Gå til innhold

Kredittkort, for? mot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt kredittkort. Har heller ikke tenkt så mye på det, at det var aktuelt.

Men har stadig hatt bekjente/venninner som har sagt; "jeg tar det på mastercardet", og oppdager at veldig mange rundt meg har et kredittkort.

Er det noen fordelere ved å ha et slikt kort? Hva bruker dere kredittkort på (hva slags utgifter/situasjoner)

Jeg havner noen ganger i situasjoner hvor jeg ikke har lønn akkurat der og da, og lurer på å skaffe meg et kredittkort, men vil kun bruke det så det er praktisk og ikke totalt uøkonomisk. er det mulig?



Anonymous poster hash: da4ea...153
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde ikke det var noen ulemper. Skulle jo handle bare på nett.
Nå skylder jeg 10 000 kr.



Anonymous poster hash: 95a17...a32
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt kredittkort. Har heller ikke tenkt så mye på det, at det var aktuelt. Men har stadig hatt bekjente/venninner som har sagt; "jeg tar det på mastercardet", og oppdager at veldig mange rundt meg har et kredittkort. Er det noen fordelere ved å ha et slikt kort? Hva bruker dere kredittkort på (hva slags utgifter/situasjoner) Jeg havner noen ganger i situasjoner hvor jeg ikke har lønn akkurat der og da, og lurer på å skaffe meg et kredittkort, men vil kun bruke det så det er praktisk og ikke totalt uøkonomisk. er det mulig? Anonymous poster hash: da4ea...153

Så du tenker å skaffe deg et kredittkort fordi du av og til ikke har penger? Har du ikke penger så har du ikke penger. Sett opp et budsjett isteden om det er slik at du ikke har penger av og til. Legg til sides penger til trange tider. Et kredittkort i en slik situasjon hjelper ingenting. Fatter ikke hvorfor folk tenker slik..

Anonymous poster hash: f7a1c...ff0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en rekke fordeler om en velger riktig kort og klarer å tenke litt frem i tid. En del kort gir deg diverse forsikringer, rabatter og en er godt sikret mot svindel. Om en derimot bruker kortet over evne kan det bli fryktelig dyrt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde jeg aldri engang vurdert det. Enkelt og greit fordi jeg ikke vil bruke penger jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler absolutt alt med kredittkort. Har ikke noe annet.

Men jeg vil sterkt fraråde å følge mitt eksempel hvis du ikke er sikker på at du kan betale hele beløpet ved forfall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg betaler alt på nett med kredittkort, bruker det også alltid på alt av reiser (bestiller kun på nett, så det sier seg vel selv). Hender også at jeg bruker det på større ting som jeg vet at jeg vil få penger til neste måned (inntekten min avhenger av hvor mye jeg gidder og kan jobbe), og det synes jeg er genialt. Anbefales derimot ikke hvis du bruker mer enn du kan betale ned innen 40(?) dager, da blir det fort dyre kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tenker å skaffe deg et kredittkort fordi du av og til ikke har penger? Har du ikke penger så har du ikke penger. Sett opp et budsjett isteden om det er slik at du ikke har penger av og til. Legg til sides penger til trange tider. Et kredittkort i en slik situasjon hjelper ingenting. Fatter ikke hvorfor folk tenker slik..

Anonymous poster hash: f7a1c...ff0

Jeg gav sparsommelig med info rundt hva dette dreide seg om, så ingen grunn til å dømme så voldsomt. Jeg har ingen plan om å "bruke penger jeg ikke har". Nettopp derfor jeg opprettet dette innlegget. Jeg vet lite om kredittkort og hvordan folk bruker det, og vil gjerne vite litt mer om "risikoene".

Jeg har budsjett hver måned, og det går opp, jeg bruker aldri penger jeg ikke har, og har fast inntekt. Men siden du er så rystet over "folks" tankegang, kan jeg jo gjøre deg den tjenesten at jeg setter deg inn i min situasjon, så får du se om du blir noe klokere. Jeg er i gang med å flytte hjem til Norge fra utlandet, da jeg flyttet ned hit opplevde jeg uforutsette utgifter på veien (et dekk som punga, en vei som var stengt så vi måtte overnatte på hotell etc.) , jeg hadde pengene og betalte, men det resulterte i 1 uke uten mye penger til mat etc. når jeg kom frem, det gikk fint, men jeg blir fort stressa dersom jeg må telle kroner og øre for å få meg middag selvom det kun er noen dager. Jeg husker tilbake da at jeg var litt irritert over at jeg ikke hadde noen "nødløsning". Selvom det aldri var noen krise og det gikk helt fint, så hadde ting gått litt mer smooth om jeg hadde f.eks hatt et kredittkort som kunne betalt for noe av det, også betale det tilbake ved lønning. Jeg stiller spørsmålet her fordi jeg lurer på om jeg skal skaffe meg et før hjemreise, slik at om det skulle dukke opp noe, så står jeg ikke i en dum situasjon.

Jeg har også opplevd en liknende situasjon når jeg kom ned hit, hvor jeg ble syk, og dette var på slutten av måneden. Jeg måtte ha medisiner, og det viste seg å bli rundt 500-600 kroner samlet, jeg trakk kortet og betalte med mine egne penger, men tenkte igjen, at her hadde det kanskje vært lurt å ha en nødløsning, hvor f.eks et kredittkort kunne dekket dette, også betalte jeg det tilbake ved lønning.

Jeg kan legge til at økonomien min er fin nok, jeg har et budsjett som fungerer fint, men jeg har også en stram økonomi, jeg jobber for øyeblikket i en praktikantstilling som ikke gir veldig mye lønn. Jeg trives med det på denne måten (er ikke interesert i noen annen jobb, for dette er drømmejobben og verdt å tjene litt lite en periode), MEN noen ganger så kommer disse utgiftene som er uforutsett og helt nødvendige, som jeg har råd til, men som hadde vært praktisk om kunne utsettes en uke f.eks til jeg får lønn, slik at jeg kan leve på en behagelig måte. Jeg har ikke tenkt å skaffe meg et kredittkort for å kjøpe sko eller flatskjerm;)

- TS

Anonymous poster hash: da4ea...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du trenger er jo bare en bufferkonto, ikke et kredittkort :)

Alt du nevner i innlegget over løser seg om du har en bufferkonto med minst 10.000 kr på, og aller helst med 3 måneders utgifter på. Ha litt på en sparekonto i samme bank så du kjapt kan overføre via en app eller nettbanken når du feks må ut med utgifter til medisiner rett før lønn.

Det er mye kulere å alltid ha penger tilgjengelig ved behov fordi man klarer å ta vare på de, enn å "ta det på mastercardet". Spør du meg da ;)

Men, det skal sies, noen klarer fint å bruke kredittkort til alt, og betale regningen når den kommer, og ha bufferkontoer i tillegg osv. Men da kan man jo like gjerne bare bruke vanlig bankkort egentlig. Fordelen med å ikke bruke kredittkort er nok at det fremtvinger noe mer økonomisk tankegang, da man faktisk MÅ ha penger på konto til det man skal kjøpe. Mens med kredittkort trenger man ikke det, man må bare ha pengene når regningen kommer. Så endel lever på en måte på forskudd, selv om de betaler alt ved forfall. Jeg foretrekker å ha pengene først, og så bruke de. Kjekt å vite at lønna har kommet inn før pengene brukes opp på en måte.

Men jeg har et kredittkort jeg også, som ligger trygt og godt i en perm i kjøkkenskapet. Sjelden i bruk. Tar det med på ferier, da jeg har opplevd at det med nettbanktilgang ikke alltid er like lettvint, og jeg ikke ønsker å ha alle sparepengene på kontoen tilknyttet bankkortet jeg har med heller. Det hender vi har brukt kredittkortet til å leie bil slik at de reserverer depositumet på kredittkortet og vi fortsatt har alle lommepengene for turen på konto. Men det er nesten bare i reisesammenheng det brukes litt/er med.

Uansett sørger jeg alltid for å mer på bufferkonto enn jeg har i kredittgrense. Tilfelle jeg får en blackout og makser ut kredittkortet en eller annen gang ;) Så kan jeg fortsatt betale regningen, og selv dumheter fører meg ikke inn i kredittkortgjeld.

Var jeg deg ville jeg konsentrert meg om å spare opp en bufferkonto først. Så får du se om du egentlig har noe behov for kredittkort.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengebingen har rett. Det du trenger er en bufferkonto.



Anonymous poster hash: b3d64...c6a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et kredittkort og det har vi fordi det gir fordeler i choice hotel club. Vi prøvde å bruke kredittkortet på hverdagskjøp i en mnd, men jeg syns det ble for uoversiktlig så vi har bestemt at vi kun skal bruke det på ferie, da vet vi hvor mye som går ut.

Har ikke noe problemer med å betale regninga, men jeg liker å kunne se tydelig hvor mye penger vi har igjen og når vi bruker kredittkort til vanlig så ser det ut som om vi ikke har brukt noe penger

Vi har bufferkonto på nesten 200.000kr så vi bruker aldri kredittkort som en nødløsning i uforutsette tilfeller. Spar deg heller opp en buffer ellers ender du fort i gjeld

Anonymous poster hash: 3cb08...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lag deg en bufferkonto i stedet. Bedre å sette pengene inn på sparekonto enn å bruke de på å betale ned kredittkortet. De pengene må uansett ut av din stramme økonomi.

Det er mange som fint klarer å ha kredittkort, men jeg anbefaler det virkelig ikke når økonomien er såpass stram.

Anonymous poster hash: 038f9...2b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg er usikker på en butikk bruker jeg kredittkort for å være sikker på at ingen tømmer min lønningskonto. Og heller tuller med min kredittkortkonto.

Så betaler jeg alltid hele summen jeg skylder når jeg får regning.

Aldri betalt minstebeløpet. Det er renter på nesten 20%! Har alltid et øye på nettbanken for å sjekke at jeg har dekning, nå som dette er på mobilen er det enkelt å holde seg innafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom man har kontroll, finnes det fordeler med å bruke kredittkort. Blant annet får man gratis reiseforsikring med mange kort om man betaler minst halvparten av reisen med kortet, pluss at man har en større sikkerhet dersom man kjøper noe på nettet. Et kredittkort kan også være greit å ha i bakhånd når man er på reise i tilfelle man skulle miste eller bli frastjålet andre kort og/eller penger.

Det viktige er at man ikke ser på kredittkort som ekstra penger, men som et redskap man kan bruke sammen med de pengene man vet at man har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rådet fra enkelte her er altså "skaff deg 10 000 på en bufferkonto i stedet".

Og hadde det vært like lett å skaffe seg 10 000 som å skaffe seg et kredittkort til de uforutsette situasjoner TS skisser, var det jo ikke noe problem....

TS virker som hun har god kontroll over en litt knapp økonomi.

Jeg synes hun kan skaffe seg et kredittkort.

Men bruke det med forsiktighet og også forsøke å legge til side til en buffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rådet fra enkelte her er altså "skaff deg 10 000 på en bufferkonto i stedet".

Og hadde det vært like lett å skaffe seg 10 000 som å skaffe seg et kredittkort til de uforutsette situasjoner TS skisser, var det jo ikke noe problem....

TS virker som hun har god kontroll over en litt knapp økonomi.

Jeg synes hun kan skaffe seg et kredittkort.

Men bruke det med forsiktighet og også forsøke å legge til side til en buffer.

Altså, om ts må betale 10000 med kredittkort og har stram økonomi, tviler jeg på at ts kan betale de 10000 tilbake før rentene begynner å løpe.

10000 over 12 mnd koster fort over 1000 kroner i renter, og man må betale i underkant av 1000 kroner i måneden på kredittkortet.

Ved å bruke kredittkortet som buffer, kommer man på etterskudd av den uventede kostnaden, og er dermed dårlig i stilt om noe annet uventet skjer.

Om ts fast setter av 500 kroner i mnd, får vedkommende en mer stabil økonomi, og renter.

Kredittkort skal brukes for å sikre seg mot svindel på nettet og i utlandet. I alle andre situasjoner, og spesielt ved en dyr, uventet regning, er kredittkort roten til mange problemer. Har man god kontroll på økonomien, begynner man den kjipe jobben med å bygge opp buffer.

Endret av listefyll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg betaler alt på nett og i utlandet med kredittkortet for da er jeg bedre sikret mot svindel. I tillegg bruker jeg det til større utlegg enn jeg har på forbrukskontoen (møbelhandel f.eks). Regningen betales alltid før forfall.

Dessuten liker jeg å ha det som en sikkerhet om jeg av en eller annen grunn ikke skulle ha nok penger til noe uforutsett. Det har jo hent at bufferkontoen har vært nødt til å brukes, og da føler jeg meg trygg i tilfelle det kommer flere uforutsette utgifter mens vi sparer opp bufferen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det til å betale fly og reise.

Har også brukt det i nødstilfeller noen dager før lønna kommer inn, jeg har buffer, men når man står der er det enklere å bruke kredittkortet. Har automatisk overføring av det jeg skylder hver måned, og har alltid dekning.

Bruker ALDRI kortet til ting jeg egentlig ikke har råd til, da er det snart velkommen til lukusfellen..



Anonymous poster hash: 7bdb3...7c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid råd til å betale ved forfall, så jeg bruker kredittkort hele tiden.

De som ikke alltid har råd til å betale ved forfall bør ikke bruke kredittkort.



Anonymous poster hash: 1964e...0c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rådet fra enkelte her er altså "skaff deg 10 000 på en bufferkonto i stedet".

Og hadde det vært like lett å skaffe seg 10 000 som å skaffe seg et kredittkort til de uforutsette situasjoner TS skisser, var det jo ikke noe problem....

TS virker som hun har god kontroll over en litt knapp økonomi.

Jeg synes hun kan skaffe seg et kredittkort.

Men bruke det med forsiktighet og også forsøke å legge til side til en buffer.

Det er oftest ikke så vanskelig å lage bufferkonto. De fleste kan nesten selge unna litt greier hjemme og sette 10.000 på konto, eller i alle fall noen tusenlapper som en start. Eller spare 1000 kr pr mnd i 10 måneder, eller en kombinasjon.

Og er man ikke i stand til å spare opp penger, så er IKKE kredittkort løsningen! Da må man jo se på hvor feilen ligger som gjør økonomien stram og hva man kan gjøre med det. Det siste man trenger da er å fortrenge behovet for økonomiske endringer ved å skaffe kredittkort som backup.

Jo strammere og dårligere økonomi, jo mindre bør man se på kredittkort som løsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...