Gå til innhold

Forlove seg når man ikke er formelt skilt enda?


Gjest Jubalong

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Hvis man har vært gift tidligere, og ønsker å gifte seg på nytt må man sende med et skjema som heter "erklæring om skifte". Dette gjelder enker/enkemenn som sitter i uskiftet bo også. Hvis man har vært skilt i under to år, må tidligere ektefelle skrive under på dette skjemaet om at boet er skiftet.

La oss holde enker/enkemenn utenfor.

Da jeg ble separert ordnet vi skiftet i mellom oss uten å dra inn offentligheten. Da vi ble skilt skrev jeg et brev til Fylkesmannen med kopi til min eks om at vi hadde foretatt skifte (dette var etter samtale med fylkesmannen om hva som var nødvendig) og denne fungerte som erklæring om skifte. Før dette hadde blitt lagt ved søknaden ville vi ikke fått innvilget skilsmisse. Og nå sier du at et par som er formelt skilt (merk ordet formelt - det betyr at fylkesmannen har innvilget skilsmissesøknaden) skal erklære at skiftet er forestatt en gang til?

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La oss holde enker/enkemenn utenfor.

Da jeg ble separert ordnet vi skiftet i mellom oss uten å dra inn offentligheten. Da vi ble skilt skrev jeg et brev til Fylkesmannen med kopi til min eks om at vi hadde foretatt skifte (dette var etter samtale med fylkesmannen om hva som var nødvendig) og denne fungerte som erklæring om skifte. Før dette hadde blitt lagt ved søknaden ville vi ikke fått innvilget skilsmisse. Og nå sier du at et par som er formelt skilt (merk ordet formelt - det betyr at fylkesmannen har innvilget skilsmissesøknaden) skal erklære at skiftet er forestatt en gang til?

Ekteskapsloven §8. Det er mulig å få skilsmisse uten at boet er skiftet, men hvis man skal gifte seg på nytt må man bevise at det er skiftet eller at skifte er satt igang.

Et ekteskap en en juridisk kontrakt som kan oppheves, ett skifte går på den økonomiske delen, og er noe helt annet.

Endret av Trønderpia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serena

Det virker litt merkelig på en måte...

Har man vært gift på papiret i en årrekke kanjeg forstå...

Men si man separer seg også inngår forlovelse 9 måneder etterpå...

Litt desperat, veldig hasteverk. Kanskje typen som ikke klarer og være alene? Tenker sånn at man må være i et forhold for å få bekreftelse og ikke er glad i seg selv og...Satt på spissen selvfølgelig.

Noen hopper fra ekteskap til et annet ekteskap, men de fleste vil gjerne ha litt fri en periode til og omstille seg, finne ut hvem en er, ha litt ro og fred etter en itens periode i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ekteskapsloven §8. Det er mulig å få skilsmisse uten at boet er skiftet, men hvis man skal gifte seg på nytt må man bevise at det er skiftet eller at skifte er satt igang.

Denne paragrafen er endret etter at jeg ble skilt.

Et ekteskap en en juridisk kontrakt som kan oppheves, ett skifte går på den økonomiske delen, og er noe helt annet.

Denne delen er endret etter at jeg ble skilt - den gangen var det ikke mulig å bli skilt uten at boet var skiftet ferdig.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Jeg synes ikke det er rart. Jeg regner med at de som separerer seg gjør det fordi de skal skilles, og jeg anser samlivet deres som over. Altså er begge fri til å gjøre som de vil.

Men de er faktisk ikke det. Man er formelt gift selvom man er separert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de er faktisk ikke det. Man er formelt gift selvom man er separert.

Jeg hadde skjønt argumentet dersom forlovelse var noe formelt, men det er det jo ikke.

For meg er det umulig å svare generelt, ikke en gang om det er barn involvert. Det er helt avhengig av situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Ekteskapsloven §8. Det er mulig å få skilsmisse uten at boet er skiftet, men hvis man skal gifte seg på nytt må man bevise at det er skiftet eller at skifte er satt igang.

Et ekteskap en en juridisk kontrakt som kan oppheves, ett skifte går på den økonomiske delen, og er noe helt annet.

Jeg skjønner ikke dette helt. Jeg ble skilt for snart ti år siden, og det var aldri snakk om noe skifte eller økonomisk oppgjør, siden vi begge var unge, og ingen av oss eide noe. Vi fylte bare ut en vanlig søknad om seperasjon, og deretter om skilsmisse året etter.

Betyr det at jeg må gjøre noe mer for å eventuelt gifte meg på nytt i fremtiden? Og må jeg isåfall involvere eksen i det? Blir litt fortvila hvis det er tilfelle, så håper noen som kan reglene kan svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg skjønner ikke dette helt. Jeg ble skilt for snart ti år siden, og det var aldri snakk om noe skifte eller økonomisk oppgjør, siden vi begge var unge, og ingen av oss eide noe. Vi fylte bare ut en vanlig søknad om seperasjon, og deretter om skilsmisse året etter.

Jeg skal jo ikke svare på hva dere gjorde eller ikke gjorde - men vi måtte altså oppgi at vi hadde skiftet når vi ble skilt (litt kortere tid siden). Siden er ekteskapsloven endret og man kan altså skilles dersom skifteoppgjøret er i gangsatt.

Betyr det at jeg må gjøre noe mer for å eventuelt gifte meg på nytt i fremtiden? Og må jeg isåfall involvere eksen i det? Blir litt fortvila hvis det er tilfelle, så håper noen som kan reglene kan svare.

Nei for det er for lenge siden. Det er kun hvis det er under 2 år siden du ble skilt det er nødvendig. Ethvert krav i boet etter deres ekteskap vil uansett være foreldet etter 10 år hvis det ikke har vært fremmet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ok, nå ble jeg litt trist. Ikke fordi jeg er forlovet med en separert mann selv, men sammen med en separert mann. Han er MIN, og ikke ekskona. Hun er EKSkona, og ikke kona slik noen omtaler det her inne. Makan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ok, nå ble jeg litt trist. Ikke fordi jeg er forlovet med en separert mann selv, men sammen med en separert mann. Han er MIN, og ikke ekskona. Hun er EKSkona, og ikke kona slik noen omtaler det her inne. Makan.

Selvsagt er han din. Men han er fortsatt formelt gift med sin eks - helt til skilsmissebevilgningen er innvilget hos fylkesmannen. At du har såre følelser rundt dette er forståelig, så hvis jeg var deg ville jeg krevd fortgang i de papirene.

Selv hadde jeg aldri forlovet meg - og helst ikke vært smamen med heller - en separert mann. Og det er ganske enkelt fordi jeg mener at man trenger det året for å bli seg selv igjen og få eks'en på avstand. Hva andre har sånn inn i granskauen hastverk for forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jubalong, kjærlighetssorg har mange elementer. Ett av de er at du blir lei deg fordi du vet at han har det vondt, og ikke har noen god dame lenger. Den biten er jo løst.

Et annet problem er at du går å håper på å få han tilbake. Forlovelsen må regnes som en endelig avklaring, så nå er den biten også avklart.

Konklusjon. Du er helt fri på godt og vondt! Absolutt 100% fri!

Tiltak: Champagne!

Hvis du får bli med på festen, så håper jeg det er en kjekk nachspielkandidat til deg der. :)

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nei for det er for lenge siden. Det er kun hvis det er under 2 år siden du ble skilt det er nødvendig. Ethvert krav i boet etter deres ekteskap vil uansett være foreldet etter 10 år hvis det ikke har vært fremmet før.

Takk for svar. :)

*puster lettet ut*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest AnonymBruker

Leser med stor interesse her.... Jeg har nettopp brutt med en mann som var separert på tredje året... Da vi hadde hatt et fantastisk halvår sammen tok jeg det opp og ble overasket og såret over reaksjonen hans: Han var redd for å såre henne og ungene (tenåringer) med å komme å "slenge papirene i bordet" .... 6 måneder senere tok jeg det opp igjen - samme reaksjon.... (unnskyldte seg at han ikke kunne gjøre det rett før datterens konfirmasjon....) Dette ble så vondt mellom oss at forholdet sprakk. Det hører med til historien at det var han som brøt og at han har en veldig uselvstendig eks. som må ha hjelp til alt.... masse dårlig samvittighet der tror jeg - ante ikke at det var så mange lik i lasta..... var jeg for utålmodig ? Kan han oppføre seg sånn mot en ny kjæreste som han har hatt i et år eller er jeg for kravstor????

Aldri mere en separert mann her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...