Gå til innhold

Å melde seg inn i statskirken fordi de ikke tillater homofilt ekteskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Homofili er totalt irrasjonelt og det er tullete å bruke ord som legning, når den eneste grunnen til at vi har noe kalt sexualitet fordi vi skal gi noen livet, og det kan ikke homser og lesber i lag. Jeg er glad for at kirken ikke vil gifte homofile, og jeg har planer om å melde meg inn i statskirken. Hvordan gjøre det?



Anonymous poster hash: 06464...b27
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seksualitet og forplantning, det er to forskjellige ting. Ellers skal jeg være så frekk å be deg om å bruke Google...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll.

Nei, nå har jeg lært at kirken er rasjonell og ikke urasjonell slik som resten av samfunnet. Så nå vil jeg melde meg inn og bli en fast kirkegjenger. Kanskje kristendommen var sannheten likevel :)

Anonymous poster hash: 06464...b27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå har jeg lært at kirken er rasjonell og ikke urasjonell slik som resten av samfunnet. Så nå vil jeg melde meg inn og bli en fast kirkegjenger. Kanskje kristendommen var sannheten likevel :)

Anonymous poster hash: 06464...b27

Religion er ingen løsning. Men vær så god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så jeg vurderer å melde meg ut pga dette :) Gud vil jo fortsatt elske meg selv om kirken jeg er medlem av ikke vil at folk skal kunne gifte seg uansett legning. Jeg elsker mennesker uansett hvem de elsker, og det tror jeg Gud verdsetter siden Gud også elsker alle uansett.



Anonymous poster hash: 35512...7bf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Homofili er totalt irrasjonelt og det er tullete å bruke ord som legning, når den eneste grunnen til at vi har noe kalt sexualitet fordi vi skal gi noen livet, og det kan ikke homser og lesber i lag. Jeg er glad for at kirken ikke vil gifte homofile, og jeg har planer om å melde meg inn i statskirken. Hvordan gjøre det?

Anonymous poster hash: 06464...b27

1. Du har to faktuelle feil, der vi mennesker har seksualitet for mere enn en funksjon, og der familiestrukturer slik vi ar dem i dag, er resultatet av utviklinger knyttet til samfunnsform, ikke en fundemental naturlig struktur.

2.Du har ikke skjønt kirkemøtet og konsekvensene. For det første er det ingen som sier at ikke kirken vil vie, det er faktisk opp til den enkelte prest, så enkelte preste vil vie selv med dette resultatet. Det kirkemøtet har sagt , er at de ikke kommer med en liturgi, hvilket betyr at de ikke pålegger prester å vie homofile.

Det er også antagelig det siste kirkemøtet som vil gjøre denne beslutningen.

For ditt spørsmål, møt opp på nærmeste prestekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så jeg vurderer å melde meg ut pga dette :) Gud vil jo fortsatt elske meg selv om kirken jeg er medlem av ikke vil at folk skal kunne gifte seg uansett legning. Jeg elsker mennesker uansett hvem de elsker, og det tror jeg Gud verdsetter siden Gud også elsker alle uansett.

Anonymous poster hash: 35512...7bf

Legning eksisterer ikke. Du har det hensiktsmessige og de med kognitiv eller fysisk diskfunksjon. Du kan elske den du vil eller det du vil, men du trenger ikke å gifte deg med det. Giftemål har også en hensikt og de kan gifte seg på liksom om de vil, det er samme resultatet.

Anonymous poster hash: 06464...b27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du har to faktuelle feil, der vi mennesker har seksualitet for mere enn en funksjon, og der familiestrukturer slik vi ar dem i dag, er resultatet av utviklinger knyttet til samfunnsform, ikke en fundemental naturlig struktur.

2.Du har ikke skjønt kirkemøtet og konsekvensene. For det første er det ingen som sier at ikke kirken vil vie, det er faktisk opp til den enkelte prest, så enkelte preste vil vie selv med dette resultatet. Det kirkemøtet har sagt , er at de ikke kommer med en liturgi, hvilket betyr at de ikke pålegger prester å vie homofile.

Det er også antagelig det siste kirkemøtet som vil gjøre denne beslutningen.

For ditt spørsmål, møt opp på nærmeste prestekontor.

Ok, takk.

Da får jeg finne meg en menighet der de ikke gifter homofile. Og jo alt har en hensikt, spesielt seksualitet. Du kan utnytte det slik vi mennesker gjør, men det betyr ikke noe mer fordi. Hvorfor skal to personer blir forelsket uten årsak?

Anonymous poster hash: 06464...b27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk.

Da får jeg finne meg en menighet der de ikke gifter homofile. Og jo alt har en hensikt, spesielt seksualitet. Du kan utnytte det slik vi mennesker gjør, men det betyr ikke noe mer fordi. Hvorfor skal to personer blir forelsket uten årsak?

Anonymous poster hash: 06464...b27

For å erfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fullstendig misforstått. Det er ikke pga. de ureflekterte meningene over her at de nekter homofile å gifte seg, de gjør det fordi deres eldgamle tro dikterer at det er feil å være homofil, og de føler de må praktisere det de preiker om. Men dette vil endre seg, kirker moderniserer seg stadig (om enn jævli sakte), og døper de "bastarder" og barn av homofile, så vil de gifte de homofile snart også.



Anonymous poster hash: 99da1...f3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fullstendig misforstått. Det er ikke pga. de ureflekterte meningene over her at de nekter homofile å gifte seg, de gjør det fordi deres eldgamle tro dikterer at det er feil å være homofil, og de føler de må praktisere det de preiker om. Men dette vil endre seg, kirker moderniserer seg stadig (om enn jævli sakte), og døper de "bastarder" og barn av homofile, så vil de gifte de homofile snart også.

Anonymous poster hash: 99da1...f3b

Uff, døper de bastarder? Vel, man har noe man må fikse enda altså. Det hadde nok en god prevantiv virkning for å få folk til å ta vare på ungene sine slik at de ble sunne og trygge. I dag springer de jo over alle hauger som barbarere, uten å gi ungene gode oppvekstvilkår.

I følge bibelen så går de homofile i mot Guds ord om at man skal gifte seg med det motsatte kjønn, fordi han vil at vi skal gi liv. Ikke for mange hver, men noen hver. Ikke rart at kirken ikke vil gifte de, når de ikke følger guden deres sine ord. Og jeg synes det hørtes rasjonelt ute jeg.

Anonymous poster hash: 06464...b27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å erfare.

Ja, det er vel en god opplevelse. Men den har ingen årsak.

Anonymous poster hash: 06464...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er vel en god opplevelse. Men den har ingen årsak.

Anonymous poster hash: 06464...b27

Årsaken er å erfare. Ser du på hele menneskeheten og alt vi gjør, så er det kun for erfaringens skyld vi gjør alt det vi gjør. Ikke fordi noen tuller rundt og tror det sitter en gubbe oppi skyene og bestemmer,,,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fullstendig misforstått. Det er ikke pga. de ureflekterte meningene over her at de nekter homofile å gifte seg, de gjør det fordi deres eldgamle tro dikterer at det er feil å være homofil, og de føler de må praktisere det de preiker om. Men dette vil endre seg, kirker moderniserer seg stadig (om enn jævli sakte), og døper de "bastarder" og barn av homofile, så vil de gifte de homofile snart også.

Anonymous poster hash: 99da1...f3b

Og jeg synes fryktelig synd i ungene som blir født av lesber. Stakkars som ikke får ha far sin. I steden noen forvirrede kvinnfolk som har på kunstig vis stappet noe fryst og så tinet sæd inn i seg. For et liv. Og stakkars gutter.

Anonymous poster hash: 06464...b27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er at det kan du ikke, fordi det finnes ikke noen statskirke lenger.



Anonymous poster hash: fdc05...f5f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Svaret er at det kan du ikke, fordi det finnes ikke noen statskirke lenger.

Anonymous poster hash: fdc05...f5f

Staten, den er oss er den ikke. Ikke den organisasjonen av tullinger. Så jeg vil likevel kalle den folkets kirke, eller statskirken.

Anonymous poster hash: 06464...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk.

Da får jeg finne meg en menighet der de ikke gifter homofile. Og jo alt har en hensikt, spesielt seksualitet. Du kan utnytte det slik vi mennesker gjør, men det betyr ikke noe mer fordi. Hvorfor skal to personer blir forelsket uten årsak?

Anonymous poster hash: 06464...b27

Jeg sier ikke at seksualitet ikke har en hensikt, jeg sier den har en større hensikt enn kun å formere seg. Det er en måte å bygge relasjoner på, og menneskers evne til å bygge storverk er basert på deres evne til å bygge forpliktende relasjoner og støtte seg til den imaginære sikkerheten av at det de gjør er RIKTIG.

Kristendommen sin motstand mot homofile er bygd på jødedommen sin teologi, en teologi som baserer seg på at alle faktisk er kjødelig slekt fra Abraham. Barnefødsler var ikke bare hvordan man skapte samfunn, det var hvordan man vokste som kirke. Dermed fikk man mange regler for dette, blandt annet at en svoger skal befrukte sin brors barnløse enke. Pussig nok har ikke kristendommen tatt den regelen med seg, selv om de i mange år var mot onani basert på denne tekstbiten, og den katolske kirke sin motstand mot prevensjon er basert på tilsvarende misforståelse rundt samme tekst.

Kort sagt; bibelen er ett dokument som har en kontekst mann må forstå, og vel er Guds veier uransakelige, men man behøver ikke fremstille han som idiot.

Problemet er at selv om vår storhet er bygd på relasjoner, så er relasjonene våre bygd på å finne en plattform for "oss" og "dem". Nøkkelen er å finne en karakteristikk for OSS som dekker flest mulig og en karakteristikk for "dem" som er enkel å identifisere. Slik har vi bygd op en verdensanskuelse, og kirken har i moderne tid syntes det var greit å bruke homofile som en "dem" gruppe. Men det finnes mange forskjellige måter å gjøre dette på, og man skal ikke lenger enn til thailand for å se en lignende "oss"/"dem" kategorisering som er mer inteligent ivaretatt.

Det var anderledes i middelalderen, der de møtte i flertall i klostrene og påvirket langt opp i den katolske kirke overbevisningen av at kjærligheten mellom menn var den eneste rene og ekte kjærligheten og at all kobling til kvinnen var direkte kontakt med satan selv.

kort konklusjon: Kirken har ikke en helhetlig historisk konsekvent syn på homofile, og homofile representerer ingen konflikt til det grunnleggende budskapet i religionen. Men de må være voksne nok selv til å rydde opp i det. Og det innbefatter at debatten fortsetter. Å bytte religion basert på pauseresultat virker noe umodent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er muligens en tulletråd, men jeg er fristet til å svare likevel.

Det er IKKE riktig at prester har mulighet til å vie homofile. De kan gi forbønn for borgerlig inngått ekteskap, men om en prest skulle være "ulydig" og vie et homofilt par, vil ikke dette ekteskapet være gyldig.

Å melde seg inn i Den norske kirke er en super idé hvis man vil påvirke kirken i retning av å tillate vielse av homofile. Kirkemøtet består av folkevalgte, og det er bare medlemmer som kan stemme. Å melde seg ut hjelper ingen. Hvis derimot alle som har meldt seg ut, melder seg inn igjen, for deretter å stemme ved kirkevalget 2015, føler jeg meg sikker på at saken vil bli en helt annen neste gang den skal opp, med et nytt Kirkemøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...