Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2014


blomst12

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed at jeg ikke kan søke før 9 uker før termin, da blir søknaden lagt vekk på vent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, mulig det er 26 "fullførte" uker. Jeg reiste ihvertfall til lege uken og fikk bekreftelse. Det er vel rett i overgangen til tredje trimester, og sjansen for liv ved evt fødsel er større?

Nav kan være mye kjip byråkrati, er man uheldig treffer man på en dårlig behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi gjort unne helgas loppemarkeder og har sikkert nok babyklær for en barnehage :fnise: så utrolig mye fint, enkelte plagg hadde til og med prislappen på! Anbefales virkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg få være med her? :blomst:

Venter en liten gutt 23.august og gleder meg veldig. Jeg er 23 og samboeren 26, det er vårt første barn. Bor i Oslo og skal føde på Rikshospitalet.

Velkommen! Og gratulerer med en gutt i magen :D

Veldig gøy å lese om hvordan det går med alle. Jeg har ikke vært her inne på lenge nå, har hatt internettfri nesten hele påska :)

Jeg er 28+5 nå, dvs at det bare er litt over 80 dager igjen. Oi oi oi! :sjokkert::fnise: formen er bra, men magen er stoor, og det begynner å bli litt tungt å være til, hehe. Å knyte sko eller gjøre andre ting som innebærer å bøye seg ned er snart utelukket kjenner jeg. Vanskelig å sove er det også, enten ligger jeg vondt eller så får jeg rastløse ben (det hjelper dog med en skikkelig leggmassasje fra kjæresten før sengetid har jeg funnet ut), men alt i alt storkoser jeg meg! Det er fremdeles superfacinerende med spark og bevegelser, selv om de kommer mange, mange ganger om dagen nå :laugh:

Vi skal få påspandert ny vogn av svigers også mangler vi litt småting som sengetøy og noe klær, men ellers begynner det meste å være på plass :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare høre hva dere har kommet fram til. Kjenner at jeg er helt grønn på det permisjonsgreiene. Har dere valgt 80 eller 100% dekningsgrad? Er det noen av dere som har valgt gradert uttak av foreldrepenger? Jeg ser at jeg kan (dersom arbeidsgiver er enig) ta ut resten av årets ferie i permisjonstiden og dermed forlenge med 4 uker + neste års ferie? Har dere valgt det? Jeg vil være lengst mulig hjemme med lillegutt. Blir helt tussete av å skulle bestemme det her :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå i uke 25 snart......... :) Har vært hos jordmor i dag - og fikk hørt på nydelig hjertelyd! <3

Permisjon : Jeg må ha terminbekreftelse fra legen - NAV ønsker dem fra påbegynt uke 27. Da kan man sende søknad til NAV da - før det godkjenner NAV ikke.

Jeg har søkt 100% permisjon frem til den datoen i 2015. HUSK dere som skal føde etter 1. juli 2014 - kan dere ha 39 uker !! + pappaperm = 10 uker :) men kjærestene deres kan søke om fri de første 2 uker etter fødsel (ikke perm) - noen arbeidsgivere dekker dette. Ring til NAV hvis dere er usikker :)

Jeg skal søke 39 uker - så etter det er jeg ferdig med NAV. Da bruker avtaler jeg med min arbeidsgiver om mine feriedager + avspasering + overføring 14 dagers ferie fra 2014 - 2015 +++ så plutselig har jeg lang permisjon. Min kjære skal ha perm 3 uker i juni, så skal jeg jobbe..etter det tar vi ferie sammen og reise vekk før jeg jobber igjen i august :) Min kjære venter med å søke da han skal ha perm i juni 2015....Skal søke noen måneder før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Pappaperm må ikke nødvendigvis være 10 uker i strekk, men kan deles opp inntil barnet er 3 år.

Samme som mammaperm.....Hvis skal deles opp - må ha en søknadstillegg som heter utsettelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått søkt enda, men har valgt 100% dekningsgrad, 39 uker til etterfulgt av 5 uker ferie som jeg ikke fårii år. Så begynner jeg å jobbe litt, så tar jeg min ferie før jeg begynner i min fulle stilling fra midten av august!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vedtatt at fedrekvoten reduseres fra 14 til 10 uker?

Vi skal i alle fall ha 100% dekningsgrad, og kommer til å dele slik at jeg har 29 uker og far ha 20 uker. Med ferie fra i år og neste år blir det ikke noe problem frem til barnehagestart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Melder meg inn her jeg :)

Har termin 4 juli, så er uke 31+0 i dag

Vi har bestemt oss for 100% dekning

Så tar far ut sin permisjon i slutten av perioden og så tar jeg 2 mnd uten lønn slik at vi kommer oss til 1 august og barnehagestart. Det er planen. Vi har ikke sendt inn papirene enda, men det er målet å gjøre det i løpet av helga. Skal bli godt å få det gjort, kjenner at det stresser meg at vi ikke har gjort det.

Ellers er formen bra, men kjenner at jeg er mer trøtt og blir fortere sliten. Det er vel ganske normalt.

Ikke alt er i hus enda, ei er barnerommet gjort klart. Så vi får gasse på litt og komme i mål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser på NAV sine sider om 14 ukers pappapermisjon for barn født 1.juli 2013 og senere.

https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote

egentlig trodde jeg det var 10 uker nå, men det er kanskje ikke innført enda? litt forvirrende.

edit:

Forslaget er til behandling i Stortingets familie- og kulturkomité. Dersom det blir vedtatt av Stortinget, vil de nye reglene gjelde fra og med 1. juli 2014.

vi må visst vente og se hva som skjer..litt vanskeligere for folk å planlegge da, dårlig gjort at slike vedtak kommer "plutselig".

Endret av Pasjonsblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes tiden flyr og har virkelig begynt å glede meg til babyen kommer - selv om det fortsatt føles litt uvirkelig! Noen dager over 30 uker nå, så det er virkelig ikke lenge igjen.

Hvordan går det med dere? :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tekola

Tiden flyr noe helt villt i dette svangerskapet føler jeg! :bond:

Ikke mange ukene unna 30 selv, og derfra kommer det jo virkelig til å gå unna :ler:

Jeg er en listefreak, så jeg må bare hente opp igjen denne fra den forrige termingruppa jeg var med i! :hoppe:

Uker på vei: 26+5

Uker igjen: 13 og litt (blir det ikke det? er så elendig i matte :ler: )

Kjønn: :babygutt:

Navn: Vi har noen alternativer, men alt holdes hemmelig til vi har møtt ham, på lik linje som med storesøster :)

Utålmodig: Absolutt ikke, faktisk! :fnise:

Vektøkning: 3-4 kg tror jeg.

Hodet ned: Og opp og på skrå og alle veiene :ler:

Hodet festet: For tidlig

Aktivitet innenifra: Mye! Spesielt når jeg er sliten og trøtt og helst bare vil sove. Legger inn "kjennepauser" i løpet av dagen, ellers glemmer jeg ham helt bort stakkar :fnise:

Høygravid: Ikke enda!

Søvn: Veldig trøtt og sliten, men har faktisk sovet greit de siste dagene! Ørepropper som fjerner alt av smålyder :rodmer:

Plager: Litt sure oppstøtt og et bekken som krangler en del, men skal få ringt fysioterapeuten til uka, lover!

Barnerom: Han skal dele med oss i starten, men når vi flytter inn i ny leilighet i juli/august så får storesøster eget rom som han flytter inn på etter hvert.

Utstyr: Vi har det aller meste etter storesøster, skal skaffe eget lammeskinn, nye flasker og litt sånne småting etter hvert bare.

Melk: Får ut noen dråper ved klemming.

Matkikk: Bare på is, men det tells ikke helt føler jeg.

Kynnere: Noe, ikke så mye enda heldigvis.

Tungt: Litt tungpustet, men ikke noe større.

Strekkmerker: De lekre fra forrige runde har fått seg litt mer farge igjen :fnise:

Tanker om fødselen: Veldig spent på å teste ut nytt sykehus, men alt i alt så gleder jeg meg faktisk. Hadde en veldig allright fødsel for et år siden (straks) og håper på at denne runden blir like bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uker på vei: 31+0

Uker igjen: 9

Kjønn: Jente

Navn: Ikke bestemt enda!

Utålmodig: Ja, kjenner meg utålmodig nå!

Vektøkning: 12 kg! Kan forøvrig ikke merke det annet enn på pupper og mage!

Hodet ned: Jordmor mente hodet lå ned ja.

Hodet festet: Nei

Aktivitet innenifra: Kjenner masse liv. Lite spark, men mye bevegelse. Magen buler godt til tider.

Høygravid: Ikke enda!

Søvn: Sover relativt greit, oppe å tisser, men det skjer på autopilot.

Plager: Vondt i korsrygg på jobb, og tror jeg har litt bekkenløsning!

Barnerom: Hun skal dele med oss i starten, men barnerommet er ferdig pusset opp!

Utstyr: Det meste er ordnet, mangler kun småting.

Melk: Nope.

Matkikk: Ingen spesiell, men god matlyst.

Kynnere: Tidvis, noen litt ubehagelig. Er blæra full får jeg det lettere.

Tungt: Kan ikke løpe maraton akkurat, men ikke veldig merkbart enda.

Strekkmerker: Har noen fra puberteten, men ikke fått noen i svangerskapet.

Tanker om fødselen: Gleder meg! Veldig spent på hvordan det blir. Har alltid hatt lyst å føde, og er så nysgjerrig på hvordan fødselen vil bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lister! :hjerte:

Uker på vei: 24+1

Uker igjen: 16ish

Kjønn: Vet ikke!

Navn: har ikke bestemt noen konkrete navn, men vet hvilken sjanger og liker mange av de samme navnene

Utålmodig: Nope! Gleder meg selvfølgelig, men koser meg også masse masse med å gå gravid. (så langt ;) )

Vektøkning: 6 kg

Hodet ned: Umulig å kjenne enda. Masse turning der inne, men ut fra hvor det sparkes oftest er hodet ned og litt til høyre en favoritt :P

Hodet festet: For tidlig

Aktivitet innenifra: Stadig mer, og endel hver dag. Sparker så det synes utenpå, og romsterer rundt endel.

Høygravid: Langt unna.

Søvn: Litt trøtt, men ikke voldsomt, og sover ganske godt. Spark og sånt er ikke nok til å vekke meg/holde meg våken, og har ikke gått bananas på tissinga enda. Får prøve å nyte det mens jeg kan!

Plager: Næh. Litt hasbrann innimellom, og har merket at det skal litt mindre til før jeg blir sår i korsryggen. Våkna med krampe i leggen en natt også (tror kanskje jeg skremte vettet av mannen), men sånt skjer jo innimellom uansett. Hååååper jeg slipper masse sånt i svangerskapet!

Barnerom: har ikke plass til eget barnerom. Deler med oss i starten, og så flytter enten vi eller ungen ut og inn på rommet som pr. i dag er kontor. Der går det an å lage en koselig sovekrok. Får se litt hvem det blir til.

Utstyr: shoppes stadig. Har sju autosøk på ymse barnevognmodeller på finn.no. :fnise: Prøver å kjøpe så mye som mulig brukt. Mangler vogn, stellebord, endel klær, kommode/skap til mini-klærne, alle mulig rare ammeting, bæresjal ooooog endel til.

Melk: ja, faktisk. Finner noen tørre "flak" på brystvortene innimellom, og har sett det komme biiiittelitt i dusjen.

Matkikk: ikke mer enn vanlig ;) (kanskje litt på paprika?)

Kynnere: vet ikke? :klo: Blir litt sånn støl/stiv nederst i magen når jeg går og slikt. Men det kjennes ikke akkurat ut som sammentrekninger.

Tungt: ikke enda

Strekkmerker: nope

Tanker om fødselen: ikke så mange. Kan ikke si jeg gruer meg så veldig, jeg er mest nysgjerri. Er faktisk mer nervøs for barseloppholdet. Å havne på hundremannsrom (:roll:) høres litt ut som et mareritt, men det gjør det også å havne på hotell og ikke få noe hjelp omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plager: Næh. Litt hasbrann innimellom, og har merket at det skal litt mindre til før jeg blir sår i korsryggen. Våkna med krampe i leggen en natt også (tror kanskje jeg skremte vettet av mannen), men sånt skjer jo innimellom uansett. Hååååper jeg slipper masse sånt i svangerskapet!

Vil bare komme med et tips mot leggkramper, som jeg fikk av jordmor forrige svangerskap! Og det er å ta tilskudd av magnesium. Jeg gjorde det sist og har begynt med det nå, og jeg synes at det hjelper :) Uten dette så er jeg veldig plaget av kramper i beina.. Man kan også ta vitaminet b6 i tillegg til magnesium, for b6 øker/fremmer opptaket av magnesium.

Sånn i tilfelle du skulle ble mer plaget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...