Gå til innhold

Konfirmasjon. ( eller ikke)


Anbefalte innlegg

Det gamle testamentet er langt mer enn Moseloven. Kristendommen er anti-Moseloven. Det er jo det som er selve poenget med kristendommen.

OK, men er ikke de 10 bud en del av moseloven? Så du forteller meg altså at de 10 bud ikke er en del av kristendommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Desutten, kristelig og borgerlig konfirmasjon er begge en veldig koselig anledning til å samle hele familien fra begge sider :-) Du feirer vel jul selvom du ikke er kristen?

Anonymous poster hash: c2e71...e30

Jo, det er et poeng det med julen og slik gjør en det jo bare...

Men er det egentlig ok fordi det bare har blitt sånn ? For det første, kristendomen er en veldig anti materialistisk religion om en tar teksten alvorlig.

Så gjør en det hele om til en fest der pengene er det viktigeste ( selv om en ikke sier det)?

Og jeg lurer enda på - borgerlig konfirmasjon,- hva konfirmerer en. konfirmere er jo å bekrefte ? Har man virkelig en fest for å bekrefte at en IKKE er kristen ?

Syns det bør gå en grense for meningsløshet bare....

Det er ikke konfirmanten som bekrefter at han/hun er kristen, det er kirken som bekrefter forholdet som ble inngått mellom den aktuelle personen i dåpen.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke konfirmanten som bekrefter at han/hun er kristen, det er kirken som bekrefter forholdet som ble inngått mellom den aktuelle personen i dåpen.

:heks:

fra Wikipedia :

I Den norske Kirke har konfirmasjonen siden 1981 vært regnet som en ren forbønnshandling, hvor det er Gud som bekrefter løftene som ble gitt konfirmanten i dåpen. Historisk sett har konfirmasjonen i Den norske kirke hatt en dobbel karakter, hvor ritualet ikke bare tjente som «en offentlig bekreftelse av dåpens nåde» men også «hvor konfirmantene både var objekt for Guds bekreftelse og subjekt i sin personlige bekreftelse på at de ville leve i dåpens pakt»[1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Tarsan97 sier, konfirmanten bekrefter ikke noe på konfirmasjonsdagen.

Vi ber for konfirmantene, og minner om dåpen. I den grad det er noen som bekrefter noe som helst, er det Guds bekreftelse på at konfirmantene er hans barn.

Dermed er det ikke hyklersk på noe vis å være konfirmant i kirken selv om man ikke tror. Konfirmasjonstiden er en mulighet til å lære mer om kristen tro, og i dagens konfirmantundervisning handler det lite om pugging av bibelvers og mer om å gjøre konfirmantene bedre rustet til å selv finne ut hva de tror og ikke tror på.

Jeg er så heldig å ha ansvaret for et konfirmantkull hvert eneste år, og presiserer alltid for dem at de kan komme til konfirmantundervisning med alt de er, både tro og tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Tarsan97 sier, konfirmanten bekrefter ikke noe på konfirmasjonsdagen.

Nå var det vel strengt tatt jeg som sa det i utgangspunktet, etter at Tarsan97 gjentatte ganger hadde påstått at det var omvendt. ;)

:heks:

Endret av Brunhilde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, men er ikke de 10 bud en del av moseloven? Så du forteller meg altså at de 10 bud ikke er en del av kristendommen?

Jo. De ti budene er definitivt en del av Moseloven. Moseloven starter med de ti budene, og nettopp fordi de ti budene er en del av Moseloven, så er de ikke en del av kristendommen.

Paulus kaller (i 2. brev til korinterne, kap. 3) Moseloven for "dødens tjeneste", og han sier at den bygde på bokstaver hogget i stein: "3 For dere viser at dere er Kristi brev, blitt til ved vår tjeneste. Det er ikke skrevet med blekk, men med den levende Guds Ånd, ikke på steintavler, men i hjerter, på tavler av kjøtt og blod. 4 Denne tilliten har vi til Gud ved Kristus. 5 Vi er jo ikke selv i stand til å tenke ut noe på egen hånd. Det er Gud som gjør oss i stand til det, 6 han som også gjorde oss til tjenere for en ny pakt som ikke bygger på bokstav, men på Ånd. For bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende. 7Selv dødens tjeneste, som bygde på bokstaver hogd i stein, var likevel omgitt av en slik herlighet og glans at israelittene ikke klarte å se på ansiktet til Moses. Så klart strålte det, enda glansen tok slutt. 8 Hvor mye klarere stråler da ikke glansen fra Åndens tjeneste? 9 For hadde den tjeneste som fører til fordømmelse, en herlig glans, så må den tjeneste som fører til rettferdighet, stråle med en enda rikere glans. 10 Ja, det som den gang strålte så klart, har nå helt mistet sin glans. For nå stråler en herlighet som er så uendelig mye klarere. 11 Men når det som tok slutt, strålte så herlig, hvor mye herligere er ikke da glansen av det som består? 12 Siden vi har et slikt håp, går vi fram med stor frimodighet. 13 Vi gjør ikke som Moses, som la et slør over ansiktet for at ikke Israels folk skulle se at glansen bleknet og tok slutt. 14 Likevel ble deres sinn forherdet. For helt til i dag er dette sløret blitt liggende når det leses fra den gamle pakt, og det blir ikke fjernet, for det er i Kristus det blir tatt bort. 15 Ja, også i dag ligger sløret over deres hjerter hver gang det blir lest fra Moseloven. 16 Men når de vender om til Herren, blir sløret tatt bort. 17 Herren, det er Ånden, og hvor Herrens Ånd er, der er frihet. 18 Og vi, som uten slør for ansiktet ser Herrens herlighet som i et speil, vi blir alle forvandlet til dette bildet, fra herlighet til herlighet, og dette skjer ved Herrens Ånd."

Hvilken del av Moseloven var det som var hogget i stein? Var det ikke nettopp de ti budene?

http://www.bibel.no/Nettbibelen?query=mWwv/OLDtruSJ51qNHdjaMvfmJVGNgfLAmM4+pLkQ+wmruEDIFCINUXfMWBIBATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad det er noen som bekrefter noe som helst, er det Guds bekreftelse på at konfirmantene er hans barn.

1. Hvordan bekrefter Gud at konfirmantene er hans barn?

2. Hva mener du med at konfirmantene er hans barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. I dåpen lyder bl.a. dette: "Den allmektige Gud har nå gitt deg sin hellige Ånd, gjort deg til sitt barn og tatt deg inn i den troende menighet. Gud styrke deg med sin nåde til det evige liv."

Konfirmasjonen inneholder dåpspåminnelse og forbønn. Vi minner om det som ble sagt i dåpen.

2. Alle, både konfirmanter og andre er skapt av Gud, og dermed er hans barn. Dette henviser til tanken om Gud som en kjærlig far.

Når jeg sier at det er Gud som bekrefter, bruker jeg ordet "bekrefte" fordi det er det confirmare betyr. Det kan også bety "styrke," og personlig mener jeg at dagens konfirmasjon handler mer om det enn bekreftelse.

Jeg er nysgjerrig på motivasjonen bak spørsmålet. Hva tenker du om dette?

Endret av tuji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. De ti budene er definitivt en del av Moseloven. Moseloven starter med de ti budene, og nettopp fordi de ti budene er en del av Moseloven, så er de ikke en del av kristendommen.

Paulus kaller (i 2. brev til korinterne, kap. 3) Moseloven for "dødens tjeneste", og han sier at den bygde på bokstaver hogget i stein: "3 For dere viser at dere er Kristi brev, blitt til ved vår tjeneste. Det er ikke skrevet med blekk, men med den levende Guds Ånd, ikke på steintavler, men i hjerter, på tavler av kjøtt og blod. 4 Denne tilliten har vi til Gud ved Kristus. 5 Vi er jo ikke selv i stand til å tenke ut noe på egen hånd. Det er Gud som gjør oss i stand til det, 6 han som også gjorde oss til tjenere for en ny pakt som ikke bygger på bokstav, men på Ånd. For bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende. 7Selv dødens tjeneste, som bygde på bokstaver hogd i stein, var likevel omgitt av en slik herlighet og glans at israelittene ikke klarte å se på ansiktet til Moses. Så klart strålte det, enda glansen tok slutt. 8 Hvor mye klarere stråler da ikke glansen fra Åndens tjeneste? 9 For hadde den tjeneste som fører til fordømmelse, en herlig glans, så må den tjeneste som fører til rettferdighet, stråle med en enda rikere glans. 10 Ja, det som den gang strålte så klart, har nå helt mistet sin glans. For nå stråler en herlighet som er så uendelig mye klarere. 11 Men når det som tok slutt, strålte så herlig, hvor mye herligere er ikke da glansen av det som består? 12 Siden vi har et slikt håp, går vi fram med stor frimodighet. 13 Vi gjør ikke som Moses, som la et slør over ansiktet for at ikke Israels folk skulle se at glansen bleknet og tok slutt. 14 Likevel ble deres sinn forherdet. For helt til i dag er dette sløret blitt liggende når det leses fra den gamle pakt, og det blir ikke fjernet, for det er i Kristus det blir tatt bort. 15 Ja, også i dag ligger sløret over deres hjerter hver gang det blir lest fra Moseloven. 16 Men når de vender om til Herren, blir sløret tatt bort. 17 Herren, det er Ånden, og hvor Herrens Ånd er, der er frihet. 18 Og vi, som uten slør for ansiktet ser Herrens herlighet som i et speil, vi blir alle forvandlet til dette bildet, fra herlighet til herlighet, og dette skjer ved Herrens Ånd."

Hvilken del av Moseloven var det som var hogget i stein? Var det ikke nettopp de ti budene?

http://www.bibel.no/Nettbibelen?query=mWwv/OLDtruSJ51qNHdjaMvfmJVGNgfLAmM4+pLkQ+wmruEDIFCINUXfMWBIBATW

Hmm, så skolen lærer oss feil altså. Stilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så skolen lærer oss feil altså. Stilig.

Ja. Du bør bli mer kritisk til det du blir fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. I dåpen lyder bl.a. dette: "Den allmektige Gud har nå gitt deg sin hellige Ånd, gjort deg til sitt barn og tatt deg inn i den troende menighet. Gud styrke deg med sin nåde til det evige liv."

Konfirmasjonen inneholder dåpspåminnelse og forbønn. Vi minner om det som ble sagt i dåpen.

2. Alle, både konfirmanter og andre er skapt av Gud, og dermed er hans barn. Dette henviser til tanken om Gud som en kjærlig far.

Når jeg sier at det er Gud som bekrefter, bruker jeg ordet "bekrefte" fordi det er det confirmare betyr. Det kan også bety "styrke," og personlig mener jeg at dagens konfirmasjon handler mer om det enn bekreftelse.

Jeg er nysgjerrig på motivasjonen bak spørsmålet. Hva tenker du om dette?

Hvis alle mennesker er Guds barn i kraft av å være skapt av ham, hvorfor sier da presten at det døpte barnet har blitt Guds barn? Da har det jo vært Guds barn helt fra det ble til, og de barna som ikke blir døpt, er jo også skapt av Gud og dermed hans barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klok prest jeg kjenner pleier å si at alle er Guds barn, og i dåpen sies det høyt om den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...