virkelig slik at jeg da skal betale 1500,- for et par sko jeg ikke kan bruke? Jeg skjønner jo at kvitteringen er nødvendig og jeg burde tatt vare på den, men alikvel så synes jeg ikke dette var en veldig god kundebehandling, og det må da være mulig å hjelpe en kunde litt når de i butikken faktisk i første omgang har gjort feilen?

har sendt en klage til de (litt fordi han i kassa fnøs av meg og avslo det blankt. Var ganske ubehagelig) men aner ikke hva rettighetene mine er her? Jeg kan jo på en bankutskrift vise til dato, tid, sted og hva jeg har betalt, men de i butikken mente at de må ha kvitteringen for å kunne scanne inn varen igjen.

tar gjerne imot noen innspill her (bytter nesten aldri varer, ei klager jeg spesielt mye, så litt uvant situasjon dette)

Endret av HHH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her tror jeg nok at du har rett. Du har fått feil vare og skal da kunen reklamere på dette. En kontoutskrift vil vise betalingen og burde være godt nok bevis. Det vil jo enkelt ordnes opp i ved at de faktisk tilbyr deg riktig vare.

Stå på ditt vil nå jeg si! De kan da ikke nekte for at det har skjedd en feil her.



Anonymous poster hash: 6518e...2a2
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle vært et problem for du har jo av åpenbare grunner ikke fått brukt skoene. Jeg tror det kommer mye an på butikkkjede og butikkmedarbeider. Jeg fikk en gang med meg et par joggesko hjem der den ene skoene var i størrelsen 39 og den andre i størrelse 37 og dette oppdaget jeg ikke før det hadde gått et halvt år og skoene skulle tas frem etter vinterdvalen og det var null problem så lenge jeg hadde kontoutskriften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår butikk bytter vi ikke uten kvittering, uansett. Du har et ansvar for å dobbeltsjekke at du har fått riktig vare, ditt ansvar at du beholder kvitteringen. Det er ingen rettighet å bytte varer med mindre varen var ødelagt, men da kreves også kvittering så vi vet at du har kjøpt den hos oss.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunden sitt ansvar å ha kvittering som bevis på kjøp. Hvis du har kastet det så er det din feil, dessverre.

Du kan høre om kontoutskrift kan fungere som bevis, eventuelt. Hvis ikke så har du ingen sak her, er jeg redd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste skobutikker dobbeltsjekker at det er riktig str før du får med deg skoene hjem, noe de faktisk burde. Som noen sier, gå tilbake med kontoutskrift. Det fungerer hos oss, hvertfall. Du vil jo ikke ha pengene tilbake, bare bytte str, altså bytte til samme vare som du allerede har betalt for, så det burde ikke være noe problem.



Anonymous poster hash: 2d12a...aaa
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om vedkommende betjening er så vrang som personen over så gjør en sånn:

-ber om kontaktinformasjon til butikkleder og navn på betjening

-kontakter vedkommende leder og samtidig kjedekontoret sentralt for å gi en skriftlig klage på utsalgssted x

-og så løser det seg og ansatt y har får en hard tiltale og lærer noe om kundebehandling.

En butikk MÅ bytte en vare som butikken selv har gjort feil. kvitering eller ikke kvotering er bare viktig i de fall en angrer kjøpet. Det har en ikke rett på. Feil skal rettes uansett.

Til puppy: om butikken "din" har for vane å nekte så tar forbrukerombudet før eller siden og grapser nedi nakken på dere og setter skapet på plass. Om du skal jobbe med kundebehandling så må du forstå dette: du har 10000 arbeidsgivere. De dukker opp en etter en i butikken og kjøper ting av deg. ;)

Anonymous poster hash: 88ed9...57f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det står vel uansett ikke skostørrelsen på en kvittering så da hadde jo TS vært like langt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om vedkommende betjening er så vrang som personen over så gjør en sånn:

-ber om kontaktinformasjon til butikkleder og navn på betjening

-kontakter vedkommende leder og samtidig kjedekontoret sentralt for å gi en skriftlig klage på utsalgssted x

-og så løser det seg og ansatt y har får en hard tiltale og lærer noe om kundebehandling.

En butikk MÅ bytte en vare som butikken selv har gjort feil. kvitering eller ikke kvotering er bare viktig i de fall en angrer kjøpet. Det har en ikke rett på. Feil skal rettes uansett.

Til puppy: om butikken "din" har for vane å nekte så tar forbrukerombudet før eller siden og grapser nedi nakken på dere og setter skapet på plass. Om du skal jobbe med kundebehandling så må du forstå dette: du har 10000 arbeidsgivere. De dukker opp en etter en i butikken og kjøper ting av deg. ;)

Anonymous poster hash: 88ed9...57f

Nei, jeg har EN abreidsgiver, jeg har tusenvis av KUNDER. Og dette er noe som er praksis i vår kjede, og dette er noe vi har fått beskjed om fra HOVEDKONTORET. Vi bryter ingen lover, så lenge kunden ikke har kvittering så trenger vi faktisk ikke bytte eller hjelpe med noe som helst siden kunden ikke har bevis for at handelen er gjort i vår butikk. Så det er lite Forbrukerombudet kan gjøre i denne saken. Vi har nemlig hatt lignende saker før, hvor VI har fått medhold fra Forbrukerombudet. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for var folkens. Da vet jeg hvertfall at jeg ikke har tatt helt feil her. Jeg har jo uansett sendt en klage, skrev helt konkret hva som hadde skjedd og spurte de om dette var korrekt. Så da venter jeg bare på svar:)

Det kan godt hende at det i noen butikker er slik at kvittering er en regel uten unntak, men uansett så synes jeg at det går ann å gå litt ut av boksen når slikt skjer. Det er dumt for butikken for jeg kommer ikke til å handle der igjen, rett og slett fordi jeg ikke tør ta sjangsen på å bruke over 1000 kroner på et produkt i den visshet om at ansatte ikke kan hjelpe med noe dersom en feil skjer og man ender opp med å måtte betale for ingenting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for var folkens. Da vet jeg hvertfall at jeg ikke har tatt helt feil her. Jeg har jo uansett sendt en klage, skrev helt konkret hva som hadde skjedd og spurte de om dette var korrekt. Så da venter jeg bare på svar:)

Det kan godt hende at det i noen butikker er slik at kvittering er en regel uten unntak, men uansett så synes jeg at det går ann å gå litt ut av boksen når slikt skjer. Det er dumt for butikken for jeg kommer ikke til å handle der igjen, rett og slett fordi jeg ikke tør ta sjangsen på å bruke over 1000 kroner på et produkt i den visshet om at ansatte ikke kan hjelpe med noe dersom en feil skjer og man ender opp med å måtte betale for ingenting.

Dette hadde løst seg uten noe problem om du hadde kvitteringen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke kvittering så lenge du kan vise til utskrift fra nettbank.



Anonymous poster hash: d8d99...6c3
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puppy Papaya, jeg skulle likt å vite hvilken kjede du jobber for så jeg unngår å handle der i fremtiden. Sist jeg reklamerte på et par sko (sålen løsnet etter en mnds bruk) kom jeg uten verken kvittering eller kontoutskrift, og fikk nye sko uten spørsmål. Betjeningen beklaget veldig at jeg hadde hatt problemer med varen og sa jeg ikke skulle nøle med å komme tilbake dersom jeg ikke var fornøyd med de nye skoene.

En ting er å forholde seg til lover og regler (et minimumskrav for hva man MÅ tilby av service), en annen ting er å yte såpass service at kundene for det første gidder å komme tilbake og for det andre anbefaler butikken videre. Jeg har jobbet et drøyt tiår innen kundeservice og tatt mange kurs i dette, og det første man lærer er at man skal aldri fnyse av kunden og avvise dem blankt dersom de klager på noe, uansett policy. Den kunden kommer nemlig aldri tilbake, og en misfornøyd kunde snakker veldig mye høyere enn en fornøyd kunde.



Anonymous poster hash: 59320...b55
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde løst seg uten noe problem om du hadde kvitteringen.

Det har du rett i, det hadde heller ikke vært noe problem om den som gav meg skoene gav meg det riktige paret i første omgang.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har EN abreidsgiver, jeg har tusenvis av KUNDER. Og dette er noe som er praksis i vår kjede, og dette er noe vi har fått beskjed om fra HOVEDKONTORET. Vi bryter ingen lover, så lenge kunden ikke har kvittering så trenger vi faktisk ikke bytte eller hjelpe med noe som helst siden kunden ikke har bevis for at handelen er gjort i vår butikk. Så det er lite Forbrukerombudet kan gjøre i denne saken. Vi har nemlig hatt lignende saker før, hvor VI har fått medhold fra Forbrukerombudet. ;)

Er det verdt det å miste 15 kunder hver gang dere skal være gnien? Det er det som skjer. Hadde man ikke tapt penger på å være vanskelig hadde ikke service vært så viktig som det er.

Anonymous poster hash: 92cf4...1e4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mr. Toad

Som kunde har du har en bevisbyrde å dokumentere at du har kjøpt produktet, utskrift fra nettbank holder plenty. Alle butikker er i tillegg nødt til å oppbevare kopi av alle salgskvitteringer i 10 år, så du kan saktens bli en "vanskelig" kunde om du vil. I henhold til hva som sies her om ditt ansvar å sjekke at du har fått med deg rett produkt, så har du trolig likevel en reklamasjonsrett når butikken har gjort en feil. Da det er uvanlig å kjøpe to nummer for små sko vil jeg tippe du har en grei sak. Utover det bør du sjekke om butikken har tydelige oppslag på sine prosedyrer rundt reklamasjon. De fleste butikker har ikke det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verdt det å miste 15 kunder hver gang dere skal være gnien? Det er det som skjer. Hadde man ikke tapt penger på å være vanskelig hadde ikke service vært så viktig som det er.

Anonymous poster hash: 92cf4...1e4

Vi er den butikken på senteret vårt som har høyest inntekt og flest salg. I hele byen så ligger vi på topp 10 listen som ikke inkluderer matbutikker. Så vi sliter ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er den butikken på senteret vårt som har høyest inntekt og flest salg. I hele byen så ligger vi på topp 10 listen som ikke inkluderer matbutikker. Så vi sliter ikke.

Men jurist er du ikke, så ikke gi råd du ikke har grunnlag for.

Anonymous poster hash: d8d99...6c3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jurist er du ikke, så ikke gi råd du ikke har grunnlag for.

Anonymous poster hash: d8d99...6c3

Ingen her kan bevise at de er jurist, så da kan man ikke ta råd fra noen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...